Mijn heli ervaringen en vragen

Goeie vraag, tailwag of oscilleren... Wat is het verschil?

De staart durft bij hoover al eens van links naar rechts blijven bewegen. Geen grote bewegingen (max. 1 à 1,5cm totale beweging) en vrij rustig. (2 of per seconde of zo)
 
Gain omhoog.. Dit is tail wag.. Bij oscilleren bibbert hij heel erg en geeft hij een soort geluid alsof er een mug ergens klem zit.. Bij mij is da in ieder geval
 
Veel mensen interpreteren tailwag als een onregelmatige en willekeurige beweging ten gevolge van een lage gain (de gain is niet hoog genoeg om alle invloeden van buiten goed weg te dempen) en oscilleren als een regelmatige beweging ten gevolge van te hoge gain (de gain staat zo hoog, dat hij corrigeert op zijn eigen vorige correctie, en aangezien daar een exacte tijd voor nodig is, krijg je een regelmatige beweging in een vast tempo).

Maar taalkundig is tailwag kwispelen, en kwispelen is een bewuste, regelmatige beweging.... dus identiek aan een oscillatie, en DUS is eigenlijk de benaming tailwag fout....
Je zou eigenlijk van "oscillatie" en "onregelmatige beweging" moeten spreken...

Doet er niet toe: oscilleren is te hoge gain, tailwag (zoals meeste mensen het bedoelen) is een te lage gain.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Duidelijke uitleg.

Maar hoe herken je dan tailwag?
Want zoals ik je begrijp is mijn probleem "oscilleren" en moet de gain omlaag.

Dus pot 3 op m'n AR7200BX wat lager zetten? (staat nu net boven het gemiddelde)

[edit]
Ah neen, moet de gyro gain in m'n zender wat later zetten geloof ik. Juist? (staat nu cfr. handleiding op 77%)
 
Tailwag is als de heli gewoon een beetje onrustig en onvoorspelbaar is op de staart, en je teveel handmatig moet corrigeren.

Als je iedere windvlaag duidelijk in de staart terugziet maar hij oscileert niet, heb je tailwag...

Groet, Bert
 
percentage moet je niet naar kijken. het gaat om wat hij doet...

het geeft op zijn minst een indicatie dat er hardware matig misschien iets aangepast kan worden.
grotere staartbladen, kleinere, ball gaatje naar verder op de servohevel, of juist naar binnen.. servo te traag.. te snel (vaak schaalheli's)
maar strak is strak.
of de gain nu 1, of 99 is..

daarnaast heeft futaba vaak het systeem waarbij -100 tot 0 normal is, en 1 tot 100 heading hold.

spectrum heeft vaak 0-50 als normal, en 51-100 als heading hold.
Stel, je hebt 77% op een spectrum, is dat 27 gain in de heading hold, is dus 54% op de futaba schaal.
maar futaba kun je bij sommige zenders ook op die andere indeling zetten. en sommige spectrums kun je ook omzetten.

voor het gemak.

dus niet teveel op percentage letten.. gedrag is wat telt..
 
Oh ja kan best 77% zijn maar dat is ongeveer 55% in hh. Ik zit gemiddeld rond de 30% hh of 65% in de zender. Maar dat is mijn 450 met paddles. Misschien zit er wel verschil tussen
 
iedere heli is anders gebouwd. andere toleranties. servo is net ff anders, ook weer andere toleranties.

dus iedere heli heeft ook zijn eigen gain.
mijn gain op jouw heli gaat niet werken. andersom ook niet.
vaak is 30% op de futaba schaal een goed begin. maar ik heb mijn heli wel eens op 15 gehad, en na een staartwisseltruc moest ik naar 20..
nu ben ik op exact dezelfde heli gewisseld van een 3g naar een vbar, en nu moet ik opeens richting de 40%...
identieke toerentallen, alles..
 
Daarom zeg ik.. dat is mijn 450 en dat er misschien wel verschil tussen kan zitten al denk ik wel dat als 77% niet goed is dat hij eerder lager dan hoger moet of dat er ergens anders een probleem zit zoals bij mij dat ik de delay in de gp780 niet goed had staan en dus de staart ook niet strak kreeg. Van het weekend bij een clublid ook ff geholpen en die kwam met de 550 uit op 28% op een schaal van 0-100 hh op een spektrum dx8. Rond de 30 is een mooi uitgangspunt om te beginnen, tenminste dat heb ik van finless bob geleerd
 
klopt.. 30 is uitgangspunt..

maar verder moet je er echt niet teveel naar kijken...
kom je rond die 30 uit? leuk.
is het 70? maakt echt niet uit. geen fluit.
is ook niet belangrijk. als hij maar strak is...


Kijk, wil je echt goed bezig zijn, ga je het punt opzoeken waarbij de servo het meeste uitslag heeft, en de staart toch strak blijft.
maar wat die getallen dan doen...

ik heb al een keer andere staartbladen geprobeerd, om wat meer power te krijgen.
gevolg was alleen dat mijn mechanische gain omhoog ging...
oftewel, meer power = kleinere actie met eenzelfde gevolg = gain hoger

de software gain wordt dan als gevolg lager. is gewoon feit.
zet je er dus een maat kleinere staartbladen op, wordt de mechanische gain lager.
meer actie nodig bij dezelfde afwijking van de staart.
software gain gaat dan omhoog..

daarom zeg ik, alles hangt samen met het setje spullen wat je in de heli hebt zitten..
langzame servo zorgt ook voor een lagere mechanische gain. servo hevel die erg lang is zorgt weer voor een hoge mechanische gain.
alles zit samen.
zoveel mensen, zoveel verschil, zoveel setjes en specifieke dingen.

daarom..
wees gelukkig als hij goed uitkomt ;-)
zit hij rond de 30, toppie
is hij anders, en alles zit volgens jou 100% correct, het zij zo.
 
Blade zit vaak aan de boven-kant met de gain instelling,
als da wat speling bij komt, kan het snel gebeuren,
dat gain te hoog is,
dus een of 2 punten naar beneden, niet meer,
en je hebt een nieuwe heli

Groet
Uwe
 
Weer leuke en leerrijke discussie! Bedankt kerels!

Nu hopen op een windluwe avond (of weekend). Even testen en ik hou jullie op de hoogte.
 
Het was dus te wijten aan te hoge gyro gain settings. (oscillatie dus)

Heb de waarde in m'n zender van 77% naar 70% gebracht en staart blijft steeds mooi strak.
2 mooie avondvluchten kunnen maken (telkens 8 minuten).

Super hobby!
 
Vandaag dan eens gevlogen met "idle up". (Blade 300x)

70% vlakke lijn motorvermogen
pitch: 30 - 40 - 50 - 75 - 100% (in m'n "normal" settings heb ik het net zo staan

Wel kort even schrikken hoeveel meer lawaai die kleine heli dan maakt met die extra toeren (standaard zit je bij midstick op 50% motorvermogen).
Je merkt wel een enorm verschil bij wijzigende pitch. De heli is veel meer voorspelbaar en rechtlijnig in het stijgen en dalen vind ik. Helemaal niet meer "springerig".

Na de herstellingen / het onderhoud heb ik geen enkel probleem meer met trilling bij idle up.
Maar heb wel een ander probleempje denk ik:
aangezien de Blade 300X in z'n standaard ESC geen soft start heeft moet ik optoeren in normal mode en dan, bij nog negatieve pitch, overschakelen naar idle up. Motorvermogen moet dan plots van een 40% naar 70% en mij lijkt dit toch niet zo goed voor de tandjes van de main gear, om nog maar te zwijgen over andere onderdelen die bij zo'n bruuske overgang te lijden krijgen.
Wat kan ik hier aan doen? Of is de enige oplossing: "koop een goede ESC met softstart"?

Verder zuipt dit idle up vliegen iets sneller m'n lipo leeg. Al valt het nog mee.
Bij sportvliegen in normal mode laad ik zo'n 850 à 900mAh bij na 8 minuten vliegen (1300mAh 3S lipo). Ik had een eerste test gedaan met 2,5 minuut idle up vliegen en toen moest ik 346mAh bijladen. Met die gegevens durfde ik geen 8 minuten vliegen. Zender ingesteld op 6 minuten en na een vlucht die exact zo lang duurde moest ik in dezelfde lipo 761mAh bijladen.
Dus ik denk m'n timer op 7 minuten in te stellen voor mijn vliegstijl met de Blade 300X in idle up. Kost me dus een minuut tov. normal mode.
 
Back
Top