Lightweight Spitfire in 3mm depron v2 (nu met PDF bouwplan)

Inderdaad prachtige spit ! Succes met de maiden en wees aub voorzichtig!

En wie gaat nu de uitdaging aan om hem ook met retracts te maken. ;-)

Overigens kan ik een heel goede tip geven om dat touw te gebruiken:

Men neme 2 PVC 1 duims electriciteitsbuizen en plant die op 4m van elkaar in de grond. Het touw bevestig je bovenaan tussen de 2 buizen. Vervolgens neemt men een spit en vliegt tegen full throttle tussen de palen en onder het touw door (LIMBO vliegen !).

Ik kan U verzekeren, zo'n een model tegen het touw zien terugkatapulteren is spectaculair !

Ik dus;)

@swordfish: mooi filmpje heb je gemaakt.

Wat vliegt jouw Spit lekker rustig. Je hebt hem zeker niet vol losgetrokken tijdens de opnamen, of heeft hij veel last van de 40 gram van de flycam ??. Mooi low-passes.. Ik wil ook een flycam (jaloers..)

Spitje MKII vliegt inderdaad nu goed. De problemen met de ontvanger zijn opgelost. Ik ga nu een nieuwe spinner maken. Dan is hij weer af.

@Ludozzz: hoe vlot het met de bouw ?? Laat je een fotootje zien van de retracts ??

Het werkt tot nu toe nog niet bepaald, de servo trekt het niet, maar aan een verbetering wordt gewerkt!

De vleugelbuis heb ik v-stelling gegeven (klein beetje) want dit heeft het origineel ook. Dit heb ik gedaan door om de koolstofbuis een korte alu buis te schuiven tot in het midden, met epoxy eronder. Dan de buis boven het gasfornuis waardoor de epoxy in het koolstof zacht wordt. Nu kan je hem buigen, laten hem afkoelen en je hebt een sterke koolstof buis met een knik erin!

Ben nu even wat foto's aan het uploaden...

PICT0014-2.jpg
[/img]
PICT0015-1.jpg
[/img]
PICT0016-1.jpg
[/img]
PICT0018.jpg
[/img]
PICT0019.jpg
[/img]
PICT0021.jpg
[/img]
PICT0024.jpg
[/img]
PICT0025.jpg
[/img]
PICT0026-1.jpg
[/img]

Landingsgestel

Leuk bedacht van dat landingsgestel:p. Maar je hebt zo inderdaad behoorlijke krachten nodig om de wielen in te trekken. En je kunt het scharnierarm niet langer maken omdat je nog buiten de romp zit. Lastig..

Zou het een idee zijn om het landingsgestel met een elastiek uit te laten gaan (je zou het toestel met ingetrokken landingsgestel uit de hand werpen, en het landingsgestel aan het einde van de vlucht met een servo vrijgeven, waarbij een elastiek de wielen naar buiten drukt). De servo hoeft dan alleen een palletje weg te trekken.

Ik zou met een landingsgestel wel wat meer hout (balsa) in de vleugel verwerken. Wat je nu uit gestapelt depron gemaakt hebt scheurt er misschien uit. Maak de binnenste 4 vleugel ribben uit balsa, en wat schotjes tussen de ribben ook van balsa. Dat weegt misschien 10 gram, maar die merk je niet op het totaal. Uiteraard de scharnieren ook in balsa blokjes, niet in depron. Rest van de vleugel kan gewoon depron blijven.

Ik vind het een gaaf experiment. Lijkt heel natuurgetrouw.

@swordfish: heb met mijn F22 vandaag limbo gedaan. Ging vaak goed, maar een keertje bleef ik hangen .. altijd de laatste keer .. hoe kan dat nou... Alles is nog heel.. (alleen de antenne was stuk geslagen door de prop, bij mij hangt de antenne als de staart van een manta rog achter mijn F22)

Laatst bewerkt:
Hé,

Die sterkte is volgens mij wel goed, ik heb ook alles in de buurt met een laagje epoxy ingesmeerd.

Ik had het volgende bedacht, ipv stuurstangen maak ik het met touw vast, dat laat ik vieren, dan valt het landingsgestel naar beneden (evt. mbv. een elastiekje) en dan lok je hem met een andere lichte servo (ik heb genoeg kanalen) en dan is ie uit, intrekken hetzelfde in omgekeerde volgorde. Je trekt het gewoon weer omhoog.

In de oude constructie had ik hem met stuurstangen aangestuurd zonder lok maar dat hield de servo niet, maar het in en uitklappen gingen prima, behalve dat de afstelling een *#^&#$)*& werk was...

Vanavond maar weer het nieuwe idee proberen!

Jouw idee is wel effectief en makkelijk maar natuurlijk niet zo mooi als een echt werkende landingsgestel. Het is wel iets om in mijn achterhoofd te houden voor als de rest niet lukt...

Ludo

Laatst bewerkt:
Hier de retracts, zoals ze eindelijk werken:

Ik heb gebruik gemaakt van magneetjes, en touw, en een aparte servo voor de lok.

Ludo

Laatst bewerkt door een moderator:
Werkt wat haperend maar toch respect.
Daar is over na gedacht.:)
Je moet dus bewust 2 handelingen doen voor intrekken en ook voor laten zakken.:eek:

Bedankt :)

Dat haperen is omdat hij hem van dat magneetje moet lostrekken, maar dit is wel betrouwbaar. Alleen de eerste keer uitklappen blijft hij een beetje hangen, maar dit is al verholpen!

En inderdaad, bewust 2 handelingen, met de lock erop krijg je hem niet uit!

Ik heb het geprobeerd, wat resulteerd in een luid geprotesteer van de servo's :wink:

[edit] dit haperen komt ook omdat ik de in en uitklap servo met een schuif bedien, het is moeilijk om de schuif heel gelijkmatig 'schaal' te laten bewegen...

Ludo

Laatst bewerkt:
Ja, ik moet misschien een landings procedure maken, en een checklist van 5 velletjes aan mijn zender hangen :wink:

Ludo

Chapeau !!

Knap voor elkaar gekregen,en dat met die magneetjes is goed bedacht. Op naar de maiden flight !! Vlieg je eerste vluchten maar met landingsgestel ingetrokken (gooien en buiklanding in hoog gras) totdat je goed doorhebt hoe de kist reageert. Als je dan op zijn buik een soft touchdown kunt maken, dan ga je met het landingsgestel spelen...

Mooi gedaan. Het maakt het wel helemaal af. Hoe zwaar is je vleugel nou ?? Er komt nog 5 gram (aileron servo) + 20 gram (depron toplaag en lijm en ailerons) bij. (Mijn vleugel was 54 gram).
100 gram voor een vleugel moet geen bezwaar zijn voor deze spitfire !

Bedankt!

Mijn vleugel weegt met toplaag, en aileron (servo was als je goed kijkt al ingebouwd in datzelfde blok als voor het landingsgestel) 83 gram.

Hij is praktisch onbreekbaar met die dikke koolstofbuis!

Dat landingsgestel voorlopig in laten is wel een goed plan. Eerst maar eens goed leren landing, hoewel het me niet zwakker lijkt dan een vast landingsgestel met die dikke lock.

Groetjes,

Ludo

DC power supply, dus een voeding. Handig het testen van zulk soort dingen, kan je ook zien hoeveel stroom hij trekt tijdens het inklappen en bij welk voltage de ontvanger/servo gaan haperen.

En bedankt nog :)

Lang zal hij leven ....

:D:D:D Spitje-I heeft afgelopen weekeinde zijn 100e vlucht gemaakt !!

:banana::banana::banana::banana::banana:

Net als alle 100 jarigen heeft hij wat rimpels en hij heeft een plakbandprotese op zijn linkervleugel (limbo vliegen is niks voor een kist zonder richtingroer), maar hij gaat op naar de 150.

:celebrate:

Back