Mick Reeves Sopwith Camel

De bouw zal zeker nog wel even in gebruik nemen 8)

De mooiste filmpjes zijn geslaagde maidens vindt ik altijd, je hebt bij zo`n vlucht een bepaald gevoel wat je bij het terugkijken vaak weer terug voelt zonder de zenuwen van de vlucht er omheen.

Daarom filmen wij ook altijd onze maidens wat er ook gebeurt.


Succes met de bouw ik blijf het volgen :yes:
 
Wat lijkt het rustig op het forum...is iedereen aan het bouwen?

Al het CNC werk is goed uitgevoerd, kwam echter een klein dingetje tegen..
de uitsparingen voor de voorste liggers in de ribben moesten iets uitgenomen worden voor een betere passing

P1011285.JPG


P1011286.JPG


De liggers dienen aan de uiteinden te worden versmald

P1010013.JPG


Ondervleugel op de mat, klaar om te bespannen

P1010015~0.JPG


P1010016~0.JPG


De aileron servo's worden op de luikjes vastgezet die hierin gaan passen
De 'Stix-it' op de onderzijde van de cap-strips is hier goed te zien

P1010084.JPG


De kabels zijn al aangebracht en de bespanning zit er reeds op

P1010082.JPG


De ailerons, de achterlijst is hier weer opgebouwd met 2mm verenstaal
AIIII, hier ging het qua schaal mis..... :oops:
Bij het origineel loopt de onderzijde van de achterligger plat (vlak) door,
bij de mijne loopt deze iets omhoog.....5mm :oops: :oops:

Zag niet zo snel een mogelijkheid dit na te maken met de gegevens en onderdelen die ik had
Dit detail stond ook niet aangegeven op de tekening, jammer maar helaas, hij zal er niet minder om vliegen :wink:
(voordeel is wel dat de tip 'vloeiender' verloopt) :P

P1010079.JPG


De hoorn versterkt met 2mm VST, eea met zilver gesoldeerd
tevens wat extra versterking aangebracht tpv de scharnieren

P1010081.JPG


Stukje balsa aangebracht voor betere hechting van de folie

P1010085.JPG


En van de andere zijde, 2 stuks M2

Ralf
 
Hallo allen, hier het laatste restje 'vleugelwerk'

De vleugeltip wordt gemaakt van 3mm lite ply
er wordt 2mm verenstaal aangebracht om de rand
Dit maakt het bijna 'bullet proof' en stootvast (transport) :roll:

P1011287.JPG


P1011288.JPG


De uiteinden van de liggers worden naar elkaar toe geknepen en vastgelijmd

P1011281.JPG


Goed te zien is hoe flinterdun de tip wordt

P1011280.JPG


En het zijaanzicht, mooi te zien de holle onderzijde

P1010020~0.JPG


Hier is de verenstaal rand goed te zien, was nog een aardig klusje om dit mooi vloeiend te buigen
je hebt nl 2 krommingen :roll:
Het verenstaal is goed vast te zetten met groene ZAP en Zip-Kicker (activator)
Vast zetten met tape, gedeelte ertussenin lijmen, tape verplaatsen, etc, etc,...
wel eerst goed ontvetten...

P1010021.JPG


Zo, de tex is reeds aan de onderzijde vastgezet


P1010038~1.JPG


De rib stitching werd aangebracht mbv garen wat op het solartex gelijmd is,
hiervan werden stroken van 5mm gesneden

P1010037~0.JPG


Vasthechten op de bespanning en later een strook (afgescheurde) solartex van 16mm breed eroverheen folieen
Omdat ik altijd loop te K**** :oops: met de dekking van witte verf heb ik de roundels gesneden uit witte solartex
hoef ik alleen het rood en blauw nog te schilderen
Dit zijn de bovenvleugelhelften

P1010001.JPG


Hier de beide ondervleugels bespannen, het schilderen van de roundels heeft me de nodige grijze haren bezorgd
Het wit werd met een spuitbus aangebracht, bij de 2e laag ging eea 'trekken' en kwamen er allerlei scheurtjes in... :vamp:
uithuilen en verwijderen die bende...
deze keer ging het wel goed
Nu het rood en blauw geschilderd, tot zover goed... (voelt u alweer wat aankomen?)

P1010005.JPG


NEEEJJJ! :bad-words: als fuel proofer gebruikte ik Glitsa eiglans parketlak (zoals ik bij bijna al mijn vorige modellen heb gedaan)
Deze keer werd echter het blauw (Humbrol) volledig ontleed!
dit had ik nog nooit eerder meegemaakt!

Affijn jullie zijn allemaal getuige en ondanks dat laat ik het er maar mooi bij zo,
Het is gelukkig de onderzijde maar moeten we maar denken :roll: :| :cry:

Ach ja....
volgende keer weer betere berichten

Tot zover voor vannavond,
Bye Ralf
 
Aha......dat bedoelde je dus... :wink: Inderdaad uithuilen en opnieuw beginnen, bij mij is het als weer zo goed als hersteld, roundeltjes gaan we erop zetten met humbrol blikjes.

Gaat aardig snel zo, of ziet het er enigzins geflatteerd uit?? Wordt een mooie bak!

Groetjes,
Gerald
 
Ralf,

ik heb tot nu toe voor de meeste kisten (behalve de Stearman en de romp v.d. FII) als fuelproofer een matte of zijdematte parketlak op polyurethaanbasis gebruikt (waterverdunbaar) gewoon bij de bouwmarkt.
Hiermee heb ik perfekte en duurzame resultaten, het spul is zelfs zeer goed met de kwast op te brengen, en het reageert met geen enkele verf.
(Meestal gebruik ik (2k)autolakken voor de grote vlakken en de Humbrol of Revell kleuren voor de details.)
Misschien probeer je met een dergelijk lak (i.p.v. glitsa) eens een proefstukje om te zien hoe het bevalt?
Hoop dat je er wat aan hebt,

groet,

Frank
 
Antwoord zal vaste ergens staan, maar: ben jij dit nu 'as we speak' aan het bouwen? :?

Wat een razend tempo! 8O

:?


jan.
 
@Frank,

Zat toen zelfs nog te twijfelen in de bouwmarkt... :roll:
gezien de ervaringen uit het verleden ging ik ervan uit dat de -niet waterbasis- gewoon goed was
Had zelfs nog een proefstukje gemaakt, niets aan de hand
echter natuurlijk niet met BLAUW :mad:

De top roundels moeten nog, misschien probeer ik wel een stukje met waterbasis eiglans :wink:
Op een proefstukje kan ik dan gelijk zien of het niet teveel afwijkt van de reeds geverfde delen

@Jan,

Wat een razend tempo!

Dit lijkt maar zo, momenteel ben ik bezig met de staartsectie
De vleugels zijn ca. 95% klaar, romp basis gereed en het landingsgestel kan worden geschilderd
Dit geheel heeft me tot nu toe 1 jaar gekost....

Bovendien; mijn naam is niet Han de Bouwer :lol:
die kunnen we met zijn combinatie snelheid/super bouwen wel opgeven voor het Guinness book of records.... :wink:

Groet en dank voor de support :bye: , Ralf
 
Dit is wat ik met de cowl gedaan heb,
aangezien de voorkant een 'eye-catcher' is, is hetvolgende de extra moeite wel waard

P1011357.JPG


strip 25mm litho plaat met de brander verwarmen, deze wordt nu 'boterzacht'
nu is hij goed om de rand heen te buigen met je vingers
Wel eerst wat teststukjes maken.. :lol:

P1011359.JPG


Als de rand geplaatst is dan deze met schilderstape vastzetten
nu kun je makkelijk de posities voor de 'klinknagels' markeren
Tevens glijdt je boortje niet weg (geeft van die lelijke krassen op je mooie glimmende cowl) :|

P1011355.JPG


boortje 1mm, slechts enkele gaatjes... :roll:

P1011360.JPG


P1011363.JPG


Nu kunnen de spelden erin gehangen worden
Kon ze helaas niet meer krijgen met een bol kopje, was wat fraaier geweest...

P1011369.JPG


Spelden omvouwen, afknippen en met epoxy vastzetten

P1011368.JPG


De aluminium cowl is goed met een schaar te knippen,
evt. oneffenheden kunnen goed met een fijn vijltje glad gemaakt worden
Ben wel tevreden met het resultaat :D

P1010010.JPG


Deze foto is al eens langsgeweest maar geeft een goed beeld van het eindresultaat

groet, Ralf
 
Dag Ralf,

De detaillering ziet er goed uit.
Ben benieuwd of we je ook gaan zien in het wedstrijdcircuit.
We kunnen er nog wel een aantal gebruiken hoor! 8)

Groeten,

Bert
 
Hallo Bert,

Ben benieuwd of we je ook gaan zien in het wedstrijdcircuit

Heb met Ton al afgesproken dat ik in ieder geval 1 keer mee zal proberen te doen dit jaar
De Camel gaat over de 12kg :roll: ,weet niet of daar ook klassen voor zijn...

Momenteel ben ik "as we speak" met de staartsectie bezig, hier volgt eea

P1190002.JPG


Hoogteroer is opgebouwd uit 6mm grenen en 2mm staaldraad
Voor het buigen van het staal gebruik ik glazen potjes met div. omtrekken

P1190003.JPG


'schaal'-scharnieren worden gemaakt met 2 busjes messing met een koppelstukje,
het grenen komt hierin te draaien

P1220005.JPG


Eerst soldeer je de stukjes op de juiste positie (tack-weld) en daarna bind je ze met draad,
vervolgens weer solderen

P1220006.JPG


P1220007.JPG


Hevels zijn met zilver gesoldeerd

P1240008.JPG


P1240009.JPG


Detail hevel en scharnier zwart geschilderd (valt dit te zien? :| )

P1240011.JPG


Gewicht valt me toch tegen, wil je niet in de staart... :roll:

P1250019.JPG


Solartex erop, eerst de onderzijde

P1250021.JPG


Zo, dat zit er weer op
De hoogteroertjes moest ik eerst maken en bespannen omdat de scharnieren aan de achterlijst
van het stabilo vast komen te zitten, wordt anders een heel lastig klusje.. :wink:

Ralf
 
P1260022.JPG


P1260023.JPG


CNC werk ziet eruit om gelijk mee te beginnen.. :P

P1260024.JPG


Hopenlijk kan ik dit weekend het stabilo afmaken

Groet, Ralf
 
Hallo Henri,

Ja, Er komen metalen forkends op deze metalen hevels

Voor interferentie was ik bij mijn 1 1/2 Strutter ook doodsbenauwd,
Deze heeft nl. dezelfde constructie

Uit ervaring heb ik geleerd dat als er iets spanning op staat je nergens last van hebt !
Het is wat anders als er metalen onderdeeltjes los 'tikken' tegen andere metalen dingen,
dan zou je wel eens last kunnen krijgen.... :roll:

De constructie bij de Reeves Sopwiths 'barsten' van de metaal op metaal verbindingen...
niets om je zorgen over te maken mits je er wat spanning op houdt
heb er met mijn Strutter al 36 vluchten mee gemaakt en hij leeft nog steeds...

Groet, Ralf
 
He Ralf,

Geen enkel probleem die 12 kg.
Zolang je maar onder de 15 kg blijft.
Dat is inclusief dummy piloot en exclusief brandstof.
Dit is wat het reglement F4C voorschrijft, dus van harte welkom in het circuit. :P


Groeten,

Bert
 
Ralf,
ik las net op het draadje van Teus dat je de TC wielen voor je Camel besteld hebt, maar waarom niet die van Mick Reeves dan?
Dat is een complete set met afdekkappen etc ,die zien er perfect schaal uit?

groet,

Frank
 
Bert van Eijk zei:
He Ralf,

Geen enkel probleem die 12 kg.
Zolang je maar onder de 15 kg blijft.
Dat is inclusief dummy piloot en exclusief brandstof.
Dit is wat het reglement F4C voorschrijft, dus van harte welkom in het circuit. :P


Groeten,

Bert

dit gaat niet lukken mijn camel weegt ongeveer 18 kg met een seidel 525 en hier moest nog wat lood bij

gr. jack
 
Hallo allemaal,

Je weet bij voorbaat dat je met zo'n kort neusje als de Camel je niet ontkomt aan extra ballast voorin
Heb nu zo'n beetje de tailsectie gereed en kan kijken hoeveel neusballast er ongeveer bij moet gaan komen

Dit is wat ik reeds heb aan massa voor in de neus:

ZG62 met vertraging 3650 gram
Demper 350 gram
Dummy Clerget 450 (veel matten erin soppen, is verste punt voorin)
2x5cel ontvanger accu 600

Totaal ca.5 kg (ca. 1/3 van totaal gewicht)

Alan Yendle's Camel weegt ca. 21kg (andere constructie dan Reeves)
en heeft ca. 3 kg extra ballast in de neus

Teus, dank voor het opmeten van de wielen!
De Toni Clark wielen heb ik aangeschaft omdat de ABS-kappen van de Reeves wielen overmaats zijn
Deze zijn dus haast niet vast te zetten (zijkant komt tegen de band ipv op velg)
Dit hoorde ik ook al van Jacques.1, hij heeft ze ook vervangen


(Wilde ze toch al hebben voor een 1/3 Fokker EIII die ik ooit nog eens plan te bouwen…fluit een deuntje...) :roll:
Hopelijk dit weekend weer een update met foto's

Groeten, Ralf
 
Back
Top