Mick Reeves Sopwith Camel

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door strutter, 19 jan 2007.

  1. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Ha Frank,

    bijna gelijktijdig gepost...
    Zou idd iets van een dummy-spaakwerkje moeten maken dan

    Ralf
     
  2. Teus

    Teus Guest

    Hoi Ralf,

    Had je al wat voor je cockpit panel :?:

    :arrow: Dan is onderstaande misschien wel wat voor je. :wink: Dit is te vinden op deze link. (wel even eerst sparen)

    [​IMG]

    Gr. Teus
     
  3. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Sopwith liefhebbers, is weer een lange tijd geleden
    Tussen al het WW2-geweld weer eens wat uit 'the early days of aviation'
    Niet stilgezeten, integendeel hier volgt weer een kleine update van mijn Camel projekt

    [​IMG]

    De staartsectie is nu gereed om te schilderen, alles is uitgericht en bespannen

    [​IMG]

    De wielkappen zijn met 2K-lak gespoten door Roland, nogmaals dank! Toppie

    [​IMG]

    Close up van de landing-wires, ik heb ervoor gekozen om de platte draden uit de kit van Reeves te vervangen door (ronde) staaldraden, hoofdzakelijk uit grond van transporteerbaarheid van de vleugels.
    Hiermee is het een stuk eenvoudiger, bovendien is het makkelijker op te spannen met de turnbuckles en tevens heb je minder snel last van evt. storing door metaalgekletter van de platte draden
    Stukjes 2mm verenstaal zijn zilver gesoldeerd op het M2 draad voor een gladde overgang naar de kabel

    [​IMG]


    [​IMG]

    Hier de aansluiting van de flying-wires, goed te zien de dubbele uitvoering met turnbuckles, e.e.a. uit het assortiment van Toni Clark
    Voor de rest van de spandraden handhaaf ik het systeem van Mick met de platte draden, is mooi schaal en ziet er goed uit

    Groeten, Ralf
     
  4. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Op advies van Gerhard Reinsch de motor ondersteboven geplaats i.p.v. rechtop
    Dit gaf wel enig breek,- en hakwerk in het motorcompartiment maar het geeft een betere koeling zo

    De demper moest wel weer aangepast worden…

    [​IMG]

    Heb mezelf getrakteerd op een nieuwe brander, deze geeft veel meer hitte (ca.2000 graden),
    Hetgeen voor dit soort werk ideaal is

    [​IMG]

    Eerst het eerder gesoldeerde inlaatstuk eruitslijpen met de Dremelschijf

    [​IMG]

    Dan een overlapstukje erop plaatsen en vastzetten, dit was een naar klusje want het RVS plaatje wilde steeds ‘opspringen/loskomen’
    Dan maar met grof geweld omwikkelen met staaldraad wat later weer verwijdert wordt

    [​IMG]

    Zou deze baggerzooi ooit nog wat worden?
    Door de flux-resten ziet het er niet uit! :oops:

    [​IMG]

    Het solderen van 2 oren om de demper op te hangen, eerst pasvijlen op de zijkant dan de gehele pijp solderen en dan pas afkorten, zo heb je ‘vlees’ om deze te positioneren en vast te zetten (mal)
    Na het zilversolderen de boel in een sopje met een brillo-sponsje schoonmaken, dan afdrogen en met de staalborstel oppoetsen
    Nu glimt het weer aardig

    Belangrijk om een goede soldeerverbinding te krijgen is het schoonmaken (ontvetten) en schuren van de te behandelen delen
    dan gaat het een stuk prettiger :wink:

    Groeten, Ralf
     
  5. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    De plaatsing van de servo’s en de tank zijn nu ook bepaald
    Tank wordt 1 liter, deze komt tussen de servo's (500cc zou ook genoeg zijn maar half vullen kan natuurlijk ook.. :wink: )

    [​IMG]

    Het motorschot is ‘opgelengd’ naar boven toe voor de aangepaste motorpositie
    De dummy 9-cilinder is met stukjes platstaal vastgezet, dit mag best wat wegen want er zal op het einde hoogstwaarschijnlijk toch lood in de neus moeten

    [​IMG]

    De electronische ontsteking zo ver mogelijk weggeplaatst van de andere RC-componenten
    Let op het uitsparingkje in de dummy voor de pulley van de motorvertaging

    [​IMG]

    Carburateuraanzuiging achter het motorschot met filter

    [​IMG]


    [​IMG]

    Hoofddoel van de afgelopen maanden werk is geweest het zoveel mogelijk naar voren plaatsen van het gewicht zodat later er maar weinig neusballast bij zal hoeven… :roll:

    Groeten, Ralf
     
  6. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]

    Onderaanzicht van het motorcompartiment

    [​IMG]

    Dit is wat er te zien is van de demper tijdens de vlucht, ach ja, de massa (450 gram!) zit wel op de verste plek voorin :)

    [​IMG]

    Zo was mijn eerste motoropzet bedacht… :?

    [​IMG]

    Zo ziet het er nu uit na overleg met deskundigen… :p
    (Herr Reinsch met de motor ondersteboven voor een betere koeling en Ron Ton met de info dat de leiding naar de demper (bij de ZG62) toe minimaal 16cm dient te zijn voor een mooiere motorloop)

    Achter de oortjes aan de demper komen nog triplex blokjes om deze op te hangen
    Er is ook een stukje flexibele pijp voorzien omdat het bijna onmogelijk is dit leiding-traject in een keer goed te plaatsen (zonder al te veel mallen)

    Het enige nadeel wat ik met deze opzet kan bedenken is dat de warme demperlucht in de koelingstroom komt
    Mocht dit problemen geven dan komt er een scheidingswandje van balsa tussen… :wink:

    Gasservo ook helemaal voorin

    [​IMG]

    Hier de dummy motor ervoor met het uitgenomen stukje

    Zo, dat waren de werkzaamheden van de afgelopen maanden, zijn jullie ook weer een beetje op de hoogte
    Moet zeggen dat het vliegen met de 2 Pups in Oss me erg veel motivatie heeft gegeven om het werk aan de Camel weer op te pakken, hopelijk is hij volgend jaar van de partij! :banana:

    Groeten, Ralf
     
  7. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Super Ralf, goed bezig geweest :D
    De brillo sponsjes hebben hun dienst ook weer bewezen, mooi dempertje geworden 8)

    Niet vergeten 4e moertje voor motorbevestiging te plaatsen ;) Ik neem aan dat daar ook nog wat ringen achter de moertjes komen liggen?!?

    Blijft de motor zo "koud" tegen schot of komt er nog iets van demping tussen te zitten?

    Op naar de volgende update :thumbsup:
     
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Mooi, mooi, mooi :worship:
     
  9. Teus

    Teus Guest

    Dat is een hoop extra werk geweest Ralf 8O

    Ziet er goed uit, :thumbsup:

    Gr. Teus
     
  10. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hi ralf ,

    ziet er goed uit en`t schiet nu al goed op.

    ik zou wel bij de motor een paar alu plaatjes zetten zodat de lucht naar de cil. wordt gevoerdt voor een goede koeling.
    kan wel een foto maken hoe ik dat bij de c1 gedaan heb, dit werkt zeer goed.............................

    gr. jacques
     
  11. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Don’t worry mister Rob, de boutjes zijn alleen eventjes vastgezet om de boel te richten
    Er komen nog inslagmoeren aan de achterzijde van het motorschot en niloc moeren als borg
    Op dit moment is het nog niet handig de hele boel al geheel vast te zetten, er moet nog teveel gedaan worden
    De motor met vertraging komt er star op te zitten

    Ha Teus, was idd een hele berg werk, maar sta nu tenminste voor de volle 100% achter deze keuze. Mijns inziens de verbouwing wel waard

    Hallo Jacques, ben benieuwd naar je oplossing wat betreft de koeling, laat maar zien zou ik zo zeggen... :D

    [​IMG]

    Hier nog 2 plaatjes met de bouw van de pitot buisjes die aan de interwingstruts bevestigd gaan worden
    2mm verenstaal met tinplate (blik)

    [​IMG]

    En gelijk maar en gemaakt voor mijn Tiger Moth, stond ook nog steeds op de 'to do' list


    [​IMG]

    Vorige maand op het oldtimertreffen in Borken (D) nog deze prachtige WW1-kist tegengekomen
    Een Phoenix, gevlogen met een zelfbouwvertraging met ZG62, wat een geluid!
    Voor mij het hoogtepunt van het weekend
    Kon ik niet achterhouden voor jullie... :wink:

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]



    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    Wat een beauty niet? :p

    [​IMG]

    2 Toni Clarkjes, een Pup met 9 cilinder Seidel stermotor en mijn eigen Tiger Mothje
    Meer foto's heb ik helaas niet kunnen maken, maar het was een prachtig weekend met fantastische modellen

    Groeten, Ralf
     
  12. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi ralf,

    bekijk deze foto`s maar.
    [​IMG]
    zoals je kan zien de motor zit helemaal ingebouwd
    [​IMG]
    hier zie je dat de hele opening rond de motor is dichtgemaakt zodat de lucht alleen door de koelribben weg kan.
    je moet wel voor voldoende afvoer zorgen .
    ik had dit bij de eerste vluchten niet gedaan en de motor werd toen behoorlijk warm na montage van deze plaatjes was temp. normaal..

    gr. jacques
     
  13. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    He da's mooi duidelijk Jacques, dank je!

    Probleem echter met de vertraging is dat de cilinder achter de grote pulley zit en dus geen directe lucht aangevoerd krijgt aan de voorkant
    Zal dus een paar baffles maken als de jouwe, maar die gekromd zijn zodat de lucht er vanaf de zijkant in komt

    Thanks anyway! Ralf :bye:
     
  14. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Even een kleine update:

    De stringers op de achterzijde van de romp zijn nu geplaatst
    Mooi werkje want dan begint het eindelijk wat te lijken
    De spantjes leken zo mooi te passen maar toen er een rechte lat overheen werd gelegd bleken ze toch niet zo mooi in lijn te zitten!
    Verschillen van 3mm in hoogte moesten uitgevuld worden :?

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    Waarschijnlijk (met dank aan Evert J.) gaat het dit kleurenschema worden
    Maar dan wel met RODE wielcovers! :D :yes: (we leven in een vrij land)
    Nu kan ik de triplex wangen en het dek mooi beitsen, geeft altijd wel een mooi plaatje
    P.S. Evert, je krijgt je documentatie echt nog terug hoor! :oops:

    Het schema was te bewonderen op de Camel van William Barker, the highest scoring camel pilot (50 kills)

    Tot zover weer even

    Groeten, Ralf
    :bye:
     
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    :thumbsup: ziet er weer geweldig uit :yes:
     
  16. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    indrukwekkend :worship:

    't gaat steeds meer kriebelen om zelf ook eens een groot model te bouwen.
     
  17. Teus

    Teus Guest

    Dat ziet er allemaal weer goed uit Ralf. :yes:

    Ik moet ook maar weer eens aan de slag met m'n Fokker :oops: Anders heb je volgend jaar niets om op te jagen :?

    Teus
     
  18. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Ha Wouter,

    Mwah, Sparrowhawk 1:4?
    2,4m spanwijdte, Saito 200TI (inline twin) en ca. 8kg dat moet met jouw bouwkunsten toch een kunstwerk worden :yes: :D
    En dan heb ik het nog niet eens over een GROOTTE Beaufighter.... :D

    Ik ben de laatste die je tegenhoudt hoor!

    @Teus, doe maar, lekker aan de slag, daar put ik ook weer mijn inspiratie uit! :wink:

    @Berto, thanks again!

    Greetz, Ralf
     
  19. Martin Barbier

    Martin Barbier

    Lid geworden:
    2 apr 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    Waddinxveen
    Hallo Ralf,

    Bedankt dat ik je Torquemaster heb vast mogen houden :oops: :oops: :p :oops:

    Ik ben echt helemaal happy dat hij in de neus past van mijn jager.
    Ik vertel nog niets hier op het forum tot ik eraan ga beginnen.............. :D :D
    Dan heb ik nog wat tijd om onderdelen te bestellen.

    De torquemaster ga ik van de week bestellen, laat me weten of ik nog wat voor je mee moet bestellen. :wink: :wink:

    PS: Als Teus zijn Fokker afbouwt, kunnen we achter hem aan met 2 Puppies en een Camel. :D :D

    Groet,

    Martin
     
  20. Teus

    Teus Guest

    Heren, heren, ik ben bang dat jullie de Fokker niet gaan bijbenen. Ik zal af en toe een balletje om jullie heen draaien om wat hoop te geven. :rolling:

    Gr. Teus
     

Deel Deze Pagina