Had ik al gezegd dat het niet vlot zou gaan?
Toch doe ik bijna elke dag wel iets. En iets kost voorlopig best veel tijd.
Ik heb besloten om de originele vleugelbuis te blijven gebruiken. Dat vind ik toch het leukst en blijft het toch voor een deel hetzelfde toestel.
Voor deze vleugel heb ik ook het omhulsel alvast uit de oude vleugel gehaald en weer ingebouwd.
Verder bezig met de heveltjes en stangen van de flaps.
En dan denk je, dat gaat best lekker zo.
Uit de printer; twee kogellinkjes met elk twee doorverbindingen voor een m3 draadstang.
Gisteren werden er nog wat pakjes geleverd. O.a. kogellinkjes m2, wat draadstangen enz.
Dat was best wel even zoeken (waar te besteelen), want er zijn al 35 kogellinkjes nodig voor één vleugel en niet iedere leverancier houd zo'n voorraad (in de romp zitten er ook nog best veel, maar die moet ik nog tellen).
Echter; na het meten komt het passen.
En dan past het net niet.
De stuurstangen gaan aanlopen op de liggers, de hoek van de hevels is niet voldoende in lijn met de stangen en er blijkt teveel "wiebel-ruimte" op de gelagerde hevels.
Het gaat maar over 1, 2 mm. Maar toch, zo gaat het niet werken.
Aanlopen beperkte uitslagen en "wiebel-ruimte" geeft speling. En die speling loopt per volgende koppelstang op.
Wij bouwvakkers hebben daar een uitdrukking voor; We zijn op slopershoogte
In dit geval voorzichtig met de Dremel.
Opnieuw begonnen en voorlopig lijkt het te werken.
Er is bij de tweevoudige flap (rechts op de foto) nog wat onnodige weerstand. Ik denk dat ik dat kan oplossen.
Voorlopig lijkt het te gaan werken.
Het is wel een heel complex spel hoor.
Enorm knap bedacht, maar niet heel simpel na te bouwen (voor mij dan toch).
Er zijn zes flaps, op gedeeld in drie delen.
Dicht bij de romp; twee flaps als één deel (foto hier boven), één enkele flap en als laatste drie flaps als één deel.
Elk deel van de flaps heeft twee hevels en vier stuurstangen.
Elk van die stuurstangen moet vrij kunnen bewegen en afgesteld worden, net als de stuurstangen tussen de onderlinge hevels.
Dit is poging twee, maar ik houd rekening met een derde of zelfs vierde poging.
Het komt uiteindelijk wel goed.
De onderzijde laat ik voorlopig nog wel even onbeplankt zodat ik alles bij de andere vleugel nog even kan nazien.
Toch doe ik bijna elke dag wel iets. En iets kost voorlopig best veel tijd.
Ik heb besloten om de originele vleugelbuis te blijven gebruiken. Dat vind ik toch het leukst en blijft het toch voor een deel hetzelfde toestel.
Voor deze vleugel heb ik ook het omhulsel alvast uit de oude vleugel gehaald en weer ingebouwd.
Verder bezig met de heveltjes en stangen van de flaps.
En dan denk je, dat gaat best lekker zo.
Uit de printer; twee kogellinkjes met elk twee doorverbindingen voor een m3 draadstang.
Gisteren werden er nog wat pakjes geleverd. O.a. kogellinkjes m2, wat draadstangen enz.
Dat was best wel even zoeken (waar te besteelen), want er zijn al 35 kogellinkjes nodig voor één vleugel en niet iedere leverancier houd zo'n voorraad (in de romp zitten er ook nog best veel, maar die moet ik nog tellen).
Echter; na het meten komt het passen.
En dan past het net niet.
De stuurstangen gaan aanlopen op de liggers, de hoek van de hevels is niet voldoende in lijn met de stangen en er blijkt teveel "wiebel-ruimte" op de gelagerde hevels.
Het gaat maar over 1, 2 mm. Maar toch, zo gaat het niet werken.
Aanlopen beperkte uitslagen en "wiebel-ruimte" geeft speling. En die speling loopt per volgende koppelstang op.
Wij bouwvakkers hebben daar een uitdrukking voor; We zijn op slopershoogte

In dit geval voorzichtig met de Dremel.
Opnieuw begonnen en voorlopig lijkt het te werken.
Er is bij de tweevoudige flap (rechts op de foto) nog wat onnodige weerstand. Ik denk dat ik dat kan oplossen.
Voorlopig lijkt het te gaan werken.
Het is wel een heel complex spel hoor.
Enorm knap bedacht, maar niet heel simpel na te bouwen (voor mij dan toch).
Er zijn zes flaps, op gedeeld in drie delen.
Dicht bij de romp; twee flaps als één deel (foto hier boven), één enkele flap en als laatste drie flaps als één deel.
Elk deel van de flaps heeft twee hevels en vier stuurstangen.
Elk van die stuurstangen moet vrij kunnen bewegen en afgesteld worden, net als de stuurstangen tussen de onderlinge hevels.
Dit is poging twee, maar ik houd rekening met een derde of zelfs vierde poging.
Het komt uiteindelijk wel goed.
De onderzijde laat ik voorlopig nog wel even onbeplankt zodat ik alles bij de andere vleugel nog even kan nazien.