Lipo accu's in subs

Ik heb een Futaba F14 (U welbekend meneer Verkuijl :mrgreen:) zou ik daar nou straffeloos een 3S accu in kunnen hangen?
hoi bym

volgens mij heeft een van de Mod's (psycho emil) zijn fc16 omgebouwd naar 3s lipo,zie hier:
robbe-futaba-fc-16-topic-alu-f350-zender-05-12-2009-_-shift-gates
het 2,4ghz gedeelte negeren, maar er past een lipo in, en zelfs een waarschuwings zoemer
dus zou moeten kunnen bij de f14, is volgens mij dezelfde techniek
anders even corrien pm en dan weet je het zeker

als ik mijn fc-16 zender met origineel robbe nimh pakket van de lader afhaal, dan staat er ook 12.0 volt in het schermpje(eventjes)

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Ik wil mijn U-31 uitrusten met lipo's; mijn keuze is op 3s11,1 volt 4000Mah gevallen, aangezien voor mijn lipo's nieuw is, wou ik jullie vragen of dit de juiste keuze is, of hebben
jullie andere ideen ?

Gr. Rob

Hoi Rob,

Niet toevallig deze? :

full

Die heb ik net gisteren binnen gekregen. Qua afmetingen past hij precies in een accuruimte in het techrek, is alleen maar half zo groot als een lood of NiHm accu. Heel naar ... Ik ga 'm één dezer dagen inbouwen, dan plaats ik nog wat foto's daarvan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Môgge LeX,

Heel goed Lex, heel goed, die bedoel ik. ik ben het adres kwijt van de levenrancier kan jij
die me geven, alstublieft dank u wel

dit is de laatste nieuwe uitvoering van de oplader.( beetje onduidelijk)
gr. Rob

Laatst bewerkt:
Één pakket. De vaarmotor trekt bij mijn messing schroef 2 ampere op volgas (bij de originele Robbe schroef 4), en de zuigertank en pomp samen misschien 3 tijdens het vol / leeg pompen. Dan kan ik meer dan een uur varen met een hoop duiken, is voor de U31 meer dan zat. Voor mij althans. En anders uurtje op de lader, en gaan maar weer!

Dat is een tweede en tevens een belangrijk voordeel van (moderne) LiPo accu's, je kunt ze tijdens het laden vreselijk mishandelen :yes:
Dat uurtje laden vul je in met wandelen en sociale bezigheden en voor je het weet mag je het water weer in :)

Betreft een 3S LiPo in een zender, ik weet dat Sleurhutje een 3S LiPo heeft in zijn Spektrum DX7 zender, ik ga het gewoon proberen veel makkelijker :)

je kunt ze tijdens het laden vreselijk mishandelen :yes:

Ho ho, pas op! Juist NIET dus! Een overladen of te snel geladen lipo zwelt op en vliegt met een fikse steekvlam in de fik! Met de hedendaagse lipoladers zal dat echter niet gebeuren, mits je ze goed instelt natuurlijk. Met 1C, dus één maal de capaciteit, in een uur volladen is ook geen mishandelen maar iets waarop ze berekend zijn.

hallo rob

haast en spoed doet een lipo geen goed

nieuw chinees gezegde hahahaha

bij haast en spoed ploffen lipo's goed hahahaha

kom haast niet meer bij LOL

groetjes raf

Raf heb je je Chinees te vlug naar binnen gespeeld, Amai nie goe he zunne:morning:
Ik was gisteren bij Wouters in Bergeijk om Lipo"s te halen maar Peter zij dat iemand uit As ze gelijk
voor een prikkie gekocht had.........:x-mas:
Gr.Rob

Laatst bewerkt:
Raf heb je je Chinees te vlug naar binnen gespeeld, Amai nie goe he zunne:morning:
Ik was gisteren bij Wouters in Bergeijk om Lipo"s te halen maar Peter zij dat iemand uit As ze gelijk
voor een prikkie gekocht had.........:x-mas:
Gr.Rob

Het spijt me wel hoor
Maar kerst is allang voorbij :rolleyes::rolleyes:

En Raf licht ze.akku.s wel op het keukenblad
Worden niet zo heet namelijk he Raf
mvg
Frederik :D :D :D

Olaf vertelde in Biddinhuizen dat bij hem de lipo's ontploft zijn.
Zijn boot de Inecteo (of zo iets) was gezonken en na 5 weken heeft men hem terug gevonden in de Fhullingersee bij Keulen.
De accu's waren natuurlijk leeg.
Hij heeft ze opgeladen en dat ging goed het laden.
Hij gaat weg en wordt na een tijdje door zijn vrouw gebeld.
Het gehele trappenhuis stond vol met rook en het stonk heel erg.
Hij meteen naar huis en toen bleken de accu's ontploft te zijn.
Ze lagen op een aluminium tafel van 6 mm dik.
Op de plek was een brandgat/smeltgat door de hitte van zeker 3mm.
De hele kelder ruimte lag vol met rotzooi van de accu's.
Hij laat nooit meer accu's op die volledig leeg waren.
Dus pas wel op met de accu's te mishandelen.
Hij zal er in Mol ook zijn dus kun je het zelf ook vragen!

Hein

Hallo Hein,

Tsja allemaal goed en wel, maar de lader hierboven is hiertegen beveiligd voor dit soort ongelukken, en de lipo's worden steeds beter. Ja hé Raf:new-alien: Een klein beetje opletten kan
ook geen kwaad. !!!!!

Gr. Rob

Laatst bewerkt:
Rob,
het mooiste is dat hij bijna 30 jaar bij Varta gewerkt heeft.
En dus wel wat weet van accu's neem ik zo aan.
De mensen die hem kennen weten ook wat en hoe hij bouwt.
En dat is echt niet slecht.

Hein

hallo rob

ik heb die verdomde lipo's niet gan halen hoor

ik moetr die knal dingen niet hebben
ik ga voor nikkelsulfide das veel veiliger en geeft ook geen problemen die de nMha accu's hebben

dus iemand anders uit as heeft die gekocht

groetjes raf

Zijn boot de Inecteo (of zo iets) was gezonken en na 5 weken heeft men hem terug gevonden in de Fhullingersee bij Keulen.

Ik vermoed dat dit veroorzaakt is door het tweede aandachtspunt bij Lipo's, ze mogen NOOIT verder ontladen worden dan 2,5 volt per cel. Dan wordt er chemisch iets beschadigd en gaan ze kapot. Als die boot vijf weken in ingeschakelde toestand op de bodem heeft gelegen zal er bar weinig accuspanning meer over zijn geweest.

Eigenlijk zijn er twee dingen:
- Altijd met een voor Lipo geschikte lader laden, en zorgen dat die goed ingesteld is. Gelukkig hebben de meeste laders ook een zelfcontrole voor ze beginnen met laden zodat ook dat vaak afgedekt is.
- Altijd met een voor Lipo's geschikte regelaar ontladen. Óf er een liposave bij schakelen. Die geeft bij dreigende onderspanning een geluid en lichtsignaal zodat je weet dat het tijd is om te stoppen.

In een sub heb je aan dat laatste natuurlijk niets, je merkt het gewoon niet. Maar de lipo afschakeling van de regelaar gebruiken heeft ook weer zijn risico's in een duikboot. Als hij afschakelt en de boot is net ondergedoken is kun je zo'n zelfde aktie verwachten als bij Douglas afgelopen Subsail. En ook al is hij bovenwater, dan ligt hij verder maar wat te dobberen zonder aandrijving. Ik wil daarom in de U31 een relais aan zo'n liposave koppelen dat de 'water in de boot' failsave bekrachtigd. Dan komt hij weer boven, wil niet meer onderduiken, en heb ik toch nog motorvermogen om naar de kant te komen.

Ik ga één dezer dagen de U31 ombouwen, ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen. In ieder geval wil ik de 20e naar Mol komen wat dan de eerste Lipo 'field test' gaat worden. De dolfijn van Brüggen loopt er in ieder geval als een speer op. Al moet je wel opassen met de snelheid nu, in 1 tot 1,5 meter water zit hij meer met z'n snut in de bagger dan dat je sprongen kunt maken ... :)

Lex,
het probleem is met de mensen die dagelijks met accu's werken dat ze meer proberen.
Hij heeft bijna 30 jaar bij Varta accu's gewerkt en wist dat Lippo's kapot gaan als ze leeg zijn.
Maar als accu fanaat wilde hij het toch proberen.
Met dit gevolg.

hein

Back