Lief en leed met E regelaars

Discussie in 'F3A' gestart door Ed Heemskerk, 24 dec 2014.

  1. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Het is niet zo dat de servo's een piekspanning leveren als ze naar neutraal teruglopen, maar als de motor van de servo stopt. Dus aan het einde van iedere stuurbeweging, zowel van neutraal naar uitslag als van uitslag naar neutraal.
    Het effect is identiek aan het remmen van een aandrijf elektromotor. Bij regeneratief remmen wordt deze energie terug geleverd aan de accu, bij weerstandsremmen gaat het in warmte. Analoog aan de aandrijf motor situatie is het bij deze servo's en een accu zonder diodes regeneratief remmen, terwijl mét accudiodes én PAD is het effectief weerstandsremmen.


    Bij een servo is die remtijd slechts heel kort. Als er geen accu rechtstreeks is aangesloten waar de energie aan geleverd kan worden moet er een PAD op.
    Omdat de energie steeds maar heel kort wordt 'afgeroomd' kunnen er blijkbaar 8 servo's per pad worden aangesloten zonder dat deze in de praktijk te warm wordt.

    Rick
     
  2. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    De spanning van beide lipo s is afleesbaar in de zender, kan ook een trilling of een stem activeren wanneer de spanning onder een in te stellen waarde gaat.
    Dit is automatisch al ingebakken in de verbinding tussen de zender en de telemetrie ontvanger.

    2 simpele stekkertjes aan de lipo en in de ontvanger steken. De zender geeft dan mooi aan wat het voltage aandrijf lipo van een E motor is. Maximaal 70 volt is te managen op deze manier.

    Ook hier kan je een grenswaarde instellen.

    De temperatuur sensors moet je eerst aan de zender linken ,daarna kan je ze overal laten meten. Er zijn er met een maximale temperatuur meting van 125 graden en 200 graden.
     
  3. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    Alles bij elkaar een mooie redundante oplossing met weinig onderdelen. Hoe maak je de verbinding tussen LiPo en ontvanger? Heb je daar nog schakelaars tussen zitten?
     
  4. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Ja ik moet nog een 2 schakelaars hebben zonder voltregulatie dus de lipospanning 8.4 volt.
    Zoals de traditionele Futaba Schakelaars van vroeger.
    Ik weet niet of er een betrouwbaardere oplossing is.
    Je kan ook zonder schakelaars werken en een plugverbinding maken.
    Iemand tips ?
     
  5. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    ik gebruik al jaren 2mm goud stekkers naar volle tevredenheid.
    weinig onderdelen kan niet stuk en vooral super simpel
     
  6. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Afgelopen maand weer gaan vliegen na de winterstop.
    De Jeti regelaar met de lichte koelplaat gebruikt, geen problemen met warm worden. Natuurlijk was het koud weer en veel wind , regelaar werd niet warmer dan 35 graden.
    Inmiddels heb ik wel begrepen dat de verbinding tussen de elektronica en de koelplaat erg belangrijk is.Het geadviseerde werkt prima.

    Ook de Kleine Axiome heeft zijn eerste vluchten achter de rug. De CC Edge 75 regelaar heb ik in de custom mode op 96 % rem gezet om effectief te zijn.
    De Axiome vlieg ik met een Plettenberg Orbit 25-18 , een motor met zeer veel vermogen voor dit model.
    Met een 15x 10 APC propeller is het model te snel Bij de F3A modellen is 12 spoed de standaard., inmiddels overgestapt op een 16x8 propeller en de motor teruggeschroefd naar 70 % vermogen.
     
  7. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    De regelaar 35 graden, dat is prima, heb je ook de motor en buitentemperatuur gemeten?

    Warmte gedraagt zich net als stroom en spanning, dus als de buitentemperatuur 15 graden was wordt de motor 20 graden warmer dan de buitentemperatuur. Dus als het straks 25 graden is mag je 45 graden regelaar temperatuur verwachten. Dat is niet iets om je zorgen te maken.
     
  8. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    De buitentemperatuur was 12 graden en de motortemperatuur was 40 graden.
    Met de gewone koelplaat in de zomer 20-25 graden werd de regelaar nooit warmer dan 45 graden.
    Met de lichte koelplaat krijg je ongeveer hetzelfde temperatuurverloop is mijn conclusie.
     
  9. Eenpitter

    Eenpitter Guest

    Om heel eerlijk te zijn, vind ik die PAD dingen bloedeng en zou ik die dingen ZEKER niet in mijn kist willen.

    Wat doen ze namelijk precies? Ik begrijp het stuk over regeneratie enzovoort. Maar deze dingen worden niet TUSSEN de servo en de ontvanger gezet, maar PARRALEL aan de servo op de ontvanger.

    Dus wat doet het ding exact? Volgens mij kan dat ding alleen naar spanning (volt) kijken en indien die spanning (volt) boven een bepaalde waarde komt, een belasting aanbrengen.

    Nee dank je. Dat soort gepruts niet in mijn kisten. Het is wachten op een PAD die net niet helemaal goed in z'n toleranties zit, en ongewenst je accu gaat ontladen met een onnodige belasting. Of nog erger, je accu kapot maakt met een te zware belasting.

    Gewoon of een ontvanger gebruiken die die pieken kan hebben, of niet deze servo's gebruiken. Dit soort tussenoplossingen veroorzaken op termijn altijd problemen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 mei 2015
  10. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Dank voor je reactie, deze servo s hebben een zeer grote kracht met een zelfde stroom gebruik als standaard servo s.
    Met de vorige generatie servo s was een powerbox systeem of Emcotec nodig om de grote stromen van de servo s te regelen.
    Nu volstaan 2 ontvangers. Het systeem is dubbel uitgevoerd. Er zijn geen ontvangers die 10 servo s aankunnen met elk een stelkracht van 34 KG.
    De behoudende weg is een Emcotec Mini magic 5 met Basic HV servo s en 2 lipo s.
     
  11. Eenpitter

    Eenpitter Guest

    Dat ze een grote kracht hebben bij gelijk stroomverbruik, geloof ik. Dat het mooie servo's zijn ook.

    De rest van je verhaal klopt niet. Er is nog nooit een powerbox of emcotec nodig geweest om grote stromen te regelen. Dit is een fabeltje.

    Powerbox/Emcotect etc; het zijn mooie systemen met leuke features. Als die features je aanspreken, en je het budget ervoor hebt, vooral kopen. Maar ga niet beweren dat het noodzakelijk is, want dat is het pertinent niet.

    2 ontvangers is ook nergens voor nodig en overkill, maar als je je daar beter bij voelt, het kan, dus waarom niet?

    Blijft over deze PAD's. Het zijn noodmaatregelen voor een eigenschap van deze servo (pieken) icm. een ontvanger die daar niet mee om kan gaan.

    Ik plaats er sterk mijn twijfels bij of het middel niet erger is dan de kwaal. Alle electronica wordt gemaakt met toleranties. Dat wil zeggen, stel zo'n pad schakelt op 8.4 volt (=2s lipo max spanning), dan zal hij niet ECHT op 8.4v schakelen, maar op 8.4v +/- x%. Nu is 5% een vrij gangbare waarde. Dat kan inhouden dat zo'n ding ook op 8v zou kunnen gaan schakelen, als je net een slechte treft. Wat dus inhoudt dat zo'n ding je lipo van 8.4 naar 8.0 zal gaan trekken met een onbekende belasting. Nee, dank je.

    Let op: ik zeg niet dat dat gebeurd of dat dat met allemaal gebeurd. Wat ik zeg is dat het kan gebeuren. Je voegt een stuk techniek toe, dus er kan wat mee misgaan. Prima als dat stuk techniek een toegevoegde waarde heeft (bv sterkere servo), maar dat hebben die PAD's in het geheel niet. Dat zijn alleen maar 'hacks' om nieuwe servo's toch op een oud systeem te zetten.

    Ik zeg dan.. je investeert duidelijk in spullen. Koop dan gewoon ontvangers die die pieken kunnen handlen, en gooi die pads zo ver mogelijk weg.

    Als die pads nu opgenomen werden TUSSEN servo en ontvanger, dan had het een ander verhaal kunnen zijn.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 mei 2015
  12. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Wat moet je in hemels naam met 340Ncm?
     
  13. Eenpitter

    Eenpitter Guest

    Met 340 Ncm op zichzelf misschien nog niet alles, maar het is een combinatie van kracht en snelheid. Het hangt ook van het roer af. Voor rolroeren is het idioot overkill, maar bv. voor het rudder is het nog niet zo absurd.

    Maar belangrijker dan zuiver de kracht van die servo, gaat het ook om de snelheid. Dit is wat lastig uit te leggen, maar pak jij een servo die 20Ncm levert en 0.1s doet over 90 graden, of eentje die 200Ncm levert en 0.1s doet over 90 graden, zul je in de praktijk zien dat die laatste sneller reageert. Die snelheden zijn namelijk onbelast gemeten en gaan omlaag onder belasting.

    Sterker nog.. het zou zo maar kunnen dat in de praktijk, op een rolroer van een F3A kist, een servo die 20Ncm/0.1s doet, in de praktijk langzamer is dan een servo die 200Ncm/0.2s doet.
     
  14. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Weer wat geleerd, bedankt voor je uitleg :)
     
  15. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    De materiaal dikte van de koelribben heeft geen meetbare invloed, dus als je lichte koelplaat ook ribbetjes heeft is het niet nodig een zware te monteren. Het oppervlak heeft een lineaire invloed.
    Het temperatuurverschil zorgt er voor dat warmte stroomt, hoe groter het temperatuurverschil hoe groter het koelvermogen.
    De lucht die langskomt neemt de warmte op, 2x zoveel lucht is 1/2 zoveel temperatuurstijging van de lucht om dezelfde hoeveelheid energie op te nemen. Voor je gevoel zou je dus heel veel lucht langs je motor en regelaar moeten sturen. Het blijkt dat je al vrij snel aan het maximale koelvermogen zit en dat nog meer lucht niet meer helpt.

    Naast de overdracht van warmte naar lucht is er ook nog straling. Een niet ingebouwde motor blijkt net zoveel energie uit te stralen als de hoeveelheid die overgedragen wordt naar de lucht.

    Maar met de temperaturen die je opgeeft zou ik niet verder zoeken, alles blijft ruim binnen normale grenzen. Ga lekker vliegen en maak je geen zorgen over de warmte.
     
  16. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Inmiddels 50 vluchten gemaakt met de aangepaste regelaar.Werkt prima.
    Nu nog wachten op warmer weer.
     
  17. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Vorig jaar had ik een Hacker Q80 uitgerust met een Castle creations Phoenix 80HV regelaar.
    Na 2 minuten vliegen een vreemd geluid en de regelaar was overleden.
    Castle Creations in combinatie met een 28 polige Hacker motor is geen goede combinatie. was mijn conclusie
    Na het vliegseizoen de regelaar opgestuurd met het verzoek tot analyse en eventueel reparatie.
    Na enige tijd geen bericht, inmiddels is het probleem opgelost, ik kreeg vandaag een nieuwe Castle Creations Phoenix Edge 80 HV.
    Bert , bedankt.De firmanaam zal ik niet noemen ,de service is fantastisch, heb ik weer een mooie regelaar welke ik kan gebruiken met de Plettenberg motoren.
     
  18. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Omdat wij vaak met veel wind vliegen in het noordelijke puntje van Noord Holland zijn half size F3A Modellen niet populair bij de meeste vliegers.
    Vliegeigenschappen zijn uitstekend en je kan er alle programma s mee vliegen.Alleen die donderse wind.
    Vaak ook cross ,wel constant, geen vlagen.In MFI werd mijn aandacht getrokken door een test met diverse typen gyro s.
    Ik heb met de Axiome 70 inmiddels een tiental vluchten gemaakt en tot wind3 gaat het prima.
    Sinds een week heb ik er een gyro ingebouwd , een powerbox Systems i gyro 3e.
    Het resultaat is verbluffend , het is alsof je met een een 2.60 m1 model vliegt.
    Nog wat experimenteren met de instellingen , met name de windcorrectie vergt wat insteltijd.
    Met wedstrijdvliegen F3A B C en X zijn deze gyro s niet toegestaan. het model houdt altijd zijn koers.
     
  19. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    14 mei.....

    Inmiddels 50 vluchten gemaakt met de aangepaste regelaar.Werkt prima.
    Nu nog wachten op warmer weer.

    Nog gevlogen de afgelopen week?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Ook met de temperaturen van de afgelopen week geen problemen.
    Niet de moeite genomen om te meten, regelaar werd handwarm.
    De regelaar staat wel direct in een luchtstroom in het model, kleine aan de voorzijde is de opening kleiner dan aan de achtezijde.
    Luchtsroom versnelt hierdoor.

    Met de OS max regelaar in combinatie met de plettenberg Advance 30 10 nu ook een 30 tal vluchten gemaakt.
    Opvallend is het verbruik met de Mays propeller.
    na een vlucht van 8 minuten ,F3 A programma en nog een paar figuren extra , 3000 ma verbruik.

    4000 ma lipos volstaan met deze combinatie
     

Deel Deze Pagina