Lockheed C5 Galaxy, schaal 1:25

Had ik al gezegd dat het niet vlot zou gaan?
Toch doe ik bijna elke dag wel iets. En iets kost voorlopig best veel tijd.

Ik heb besloten om de originele vleugelbuis te blijven gebruiken. Dat vind ik toch het leukst en blijft het toch voor een deel hetzelfde toestel.
Voor deze vleugel heb ik ook het omhulsel alvast uit de oude vleugel gehaald en weer ingebouwd.

Verder bezig met de heveltjes en stangen van de flaps.
En dan denk je, dat gaat best lekker zo.
upload_2021-1-31_20-32-15.png


Uit de printer; twee kogellinkjes met elk twee doorverbindingen voor een m3 draadstang.
upload_2021-1-31_20-37-13.png


Gisteren werden er nog wat pakjes geleverd. O.a. kogellinkjes m2, wat draadstangen enz.
Dat was best wel even zoeken (waar te besteelen), want er zijn al 35 kogellinkjes nodig voor één vleugel en niet iedere leverancier houd zo'n voorraad (in de romp zitten er ook nog best veel, maar die moet ik nog tellen).

Echter; na het meten komt het passen.
En dan past het net niet.
De stuurstangen gaan aanlopen op de liggers, de hoek van de hevels is niet voldoende in lijn met de stangen en er blijkt teveel "wiebel-ruimte" op de gelagerde hevels.
Het gaat maar over 1, 2 mm. Maar toch, zo gaat het niet werken.
Aanlopen beperkte uitslagen en "wiebel-ruimte" geeft speling. En die speling loopt per volgende koppelstang op.

Wij bouwvakkers hebben daar een uitdrukking voor; We zijn op slopershoogte :mad:
In dit geval voorzichtig met de Dremel.
upload_2021-1-31_20-58-9.png


Opnieuw begonnen en voorlopig lijkt het te werken.
Er is bij de tweevoudige flap (rechts op de foto) nog wat onnodige weerstand. Ik denk dat ik dat kan oplossen.
Voorlopig lijkt het te gaan werken.
upload_2021-1-31_21-6-53.png


Het is wel een heel complex spel hoor.
Enorm knap bedacht, maar niet heel simpel na te bouwen (voor mij dan toch).

Er zijn zes flaps, op gedeeld in drie delen.
Dicht bij de romp; twee flaps als één deel (foto hier boven), één enkele flap en als laatste drie flaps als één deel.
Elk deel van de flaps heeft twee hevels en vier stuurstangen.
Elk van die stuurstangen moet vrij kunnen bewegen en afgesteld worden, net als de stuurstangen tussen de onderlinge hevels.
Dit is poging twee, maar ik houd rekening met een derde of zelfs vierde poging.
Het komt uiteindelijk wel goed.

De onderzijde laat ik voorlopig nog wel even onbeplankt zodat ik alles bij de andere vleugel nog even kan nazien.
 
Ik ken nog een bouwvakkersuitdrukking:

"Lang zal het duren, veel zal het kosten, maar goed zal het komen!"

Lijkt me van toepassing hier!
Ziet er gaaf uit al dat hout!
Succes met priegelen!
 
Dat is 'm Han. Eén op één.
Er worden zelfs enkele vitale organen getransplanteerd.
Het hoofd- en neuslandingsgestel (na kleine reparatie), de vleugelbuis met hulzen, mogelijk zelfs het hele stabilo (ook een kleine reparatie).
 
Hier weer even een update van de verzamelde kleine vorderingen.

De uitdaging van de flaps was uiteindelijk vlot, bij de tweede poging, naar behoren opgelost.
De "wiebel"-speling was een kwestie van de lagers beter opsluiten.
Sommige delen van de achterste ligger kunnen niet anders dan worden onderbroken voor de stuurstangen van de flaps. Dat staat weliswaar niet op tekening, maar is ook zo gemaakt in de originele vleugels.

Uiteindelijk alles heel mooi speling vrij.
upload_2021-2-20_18-53-53.png


upload_2021-2-20_18-54-34.png


Het is nu nog allemaal uitzoeken, passen & meten, prototypen.

Deze motor regelaar(s) wil/ga ik in de motorophanging (pylon) maken.
upload_2021-2-20_19-8-15.png


Maak ik nog mooie ventilerende/koelende dekseltjes voor.

Ik heb gekozen voor de FrsKy Neuron 80. https://www.frsky-rc.com/neuron-80/
Deze regelaar heeft wat voordelen die ik waardeer. Vooral de registratie van het verbruikte vermogen, de batterijspanning en het toerental (achteraf de rotatie kunnen aanpassen is ook wel een grote plus).
Ik heb er al twee in één toestel en nog één op voorraad.
De andere drie zijn onderweg van Engel modellbau.
Oliver (Wemotec) is een mooi kwartet EDF's aan het verzorgen.

De afgelopen twee weken heb ik mij voornamelijk bezig gehouden met het vormen van de motorgondels.
Ik teken (en blijf heel veel te leren hebben) in fusion 360.
En ik gebruik Simplify3D als vertaalprogramma voor mijn Prusa printer.

upload_2021-2-20_20-33-31.png

Best veel "pennenbakjes" later, en niet alle ontwerpen kwamen voor een print in aanmerking.
Wat een ge****, als eigenlijk niet goed weet hoe je wat zou moeten doen.

Maar het is gelukt.
Om te passen heb ik een andere Wemotec 90mm EDF gebruikt (zelfde maatvoering).
Een geprinte, strak passende 93mm, ring om de EDF,.
Deze ring verlijmd met verwarmde (zeer vloeibare) 30 minuten epoxy met glasbolletjes.

Het resultaat (links) doet niet echt veel onder in vergelijking met het origineel (rechts0.
Wel nog bekleden met glasweefsel en verder afwerken.

Aflakken met glasweefsel en G4, of lamineer epoxy?
Als het weinig uitmaakt, gaat mijn voorkeur uit naar G4.

upload_2021-2-20_20-53-52.png
 
De vier motorgondels zijn geprint en 2x gelakt met G4. Geen glas gebruikt omdat ik het niet nodig vind.
Een lege motorgondel weegt net geen 60 gr, afgelakt met G4.
Compleet met de EDF weegt het 460 gr. Waar nog ca 10 gr bijkomt voor de bevestiging aan de pylon (kracht verdelen tussen voor- en achterzijde van de gondel).

Dit zijn ze dan.
upload_2021-3-1_10-28-32.png


Een plaatje van de achterzijde.
De ring met de gaatjes zal ik alleen hechten met wat smeltlijm. Anders krijg ik de EDF er nooit meer zonder schade uit.
upload_2021-3-1_10-31-3.png
 
PLA.

Binnenzijde van de intake is deels gevuld met epoxy en glasbolletjes.
Om de voorzijde van de edf zit een losse ring van 20mm breed en deze ring is verlijmd in de intake.
Op die manier kan de edf nog uit de gondel, na het verwijderen van de achterste ring.

In de gondel komt nog een plaatje met inslagmoer om de gondel te monteren.
Dat plaatje draagt met twee steuntjes van voor tot achter in de gondel.
 
Zijn de print lagen na lakken zo goed als glad, of zijn ze nog goed aanwezig.
Op de foto lijkt het of ze zo goed als weg zijn, want het spiegel effect van het licht is redelijk strak.
 
De lagen zijn nu vlak.
Je ziet ze natuurlijk nog wel want het is een transparante lak.

Over een hele lange tijd worden ze verder nog afgewerkt en op kleur gespoten
 
Deze week was vakantie (tussen twee klussen door)

Maar zeker niet stil gezeten.
Eén van onze drie hooibergen was twee jaar geleden ingestort en daar moest ook maar eens tijd voor vrijgemaakt worden.
Alles gedemonteerd/afgebroken, opgeruimd en een nieuwe fundering gelegd.
Ook wel eens leuk om plaats te nemen achter de knuppels van een 8tons graafmachine. :D

Inmiddels zijn alle vier de pylons voorzien van de regelaars en de bedrading.
En ook alle vier de gondels bevestigd.
upload_2021-3-7_18-39-3.png



En dan begin ik weer vrolijk aan de andere vleugel. :)
Latjes 6x6 vuren van onder de hete kraan gebogen en geborgd.

.
upload_2021-3-7_18-42-16.png
 
Inmiddels hebben we een linker en een rechter vleugel.

Onderaanzicht vleugels (open).jpg


Alleen zijn de uitslagen van de flaps (nog) niet gelijk.
Niet alleen meer of minder, maar onderling zijn er ook teveel verschillen.

Afstellen flaps.jpg


Stapje voor stapje alles afstellen.

Niet alleen de lengte van de stuurstangen direct naar de flaps, maar ook (juist) de stangen tussen de hevels.
Voor een iets andere hoek van de hevels, waardoor de uitslag van de stuurstangen naar de flaps veranderd.
Voorlopig ben ik er nog wel even druk mee.

Ik heb al even zitten denken of het niet eenvoudiger is om per (serie)flaps een aparte servo te monteren (3 servo's per vleugel).
Dat kon zelfs wel eens licht uitpakken.
Alleen vind ik dit mechanisme zo mooi (al zie er later niets meer van) dat ik het het liefst ook gewoon zo wil maken.
 
Laatst bewerkt:
Op dit moment nog even weinig interessante foto's te delen.
Het afstellen van de flaps was uiteindelijk een kwestie van de ene vleugel als uitgangspunt nemen. En vervolgens bij de andere vleugel, van af de wortel, elk stangetje zo afstellen dat de uitslag bij beide vleugels gelijk is.
Een uurtje of twee/drie werk.

Verder bezig met de laatste loodjes voor het beplanken van de onderzijde van de vleugels.
Hier en daar nog wat versterken. De tip van de eerste vleugel verwijderen en aanpassen (kom ik op terug).
Alle vier de regelaars zijn getest met de motoren, inclusief de telemetrie per regelaar (en dat was maar goed ook).
Op de eerste vleugel zijn de twee pylons bevestigd, inclusief alle bekabeling van de regelaars (voeding, pwm, sport(telemetrie)).
De komende week gaat dat voor de andere vleugel gebeuren.

Daarna worden ze dicht gespijkerd.

Ik wil toch nog iets van verlichting meenemen, voor ik de vleugels geheel bekleed, en op de zoektocht ben ik dit mooie filmpje van real-C5-Galaxy tegen gekomen.
 
Al +5 maanden bezig met enkel een paar vleugels. :oops:
Ik vroeg Willy of hij zelf plannen had om de Galaxy nog eens te bouwen. Ik snap inmiddels wel een beetje waarom niet.

De rechter vleugel is inmiddels "dicht gespijkerd" en er is ook al wat voorbereidend werk gedaan voor de linker vleugel. (aileron zit nog los op de penscharnieren)
Onderzijde linker vleugel.jpg


Die lelijke gaten voor de stuurstangen zijn echt gemaakt op minimale uitsparing. Maar geen gezicht natuurlijk.
Deze geprinte kapjes (liggen nu gewoon los) komen er later over.
Ze moeten wel nog afgeschuind/pasgemaakt worden. Het is één vorm geworden, ik had geen zin om drie linker en drie rechter kapjes te tekenen en printen.
Kapjes over stuurstangen..jpg


Deze vleugel is inmiddels voorzien van uitsparingen voor navigatie- en landingslichten en voorgelakt met G4 + talkpoeder.
Eerst geschuurd met korrel 80 (hier en daar nog een klein likje lichtgewicht-plamuur) en verder geschuurd met korrel 150.
Met deze vleugel ga ik pas verder als ook de afwerking van de romp in beeld komt.
Dat duurt nog wel even, vandaar dat ik haar alvast een beetje wil conserveren.

De flaps zijn toch wel de kers op dit stukje van de taart en ik vind het gewoon leuk om er mee te spelen en er naar te kijken (hoop maar dat dat zo blijft).


Up.
(nog een beetje na bewerken. later. denk ik)
Flaps up.jpg


Down.
Een plaatje,voor mij meer dan de moeite waard.
Flaps down.jpg


Wordt vervolgt. :)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top