Jammer dat ik dit draadje nu pas tegenkom.
Zelf ben ik ook bezig geweest aan een cnc-machine maar ik ben het project gestaakt omdat de software mij de pet te boven gaat. Leren omgaan met autocad, .dwg-files of .plt-files inlezen in Visual Basic, poorten inlezen en uitsturen met Visual Basic. Verder nog wat electronica en wat mechanica. Alles bij elkaar word het wel erg veel.... Momenteel nog wel bezig met een windsnelheidsmeter voor de pc, hiervoor moet ook een pulsje ingelezen worden in de PC. De software is bijna af, de belangrijkste dingen werken.
Jullie hadden problemen met het inlezen van de pulsjes in de PC. Alles wat je aan software op internet tegenkomt op de CNC-sites werkt met stappenmotoren zonder terugkoppeling, d.w.z. dat er geen pulsjes gelezen hoeven te worden. Op andere sites kom je veel spul tegen over het UITsturen van de printerpoort en niets over het inlezen.
Als ik het andere draadje lees
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=13443 dan lijkt het handiger om toch met stappenmotoren te gaan werken. Alle software is dan kant-en-klaar te koop of te downloaden. Ontwerpen, omzetten naar geschikte files en machine aansturen.
Als je toch met de ingeslagen weg door wilt gaan dan hier wat tips; Windows werkt niet in Real Time. Op het moment dat Windows een pulsje zou moeten lezen kan het best zijn dat het met andere dingen bezig is. Je kunt de printerpoort dus niet nauwkeurig inlezen. Om met Visual Basic de printerpoort aan te sturen heb je een geschikte dll nodig omdat Windows niet toestaat dat de printerpoort rechtstreeks gestuurd of gelezen word. De dll's die je overal tegenkomt kunnen Windows niet in Real Time zetten.
Na heel veel speurwerk kwam ik op het volgende boekje; "Electronica en Visual Basic" te bestellen op
www.elektuur.nl Hierbij zit een CD-rom met een geschikte dll (realtime) en heel veel programmavoorbeelden. Stuur maar een pb. Alles uit dit boekje werkt via de RS232-poort en niet via de printerpoort. Zo, nu kun je uitsturen en fatsoenlijk inlezen. Inlezen kan dan met een frequentie van 15 kHz ! Door heel veel gaatjes in je schijf te maken kun je zo nauwkeurig gaan als je wilt.
Nu blijft het voor mij een raadsel hoe je de .dwg-files via Visual Basic om wil zetten naar een bruikbaar iets voor de cnc-machine. Als je de oplossing hebt dan hoor ik het graag.
Erik