Lipo accu's in subs

hallo

ach een nieuwe plaat er op een been beetje roet vegen LOL
en het is zo weer nieuw

maar inderdaad hij wilde het toch proberen om te zien of ze nog wilde werken
en ze deden het nog maar niet zoals hij gepland had

een geluk dat hij ze uit zijn boot heeft gehaalt want anders was het veel erger geweest

groetjes raf

Hoi allen,

Ik heb gisteren een bolle Lipo van mijn lader gehaald die eigenlijk te ver ontladen was en die laad ik dus gewoon in huis.
Dus dat enge bolle ding van de lader af (8500 lader) en naar buiten met dat ding en uit pure baldadigheid heb ik hem een hengst gegeven met een schep :mad::mad: met dit als resultaat.:)

P6025769.jpg

Er kwamen steek vlammen van een meter hoog gespoten en de drie cellen ontstaken keurig achter elkaar aan dus dat was nogal een vuurwerk in de achtertuin:) Maar dit doe ik maar niet meer want dit gaat nogal heftig :(:(.

Maar dit in de Heli, Vliegtuig of Boot wil je niet meemaken en al helemaal niet in huis.

Groeten,

Jan,

Jan,
je hoeft nog niet te oefenen voor oud en nieuw met vuurwerk!
Kun je wel zien nu wat die cellen kunnen he.
Olaf wil ze ook niet meer.

Hein

U31 op Lipo power!

Hallo allemaal,

De U31 loopt vanaf vandaag op lipo power. Ik heb de oude overleden NiHm accu vervangen door de Lipo, en een failsafe ingebouwd.

Hieronder de oude accu met de nieuwe ernaast.
full

Hier het vak waar de nieuwe accu ingebouwd moet worden. Opeens nog meer ruimte over ...
full

Het gewichtsverschil tussen de oude accu samen met wat trimgewichtjes en de nieuwe bedraagd zo'n 420 gram. Ik leg twee blokjes lood met 20 gram minder gewicht naast de Lipo zodat de balans weer bijna hetzelfde is. De laatste grammen komen erbij bij het uittrimmen later.
full

Hier de lipo-failsafe die ik aan de 'water in de boot' beveiliging ga koppelen. Op het punt van de opgesoldeerde weerstand kan het signaal daarvoor mooi afgetapt worden.
full

En hier alles weer operationeel. De Triple-S schakelmodule ligt op de Lipo, de blokjes lood links voor de accu, Liposafe onderaan midden. Dat blauwe ledje is het 'alles OK' signaal.
full

Als de accuspanning nu onder de 9,9 volt komt schakelt de failsafe de beveiliging in en komt de boot boven en kan niet meer onder. Dat is nog 0,3 volt boven de normale afschakelspanning van 3 volt per cel, dus ik heb dan ruimschoots genoeg reserve om naar de kant te komen.

Nu nog even de trim finetunen en dan is ze klaar voor Mol!

Laatst bewerkt door een moderator:
Môgge Lex,

Kijk dat bedoelde ik Eureka recht zo ie gaat, nu de rest nog, maar sal ook regt koom :celebrate:

Hoelang heb je op de Lipo moeten wachten Lex?
Gr. Rob

Laatst bewerkt:
Hoi Rob,

Deze keer was het drie weken, maar een vorige keer anderhalf, en ook zes weken is voorgekomen. Valt niet zoveel over te zeggen, het ligt aan hoe snel de Douane het pakketje vrijgeeft. HK is snel genoeg met verzenden.

Môgge,
Gisteren besteld bij RC point in Beugen en nu al binnen.Vlugge Christ.
de failsave is wel een andere dan jij hebt lex dat kan de pret niet drukken toch.:xmas:

gr. Rob

Hoi Rob,

Wat de liposave aangaat, die je daar op de foto hebt staan werkt anders dan wat je misschien wilt. Deze gaat tussen de ontvanger en de regelaar en regelt die regelaar terug als de accuspanning te laag word. Eigenlijk dus hetzelfde wat je brushless regelaar in de U31 zelf ook al doet ... :( Wat je nodig hebt is een eenvoudige liposave die een LED laat branden als de accuspanning te laag word. Van die LED kun je dan het signaal aftappen en dit gebruiken om de boot boven te laten komen zonder dat je motorvermogen wegvalt.

Tenminste, als je het zo wilt schakelen als ik gedaan heb. Met alleen de lipo-afslag van de regelaar kan het ook prima, alleen loop je dan bij een erg lege lipo het risico van een sub op drift.

Laatst bewerkt:
Lex foutje van mij, had de Hextronic er niet bijgelegd, die de balancering in de peiling houdt
, ledje licht op bij onderspaning van lager als 3,3 V.

Gr. Rob

OK Rob, dan gaat'ie lukken!

Ik heb vandaag de U31 voor het eerst uitgelaten met haar nieuwe accu. Loopt prima, en het lood ter vervanging van accu-gewicht was goed gekozen. Er moest alleen een plaatje van ongeveer 15 gram bij om haar weer netjes aan de periscopen te kunnen laten hangen.

full

Vaarbeeld nu bovenwater
full

En onderwater plankgas op periscoopdiepte
full

Toen wou ik nog één keer langs voor nog wat extra foto's, en daar ging het mis. Met één hand sturen en de andere voor het fototoestel maakte ik een stuurfoutje. Ze dook vol onder .... en nu weet ik exact hoe Douglas zich gevoeld heeft de afgelopen Subsail! Nergens meer te bekennen! Beetje achteruit, zender uit, aan, tanks legen, vullen, niets mocht baten. Dan maar de waadbroek aangetrokken die gelukkig altijd in het clubhuis hangt en het doelgebied in banen van 30-50 cm afgezocht. Noppes, behalve een paar flinke stenen. De moed zakte me al redelijk in de waadbroek toen ik op de terugweg eens besloot door de haveningang te lopen. Bij het einde zag ik plotseling een periscoop langs een golfbreker omhoog steken met daaronder het silouette van de U31. PPffff gelukkig, ook dit gevoel zal Douglas zeer bekend zijn! De sub was dus onderwater onder de golfbreker gelopen en is daar naar boven gekomen. Vanaf de wal was daar niets van te zien omdat ze er onder lag. De schade valt gelukkig erg mee, alleen wat afgeschuurde verf aan de periscoop en een handreling op de toren. Vanavond maar eens dat kleurtje mengen dan!

Maar ze is nu in ieder geval klaar en uitgetrimd voor Mol. De 4000 mAh accu geeft nu 3,9 volt per cel, die zit dus nog ongeveer half vol. Niet gek voor een uurtje trimmen en redelijk veel volgas varen. Al met al ben ik dan ook tevreden met de proefvaart.

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo lex

ze liept vorige keer reeds mooi maar nu is het perfect
al is er eigenlijk qua gewicht niets veranderd
want je hebt lood moeten toevoegen om ze terug op de waterlijn te krijgen
maar het blijft een mooi vaarbeeld

en ja je sub onder zien gaan en niet meer boven zien komen brrrrrrrrrrrrrr is me ook reeds over komen en das nie goe voor je hart

groetjes raf

Toch maar eens aan een Noodboei denken ???
Mooi vaarbeeld.

hallo harry

als je boot onder iets onderdoor vaart dan heb je aan die boei ook niets
mark zijn bootje is eens in keulen door een golf onder de stijger geswiept
het lag boven water maar tussen de twee drijvers in dus niet te zien

zo ook met een nood boei

groetjes raf

Oeei dat is schrikken Lex, maar de rest is goed verlopen dat is het belangrijkste, en fijn voor
jou maar ook .....voormij dat geeft de burger moed :proost: en..... bedankt voor het beantwoorden van mij vragen, mijn Failsave werkt ook, alleen met een fel wit ledje.

maar dat stelt niks voor, wel duidelijk, mijn accu ligt er mooi klein in, nu verder........maar
haastige spoed, waar heb ik dat meer gehoord :mrgreen:
Mooi de vaartijd, daar ging het toch om !!!!
Gr. Rob

Laatst bewerkt:
Ja klopt :rolleyes: , en ook met een vloot MM's, Optimistjes tijdens de Watersportdagen in de Batavia haven, misfiring torpedo's.... Als ik er zo over nadenk, waarom vaar ik dan in hemelsnaam net subs ? :( ;)

Nee, is weer groener. Ligt ook een beetje aan de lichtval, maar troebeler is het zeer zeker. Maar gelukkig is er nog het Zilvermeer in Mol aanstaand weekend ... ! ;)

Back