Mick Reeves Sopwith Camel

Ralf,

Als je nog wat NUTTIG gewicht nodig hebt voor in je neus van de Camel, of een andere kist met een ZG-62, overweeg dan eens om de springstarter van Toni Clark te installeren. Deze is 270gr. en niet geheel nutteloos :idea: En je hoeft tevens niet meer zo te sleuren aan de prop 8)

ik heb deze optie ook in mijn achterhoofd voor als ik gewicht nodig heb.

Pagina 105 van de nieuwe cataloges. 2007 cataloges Toni Clark

Springstarter.jpg


Gr. Teus
 
Hoop idd dat je hem mooi kunt aanslaan met vertraging...

Hier wat foto's van de bouw van het landingsgestel

opgemaakt uit 6 en 3 mm verenstaal verbonden met draad en gesoldeerd


P1011242.JPG


P1011243.JPG


Tack solder

P1011245.JPG


en verbinden met draad

P1011248.JPG


opspannen in mal

P1011251.JPG


P1011253.JPG


met assen en wielen

P1011255.JPG


P1011257.JPG


P1010112.JPG


reeds gemonteerd, met menie ingesmeerd om roesten tegen te gaan

PC300066.JPG


Het bekleden met balsa, dit wordt later met solartex bespannen
al met al een hele klus

Ralf
 
Deel 2, de bekleding

PC300069.JPG


Het tussenvleugeltje moet om het draadwerk heen gemaakt worden

PC300072.JPG


Het wordt opgebouwd uit 2 delen die met 6 druppels ZAP aan elkaar vast gehouden worden
nu kun je ze mooi in vorm schuren

PC300070.JPG


PC300071.JPG


en de lijm lossnijden

PC300074.JPG


Tijd om te bekleden

PC300073.JPG


PC300076.JPG


vast even op de romp geschroefd, de messing lugs aan de bovenkant lijken mij niet zo sterk
Hij zwiept nog wat naar links en rechts
wel komen er nog wat kabels om de dwarskrachten op te vangen

P1150093.JPG


P1150094.JPG


P1150095.JPG


Een heel gepriegel om het passen te krijgen...
Het bekleden kost erg veel tijd, wel gaaf als het er eenmaal op zit :)


Groet, Ralf
 
De afgelopen week ben ik druk geweest om de staartsectie voor elkaar te krijgen

P2010045.JPG


De staart wordt hier gesoldeerd, zelfde opbouw als het hoogteroer

P2010046.JPG


P2010047.JPG


P2010049.JPG


Weer even op de weegschaal om te kijken hoeveel gewicht er weer bij de staart komt...

P2030053.JPG


De opbouw van de staartsectie

P2050063.JPG


Het stabilo wordt vastgezet met 3 M3 boutjes, hiertoe heb ik inslagmoeren aangebracht
later wordt het op zijn plek gehouden door spandraden, ongelofelijk hoeveel sterkte dit geeft!
Het rudder wordt in een messing pijpje geplaatst dat met gesoldeerde lipjes aan de romp is gezet

P2050064.JPG


De scharnieren van het rudder zijn de normale van plastik, de stijlen zijn 8mm rond dus dat gaat goed
Sleufjes frezen met dremel schijfje

P2090075.JPG


Het onderste scharnier is los van elkaar gemaakt, nu is de hele staart demonteerbaar
Goed te zien de 0.8mm ply wangen op het achterstuk van de romp
dit geeft heel veel sterkte voor de tailskid

P2030060.JPG


JA! dat begint al een beetje op een Camel te lijken :D
Nu nog de instelhoek bepalen en dan kan de verspanning op maat gemaakt worden
8 draden dus weer 16 forkends zilver solderen.... :roll:


P2090071.JPG


Hier nog een foto van de wielkappen bij de Reeves wielen
Is wat lastig te zien maar de rand van de wang is ca. 5mm groter dan de velg
eea moet met stukjes dubbelzijdig tape op de velgrand vastgezet worden

Omdat de wangen ahw in de band ´prikken´ zal de kap naar mijn idee snel los komen

Moet zeggen dat ditzelfde principe bij mijn Strutter wel goed paste en nog steeds vast zit...


Groeten van Ralf
 
oh ja, heb ff de hele bende op de weegschaal gehad

Schade tot nu toe:

Romp, cabane sectie, landingsgestel, wielen en staart 4100 gram
Bovenvleugels, reeds bespannen, incl draden 1500
ondervleugels, reeds bespannen 1900
Interwing struts 230
Div. mat w.o. alu, rompspantjes, piloot, guns 1200
Electronica, 6 servo´s, ontvanger, 2x 5 cel pack, schakelaars 1000
Cowl, dummy en prop 1000
Motor en red. 4000

Totaal tot nu toe al 15 kg

Romp en staart moeten nog bespannen en geschilderd worden
En natuurlijk de hamvraag, hoeveel lood moet er in de neus???????? :roll: :roll:

Time will tell... :wink:
Streefgewicht 17kg :yes:

Groet, Ralf
 
Dat ziet er schitterend uit Ralf :thumbsup:

Er gaat en hoop werk in zitten, maar het resultaat is er naar. :yes: Heb je een planning waarneer hij gereed is?

Gr. Teus
 
Planning...

Hopenlijk wordt het dit jaar nog, en jij met je DVIII?
Zou wel mooi wezen samen de maiden te vliegen :lol:

Ralf
 
strutter zei:
oh ja, heb ff de hele bende op de weegschaal gehad

Schade tot nu toe:

Romp, cabane sectie, landingsgestel, wielen en staart 4100 gram
Bovenvleugels, reeds bespannen, incl draden 1500
ondervleugels, reeds bespannen 1900
Interwing struts 230
Div. mat w.o. alu, rompspantjes, piloot, guns 1200
Electronica, 6 servo´s, ontvanger, 2x 5 cel pack, schakelaars 1000
Cowl, dummy en prop 1000
Motor en red. 4000

Totaal tot nu toe al 15 kg

Romp en staart moeten nog bespannen en geschilderd worden
En natuurlijk de hamvraag, hoeveel lood moet er in de neus???????? :roll: :roll:

Time will tell... :wink:
Streefgewicht 17kg :yes:

Groet, Ralf

hoi ralf.

zoals ik al gedacht had als hij klaar is nog een kilotje of zo lood erbij en je bent ook aan de 18 kg

gr. jack
 
strutter zei:
Planning...

Hopenlijk wordt het dit jaar nog, en jij met je DVIII?
Zou wel mooi wezen samen de maiden te vliegen :lol:

Ralf

Ik ga ook voor dit jaar, maar waarneer in het jaar :?: geen beloften. :wink:

hoop eigenlijk een klein beetje........... als het vlot............. nog voor de zomer 8O

Gr. Teus.
 
@Teus,

hoop eigenlijk een klein beetje........... als het vlot............. nog voor de zomer

Yeah, my dreams exactly! daar hoopte ik eigenlijk ook al op voor de mijne
Zou mooi zijn als ik in dit tempo kon blijven doorwerken, dan schiet het tenminste lekker op
(12,5 kg klinkt trouwens ook goed voor jouw ZG62)

@ Jacques, 18 kg zou ik ook mee kunnen leven hoor :D

Groet, Ralf
 
Frank, wat vind jij van de motorisering op jouw Pup?

ZG38 met vertraging en 15,5 kg
Zag op het filmpje van Berto dat hij er goed mee stijgt

Door het grote vleugeloppervlak is het natuurlijk een 'floater' maar heb je nog een beetje vermogen over voor loops en voor het vliegen bij iets hardere wind of had je er liever iets meer vermogen in gehad?

Dat met die vertragingen houdt mij maar bezig,
waanzinnig dat je er voor dit soort kisten met 'relatief' kleine motoren er zoveel rendement extra uit kunt krjgen

En dan nog maar niet te spreken over die GROTE props, mooi, mooi, mooi
:yes: :yes: :yes:

Misschien als de Camel eerdaags een beetje vliegt dat ik eens wat kan gaan experimenteren met andere overbrengingen
Voor de ZG62 :
De Reeves Torquemaster heeft 1,75:1 en draait een 28x14" @4400 rpm
De Schlundt draait een 34x20" met 2,5:1 @3100 rpm
Misschien draait een 2,1/ 2,2:1 vertraging dan wel een 32x18" prop @3200-3300 rpm, een mooie schaal-maat voor de Camel

Voer voor later, eerst maar eens doorbouwen... :roll:

Ralf
 
strutter zei:
Frank, wat vind jij van de motorisering op jouw Pup?
Ha Ralf,
Met de ZG 38 met vertraging 2.8:1 heeft de pup meer dan genoeg vermogen, ik vlieg zelden meer dan half gas! Met opstijgen is max 3/4 gas nodig en alleen met bijv. een stall turn volgas!
En dan is het geluid ook nog heel apart, en stationair 'zie' je de propellor draaien! ben er zeer tevreden over!
De Camel zal met de ZG62 meer dan voldoende gemotoriseerd zijn, no problem!
Ben benieuwd straks naar jouw ervaringen,

Frank
 
Vandaag de steunen gemaakt voor de 2 ontvangeraccu paketten
Alle gewicht voorin dus 2 heavy duty bakken gemaakt
De paketten dienen te worden uitgewisseld met die van mijn Tiger Moth, zo worden ze vaker gebruikt en hoef je niet steeds alle paketten te cyclen

P2110108.JPG


bakjes opgebouwd uit 3mm triplex
binnenzijde bekleden met schuim

P2110121.JPG


Paketten worden er aan de onderzijde ingeschoven, wordt nog geborgd

P2110113.JPG


Vraagje nog, Keuze uit 2 tankinbouwposities
Deze met de tank zijwaarts geplaatst, (levert dit geen problemen op in deze positie??) :roll:
wel mooi in het zwaartepunt en de positie van de slang komt beter (vloeiender) uit voor de aansluiting naar de carb.
En de servo's kunnen nu een stukje verder naar voren
Heeft wel mijn voorkeur....

Of deze;

P2110114.JPG


Of deze opstelling: tank iets achter het zwaartepunt
en de slangpositie naar de carb dient omgelegd te worden ivm de motorsteun aan de voorzijde
met nog een extra bevestiging te maken...
wel is nu de tank beter uitwisselbaar

Dilemma's, dilemma's, wat weegt het zwaarst?

P2110119.JPG


Ja nu gaat het in een keer hard, ff de dummy op zijn plaats en de cowl om te kijken (kwijlen) naar het resultaat

Groet, Ralf
 
strutter zei:
tank iets achter het zwaartepunt
en de slangpositie naar de carb dient omgelegd te worden ivm de motorsteun aan de voorzijde
met nog een extra bevestiging te maken...
wel is nu de tank beter uitwisselbaar
Je clunk moet naar achteren liggen, om in alle vliegposities goed aan te zuigen, dus jouw tweede versie geniet de voorkeur, de verschillen mbt het balanspunt zullen minimaal zijn, in relatie tot de 1.5kg lood die er toch nog bij komt!!!!

Frank
 
Ha Frank,

Dank je voor je reaktie,
Is niet wat ik wilde horen maar wel de waarheid :D
Heb zelf ook nog nooit eerder een tank zijwaarts gemonteerd ivm clunkpositie naar achteren
Soms ben je net even aan het twijfelen omdat iets mooier/beter uit lijkt te komen,
je verliest dan de belangrijke dingen uit het oog :roll:

de verschillen mbt het balanspunt zullen minimaal zijn

Ook daar heb je gelijk in, het scheelt niet zo heel veel

Ik ga hem nu in de 2e positie monteren maar dan iets uit het midden, zo kan ik de brandstofslang
toch nog vloeiend laten aankomen

Nogmaals dank van even een twijfelaartje

Ralf :bye:
 
strutter zei:
Ha Frank,

Dank je voor je reaktie,
Is niet wat ik wilde horen maar wel de waarheid :D
Heb zelf ook nog nooit eerder een tank zijwaarts gemonteerd ivm clunkpositie naar achteren
Soms ben je net even aan het twijfelen omdat iets mooier/beter uit lijkt te komen,
je verliest dan de belangrijke dingen uit het oog :roll:

de verschillen mbt het balanspunt zullen minimaal zijn

Ook daar heb je gelijk in, het scheelt niet zo heel veel

Ik ga hem nu in de 2e positie monteren maar dan iets uit het midden, zo kan ik de brandstofslang
toch nog vloeiend laten aankomen

Nogmaals dank van even een twijfelaartje

Ralf :bye:

hoi ralf,

als je de tank in pos. 1 legt en de carb. aansluiting in `t midden (li. naar r. op foto) op de tank bovenkant maakt zover mogelijk naar voren,
een viltklunk erin ,dan moet `t zo ook gaan.

gr. jacues
 
strutter zei:
Ha Frank,

Heb zelf ook nog nooit eerder een tank zijwaarts gemonteerd ivm clunkpositie naar achteren
Soms ben je net even aan het twijfelen omdat iets mooier/beter uit lijkt te komen,

Blijkbaar moet het toch kunnen, die tank dwars, kijk maar eens bij de Wilga's, daar worden ze bijna allemaal dwars geplaatst.
Ziehier hoe de tank in mijn wilga komt:
normal_DSC_1827.jpg


Klunk zit in de dop, en loopt tot ongeveer in het midden van de tank.

En hier een ander voorbeeld...je ziet de tank nog net zitten onder het instrumentenbord.
normal_DSCF0132.jpg
 
Back
Top