Lightweight Spitfire in 3mm depron v2 (nu met PDF bouwplan)

Ja, dat heb ik ook al geprobeerd, er staat 'Page Scaling' en daar heb ik 'None gekozen. Als ik het dan print krijg ik alleen het stukje rechtsboven en voor de rest niets. Heb je verder misschien nog tips?
Heel graag:D

Laatst bewerkt door een moderator:
gebruik dit eens

hier het te gebruiken plan

RapidShare: 1-CLICK Web hosting - Easy Filehosting

en openen met dit programma

RapidShare: 1-CLICK Web hosting - Easy Filehosting

uitleg progje:
uitleg deltacat dgw vergroten tot afdrukken

hoe dgw afdrukken

als het voledige plan in een dgw file zit en het is zeer klein wat dan?
1 eerst vergroten, hoe :klik op view en selecteer hetgeen je wil vergroten
2 klik op selet ,selecteer dan wat je wil hebben
3 ga naar file - setprint region
4klik op klik op: set to lastselect
5 kies de schaal dat je wil gebruiken en afdrukken

met dit kan je hem zo groot of zo klein maken als je wil
en het wordt op a4 afgedrukt je ziet er ook een print voorbeeld van

Beste Spit-fans,

ik ben ook bezig met deze spitfire en nu was mijn vraag of de volgende setup goed is of dat er uit ervaring een betere is?
12A FLY Brushless ESC
2208/14 Brushless Outrunner 1450KV
Of is deze motor geschikter?
282215 Brushless Outrunner 1550KV

Kan deze combinaties van motor en regelaar of geeft dat problemen met een 2 cel lipo?
Als de tweede motor beter is, hoe is die dan makkelijk te monteren want volgens mij zit er geen montagekruis bij.

Alvast bedankt!!
Wouter

Kan deze combinaties van motor en regelaar of geeft dat problemen met een 2 cel lipo?
Als de tweede motor beter is, hoe is die dan makkelijk te monteren want volgens mij zit er geen montagekruis bij.

Alvast bedankt!!
Wouter
Beide motoren passen bij deze regelaar alhoewel de zwaarste tegen de grens aan zit als je alles er uit haalt.
Een wat zwaardere regelaar is nooit een probleem behalve het extra gewicht.;)

Een montage kruis is makkelijk te maken uit een stukje aluminium plaat.
die kan je eventueel op de motor lijmen of schroeven.
Ik heb die motor niet dus ik kan het niet helemaal goed beoordelen.:(

Setup Spitje MKII

Ik heb de volgende setup gebruikt (van HobbyCity):

• FC2805 26 grams buitenloper 1600kV met 7x4 prop. Deze lijkt erg op de 1550kV motor die je beneden beschreven hebt.
  • 12A ESC (MAG8, maar die is niet meer te koop geloof ik). Alles van 10A of meer is goed, let op 20A is vaak groter en zwaarder dan nodig is. Die Himodel 12A lijkt mij prima.
  • LiPo 3S 610mA (45 gram)
  • HXT500 servo's (hoogte/richting), 5 gram servo.
  • HXT900 servo op rol, 9 gram servo. Deze moet iets zwaarder omdat er wat wrijving in de aansturing (gebogen staaldraden in buisjes) zit.
  • Corona synth ontvanger (RP6D1 of RP8D1, !! GEEN RP4S1 !!).
Je moet proberen de kist onder de 250 gram te houden. Let op dat verf zwaar is (makkelijk 20 gram samen met de decals).
Hoe lichter, hoe beter hij langzaam te vliegen is, en hoe minder schade bij een stuurfout.

Als je deze setup gebruikt kun je de LiPo tegen het motorschot monteren, zodat bij een crash de schade beperkt blijft. Zie de bouw foto's in dit draadje.

Voor je maiden flight: zorg dat het zwaartepunt op 25% van de vleugelkoorde ligt. En bouw V stelling in, dat helpt echt.

full

Als je de electronica gaat inbouwen: draden tussen motor en ESC zo kort mogelijk maken (plaats de ESC dicht bij de motor). Ook de draden naar de LiPo kort maken. Stop de ontvanger tussen schot F2 en F3 in schuim, dan kun je hem verschuiven om het zwaartepunt te optimalizeren.

De Spitfire heeft een triplex motorschot. Daar schroef je de motor gewoon op met kleine schroefjes die bij de servo's geleverd worden (de servo's lijm je toch vast). Breng ook de beschreven 4 sate-prikkers aan. Dat helpt echt !!

Harm

Laatst bewerkt door een moderator:
hij zeegt bij ontvangers geen rp4s1, ik vraag me af waarom omdat ik binnekort zon ontvanger wil gaan kopen.

Geen RP4S1

Ik vertel dit uit persoonlijke ervaring, dit is mij overkomen, maar hoeft niet op jullie van toepassing te zijn.

Ik heb een heel assortiment corona ontvangers (RP8D1, 5x RP6D1, 2x RP4S1). Ik vlieg op 40MHz.

De RP6D1 en de RP8D1 werken uit de kunst, ze scannen feiloos mijn Graupner zender, en mijn Futaba zender in. Ze hebben een heel goed fouttcorrectie algoritme. Goede ontvangers.

De beide RP4S1 echter vertonen mankementen.
1/ ze zijn erg storingsgevoelig in electro omgeving (ik heb er nu eentje in ee DLG en dan gaat goed, omdat er geen / weinig storing is). Met brushed en brushless motoren echter is het een crime. Ik heb van alles geprobeerd, van inpakken in zilverpapier, ontstoren, ferriet ringen, noem maar op.
2/ er zit een software fout in. De processor die erop zit doe zowel het scannen als wel het decoderen van het signaal. Een keer in de zoveel tijd echter geeft de processor een fout PWM signaal aan alle servos (en ESC).
Ik heb dit getest in een lab, in een EMC vrije ruimte (het kan dus niet van storing komen). Zender aan, RP4S1 op accu en uitgangssignaal meten in een digitale scoop.

Het resultaat is dat deze ontvanger om de zoveel minuten, ineens (met name snelle) sevoś in de hoek gooit, en de motor even stokt. Daarna is alles weer goed. Maar dat pakt verkeerd uit in een low pass. Lijmen dus.

Dit kan een fout zijn in de 40MHz versie alleen (ik hoor van anderen geen klachten).
Dit kan een fout zijn uit deze serie (ik heb ze een jaar).

Maar ik ben er dus niet tevreden over, en heb ze gisteren in de OTTO gegooid. Zonde, maar daar waag ik geen model meer aan.

Harm.

Dan ga ik denk ik voor deze setup,
12A FLY Brushless ESC
282215 Brushless Outrunner 1550KV
Wat is het beste om te doen, of elk rolroer 1 servo of 1 servo voor allebei de rolroeren. Raden jullie mij aan om ook nog een richtingsroer te maken, omdat ik een beginner ben of is dat niet nodig?

Alvast bedankt,
Wouter
Die setup is goed maar bedenk wel dat het de prop en de Kv is die het stroomverbruik bij volgas bepalen.
1 servo is makkelijker omdat je voor 2 servos een mixer nodig hebt.
Richting roer is niet nodig maar kan wel.
Het is meestal de V stelling van de vleugels die het vliegen makkelijker maakt voor een beginner en niet de keuze van een richting roer.;)

Wat bedoelt u daar precies mee?
Als een 1550Kv motor met een bepaalde prop 8A trekt dan zal een 1450Kv motor met dezelfde prop minder stroom trekken ook al is dat een zwaardere motor.
Dat komt omdat hij minder toeren wil draaien bij dezelfde spanning.;)

Wil je echt meer vermogen dan moet je de prop vergroten en als de stroom dan boven 8A komt dan is het beter de zwaardere motor te kiezen.
Boven 12A moet je zowel de motor als de regelaar zwaarder kiezen.;)

Laatst bewerkt:
ik ben zeer tevreden van deze motor

Details

Nieuwe Mini-Paffi-24 / 3

Krachtige motor voor indoor / outdoor modellen

voor 8-10 cellen of 3 Lipos
Power ongeveer 100 watt
Thrust tot 450g
Gewicht 24g zonder beugel
Maximale stroom (30s) 9A
Shaft diameter van 3mm
Heckrohr 8mm