Low Budget CNC aansturing, zonder stappenmotoren

hij zal het altijd wel doen :) kan je hiermee misschien leuk alu onderdelen frezen waar je een nog betere mee maakt ;)

begint al aardig te vorderen..hehe..slaap jij wel eens?zie ik daar op de klok kwart voor 1??
trouwens ik kon het niet meer weerstaan en ben zelf ook maar begonnen.

PIC01345.JPG

PIC01348.JPG

nu nog de geleiders. een paar goede ladegeleiders lijken mij wel okee.

ik gebruik alleen de "gewone" stappenmotoren..moet ze alleen nog wel even vertragen...maar dat komt nog..ff een paar printers slopen. ;)

groet leon.

spaan14 zei:
begint al aardig te vorderen..hehe..slaap jij wel eens?zie ik daar op de klok kwart voor 1??
Die klok staat stil :)

Projectje ligt even stil.. zeer weinig tijd deze week. :(

Ziet er goed uit trouwens!

Vet project hoor Joost! Echt waanzinnig hoe je met zo weinig toch zoveel weet te doen! Prutsprojectje zei je he? :sleepy:

Het is dat ik zelf niet zo thuis ben in electronica....een frees zou ik ook goed kunnen gebruiken namelijk. :lol:

joost,

is het zo dat als je y as beweegd dat dan de geleiders aan de zijkant eruit steken??
of heb je dat op een of andere manier opgelost.

gr leon.

o sorry de x as natuurlijk....ik gooi ze steeds door elkaar...

z= hoog laag
y= voor achter
x= links rechts....toch?

spaan14 zei:
joost,

is het zo dat als je X as beweegd dat dan de geleiders aan de zijkant eruit steken??
of heb je dat op een of andere manier opgelost.

gr leon.

Ja die steken dan een stukje uit. Vind ik niet zo'n probleem. Ding op een tafel zetten die groot genoeg is.
Wat wel een 'probleempje' is, is dat de aandrijving van de X-as 'zwevend' moet worden opgehangen.
DSC00005%20%28Small%29%7E0.JPG

De witte plaat schuift immers ook opzij. Aandrijving moet dus voor de witte plaat opgehangen worden. Niet zo'n probleem, maar het kan handiger.

Komende maand helaas geen updates meer vrees ik. Druk met examenfeestje (net wakker... :roll:) en ga over een week 3 weken op vakantie.

Ik gok dat je binnen een week weer thuis bent . . . :?

:wink:

Grapje, niet doen hoor; een beetje ontspannen en de gedachten verzetten (over alle assen :P ) na al dat harde werken is prima!

Veel plezier! :bye:

Waar ga je heen? :roll:

Literatuur mee? :?

jan.

Jan Brilman zei:
Ik gok dat je binnen een week weer thuis bent . . . :?
Ik frees dat dat wat later wordt ;)

Plaatselijke muziekvereniging hield een rommelmarkt vanochtend. 2 printers meegenomen á €1.

printers.jpg

Geleiders, stappenmotoren en een leuk voedinkje :) 10V 2A
Voeding is helaas wisselspanning. Misschien gelijkrichten en een regelaar ertussen.

We zien wel, nu eerst vliegspul voor op vakantie klaar maken.

lekker hoor....1 euro...hou je nog genoeg over om in je vakantie uit te geven..:)

ps.

trouwens die van mij is af..ben nu aan het test draaien.

Ziet er goed uit Leon!

Hoeveel speling staat er bij jou op de kop? En hoe snel is hij?

o sorry de x as natuurlijk....ik gooi ze steeds door elkaar...
ik zie het :lol:
Pic01367.jpg

Heb je nou voor elke as een aparte kaart, of zie ik dat verkeerd?

haha ja..jij let goed op..je bent de eerste die het ziet..
nee heb maar 1 kaart een smc800 (conrad).
had nog wat poorten liggen en die heb ik gewoon gebruikt.. zodat ik nette stekkers had..ipv mijn gebruikelijke houtje touwtje werk.

ik heb 0,1mm speling op de kop.. dus daar kan ik wel mee leven. ;)
heb nog geen proef gedraaid met de frees..alleen via een pen.
maar met de hand kan ik geen beweging krijgen in de kop dus volgens mij moet dat wel goed komen.

gr leon.

snelheid is ongv. 1,5cm per min...niet echt snel maar dat maakt me eigenlijk niet uit.
Kan wel sneller maar dan moet ik andere stappenmotoren nemen..(lees hier DUURDERE)

dus ik ben zeer tevreden tot nu toe.

ik heb de snelheid aangepast in de software...nu gaat hij inderdaad ook ongv 6/7 cm per min...
nooit verwacht dat ik dat zou zeggen maar er zijn teveel instellingen.haha

Jammer dat ik dit draadje nu pas tegenkom.

Zelf ben ik ook bezig geweest aan een cnc-machine maar ik ben het project gestaakt omdat de software mij de pet te boven gaat. Leren omgaan met autocad, .dwg-files of .plt-files inlezen in Visual Basic, poorten inlezen en uitsturen met Visual Basic. Verder nog wat electronica en wat mechanica. Alles bij elkaar word het wel erg veel.... Momenteel nog wel bezig met een windsnelheidsmeter voor de pc, hiervoor moet ook een pulsje ingelezen worden in de PC. De software is bijna af, de belangrijkste dingen werken.

Jullie hadden problemen met het inlezen van de pulsjes in de PC. Alles wat je aan software op internet tegenkomt op de CNC-sites werkt met stappenmotoren zonder terugkoppeling, d.w.z. dat er geen pulsjes gelezen hoeven te worden. Op andere sites kom je veel spul tegen over het UITsturen van de printerpoort en niets over het inlezen.

Als ik het andere draadje lees http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=13443 dan lijkt het handiger om toch met stappenmotoren te gaan werken. Alle software is dan kant-en-klaar te koop of te downloaden. Ontwerpen, omzetten naar geschikte files en machine aansturen.

Als je toch met de ingeslagen weg door wilt gaan dan hier wat tips; Windows werkt niet in Real Time. Op het moment dat Windows een pulsje zou moeten lezen kan het best zijn dat het met andere dingen bezig is. Je kunt de printerpoort dus niet nauwkeurig inlezen. Om met Visual Basic de printerpoort aan te sturen heb je een geschikte dll nodig omdat Windows niet toestaat dat de printerpoort rechtstreeks gestuurd of gelezen word. De dll's die je overal tegenkomt kunnen Windows niet in Real Time zetten.
Na heel veel speurwerk kwam ik op het volgende boekje; "Electronica en Visual Basic" te bestellen op www.elektuur.nl Hierbij zit een CD-rom met een geschikte dll (realtime) en heel veel programmavoorbeelden. Stuur maar een pb. Alles uit dit boekje werkt via de RS232-poort en niet via de printerpoort. Zo, nu kun je uitsturen en fatsoenlijk inlezen. Inlezen kan dan met een frequentie van 15 kHz ! Door heel veel gaatjes in je schijf te maken kun je zo nauwkeurig gaan als je wilt.

Nu blijft het voor mij een raadsel hoe je de .dwg-files via Visual Basic om wil zetten naar een bruikbaar iets voor de cnc-machine. Als je de oplossing hebt dan hoor ik het graag.

Erik

Back