Lightweight Spitfire in 3mm depron v2 (nu met PDF bouwplan)

ik heb de plannen afgeprint maar,ik kom maar aan 29cm per vleugel helft ???
dit is toch geen 80wingspan

wat doe ik verkeert ??

Een vleugel heeft een lengte van iets meer dan 40cm. Uitprinten op A3 en geen verkleining oid toepassen (ook niet shrink to fit of iets dergelijks)

ik kan m'n printer niet instellen op A3 (A5 en A6 staat wel bij instellingen),dit formaat van papier heb ik ook niet...

kan je dit niet oplossen met een converter via kladblad(dacht dit eens gelezen te hebben)

Laatst bewerkt:
Vaak kan je het wel over meerdere pagina's uitprinten, even bij je opties kijken.

Ik weet niet wat het doet als je de pagina insteld (binnen acrobat) naar A3 en vervolgens print op A4.

Zo, de eerste stappen zijn gezet. Gisteren alles geprint en geknipt. Daarna de delen op dik karton gezet zodat ik de mallen heb. Vandaag de kartonnen mallen uitgesneden en de papieren delen erop geplakt. Zoals jullie kunnen zien ben ik zuinig geweest met uitsnijden, ik ga natuurlijk niet twee keer een romp uitsnijden als ik er maar een hoef te gebruiken, hetzelfde geld voor de vleugels (4 stuks dezelfde)

Volgende zet is om de delen op het depron over te trekken.

Zo liggen de delen er nu bij, dus niet alleen papier maar dit is op dik karton geplakt. Kan dus simpel meerdere delen snijden. (ook handig voor reparatie :))
Foto-VKA4IFIA-G.jpg

@Burp: de sleuf in de romp (voor het staartvlak) kun je beter pas uitsnijden als de romp samengesteld is. Je krijgt de sleuf in linker en rechterhelft nooit zo precies op elkaar.

Romp:
Schot F1 = 3mm depron + 3mm triplex
Schot F2, F3, F4 allemaal 6mm (2x3) depron
Andere schotten 3mm

Vleugel: ribben kunnen allemaal gewoon 3mm depron.

Zwakke plekken in het toestel zijn:
1/ Vleugel voorrand tussen rib3 en rib4. Als je na het afmaken van de vleugel, voor het schilderen langs de voorrand van de vleugel tape plakt (gewoon cellotape) denk ik dat je dit probleem oplost.
2/ Romp net achter de cockpit (tussen F4 en F5). De horizontale ligger (zie post #155) geeft hierin verbetering.
3/ Romp net voor het staartstuk. De horizontale ligger (zie post #155) geeft hierin verbetering.

En natuurlijk de state prikkers door het motorschot, en lijmen in F1, F2, F3 en langs de zijwand.

Als je dit doet heb je een enorm sterk toestel.

Harm

Laatst bewerkt:
Harm, bedankt voor de tips, ik ga er zeker naar kijken. Of ik het precies zo oplos of anders zie ik wel tijdens de bouw.

De kartonnen delen zijn wel dubbel werk om uit te snijden maar als je extra delen moet maken of bij het over zetten op Depron is het erg simpel. Ook als andere dit toestel willen maken hoeven ze simpel deze mallen even te lenen.

Zo maak ik van alle modellen tegenwoordig meteen maar kartonnen mallen.

Straks even beginnen met het uitzetten van de delen op depron en daarna uitsnijden van de delen. Uiteraard komen er weer fotootjes van (ik ben wat dat betreft altijd behoorlijk secuur :))

Harm, ik zag dat niet alle vleugelschotten van 6mm hoeven (wel volgens tekening)?

Ik heb bij Spitje I de vleugelribben van 6mm gemaakt, en bij Spitje MKII van 3mm. Ik heb zelf qua stevigheid weinig verschil gemerkt. De zwakke punten van de vleugel zijn niet de ribben.

In het midden van de vleugel heb ik 6mm (ofwel twee 3mm delen) geplaatst omdat dat precies de lijmnaad is van de vleugelbedekking.

Zo, een avondje snijden en de delen zijn uit het Depron vandaan. De tip van 3mm triplex en 3mm depron voor F1 heb ik overgenomen. De schotten heb ik allemaal van 6mm gemaakt. Mijn ervaring is dat een gewelfd stukje Depron makkelijker te verlijmen is op 6 dan op 3mm. Ribbetjes wel op 3mm gedaan. De gehele staart ook van 2x3mm Depron gemaakt. Dit heb ik gedaan omdat ik er scharnieren tussen wil zetten. Uiteraard met alle buigingen rekening gehouden met de richting van het Depron. het was een flinke snij-klus maar vanaf nu wordt het steeds leuker.

Een fotootje van de vers gesneden delen.
Foto-J4ZR3MR7-G.jpg

Ziet er leuk uit zo he :)

Vandaag niets gedaan, wilde ook een beetje sporten ipv tot diep in de nacht lopen snijden en plakken (de laatste weken elke avond niet anders geweest geloof ik :))

Morgen lekker indoor vliegen en overdag allerlei andere activiteiten (nieuwe 1:1 auto bekijken)

Ik ben wel benieuwd hoe jullie de vleugels hebben gemaakt, de tekening zegt beginnen met de bolle kant maar Harm begint met de platte kant... Ik weet nog niet zo goed wat het handigste is.

@burp: ik heb de standaard vleugel op de vlakke kant gebouwd. Op Spitje MKII heb ik een echt profiel (Clark-Y) op de (bijna) vlakke bodem gebouwd. Het is net een Pizza...begin met de bodem !!

Oke dan, begonnen met de bodem :)

Zo, vanavond even lekker niks gedaan.....nou ja, bijna niks. Ik kon het niet laten om rond 01:00u even te gaan plakken. Als ik daar niet aan toe geef dan krijg ik ontwenningsverschijnselen :rolling:

De kleine deeltjes (ribben) van de vleugels alvast verlijmd, die kan ik alvast niet meer kwijt raken.

Foto-AJYHIAJH-G.jpg

Volgende keer verder, ik heb mezelf beloofd deze niet in een keer af te maken maar er even rustig van te genieten. Volgende keer dus de voorkant en achterkant van de bodem glad schuren. Tussenschotjes maken voor de ailerons en servo plaatsen. Niets vergeten? Ohja, de carbon staaf, 2 of 3mm heb ik geloof ik niet meer dus even langs de winkel volgende week.

Laatst bewerkt:
Pff, ik moet uitkijken dat je me niet inhaalt!

Zijn de retracts al binnen? Ik neem aan dat je die inbouwt voordat je de vleugel dichtlijmt? Ik zou een 1mm triplex plaatje op de binnenkant van je vleugel lijmen waar de retracts komen...

Back