Lipo accu's in subs

Discussie in 'Duikboten' gestart door Lex Verkuijl, 16 mei 2010.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Mike,

    Het voltage zal het probleem niet zijn. Een volle 3S lipo zit aan 3 x 4,2 = 12,6 volt. Dat kan jou regelaar prima aan. Zeker als je bedenkt dat een volle 12 volt NiHm accu makkelijk boven de 13 volt komt in vers geladen toestand, waarbij de regelaar ook heel blijft. (eigen ervaring)

    Raf zegt het ook al, er zit geen lipo-afslag in. Daar zal dus een liposaver aan te pas moeten komen. Het mooiste is om die aan je duikbeveiliging te koppelen. Is het voor de U2540? Dan zou die mooi aan de 'water in de boot detectie' gekoppeld worden, dat heb ik in mijn U31 ook zo gedaan.
     
  2. BYM

    BYM Forum veteraan

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    7.424
    Locatie:
    Zaandam


    Nee het is niet voor in de 2540 maar voor in een ander schip.

    Merlijn en ik hebben een heli en een sub geruild met elkaar.

    Daar zit nu een 5 cells nimh pakket in, wat ik direkt wil wijzigen naar lipo.
    Vind ik alleen 80 euro voor een savertje wel een beetje overdreven :shock:

    Dit is een aardig alternatief.

    Of deze misschien
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2010
  3. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Lipo Gangers,

    Dit werkt ook prima en kost eigenlijk niets,

    Lipo saver

    PS in mijn Engel VII komen ook Lipo's scheelt mij meer dan driekwart aan kosten.:p

    Ik heb ervaring met deze aanbieder en het is soms lang wachten maar het komt wel.

    Groeten,

    Jan.
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2010
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Heren lipo vaarders,

    Nog even wat liposaver perikelen ....

    Afgelopen vaardag in Amersfoort ben ik tot de ontdekking gekomen dat buiten een bepaalde reikwijdte zowel de u31 als de MTB storingen beginnen te vertonen. :confused: Zal wel aan de radiodrukte liggen dacht ik toen, maar onderweg naar huis had ik een idee. In de Dolfijn had ik in eerste instantie ook een liposaver van hobby king pal naast de ontvanger liggen, de enige plek die beschikbaar was. Dat gaf toen behoorlijk veel storing, een meter of tien van de zender vandaan ging het beestje een eigen leven leiden.... Die heb ik toen vervangen door een saver van eigen makelij. Weg storing. :D

    In de U31 ligt hij verder bij de ontvanger vandaan, ook in de MTB daar zijn het er zelfs twee. Ik heb die dingen dus verplaatst naar helemaal in het achterschip bij beide modellen. Hopelijk verhelpt dat de storingen, straks in Hengelo zal het waarschijnlijk getest worden.

    Ik heb ook een liposaver van Conrad getest. Daar is niet direct een signaal van af te tappen, de LED wordt namelijk een beetje vreemd aangestuurd. Ik hoop dus dat het verplaatsen van de HK savers werkt, anders wordt het weer zelf van die dingen bouwen. ;)
     
  6. Jan de K

    Jan de K

    Lid geworden:
    30 aug 2006
    Berichten:
    983
    Locatie:
    st Michielsgestel
    Hoi Lex, ga je die dan ook via Tripple S aanbieden, of deel je het schema?

    groeten Jan
     
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Jan,

    Het schema is een bestaand schema, heb ik ook ergens op het www gevonden:
    [​IMG]

    Deze heb ik gebruikt voor in de Dolfijn, en die doet het prima. De truc is om er dan een relais aan te koppelen en mogelijk nog een hysterese. (daarmee schakelt hij op de grensspanning niet continu aan en uit bij wisselen van de belasting maar in één keer door om pas weer uit te schakelen als de spanning weer een x-tienden gestegen is) Dan kun je die dingen universeel gebruiken om wat je maar wilt aan of uit te schakelen als de grensspanning bereikt is. Speciaal voor modellen waar je niets aan een geluids en/of lichtsignalering hebt, maar er iets anders moet gebeuren als de lipo leeg is. Dit laatste wordt dan nog een Triple-S project. ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo


    mischien een mogelijkheid in bouwen om een tweede pak lipo's in te schakelen
    zodat je gewoon verder kan varen

    een relais met twee kontakten meer kan je als een houd relais schakelen
    een maal aangetrokken houden die twee kontakten het relais in aangetrokken toestand
    na het afkoppelen van de accu valt het relais zelf terug af
    geen extra programmatie of onderdelen nodig

    koppelen aan de water melder is ook een mooie optie zodat je bij een haast lege accu niet meer kan duiken
    dit kan zowel voor nicad ,nmh en lipo's gebruikt worden

    veel mooie opties met dit schema

    bedankt lex ga straks onderddelen halen hahahaha
    ik ga voor R1en R4 multy potmeters gebruiken (van die kleintjes)dat is makkelijker in stellen
    daar ik Nmh accu's heb mag ik wat meer speling hebben wat het voltage aan gaat

    groetjes raf
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2010
  9. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Môgguu,

    Bedankt mannen, goeie ideeén; dadelijk naar het winkeltje.

    Gr. Rob
     
  10. Den Eds

    Den Eds

    Lid geworden:
    3 nov 2009
    Berichten:
    85
    Locatie:
    België, nabij Antwerpen
    @ Raf,
    Ik zou het potmetertje voor R1 wel in serie zetten met bv een 10K weerstand,
    als het potmetertje om één of andere oorzaak (condensatie ofzo) doorslaat heb je nog steeds een kleine beveiliging tegen volledige ontlading.
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo eddy

    ja gelijk heb je
    maar ik wilde de potmeter zowiezo achter een weerstand zetten alleen ik heb het er niet bij geschreven (stom)
    daar ik dan een printje kan maken voor verschillende accu spaningen
    want ik zit in mijn boten steeds met 2 accu's en heb dus een combi printje nodig

    bij mij gaat het er juist om dan als de accu spanning te laag wordt de boot niet meer kan duiken ik gebruik dus geen lipo's (nog niet)

    groetjes raf
     
  12. De Lm3914 een diplay driver.

    Dit is ook een mooi ic met 8 spannings-ingangen,met verschillen van 0.5 volt per ingang.
    Je kunt per ingang gekoppeld aan een and of nand poort alles in en uitschakelen.

    Maar zo zijn er wel meer mogelijkheden.
    Wat te denken aan een goede computerzender en ontvanger.
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    harry een goeie zender/ontvanger doet niets af aan het varen met lipo's
    het gaat er om dat de regelaar geen lipoafslag heeft en dus kan je met 1 keer varen je accu omzeep helpen
    en dan wordt het wel een dure zaak

    groetjes raf
    ps een goeie zender is natuurlijk nooit weg
     
  14. Jan de K

    Jan de K

    Lid geworden:
    30 aug 2006
    Berichten:
    983
    Locatie:
    st Michielsgestel
    vanaf 1 oktober begin ik met een nieuwe Job ==>veel minder tijd in de auto doorbrengen. dus waarschijnlijk meer tijd om achter t bureau eens te bekijken of de overstap naar Lipo voor mij een optie gaat worden.

    groeten,
    Jan
     
  15. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Môgge,

    Wie van de heren heeft een Abbon. op de Modelwerft ? ik zoek me eigen lam naar een schakelaar voor radar en licht.

    Deze staat op blz 74 en een treiber voor witte led"s op blz 75.

    ik had graag hiervan een adres, tot heden heb ik bot gevangen, B.vd dank :nosmile:

    Gr. Rob
     
  16. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Heren, heren,

    Dat lipo's door verkeerd gebruik kunnen exploderen is al bekend, dat dat ook voor forumgebruikers geld is mij nieuw ... !

    Als jullie een geschil hebben deel dat dan met elkaar door middel van PB's, óf negeer elkaar. Ik schrik een beetje van de hardheid van jullie recties, dat zijn we zo niet gewend op dit forum, zeker niet hier bij de duikboten. Houd het svp leuk, of reageer anders niet.
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    [mod]Berichten verwijderd.

    Zulke berichten zie ik alleen maar op de modelauto-fora.
    Niet hier...
    Ik dacht dat we hier als volwassenen onder elkaar waren.

    Hein, Lex: dank voor de interventie.[/mod]
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2010
  18. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Vandaag heeft de U31 en MTB in Hengelo wat rondjes gevaren met de nieuwe saver-setup. Problemen opgelost, geen storingen meer! De MTB zelfs helemaal buiten het sub gedeelte om op oncomfortabele zichtafstand, geen enkel jittertje meer. De HK savers kunnen dus blijven zitten, al ben ik toch met een Triple-S uitvoering bezig die voor ons onderduikers makkelijker in het gebruik is.
     
  19. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Hoi Lex e.a

    Mijn schroef is bijna klaar, ik moet nog een schroef blad in vorm maken, daarna heb ik het
    schroefas gat verkleint na 5 mm diam. door er een messing buisje in te schuiven en draad
    in te tappen.

    Dan hoef ik er geen nieuwe Conus op te draaien, en daarna de splinters messing met een pincetje er uit te pulken:eek:nweer:uit mijn vingers!!!!!

    Gr. Rob
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2010
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015

Deel Deze Pagina