Mick Reeves Sopwith Camel

Het valt me op dat de Camel-bouwers nogal verschillende ideeën hebben over dihedral...
Maar, mooie plaatjes hoor!
 
Laatst bewerkt:
Ralf,

Wat een beest van een kist schitterend hoor, kijk er naar uit de Camel op Oss te zien vliegen.

Mooie serie WW1 kisten, zo te zien is de PUP favoriet, wat was er nog meer te zien

Ton
 
Ach jammer van de wind Ralf :(

Schitterende foto's hoor, wat zou dat prachtig zijn geweest met z'n allen in de lucht :D

Ook een heel mooi statieportret van je Camel zo :thumbsup:

Kon er door andere kisten nog wel wat gevlogen worden? En onze vriend Schlundt ok nog kunnen spreken?

P.s.

Heb je geen losse kaartlezer voor je foto's? Zo doe ik het ook nl.

Gr. Teus
 
Hee Bart,

Je ziet 4 Sopwith Pups die allen een dihedral van 3 graden per vleugelhelft hebben (boven en onder, dus onderling 6 graden verschil)

De Camel had een geheel vlakke bovenvleugel en had onder 6 graden per vleugelhelft, dus 12 graden verschil)
De Camel heeft dit te danken aan het feit dat ze een 1-delige bovenvleugel wilden bouwen i.v.m. vereenvoudiging van het productie-proces en verkorting van de bouwtijd
De dihedral van de ondervleugel hebben ze toen waarschijnlijk verdubbeld voor de stabiliteit

Uiteindelijk werd er toch gekozen de bovenvleugel uit 3 delen samen te stellen en is de bovenvleugel wel vlak gebleven

Zo hoor je nog eens iets... :D

Groeten, Ralf
 
Hee... leuk...
Maar zijn die Pups op de foto dan gebaseerd op verschillende versies?
Want daar zie je nogal wat verschil in de vleugels.
Behalve de eerste (de jouwe geloof ik?) hebben ze bijvoorbeeld allemaal dihedral in de bovenvleugel.
 
wat was er nog meer te zien

Helaas weinig foto's van de rest gemaakt,

Maarre de mannen van Spaarnwoude waren er weer met oa een prachtige Corsair en Tunderbolt (Ron Ton)
Rene was er ook weer met de nodige GEEBEE's en electro Reno-racers

Verder erg veel dubbeldekkers en Jurgen had zijn prachtige Bucker Jungmann mee (Laser 300V) :D
(komt ook naar Oss)

Verder veel stermotoren te zien en nog een fly baby (nee Bert, geen dubbeldekker hoor ;))
Hele fijne sfeer en goede BBQ!

Heer Schlundt was er niet (winkel zeker open op zaterdag?)

Dank voor de tip Teus, zal eens kijken of dat lukt ;)

Martin heeft ook nog de nodige plaatjes geschoten.... (Martin?) :rolleyes:

Groet, Ralf
 
Hee... leuk...
Maar zijn die Pups op de foto dan gebaseerd op verschillende versies?
Want daar zie je nogal wat verschil in de vleugels.
Behalve de eerste (de jouwe geloof ik?) hebben ze bijvoorbeeld allemaal dihedral in de bovenvleugel.

Er bestaat maar 1 versie van de Pup zijn dihedral
Het opspannen van een model is niet simpel en is een nauwkeurig werkje

Als je enig verschil ziet zal dit aan de bouwers liggen :rolleyes:

Dat ze allemaal dihedral in de bovenvleugels hebben klopt,
(zie mijn tekst): (boven en onder, dus onderling 6 graden verschil) ;)

Groet, Ralf
 
We zullen komend weekend jouw Camel is even heel veel fotograveren en filmen Ralf ;-)
 
Dat ze allemaal dihedral in de bovenvleugels hebben klopt,
Is dit dan allemaal gezichtsbedrog?
Ik heb rechte lijnen parallel aan de leading edges getrokken. De jouwe heeft een rechte LE; daarna hebben ze allemaal dihedral; helemaal achteraan staat er nóg een die weer recht lijkt te zijn maar daar zag ik te weinig van om er een lijn langs te trekken.
6757483b149f2b303.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hee Bart,

volgens mij moet je het zo zien:
Ral;f zei:
Je ziet 4 Sopwith Pups die allen een dihedral van 3 graden per vleugelhelft hebben (boven en onder, dus onderling 6 graden verschil)

De Camel had een geheel vlakke bovenvleugel en had onder 6 graden per vleugelhelft, dus 12 graden verschil)

De Sopwith Pups zijn de achterste 4 kisten (er staat er nog 1 half verscholen).

De voorste is een Camel.
 
Laatst bewerkt:
helemaal achteraan staat er nóg een die weer recht lijkt te zijn maar daar zag ik te weinig van om er een lijn langs te trekken

Klopt Bart,

Je ziet het ook op deze foto dat hij iets te vlak staat (in ieder geval geen 6 graden ;))

7194483b0452b98e8.jpg


Verder bedoelen we hetzelfde denk ik :D
Groet, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat Berto het reddende woord heeft gesproken. Bedankt, ik snap 't!
 
7194483b04768b63c.jpg


Jammer van die crosswind........
Zou een mooi gezicht geweest zijn, met z'n vijven tegelijk in de lucht..........

Mooi plaatje overigens, zou zo genomen kunnen zijn ergens in Frankrijk, tussen '14 en '18 vorige eeuw.

Jan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ron en Rene zouden in Oss niet misstaan! :nooo:

Zou de flight line compleet maken!

(Dolf Schelvis mag ook komen! :yes:)

Altijd een genot om die mannen in de weer te zien. :thumbsup:

Er is er ook altijd één bij met een beest van een Stearman (die Rene de laatste tijd voor hem vliegt).

Gaaf hoor . . .

Wie nodigt ze uit? :confused:

(Iets moet het feit dat ik er waarschijnlijk niet ben compenseren!)

;)


jan.
 
Ik heb de heren in Borken op de hoogte gebracht van Oss

Er is er ook altijd één bij met een beest van een Stearman
Die was van Richard Sombroek...:(
Helaas overleefde deze de mid-air niet (de Seidel stermotor gelukkig wel)

7194483c6583bd2d9.jpg


Eigenlijk te triest voor woorden dit, zo'n prachtkist

Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is zwaar balen zeg.
Als je dit meemaakt dan sta je aan de grond genageld met het lood in de schoenen.
Dit is diep triest om te zien.
Gelukkig heeft zoals ik hierboven lees de stermotor het overleeft.
M'n medeleven met dit tragische verlies!



Mvgr hans
 
Jeetje dat is zonde zeg en zal ook een flinke klap geweest zijn.

Is de romp in de midair geraakt want de vleugel ziet er nog redelijk uit.

Ton
 
Ik was er niet bij maar wat ik begrepen heb is dat er een topflite P47 ingevlogen is tijdens het maken van een looping van de Stearman

E.e.a. is vorig jaar gebeurd
Reuze triest :(
Ralf
 
Back
Top