Lightweight Spitfire in 3mm depron v2 (nu met PDF bouwplan)

Jammer Volhout,

Maar kop op, het was iig geen eigen fout maar een probleem waar je de oorzaak nog van moet achterhalen.
Het zou veel rotter zijn als je tijdens de maiden overmoeddig was geworden en zo je toestel verspeeld zou hebben.....
Zonde van de schade want ik vind dat je een geweldig mooie spit hebt gebouwd :D
Heelveel succes met het repareren van de schade en dat de volgende test beter mag gaan.

Jee wat is dat jammer Volhout

Hoi Volhout,

Is dat even echt vol balen zeg. Heb je een tweede gebouwd en dank je dat ze dan beter zou moten kunnen vliegen als de eerste en dan gebeurd je dit.:evil:
Ik kan me goed voorstellen dat die ff op de kast gaat. Gelukkig tenminste dat hoop ik heb je de moet nog niet opgegeven en heb je Spitje 1 nog om lekker mee te vliegen. Ik hoop ondanks de schade dat ik er nog wel een blik naar mag werpen als ik er ben volgende week.
Ik zal die van mij ook wel meenemen heb er nog niet mee gevlogen. Nu laat ik het helemaal nog even uit mijn hoofd en ga ik toch eerst even een proef kistje bouwen om mee te testen en kijken hoe alles verder werkt met zender en rolroeren voor ik aan de spit begin.
Laat de spit niet te lang op de kast liggen hoor,...... het blijft een waanzinnig mooi kistje en is zeker de extra aandacht wel waard ;).

Laatst bewerkt:
@XXL66: Dick, het was een technisch probleem, geen stuurfout. Ik weet uit ervaring hoe een vrille je toestel onbestuurbaar maakt, maar dat is altijd richting aarde. Maar mijn spitje maakte al tollend een complete looping omhoog, terwijl ik gas dicht had. Al met al duurde het wel 10 seconden voor de impact, en ik had helemaal geen controle, zelfs niet over gas.

Ik heb de neus opengemaakt en heb een brandplek op de motorregelaar.
Zal wel een fotootje sturen als ik meer tijd heb.

@XXL66: Dick, het was een technisch probleem, geen stuurfout. Ik weet uit ervaring hoe een vrille je toestel onbestuurbaar maakt, maar dat is altijd richting aarde. Maar mijn spitje maakte al tollend een complete looping omhoog, terwijl ik gas dicht had. Al met al duurde het wel 10 seconden voor de impact, en ik had helemaal geen controle, zelfs niet over gas.

Ik heb de neus opengemaakt en heb een brandplek op de motorregelaar.
Zal wel een fotootje sturen als ik meer tijd heb.

Goed te lezen dat de pit niet al te lang op de kast heeft gelegen ;)
Dat zou toch ook echt zonde geweest zijn. Hopelijk heeft de rest van de elektronica geen schade geleden door de regelaar. Ik zou niet weten hoe ik de aileron servo er netjes uit zou kunnen bouwen en het geheel weer netjes in elkaar te zetten zonder dat er sporen van achter zouden blijven.
Hopen dat ze weer snel vliegklaar is en vor een ECHTE geslaagde maiden kan gaan.
Ik ben benieuwd.

Uitgebrand...

Het is een slechte foto, maar je kunt wel zien dat de motor regelaar op twee plaatsen verbrand is. Ik denk niet dat dit de oorzaak van de fout is want het zijn twee powerFET's in de 3 fase brug die de motor aanstuurt. Dit zorgt ervoor dat de motor niet meer loopt. En toen het probleem in de vlucht optrad liep de motor juis vol gas. Ik denk dat dit gebeurd is terwijl de kist gecrashed op de grond lag en de motor geblokkeerd was, terwijl de regelaar nog steeds vol gas wilde geven.

full

HEt was wel goed heet, het depron is op twee plaatsen verbrand, en de POR is zacht geworden, en het depron op de lijmnaad gekrompen. Het krimpkous is gesmolten. Daarvoor is meer dan 200 graden nodig. Heet.heet...

Laatst bewerkt door een moderator:
ai ai ai
zo'n mooi werk k'vin het zo erg voor u

hopelijk is ie nog te redden zonder veel littekens

ik tracht altijd zeker bij een maiden een filmke te maken, als er iets mis ga
kan je het soms zien op de beelden wat er is gebeurd want op het zelfde moment ga het allemaal o zo vlug

Het komt allemaal weer goed...

Ik heb de motorkap gelicht, en ga een nieuwe regelaar insolderen.

full

Het zal wel niet helemaal zonder littekens gaan, maar het is net als met Sean Connery: een oud en verweerd gezicht is wel heel karakteristiek...

Spitje I met een verkreukelde staart...
Spitje MKII met een verkreukelde neus...

Ik kijk er weer positief naar, en over een weekje gaan we opnieuw de lucht in.

Harm.

P.S. Toen ik de romp open maakte zag ik dat de antenne van de onvanger 10 cm langs een servo draad (aileron) liep en tegen de motorregelaar aan zat. Dat kan de ware reden van de crash zijn geweest. Het probleem begon met inzetten van een rol. De ontvanger die ik gebruik (Corona synth) heeft bij verlies van signaal 2 seconden hersteltijd nodig (net getest). Niet fraai....

Waarschuwing

LET OP

De "SUPER SIMPLE 10A ESC" van HobbyCity is niet geschikt voor 2S LiPo.

De BEC in deze ESC wordt verzorgd door een TA7805 IC.

full

Dit IC verzorgd de voeding van de ontvanger en servo's. Dit IC heeft een minimum verlies van 2 Volt.

full

Bij een 7.4V LiPo die leeg begint te raken (6.0 Volt) is de maximale ontvanger spanning 4V (en niet 4.8 of 5V).

Voor 3S zal deze ESC wel goed kunnen werken. Maar 2S is vragen om moeilijkheden.

Misschien een overbodige opmerking maar hoeveel ventilatie is er voor het ESC compartiment.:confused:
Aan de plaatjes en het verslag van de eerste vlucht te zien zou het daar wel eens erg warm kunnen zijn.
Depron isoleerd erg goed warmte.

Laatst bewerkt:
Voor 3S zal deze ESC wel goed kunnen werken. Maar 2S is vragen om moeilijkheden.

Gek! ik heb die supersimple op een shockflyer, met 2S, en het gaat toch prima, alleen wel zonde dat het voltage cutoff ineens uit is, dan stort ie naar beneden.
maar verder geen problemen gehad.

Succesvolle (3e) maiden Spitje MKII

He, he, eindelijk is het gelukt.

Ik heb de werkelijke oorzaak van alle problemen gevonden : de ontvanger.
Ik gebruik een RP4S1 van Corona, en het ding was heel erg gevoelig voor elke storing op de voedingsspanning.

Dat kwam pas naar voren als je een range test deed, waarbij je steeds vol gas gaf, en dan weer terugregelde. Blijkbaar geeft de BEC van de regelaar wat storing op de voedingslijn.

Ik heb een filter in de voedingsdraad (middendraad) van de verbinding tussen ESC en ontvanger opgenomen, en nu is de range test ook goed met vol gas. Vervelend probleem. Ik heb dit nog niet eerder gezien met andere ontvangers (dit is mijn eerste RP4S1, ik heb wel een Corona RP8S1 en die is gewoon goed).

Enfin, het werkt nu, en ondanks wat windstoten ging de maiden goed (op de grond leek het bijna windstil, maar zodra je boven de boomtoppen uit kwam bleek het niet zo te zijn. Landing als een eitje zo zacht ....

We gaan een mooie tijd tegemoet ..

Fijne Kerst allemaal !!!

Die ontvanger heb ik ook maar nog te weinig ervaring mee om te zeggen dat hij bij mij goed werkt.
Alleen indoor mee gevlogen.
Wel nuttig om in de gaten te houden.:D
Wil je misschien de gegevens van dat filter vermelden.

Filter

Het filter wat ik gebruikte ontstoort de ontvangerspanning.
Het bestaat uit twee componenten, een spoeltje van 18uH (moet 1A stroom kunnen hebben voor 3 servo's), en een electrolytische condensator (elco) van 2200uF 6.3V.

Beide componenten heb ik van een oud PC moederboard gehaald.

Hier is de montage (let op de elco ... die heeft een + en een - aansluiting).

full

volhout, Ik had ook zo'n supersimple esc. 10A en hetzelfde probleem mee gehad. Deze is helemaal uitgefikt door een 2s 700mah lipo ook mijn motortje was daardoor helaas kapot ik werkte toen ook met zon corona ontvanger als jij hebt die combi is dus vragen om moeilijkheden :s ..

Volhout dank voor het schema van het filtertje.
Mattiejplane de motor opnieuw wikkelen is 1 tot 2 uur werk maar ik weet dat dat niet door iedereen als hobby gezien wordt.
De motor demonteren is soms grootste problemen.

Vliegt mooi stabiel!

Jammer van die prop steeds in beeld...

Ik ben nu bezig retracts in de vleugel te bouwen, is nog een hele klus, want de wielen moeten schuin naar binnen klappen waarbij de de wielpoot ook nog eens moet draaien. Ik post nog wel eens een pic...

Vliegt mooi stabiel!

Jammer van die prop steeds in beeld...

Ik ben nu bezig retracts in de vleugel te bouwen, is nog een hele klus, want de wielen moeten schuin naar binnen klappen waarbij de de wielpoot ook nog eens moet draaien. Ik post nog wel eens een pic...

ben benieuwd
je zal dan wel op een mooie baan moeten landen en opstijgen

Back