Lockheed C5 Galaxy, schaal 1:25

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Mijnheer Rob, 31 mrt 2011.

  1. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    920
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Mooi mechanisme.
     
  2. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    De tweede vleugel is inmiddels ook bijna zover gereed.
    Nog een paar avondjes werk en dan kan ik hem eens passen aan wat er van de romp al is gebouwd.
    Dat zou nu al kunnen, maar ik wil ze eerst allebei in dezelfde staat hebben.
    Daar zie ik eigenlijk wel een beetje naar uit, maar het mooie weer helpt nu even niet mee :koud:.

    Uiteraard kijk ik al even verder naar de volgende fase.

    Van één van de vier nylon poten van het hoofdlandingsgestel was de stuurhevel afgebroken.
    Verlijmen gaat natuurlijk niet en ik heb het min of meer functioneel kunnen repareren met een paar lange dunne schroeven van een oude servobehuizing.
    Het ziet er niet uit, maar het is sterk genoeg en zou moeten voldoen.

    upload_2021-5-31_17-44-57.png
    Maar het ziet er niet uit en dus voldoet het uiteindelijk toch niet.

    Dan maar alles opmeten en in 3D uitwerken.

    upload_2021-5-31_17-49-29.png upload_2021-5-31_17-50-17.png

    Eigenlijk wilde ik ze het liefst printen in Nylon, maar dat schijnt behoorlijk lastig.
    De alternatieve keuze viel op een te printen materiaal met iets van carbon.. Daar heb ik inmiddels een rol van liggen.

    Als proef heb ik er eerst één geprint met PLA 75% infill.
    Maar het resultaat lijkt me eigenlijk meer dan voldoende sterk.

    Ik heb er daarna gelijk 4 geprint. Twee linker en twee rechter.
    Dat heeft eigenlijk twee redenen.
    Ten eerste; nu weet ik wat ik heb getekend en als ik later de "andere" moet tekenen heb ik daar meer werk van (hoe zat dat ook al weer?)
    Ten tweede; ik heb alles goed kunnen meten, behalve de hoek van de hevel ten opzichte van rijrichting.
    Op de tekeningen heb ik dat niet terug kunnen vinden/meten in de tekeningen (cad-files) en met een gradenboog lijkt 35 graden het meest in de buurt te komen en het is wel fijn als de hoeken gelijk zijn. Bij het taxiën moet het hoofdlandingsgestel ook meesturen, vind ik.

    Dus deze pootjes zijn het nu geworden.
    Voorlopig gewoon uit witte PLA.

    upload_2021-5-31_18-9-41.png

    En voor de critici die zeggen dat PLA een beetje week wordt in de volle zon, bij hogere temperaturen....

    De pootjes zitten niet enkel onder haar vleugels, maar ook nog eens onder haar dikke romp.
    Als de pootjes in de volle zon terecht zijn gekomen heb ik meer en grotere problemen :eek:.
    Maar wel altijd de bestanden om een paar nieuwe te maken.
    En zal zeker het minste werk zijn. ;)

    Een klein klusje is; dat bij alle vier de poten, de vier achterste wielen (per poot) redelijk zijn uit gelubberd. De voorste twee niet.
    Dat heeft dus niets met een crash te maken.
    Een glijbuisje in de 28 wielen? Daar ga ik zeker naar kijken.

    Het is een heerlijk bouwproject.
    Maar (hoef ik hier uiteraard niet te zeggen); bezint eer ge begint.
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2021
    Cnn, Gerald Rutten, Berto en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    De vleugels zijn zover klaar tijd om deze op de romp te passen.
    Van de week alvast een kist voor de vleugels maken om ze veilig op te kunnen bergen.

    Boven op de romp ligt een David schaafje (om de afmeting een beetje weer te geven)
    upload_2021-6-13_11-25-41.png

    Op de vleugels heb ik acht stukjes balsa geplakt met een 5mm verdeling en een lengte van 16cm (wat net lang genoeg bleek).
    Allemaal op een zelfde positie en dan haaks op het vleugeloppervlak.
    De bedoeling hiervan is om er met een kleine bouwlaser voor te zorgen dat de vleugels dezelfde invalshoek hebben.
    Ik heb voor een kist met deze afmeting geen andere methode kunnen bedenken.

    upload_2021-6-13_11-34-18.png
    Net lang genoeg dus, waardoor het aardig foefelen was om de laser op bruikbare hoogte op te stellen.

    upload_2021-6-13_11-36-47.png
    Heel slecht te zien op de foto, maar het idee is vast wel duidelijk.
    Het werkte in ieder geval.

    Voordat ik de vleugels opberg al wel vast de aansluiting van de romp netjes laten verlopen.
    Prima te doen, maar daar zit nog wel wat werk in.


    Ook weer slecht te zien op de laatste foto, is dat het kielvlak scheef op de romp zit en ook niet in lijn met de romp is.
    upload_2021-6-13_11-42-58.png
    Dat had ik natuurlijk al gezien en me afzitten vragen hoe op te lossen.
    De achterste helft had gebouwd moeten als twee beklede schalen. Inclusief het kielvlak.

    Het kielvlak moet er in ieder geval af en opnieuw gebouwd worden.
    Of ik achterste romp helft ga delen (doorzagen), dat weet ik nog niet.
    Ik wil eerst kijken of ik met weinig materiaal de torsie er uit kan krijgen. Het achterste deel is nu best heel flexibel (En nee daar krijg ik het kielvlak niet goed mee).

    Voordat ik de romp ga bekleden wil ik ook eerst bedenken hoe ik het hoofdlandingsgestel en aansturing voor de flaps kan inbouwen.

    Zal vast allemaal goedkomen. :)
     
    henky, Cnn, Helikapoter en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Bouwlaser is ideaal!
    Word een gave kist, en wát een afmetingen!
    Mooi om te volgen
     
  5. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ik vond nog een paar foto's die het net iets beter laten zien.

    De maatlatjes zijn met een drupje hotglue (zonder schade te verwijderen met een druppel alcohol) op de vleugel verlijmd met een 5mm verdeling De fijn inschatting gaat op het oog.

    Hier is de laser goed te zien bij de wortel. Wel jammer dat de vierde net achter de middelste zit (de volgende keer toch even beter opletten als ik een foto maak).
    De maatlatjes zitten recht boven een ligger in de vleugel, vandaar de plaats. Er zit hier geen millimeter afwijking in de invalshoek.
    upload_2021-6-15_21-44-38.png

    Dit is wat er te zien is bij de tip van de rechter vleugel.
    upload_2021-6-15_21-54-21.png

    En dit is wat er te zien is bij de tip van de linker vleugel.
    upload_2021-6-15_21-55-49.png

    Daar lijkt een onderlinge verdraaiing in te zitten van 4mm, maar ik denk niet dat dat zo is.

    De "sweetspot" bij de neuslijst was wat lastiger te bepalen. Net iets anders ingedekt.
    En door de sterke bolling krijg je al snel een andere loodrechte lengte.

    Ik heb beide vleugels aan de bovenzijde ingedekt, terwijl de steuntjes van de ribben (via de bouwtekening) met CA op de bouwtafel (45mm multiplex) waren verlijmd.
    Tijdens het indekken van de onderzijde heb ik gebruik gemaakt van drie "omkeer steunen".
    Die gemeten onderlinge verdraaiing zou dus eigenlijk niet mogelijk kunnen zijn. Waarschijnlijk (hopelijk) ligt het eerder aan een iets afwijkende positie en hoek van het meetlatje op de vleugel.
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2021
    Cnn en Arnold 85 vinden dit leuk.
  6. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Twee weken geleden gaf ik aan dat van het hoofdlandingsgestel acht wielen waren uit gelubberd.
    Maar ik denk dat dat meevalt. ;)

    upload_2021-6-17_20-42-13.png

    Een meevaller. :)
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2021
    Cnn en Arnold 85 vinden dit leuk.
  7. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    De stokjes lijken niet evenwijdig aan elkaar en recht te staan. Krijg je zo niet een meetafwijking? Of is dit minimaal?
     
  8. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    De "stokjes" zijn ook niet evenwijdig, nog recht geplaatst. En een meetafwijking lijkt nu groter.

    De "stokjes" zijn "haaks" (in beide richtingen 90 graden] geplaatst op het vleugel oppervlak. Ik gebruikte daar aluminium blokjes voor om de stokjes te richten.
    Een positie kiezen bij de achter lijst is goed te doen. Bij de voorlijst lastiger, vandaar de keuze voor de positie van een ligger die een stukje terug ligt van de voorlijst.

    Allemaal best lastig hoor.
    Een fractie verschil in de invalshoek van de vleugels heeft meer impact dan de ailerons goed kunnen maken.
    Voor nu ziet het er goed uit. Later ga ik er "op zicht" nog kijken naar het verschil.
     
    Cnn en Arnold 85 vinden dit leuk.
  9. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    We zijn weer twee weken verder.

    Inmiddels zijn de ingesleten koolstof asjes vervangen voor 4mm aluminium en is hoofdlandingsgestel ingebouwd.
    Werkt tot dusver naar behoren. Er moeten nog wel wielgeleiders gemonteerd worden om de wielen horizontaal in de romp te krijgen (worden nu geprint).
    De poten van het landingsgestel zijn ook geprint, net als de dubbele servo-houders en servo-armpjes.

    Een kleine aanpassing is dat nu alle vier de poten onafhankelijk kunnen sturen.
    De bedoeling hiervan is dat de wielen meesturen in een scherpe bocht tijdens het taxiën.
    Bij de start en landing staan de wielen natuurlijk gewoon recht.

    De veertjes waren niet meer compleet en ook al onderling verschillend. Ik kon in mijn verzameling ook geen bruikbare veren vinden.
    Ik heb het opgelost door vier stukjes van een startelastiek als veer/demper te gebruiken


    upload_2021-6-30_17-53-13.png

    Omdat ik nu toch met de landingspootjes bezig ben, gelijk maar door met het voorste landingsgestel.
    Dat ziet er goed uit en zou eigenlijk gewoon een kwestie van inbouwen zijn.

    Eigenlijk..
    Het voorste deel van de romp is zo gebouwd, dat het onmogelijk is om voorste landingsgestel in te bouwen.
    Het past niet. Er zit materiaal in de weg en ook enkele onderdelen zijn verkeerd gemonteerd.
    En al zou dat allemaal wel goed zijn; met geen mogelijkheid krijg je het landingsgestel gemonteerd.
    upload_2021-6-30_18-34-56.png



    Grad heeft dus niet enkel uit "schaal" overweging bedacht dat neus open moest kunnen.
    upload_2021-6-30_18-33-21.png
    Dus zo moet het worden.
    Dat wordt ook nog best een klusje en helpt niet met de planning.

    Voor nu is het zo dat ik de neus er af heb gezaagd.
    Het is niet anders.
    upload_2021-6-30_18-38-58.png

    Ik moet nu eerst even alles goed overdenken, hoe ik verder ga.
    Veel op de foto hierboven zit niet goed:
    De sparingen in de servoplaat zijn verkeerd en de servoplaat moet niet doorlopen tot het rechterspant.
    Dat plaatje met al die gaatjes rechts zit centimeters te hoog en moet gewoon op de bodem van de romp zitten (is bedoeld voor de servo en scharnierpunten van de wielluiken).
    Dus eigenlijk moet ik twee vakken terug alles aanpassen.

    Als ik dan even terug denk aan de achterste romphelft, kielvlak niet te lood en niet in lijn met de romp (omdat ze niet als halve schalen is gebouwd).

    Dan denk ik nu dat het wellicht beter is om de gehele romp opnieuw te bouwen.
    Eerst nog maar eens een paar nachtjes over wakker liggen. ;)
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2021
    Berto vindt dit leuk.
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.446
    Locatie:
    groningen
    Wat ik wel eens doe als bv. een onderdeeltje van balsa dat ik gemaakt heb, eigenlijk toch net niet lekker past: door midden breken, in de prullebak, weg ermee.

    Dan dwing ik mezelf dus om het nog een keer te maken, en dan goed.

    Maar, eerlijk is eerlijk: met een hele romp heb ik dat nog nooit gedaan. ;)


    jan.
     
  11. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Een hele romp overmidden knakken vind ik ook wel wat royaal

    Soms is opnieuw maken de kortste weg. Niet de leukste. Het ligt er maar helemaal aan wat je einddoel is......
     
  12. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Dat is een mooie; een eind doel.
    Ik zou het helemaal geweldig vinden als de nieuwe aluminium asjes bij het einde net zo ingesleten zijn als de oude koolstof asjes. :)

    Maar ik zou ook al blij zijn als ze na de maiden weer veilig en ongehavend uitrolt na de landing. En, na wat klein onderhoud, een volgende vlucht kan beginnen.
    Alles moet natuurlijk wel zo zijn gebouwd dat het ook nog is te onderhouden.

    Het andere einddoel is wat ik met Willy heb afgesproken; alle bruikbare wrakstukken weer doorgeven aan de volgende generatie voor wederopbouw.
     
  13. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Na veel wikken en wegen besef ik dat ik er eigenlijk allang uit was.
    Ik ga deze romp niet aanpassen, maar opnieuw bouwen.
    Jammer, maar ik zie echt geen andere optie.

    Dat is geen verwijt aan mijn clubgenoot die deze romp zover gebouwd heeft.
    Het is gewoon heel erg lastig om vanaf de tekeningen de juiste keuzes te maken.
    Ze zijn briljant uitgewerkt door en voor Grad. Navolgen is op veel vlakken best heel lastig.

    In ieder geval heeft het helemaal niets weg van een beschrijving van een Ikea-kast. :D
    Zelfs in de verste verte niet van het van tekening bouwen van, bijvoorbeeld, een Vulcan van Tony Nijhuis. https://tonynijhuisdesigns.co.uk/Vulcan78-Electric.html.
    (Mijn bouwdraadje hiervan: https://www.modelbouwforum.nl/threads/avro-vulcan.263627/ dat is maar 6 maanden bouwen in het zelfde tempo en best heel eenvoudig)

    Volgende week ga ik de rompspanten opnieuw maken. Om daarna de vier helften op te bouwen.
    Op mijn werk kan ik "gratis" afdrukken maken op A0 breedte. Maar in het weekend kan ik niet bij deze plotter/printer.
    Ik heb mezelf maar een A1 plotter aangeschaft, die van de rol print. Altijd handig.
     
    Laatst bewerkt: 8 jul 2021
    Cnn, Berto, AHoogendijk en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.446
    Locatie:
    groningen
    Okay.

    Go the extra mile.

    Succes.

    Komt goed.


    jan.
     
  15. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Dapper besluit:worship:
     
  16. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    :( Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, zegt men wel eens.
    En met de "wijsheid" van nu; weet ik echt nog niet welke valkuil er nog rest.

    Of Willy en Grad mee lezen weet ik niet.
    Dat ik "er mee bezig ben", dat weten ze wel.
    Corona lijkt voor "onze leeftijd" wel een beetje onder controle, dus ik wil proberen om te overleggen met Grad en Willy.

    Vooralsnog is het niet de bedoeling dat ik CAD-bestanden deel, en dat ga ik dan ook niet doen natuurlijk.
    Maar ik denk wel dat er hier een aantal bouwers zijn die graag inzicht krijgen en mee willen denken.

    Ze gaat weer vliegen, dat is zeker.
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  17. marinj

    marinj

    Lid geworden:
    4 dec 2008
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Sneek
    no shortcuts in deze hobby. respect
     
  18. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Gaaf project Erwin! Ik zie hem nu pas voor het eerst en heb hem even helemaal bijgelezen. Doordat ik geabonneerd ben op nieuwe draadjes en daarom nooit in de index kijk (en dit origineel een ouder draadje is) had ik hem helemaal gemist. Onder de indruk van de flaps, linkages en mechaniek! :worship:

    Ik ga hem met belangstelling verder volgen, succes met de herbouw van de romp.
     
  19. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Oeps..
    Laatste update is al even geleden. :confused:
    Het ligt zeker niet stil.
    Het mooie weer wordt inmiddels "gelukkig" steeds minder, F1 blijft nog steeds spannend om te volgen en de andere klussen blijven immer om aandacht schreeuwen.

    De spanten voor de nieuwe romp heb ik een tijd terug al uitgezaagd en twee weken geleden ben ik begonnen met de opbouw van de achterste romp helften.
    De rechter helft is inmiddels beplankt en de linker helft hoop ik van de week of volgend weekend te doen.

    Hier het begin van de linker helft.
    upload_2021-10-31_16-58-0.png
    Liggertjes (6x6mm) op de bouwtafel vast geklemd met 3,5 x 16 schroefjes en stukjes triplex (uit afval).
    De liggers waren bij de andere romp van vuren. Nu zijn ze van Balsa. Enkele van 6x6mm, de meeste van 4x4mm.
    Verlijmd met gewone houtlijm.
    Voor het doseren gebruik ik een flesje waar eerder vloeistof voor de E-sigaret in zat. Rechts bijna onder.
    Dit is een heel soepel knijpflesje wat ik steeds vul uit een grote pot. Werkt perfect.

    Die grote pot, rechts boven met zwarte dop, is melklijm.
    Voor wie geïnteresseerd is, hier heb ik dat besteld: https://www.shoe-accessories.eu//index.php?action=article&aid=1390&group_id=20000233&lang=nl&srchval=Ecotop melklijm
    De pot die op de site getoond wordt ziet er anders uit, maakt verder niets uit.

    Hieronder de linker helft waarmee ik was begonnen.
    upload_2021-10-31_17-13-58.png
    Die aluminium blokken gebruik ik niet enkel als gewichten maar ook als bouwhaak.
    Voor wie interesse heeft: https://ijzershop.nl/aluminium-blok...bvYUrjCg47PY_YusuKuhObv-UP_QRbrkaAp_OEALw_wcB
    Geen aandelen ;).

    De stand per vandaag.
    Linker helft gereed om te beplanken.
    Op de achtergrond de reeds beplankte (ruwbouw)rechter helft.
    upload_2021-10-31_17-29-33.png

    Wordt uiteraard vervolgt :)
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2021
    strutter, bipeflyer, Berto en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    iet er imposant uit!:wave
    Ik gebruik soortgelijke flesjes, maar dan van lens vloeistof, werkt idd ideaal.
     

Deel Deze Pagina