Meningen gevraagd!

Belangrijkste ding om te onroad rijden: Juist onroad banden, tandwielverhouding verandere.. koppeling kan geen kwaad.

Tuningkoppeling die op 8000 tpm afgesteld is, kan je gewoon toch onroad rijden, maar je slipt wel erg veel, en je kon ook bijna wheelie rijden op asflat..
Standaard of tuning koppeling kan GEWOON asflat rijden.


Ik rijd elke week zondag met mijn onroad auto's en regelmatig offroad auto die op asflat rijden, en ik rijd ook hard... ca 50-60 km/u.
Al mijn staduim met getunend motor PaSe, Jetpro uitlaat en racekoppeling. Tandwielverhouding is 18-46 en hij kan wheelie op onroad bij gas geven.

Mijn mening, dat motor moet harder werken op offroad dan onroad.;)
 
Laatst bewerkt:
i'dont no, het staat in het boekje, ik verzin het niet.

mijn auto gaat harder dan 60:$, ik rijd vaak naast een autoweg, en dara mag je 60 rijden, ik rijd alle auto's voorbij(H), als ik m goed afstel rijd ik wel 80, alleen een stuur fout en ik crash
 
Belangrijkste ding om te onroad rijden: Juist onroad banden, tandwielverhouding verandere.. koppeling kan geen kwaad.

Tuningkoppeling die op 8000 tpm afgesteld is, kan je gewoon toch onroad rijden, maar je slipt wel erg veel, en je kon ook bijna wheelie rijden op asflat..
Standaard of tuning koppeling kan GEWOON asflat rijden.


Ik rijd elke week zondag met mijn onroad auto's en regelmatig offroad auto die op asflat rijden, en ik rijd ook hard... ca 50-60 km/u.
Al mijn staduim met getunend motor PaSe, Jetpro uitlaat en racekoppeling. Tandwielverhouding is 18-46 en hij kan wheelie op onroad bij gas geven.

Mijn mening, dat motor moet harder werken op offroad dan onroad.;)


Waarom zou je je tandwielverhouding moeten veranderen? Het is voor die auto alleen maar prettiger rijden op asfalt dan op zand of gras, hij hoeft nu minder hard te werken waardoor ie betere kan functioneren... Juist een kwestie van de juiste banden eronder..

Ik heb wel begrepen dat als je bij een buggy de 4 tandwielen verplaatst, meer snelheid gehaald kan worden. Weet iemand of dit klopt? Is dit slecht voor de motor of andere onderdelen?

Mvg,

SuB
 
ik weet het niet!, maar er staat duidelijk dat je niet te veel op onroad wegen mag rijden, want dat schijnt niet goed voor de motor te zijn
 
ik weet het niet!, maar er staat duidelijk dat je niet te veel op onroad wegen mag rijden, want dat schijnt niet goed voor de motor te zijn


Op de verpakking van bitterballen staat ook dat je ze NIET op 180 graden moet frituren, maar geloof me, dat gaat prima!

Waarschijnlijk is het een advies, wat naar mijn mening nergens op slaat en niet goed getest is.:p
 
ik denk dat het meer te maken heeft met de banden off-road banden zijn niet zo geschikt voor on-road de noppen op de banden zullen dan erg snel weg zijn.
bij off-road zal de motor makkelijker in toeren kunnen klimmen omdat de wielen gemakkelijker kunnen spinnen door de verminderde grip op (gras, zand) en dus minder weerstand bieden dan op harde ondergrond met veel grip ( als ie door slipt krijg misschien je wel van die zwarte strepen op de weg) vandaar wegband http://www.modelbouwforum.nl/forums/images/smilies/icon_wink.gif

gr paul

rijdt zelf sins kort met een hpi baja 5b en gister in het zand een insert aan flarderen op het moment dat 1 achterwiel los kwam van het zand is het toerental van dat wiel waarschijnlijk zo hoog geworden dat de band aan 1 kant los gekomen is van de velg hierdoor is de insert eruit gevlogen in 3 stukken.
 
nee het heeft niks met de banden te maken,
er staat dat het niet goed voor de motor is,
je mag ook niet te langzaam rijden, dan heeft ie geen luchtkoeling en kan oververhit raken, dus niet te veel burnouts
 
Dat ie over verhit met burnouts van 5 minuten okee.
Maar de geforceerde koeling houd de motor wel koel bij langzaam rijden hoor.
Conrad heeft nog niet helemaal door waarmee ze te maken hebben denk ik.
 
tuurlijk niet, als je langzaam rijd heet hij geen koeling, en het is niet de beste motor, want hij loopt heel hard statsionair, en hij word heel heet, ga je langzaam rijden word hij oververhit,
dat is de kwaliteit van de motor

bam!
 
Waarom zou je je tandwielverhouding moeten veranderen?

Probeer maar eens met je echte auto in versnelling 1 wegrijden, en probeer versnelling nr 3 of 4 probeer, je motor hapert ervan wel... Voor bigscale is heel anders.

Groter tandwiel bij koppeling zet, verlies ik bij start, maar bereikt wel topspeed snel.
Kleine tandwiel bij koppeling, trek je sneller weg, en je rijdt niet hard.


Jelle, ik weet niet welke auto je hebt, en waar heb jij gekocht.
Deze motor CY of zenoah kunnen ALTIJD GEWOON offroad zoals onroad rijden.
Ook al welke auto dan: FG, Hormann, MCD, Reely, Harm... Kon lijst langer maken..

tuurlijk niet, als je langzaam rijd heet hij geen koeling, en het is niet de beste motor, want hij loopt heel hard statsionair, en hij word heel heet, ga je langzaam rijden word hij oververhit,
dat is de kwaliteit van de motor

bam!

Dat klopt helemaal niet, bigscale motor heeft apart koeling bij de vliegwiel, motor wordt altijd koeling door fan in de vliegwiel zelf, stil staat of rijden.
Verhaal van nitro motor zou je bedoelt, nitro motor raakt heel snel oververhit.
 
Laatst bewerkt:
maak eens een foto van de cilinder zelf of de motor in zijn geheel

waarschijnlijk zit er een plastic kap over de cilinder heen daaronder zie je de koelvinnen van de cilinder. als je de trekstarter demonteerd zou daarachter een schoepenrad moeten zitten deze zorgt ervoor dat er koellucht tussen de koelribben en de plastic kap wordt geblazen.

als de motor te hard stationair loopt zou je hem iets terug moeten kunnen draaien met de stationair stelschroef.

heb eens gekeken wat er op de site van conrad staat en daar staat niet dat je niet op asfalt mag rijden, alleen dat de overbrenging gekozen is voor off-road en dat de motor op on-road misschien wat teveel toeren kan maken al vind ik dat vreemd omdat de motor een bepaald max.toerental heeft en dat wordt volgens mij niet bepaald door het oppervlak waarop je rijdt.

gr. paul
 
de auto is nu weer naar conrad voor garantie, dus heb hem momenteel niet thuis, volgende week heb ik hem waarschijnlijk wel, dus dan maak ik wel een foto van de hele auto,
ik & me pa halen dan eerst de auto uit elkaar en maken heel veel schroefjes vast met borg locktiti, anders trillen alle schroefjes er weer uit, en dan moet ik on-orginele schroefjes er in doen

ik heb de kap van de cilinder afgehaald, en volgends mij zaten daar geen vinnen, wel een rad, met allemaal gaten er in, mischien bedoel je dat wel

gr jelle
 
Hoe kan het dat je zoveel problemen hebt met je waggie?
Ga je er te onbehendig mee om of is heel de auto eigenlijk slechte kwaliteit?

Hoelang heb je garantie op die auto?
 
ik ga er voorzichtig mee om, maar het is gewoon plastic troep dat zo afbreekt, bij conrad zeggen ze dat het niet mag gebeuren dus mocht ik hem opsturen, de garantie termijn weet ik niet, kan je wel opzoeken denk ik
 
Even iets anders;

Hoe kan je het beste een nieuwe big scale auto laten inlopen?
Eerste tankje alleen stationair laten draaien? Heel rijk zetten en steeds lower? Zou het heel graag willen weten.

Greetz Subspace
 
volgends mij is hier al over geschreven, ik heb gewoon gestard en eerst even laten staan, daarna voorzichtig beginne te rijde, dan van heel langzaam langzaam op laten trekken tot ongeveer 60%
 
Uit dit hele motor verhaal en bam! gebeuren maak ik op dat je wel erg nieuw bent op het hele gebied van bigscale.
Ik raad je aan eens de stickies te lezen op dit mooie forum.
Daar staat heuuuuul veuul nuttige info in.
 
zo heb ik het gedaan staat er toch bij, dus ik zeg niet dat dat goed is enzo,
ik heb heel veel gelezen, k weet weet er nu wel genoeg over
 
volgends mij is hier al over geschreven, ik heb gewoon gestard en eerst even laten staan, daarna voorzichtig beginne te rijde, dan van heel langzaam langzaam op laten trekken tot ongeveer 60%


Graag zou ik een reactie van iemand willen op mijn vraag die er veel meer verstand van heeft dan dat jij hebt Jelle, sorry met alle respect.

Ik zelf kom uit de 1:8 wereld, nitro dus, graag zou ik willen weten wat de beste methode is om je big scale in te rijden als ie helemaal nieuw is.
 
nou ik heb 'm gewoon gestart en ben meteen gaan rijden eerste tank is ong 45 min rustig aan niet teveel gas geven en rustig rijden wel geregeld stoppen en op laten trekken niet teveel op een vast toerental rijden dus afwisselend rijden motor op de fabrieksinstellingen rijden de eerste paar tankjes is normaal al behoorlijk ingesteld.

een 2 takt rc motor is qua opbouw hetzelfde als een brommer al is de cilinderinhoud wat kleiner en hierdoor kan het max. toerental een stuk hoger zijn.

verder voor wat het waard is er is, ik heb nog geen houthakker gehoord die de eerste tankjes alleen gebruikt om dunne boompjes te zagen met zijn kettingzaag, is ook hetzelfde soort motor en die draaien normaal alleen maar op toeren of stationair.

misschien heb je er wat aan
groetjes
Paul
 
Back
Top