@hoffmarcel: ik zou zelf die GWS ontvanger niet gebruiken. Het is een typische indoor ontvanger (bereik 300 meter):
GWS R6 NII 6Ch FM Naro Receiver
The R-6NII has now been improved with receiving sensitivity and interference rejection, its performance is not on par with the R-8M.
Weight: 7.6~8.2g
Ant Length: 50cm
Channels: 6
System: FM (PPM) Single Conversion
Voltage: 3.6~7.2v
Current Drain: 7mA
Size: 20x30x9.5mm
Range: 300mtr+
De Spitfire is een typisch outdoor model (ook al is hij maar 80cm spanwijdte). Hierdoor ben je makkelijk wat verder weg. Daarnaast is het zo dat het bereik dat opgegeven is onder goede testcondities gemeten is. Als je met de zendantenne naar het model wijst is het bereik vaak al veel minder. Je kunt het proberen (doe dan een goede "range test" met lopende motor), maar ik zou het zelf niet doen.
@LangeJan: die setup gaat goed werken. Hij is wat zwaar, maar omdat de spitfire een korte neus heeft kun je die 48 gram wel hebben (Op Spitje I heb ik een 26 grams motor met 24 grams spinner om het zwaartepunt goed te krijgen). Let goed op : zwaartepunt op 25% van de vleugelkoorde bij je eerste vlucht. Als je het toestel wat beter kent, kun je terug naar 30%.
En zorg ervoor dat je wat V-stelling in de vleugel hebt, dat helpt met de stabiliteit in de lucht.
Met 580 gram thrust kun je ruim hoveren, maar het model heeft te kleine roeren om dat te kunnen. Ik heb met mijn setup 300-400 gram thrust. Ik zou met die motor zeker de rompversteviging met sate prikkers maken.
Voor al degenen die dit model nabouwen: het is geen 3D model. Je kunt er prima loopings, rolls en zo mee vliegen, maar het ding heeft ruimte en wat snelheid nodig. Vooral in de bochten: snelheid erop houden. Landen gaat verrassend goed, maar niet uitmelken !! Gewoon aanvliegen, motor stop, uit laten glijden en met constante snelheid vlak voor de grond een HEEL KLEIN BEETJE up geven. Dan valt hij bijna stil op de grond.