MHZ Lizard(Inmiddels een Gozilla XXL World Edition)

Hey,

Voor in de punt heb ik poolnoodles nodig om een beetje drijfvermogen te maken.

Helaas is het geen zomer en zijn deze niet te verkrijgen in de speelgoedwinkel. op internet zijn er ook wel een aantal aanbieders maar die zijn super duur en daar komt ook nog verzendkosten overheen. zo een grapje kost al gauw 25 euro(voor 4 poolnoodles)

Ik heb er geen 4 nodig voor mijn boot maar ik heb er 1 nodig en Mijn broer heeft er ook 2 nodig voor zijn benzinemonster.

Heeft er iemand misschien poolnoodles liggen die ik kan overnemen?(uiteraard betaal ik ze)

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

Groetjes,

Jelmer

Hi Jelmer,

waarom doe je in plaats van poolnoodles niet gewoon een aantal van die piepschuim chips in een boterhamzakje, knoop er in en klaar. Weegt niets en drijft goed. Heb ik er bij mij ook in liggen. Ik hoop alleen dat ik het nooit nodig heb. Btw mijn nieuwe boot ligt ondertussen ook al klaar voor een 1e proefvaart. Ik ben ook benieuwd naar die van jou.

Groeten Paul (wegenwacht)

Hey,

Poolnoodles vind ik persoonlijk iets mooier als piepschuimblokken.

We hebben zojuist weer een poging gedaan om de kantelkamer dicht te maken. ik ben benieuwd naar het resultaat.

Als de kantelkamer dicht is gaat het allemaal heel erg snel, in 1 of twee keer epoxy is hij dan klaar. dan moet ik nog iets hebben van drijfvermogen en dan kunnen we gaan testvaren.

Groetjes,

Jelmer

Hey,

Jaja, het is zover: de kantelkamer is dicht:D:D alleen in het achterhoekje nog een klein beetje epoxy en hij is helemaal dicht maar iniedergeval is de punt nu dicht:D

Vandaag gaan we de rest van de zooi erin zetten en dat zou betekenen dat hij dan klaar is:D

Ook het poolnoodles-probleem is opgelost: ik ben vanochtend naar een andere speelgoedzaak gereden en daar hadden ze er nog een aantal achter.

Ik laat nog van me horen

Groetjes,

Jelmer

Kom dan maar gauw langs voor je 2mm RVS stuurstang :-)

Robbert zijn boot is toch nog lang niet klaar.

Heb je al Cell-Pack(tape) om de kap er waterdicht op te zetten ?

Hey,

Cellpack heb ik ja, heb ik van gerwin mee gekregen.

K zal idd eventjes met robbert overleggen wanneer we een keertje langs kunnen komen. t zou dan het mooiste zijn om die verenstaal as te gebruiken omdat die super stijf is maar mijn eigen stuurstang of rvs spaak is natuurlijk ook goed:D

Ik heb gisterenavond de punt gevult met poolnoodles en ik ben begonnen met het monteren van het roertje, de turnfin en de powertrim. nu de boot nog leeg is gaat dat namelijk makkelijker als wanneer de servomount erin zit.

Ik ga vandaag de boot is in de ijssel gooien met een kilo gewicht erin en dan kijken of hij blijft drijven(natuurlijk laat ik de kap er dan af:P).

daarna ga ik als de boel weer droog is de electronica die niet nat mag worden monteren zoals de motor en regelaar enzv en dan gaan we vandaag het steunlager, de Servomount, de Goudpluggen en de Accuhouder erin zetten.:D

daarna moet nog de ontvanger gemonteerd worden en moet het servo er ingezet worden. dan nog eventjes de draaden netjes wegwerken en dan is de boot officieel af:mrgreen:

Ik laat nog van me horen

Groetjes,

Jelmer

Hey,

Helaas hebben we nog niet de laatste epoxy in de boot kunnen smeren. aangezien onze buitenboordmotor gestolen:( was hebben we nu een nieuwe gekocht:D hier moest nog wat aan gesleuteld worden. dit kwam er dus nog eventjes tussendoor, niet dat het erg is hoor;)

De boot staat nu dus zo geduldig te wachten tot dat we een keertje tijd hebben om de epoxy erin te smeren:

Foto-C8IFXT6M.jpg

De drijfvermogentest is ook goed gegaan, hij bleef ongeveer 5 cm boven drijven. ik heb nu nog wat extra vermogen toegevoegt:

Foto-LLDPGJHX.jpg

Links naast de motor, hier was nog wat ruimte over dus volstoppen maar:p

Foto-FMFU4N4H-1.jpg

Over de schroefas aan de achterkant. dit omdat hij dan zijn vet niet overal heen slingert, nu blijft het keurig in de poolnoodle.

Foto-7LE43VII-1.jpg

Aan de zijkant, hier was nog wat loze ruimte dus dan stop je er maar poolnoodle in he;) ik heb holle poolnoodles, nu hij daar in de zijkant zit kan ik er mooi mijn bedrading doorheen doen, zo komt het nooit tegen de schroefas aan:D

Foto-PCRFGHZZ.jpg

zoals je ziet is hij hol. ook zitten al deze extra delen vast met noppenband, dit omdat ik ze dan nog kan weghalen als ze in de weg zitten.

straks als de accu servo en de ontvanger erin zitten zal er bijna geen loze ruimte meer zijn, optimaal benut dus.

Ook heb ik was in de kap gedaan, hiervan heb ik geen foto.

Ik laat jullie weten wanneer hij af is.

Groetjes,

Jelmer

PS: Met af versta ik vaarklaar. het spuiten komt na de eerste testvaart:D

Hey,

Zondag was het dan eindelijk zo ver:D de laatste keer epoxy smeren:D

Alles is goed gelukt, alleen de kantelkamer was niet dicht maar dat verwachtte we al.

Na het nog een klein beetje schuren van de binnenkant heb ik de laatste onderdelen geplaatst. alles zit er nu in op zijn goede plek, het enige wat mist is schroefdraad op mijn stuurstang maar ik hoop dat binnenkort voor elkaar te hebben (toch Hendrick;)(ps: we komen het toch eventjes snijden als we de uitlaat komen ophalen, ik heb toch nog geen werkende boot (groot formaat, zo eentje waar je in kunt staan)) Het enige wat nog moet gebeuren is wat globaal schuurwerk.

Hier is het eindresultaat:

Foto-HQATVGYA.jpg

Foto-BYI6A3WL.jpg

Foto-MBE3JK6Z.jpg

Foto-DMHJ4CNC.jpg

Foto-N74Y8S6X.jpg

Foto-LBZCWBLT.jpg

Foto-USFGH436.jpg

Foto-7OR4GFXO.jpg

Foto-E4TXKXQV.jpg

De kantelkamer die niet dicht was is inmiddels ook al dicht, Bij het plamuren van de grote bloembak was er nog wat over, dit heeft hij bij mij in het gat gesmeert, hij is nu helemaal dicht, nergens meer een lek (alleen aan de achterkant en aan de zijkant zitten wat gaatjes:p:p)

Binnenkort gaan we testvaren, ik ga proberen het te filmen zodat iedereen kan meegenieten:mrgreen::D:mrgreen::D

zodra het model goed is en de misschien nodige modificaties zijn aangebracht gaat hij in de verf.

Ik houdt jullie op de hoogte.

Groetjes,

Jelmer

Ziet er goed uit Jelmer, leuk verslag bijgehouden ook van de werkzaamheden.
Alleen de zin met 'er was nog plamuur over van de bloembak en daarmee is de kantelkamer waterdicht gemaakt' zit mij niet zo lekker. Beter om dit even goed te doen met een stukje doek en epoxy. Je hebt er al zoveel tijd in zitten en dan ga je een gaatje dichtplamuren..!

Verder succes met de maiden run, ook ik ben wel benieuwd

groeten Jurriaan

Hey,

Plamuur was eigenlijk ideaal in dit geval. Achterin mijn boot zit die carbonplaat, die sluit om een of andere reden niet overal aan in mijn boot, deze plaat loop in mijn kantelkamer ook een klein stukje door (heel klein stukje) maar achter die carbonplaat kon water en lucht ontsnappen. we hadden al twee pogingen gedaan met epoxy maar dat is helaas mislukt. nu zit er een beetje plamuur tussen en hij is helemaal dicht. plamuur is zo erg toch niet? er komt ook nog een laagje verf overheen. het model van mijn broer(de bloembak:p) zit ook in de plamuur en daarna gaat er ook verf overheen. of bedoel je dat het minder sterk is?

Inidergeval, hij is dicht. als het anders had bemoeten is het daar nu te laat voor maar ik denk dat het wel goed komt zo;)

Groetjes,

Jelmer

Laatst bewerkt:
Hoi Jelmer,

plamuur is in principe niet sterk uit zich zelf en zeker niet ideaal om echte open gaten te dichten. Daar is het gewoonweg niet voor gemaakt. Wel oneffenheden dichten, maar echte gaten niet. Hoe heb je het met de epoxy geprobeerd dan dat het niet lukte? Had je het gat aan de achterkant dichtgemaakt met een stukje tape? of? Glasbubbels erin? Losse vezels? Epoxy ingedikt of even gewacht tot het wat dikker was geworden voordat het aangebracht werd?
Wil er alleen maar mee zeggen dat het zonde is van al het werk wat je erin hebt gestopt en het eigenlijk raar is dat het wel met plamuur lukte (of was dat sneller?) en niet met epoxy.
Het zal ongetwijfeld dicht zitten, maar ik zou het nog verstevigen met een dun stuk doek erover.

groeten Jurriaan

Hey,

De reden waarom het niet dicht zat die andere twee kerem was omdat het niet in de juiste stand kon drogen, vaak combineerden we het met iets anders die in een andere positie moesten drogen.

Als we nog een keer epoxy gaan smeren voor robbert zijn boot zal ik er een doekje overheen leggen zodat dat ook goed is.

Groetjes,

Jelmer

Hey,

Jawel, vandaag was het zover:D:D:D de testvaart en tevens ook de test van de kantelkamer(deze had ik nog nooit getest eigenlijk:p)

We hebben een paar dagen geleden het door jurriaan aanbevolen matje eringezet, dit was allemaal erg netjes gelukt. Gisterenavond hebben we het laatste onderdeel voor mijn boot afgemaakt, de stuurstang. hiervoor zijn wel lekker gezellig naar hendrick toegeweest en hij heeft eventjes de draadjes gesneden voor mij:D Vanochtend de laatste dingen nog eventjes Gedaan zoals een bus WD-40 met zo een high-tech systeem erop halen:p en de stuurstang op maat maken (dat met de tips van hendrick erg goed is gelukt:D).

daarna was het in de middag na het laden van mijn accu tijd voor een test van de kantelkamer. deze werkte wel maar naar mijn mening niet snel genoeg. dit komt omdat hij zijn lucht aan de bovenkant niet helemaal kwijt kan met een goed golfje of een miniscuul tikje kwam de laatste lucht eruit en floepte hij keurig om. als ik gas gaf dan had ik nergens last van, door de draairichting van mijn prop lag hij in no-time om zonder enige hulp van golfjes of wat dan ook:P. Denken jullie dat ik dit kleine probleempje kan verhelpen door een paar gaatjes in de step te maken? zo gaat het water er lekker snel uit en kan de laatste lucht goed ontsnappen lijkt mij.

Daarna was het tijd om is gas te gaan geven. Eerst rustig en daarna door naar volgas. Wat een cavitatie zeg. Ik voer met de kleinste prop, de 32mm 1,4pitch van graupner. na even wachten kwam hij daarna wat beter vooruit en toen spoot hij opeens weg. Een snelheid die ik eigenlijk niet had verwacht was al erg snel berijkt. Verder nog een beetje zitten spelen met de stuuruitslag, je kunt heel erg goed merken dat de rechterbochten de turnfin meehelpt, deze gaan prachtig maar de linkerbochten spinnen inderdaad lekker. Ik moet is rustig op mijn gemak gaan kijken wat de beste uitslag is om te gebruiken.

Volgende keer Gaan we de andere prop, de 34mm(of was het 33? ik ben het vergeten) 1,6pitch van graupner er is opzetten om te kijken wat hij doen doet, naar mijn mening kan hij een vele grotere prop hebben als ik het zo zie. of denken jullie dat ik iets anders moet doen?

Ik sta nu wel lekker uitgebreid te lulen maar ik zou natuurlijk ook gewoon dit kunnen laten zien:

Link: Mn5AsBOv85c[/media] - Gozilla XXL World Edition

De betere kwaliteit versie kun je hier downloaden: YouSendIt - Send large files - transfer delivery - FTP Replacement (7dagen vanaf vandaag beschikbaar)

Helaas helaas wat het bandje net toen hij op gang wilde komen op. bij de 2e testvaart zullen we zorgen voor een vol bandje zodat jullie wat meer zien. Wel is hierop het kantelen en de cavitatie te zien.

Al met al ben ik erg tevreden met het resultaat tot nu toe. Ik wil ook iedereen bedanken die heeft meegehlopen aan dit tot nu toe prachtige resultaat.

Ik hoop dat jullie mijn 2 vragen kunnen beantwoorden.

Groetjes,

Jelmer

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi jelmer,

ten eerste, gefeliciteerd met de eerste run! Mooi dat alles goed gegaan is.

Een 32mm prop is wel erg klein voor de motorisering. Je moet minimaal denken aan 37,5mm of zelfs nog iets groter. De setup is niet hoogtoerig en er kan dus groter gepropt worden!

Misschien dat Jan (pompebled) wat specifieker props kan opgeven, hij heeft meer ervaring met dit soort setups. Ik voer met 8 cellen en een 600 motor in ieder geval met een leuke snelheid met een 37.5mm prop. Toen der tijd nooit een grotere geprobeerd, maar gezien de warmte van alle onderdelen zou dat misschien nog wel kunnen.

succes met de verdere test sessies!

groeten Jurriaan

p.s. mijn bootje kantelt zo: [media=youtube]MB661F14sjA[/media] (vaar trouwens met een 33mm prop op een 36,5cm bootje :) )

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey,

Bedankt voor je snelle reactie

Deze props heb ik meegekregen bij 2brc maar als ik andere moet halen moeten jullie het maar eventjes zeggen, dan haal ik er nog een paar.

De boel werdt nu ook inderdaad totaal niet warm, de motor was nieteens warmer als mijn hand, nu was ook de accu nog niet helemaal leeg.

Zoals jouw boot kantelt moet mijne inderdaad ook aan kantelen, dit gebeurt als het goed is ook zo maar dan moet wel dat laatste beetje opgesloten lucht eruit kunnen:p daarom denk ik dat dat te verhelpen valt met wat gaten in de step

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen welke props ik het beste kan gebruiken (het zou ook makkelijk zijn als je de pitch vermeld, dan weet ik wat preciezer wat ik moet halen)

Groetjes,

Jelmer

Ha jelmer,

de props uit de K-serie van graupner moet je hebben. Deze hebben een pitch van 1.4 standaard. ik zou een 37.5, 39 en een 40 mm halen om mee te testen

groeten jurriaan

Hallo Jelmer, gefeliciteerd met de succesvolle proefvaart!

Zoals Jurriaan al zei is je prop veel te klein, dan duurt het een eeuwigheid voor de boot in plané komt.
De props die hij aangeeft zijn de goede.
Zorg dat je ruimte hebt bij een grotere prop, de boot moet binnen twee-drie meter in plané zijn en gaat dan ook aanzienlijk harder...

Een gaatje in de step, om de lucht te laten ontsnappen, zou de kantelkamer beter moeten laten werken.
Heb je al een paar 1 mm gaatjes helemaal voorin, zodat ook daar de lucht uit kan?

Groeten, Jan.

Hey,

Dan gaan we maar is voor de volgende testvaart proberen deze props te krijgen. wel lullig dat ik deze heb meegekregen bij 2brc maarja...

zou ik gewoon de hele step vol met gaten moeten doen (wel vlees overhouden en alleen maar waar de kantelkamer zit natuurlijk) of moet ik er maar 1 of 2? en hoeveel mm zou ik deze dan het beste kunnen maken?

Ik heb alleen 1 gat helemaal achterin (waar het water uitkan), en de 4 grote gaten die je kunt zien op de foto's. Zou ik er nog een paar hele kleine bij moeten doen in de punt? en waar moet ik deze dan doen? aan de boven onder of zijkant? (gezien dat de boot rechtop ligt)

Allebei bedankt voor jullie reacties

Jelmer

Ik zou één niet te groot gat doen, het gaat per slot van rekening om het toetreden van de lucht, het water vliegt er achter wel uit als je weer gas geeft...

Ik heb drie 1 mm gaatjes vlak bij de punt van de vloedkamer aan de zijkant, onder de samenvoeging van dek en bodem.

Groeten, Jan.

Hey,

Bedoel jij het zo?:

GroteFoto-CYFC3NKC.jpg

De zwarte puntjes stellen gaatjes van 1mm voor.

Ik zou bijvoorbeeld 1 m4 gat in de step moeten maken?

Ik hoor het wel.

Groetjes,

Jelmer

Back