Mijn heli ervaringen en vragen

Dat zijn zo ongeveer de normale verwachtingen, zowel qua verandering van vlieggedrag, als qua verandering van stroomverbruik.

Je kunt je vlakke lijn bijvoorbeeld ook op 65% proberen, want uit jouw verhaal maak ik op dat je nu wel meer toeren maakt. Of je monteert een kleiner pinion, als dat mogelijk is. Of allebei.
Ga je met behoud van vliegeigenschappen, toch weer minimaal een groot deel van die verloren vliegtijd mee terugkrijgen....

Je pinion en tandwiel hebben geen enkele moeite met stappen in vermogen, uitsluitend met héél heftige acceleraties. Dus van 40% naar 70% is, zolang de rotor reeds goed op toeren is, geen enkel probleem. En anders moet je kijken of je zender een tijdsvertraging heeft tussen de throttle curves...

Groet, Bert
 
Vertanding moet ik straks eens nakijken.
Maar ik heb hier al meermaals zien verschijnen dat je de ESC best rond de 75% laat werken. Met het motorvermogen op 70% en de huidige vertanding wordt de ESC niet warm. Is het dan verstandig de throttle curve naar 65% te brengen en daarbij het risico te lopen de ESC te veel te gaan belasten?
Is 65% vermogen trouwens nog voldoende wanneer je bv. de heli plots moet redden van tegen de grond smakken?
Ik merk met het idle up vliegen wel dat ik wat meer met m'n throttle/cyclic stick op m'n zender moet bewegen. Of dat gevoel heb ik toch. Maar de heli vliegt wel fijner dus ik ben wel van plan in idle up te blijven vliegen.

Goed om weten dat de bruuske overgang in motorvermogen niet schadelijk is. Het ziet en klinkt er anders "niet gezond" uit... 1x had ik zelfs het idee dat ik bij overschakelen een korte "knak" hoorde, ik vreesde voor een tandje maar niks schade gevonden.
Ik zal stilaan mijn Blade 300X eens moeten inruilen voor m'n T-rex 450 sport V2. Die heeft wel een (goede) softstart. Maar ik oefen liever met de blade, moest die crashen dan is dat wat minder erg dan de T-rex.

[edit]
Ik was nog aan het volgende aan het denken:
Is het niet interessanter de throttle curve in normal van 0 - 25 - 50 - 60 - 70 te wijzigen naar 0 - 30 - 60 - 70 - 70. (pitch staat 30 - 40 - 50 - 75 - 100, zowel in normal als idle up)
Zo kan ik in de onderste helft van m'n stickbeweging de heli in normal al vrij stevig laten optoeren maar zelf controle houden op de "manuele soft start" en toch nog iets negatieve pitch laten staan. Om dan de schakelaar voor "idle up" over te halen en de overgang in motorvermogen dan kleiner houden (van 55% naar 70%)?

Of denk ik te veel na en is dat allemaal niet nodig?
 
Nou.... dat valt allemaal wel wat mee....
Die 65%, dat is namelijk geen vermogen, maar spanning.
Uiteindelijk limiteer je wel het "maximum" vermogen, en ook kan de ESC wat heter worden dan je wilt, maar die 70% ondergrens, die geld meer voor mensen die er hard aan trekken.... Dangaat dat inderdaad een absoluut belangrijke rol spelen
Onze lesheli's draaien al jááááren met een 60% flatcurve en de ESC op governor, en dat gaat al even zoveel jaren goed.... Die enkele keer dat je de heli moet redden met een punch-out, daar gaat echt zelfs de goedkoopste regelaar niet aan kapot.

Zolang jij nog in het hoover stadium zit, heb je aan die 65% plenty power, en je ESC zal echt niet zomaar uitbranden. Hij word nu totaal niet warm zeg je, en het is echt niet zo dat als hij bij 70% koel blijft, dat hij dan bij 65% opeens roodgloeiend gaat staan. Dus je kunt dat gewoon voorzichtig aftasten, en kijken wat er gebeurt. Is nog leerzaam ook....

Zodra je merkt dat je wat vrijer begint te vliegen, is het wél verstandig om wat hoger aan te zetten, dat wel. Maar ook dat, is een kwestie van rustig in de gaten houden, en kijken wat er gebeurt.

Een andere optie voor het overschakelen is iets verder te gaan in normal voor je de schakelaar over haalt. Want hoe verder je komt, hoe kleiner het verschil tussen de twee throttle curves....

Groet, Bert
 
Bedankt voor de verduidelijking.

Hoover stadium ben ik ondertussen ook met de 300x ontgroeid. Ik ben stilaan ook bezig met (redelijk) gecontroleerde circuitjes te vliegen. Met de mcpx lukt dat al een tijdje aardig, met de 300x ben ik dit nog maar een vlucht of 4 - 5 aan het doen.

Dus ik denk die 70% voorlopig aan te houden. Alleen bij het overschakelen de toeren wat beter op elkaar afstemmen. Ga ik oa. doen door de throttle curve in normal wat steiler te zetten zoals in m'n vorige post beschreven. En dan natuurlijk eerst iets verder te gaan in normal vooraleer de schakelaar over te halen.

De oscillatie van m'n staart is nog steeds volledig weg. Dus lagere gain was de goede oplossing. (ik steeds bij ;) )
 
Als je het toerental weet, gauw 8000~10000 toeren en je hebt een klein beetje verstand van natuurkunde, dan weet je hoeveel koppel die hekrotor voor zijn kiezen krijgt.
Dat blijkt 9.5 N/cm te zijn.
Op de afstand van de bladbout betekent dat 5.5 N (Boutafstand is 17,5 mm).
Dat is het koppel wat de riem moet kunnen overbrengen.
Dus als je een gewichtje van 550 gram aan het bladboutje van je hekrotor bindt, moet je dat via de riem kunnen "ophijsen" zonder dat de riem slipt.

De getallen kunnen voor jouw heli anders zijn, dat moet je zelf even bepalen....


Juist, en volgens mij loopt het nog kwadratisch op ook.. vlieg je 3d zit je overigens al gauw over de 15000 rpm op de staart.
 
Juist, en volgens mij loopt het nog kwadratisch op ook.. vlieg je 3d zit je overigens al gauw over de 15000 rpm op de staart.

Nee hoor.... vermogen is vermogen, en letterlijk is de formule
P=n x Pi x T

Zit geen kwadraat in, en heel simpel: bij toenemend toerental en gelijkblijvend vermogen, neemt het koppel AF.
Dus als jij hoovert met 2200 RPM headspeed, of met 2000, theoretisch heeft bij 2200 RPM de hekrotor minder te doen. Maar dat hangt ook af van de wrijvingsweerstand van de bladen. DIE neemt namelijk wél kwadratisch toe....
Boven een bepaald toerental neemt die wrijving harder toe dan het rotorkoppel afneemt, en dan neemt het stroomverbruik opeens schrikbarende vormen aan.

Dat is de reden waarom bij steeds lagere systeemtoerentallen, de hekrotor het héél plotseling laat afweten: de hekrotor draait minder toeren en kan dus minder maximum kracht opbrengen, de hoofdrotor draait óók minder toeren, maar moet voor hoover wél hetzelfde vermogen in de lucht brengen, dus heeft meer koppel nodig.
Maar ook hier zit geen kwadraat in, maar twee tegen elkaar in hellende grafieken....

Of je inderdaad 15000 toeren draait met hard 3D, dat kan goed, ik heb het nooit gemeten maar ik geloof je op je woord.... jij doet dat vaker dan ik :D

Groet, Bert
 
Sinds vandaag een nieuwe aanwinst: T-rex 500 ESP met torque tube.
Gekocht van een man met jaren heli bouw- en vliegervaring. Die kerel heeft tal van heli's, brandstof en elektro. Gezellige babbel mee gedaan en zowel de bouwkwaliteit als het oog voor details gaf me een gerust gevoel om bij hem de heli te kopen. Heeft ook jaren voor een gekende lokale winkel gebouwd.

Ik met de heli naar huis, niets mis natuurlijk.
Tot ik de servo's eens ging nakijken. Ook niets mis met de werking er van, maar het zijn 3x Savox SH-1357 op de swash en 1x Align DS520 op de heck.

Wat me dan vooral opviel voor de swash is dat deze Savox servo's wel snel zijn, maar slechts een koppel van 2,5 kg.cm hebben. Terwijl ik meestal lees dat swash servo's op een 500-size snel naar de 5,0 kg.cm gaan. De standaard servo's in de super combo zijn de Align DS510 die een koppel van 4,6 kg.cm heeft.

Dus nu ben ik een beetje ongerust...
Al schrijft Savox zelf op z'n site: Ideal as a rudder servo on 450 class helis, CCPM servo on 500 class helis, and steering for 1/12th scale surface vehicles.


Wat denken jullie? Moet ik er mee terug en/of andere servo's eisen of voldoen de geplaatste servo's?

Volgens een andere site van Savox zijn ze geschikt voor een "medium size heli" wat de 500 wel is. Ook de Align DS520 krijgt in z'n beschrijving dat hij geschikt is voor een 500-size CCPM cyclic aansturing. De DS520 heeft exact dezelfde specs als de Savox SH-1357.

Ik ga er géén hard 3D-werk mee doen, dus op dat vlak heb ik geen sterke servo nodig. Maar er komt wel een Align Huges 500 schaalromp rond, die toch volgens de specificaties 700gram weegt, dus een aanzienlijke verzwaring van de Trex500.
Of maakt het gewicht van de heli niet uit voor de bepaling van het koppel van de servo's?
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik in het andere draadje ook al zei: er wordt tegenwoordig met belachelijke specs gewerkt: 12 kilo op de swash in een T-rex 600 vind men normaal want "je kunt het maar beter hebben dan er om verlegen zitten"....

Zo doet men wel meer dingen die ik bedenkelijk vind, zoals 450 size heli's uitrusten met een motor van 500 Watt (200~250 watt is zo'n beetje het maximum wat je door zo'n rotortje geperst krijgt).

Moet je je ook niet teveel van aantrekken....

Die servootjes gaan het wel doen voor je.

Groet, Bert
 
Das12 kilo per servo op de swash, dus 36 kilo in totaal wat je aan stelkracht hebt

Jij hebt nu 7,5 kilo op de swash.. moet echt wel goed gaan.
 
Das12 kilo per servo op de swash, dus 36 kilo in totaal wat je aan stelkracht hebt

Jij hebt nu 7,5 kilo op de swash.. moet echt wel goed gaan.

36 kg/cm.... de hevelverhouding halveert dat ongeveer, dus qua collectieve pitch beweging zul je ongeveer 18 kilo overhouden die de swash op en neer schuift.
 
Bedankt voor de info en de geruststelling.

Een 18kg lijkt mij wel voldoende. Of ik kan me moeilijk voorstellen dat ik er meer op zou zetten. Ben een rustige sportvlieger en ga dus schaalvliegen met deze heli. Dan zijn gekke maneuvres niet van toepassing.

Ik heb de originele (bijgeleverde) manual ook eens doorbladerd en daar beschreef men Hitec HS-82MG servo's. Die hebben 3,4 kg.cm koppel bij 6.0V.

Ik ken (nog) niets van die eigenschappen van de servo's. Nu ja, ik begrijp wel waar al die specs voor staan. Zo ver reikt mijn kennis van mechanica wel.
Maar hoeveel kg er werkelijk op de servo komt te staan bij de heli en hoe dit eventueel te berekenen... Daar heb ik geen antwoord op.

Dus kon ik enkel gaan vergelijken met de door Align aanbevolen servo's. En dan zag ik dat de geïnstalleerde Savox'en wel sneller zijn maar minder koppel hebben.

Nogmaals bedankt! Ik ben gerustgesteld.
 
.. .. ... en de 18 kg is niet dat vermogen, dat de heli omhoog trekt,
het gaat alleen om de bladen te draaien,
in mijn ogen veel genoeg !

Groet
Uwe
 
Kleine correctie, het was geen 36kg (waar blijkbaar maar 18kg van over blijft) maar 7,5kg! Waar dus een 3,75kg van over blijft.

Nog kracht zat voor sportvliegen? (normaal wel want de heli vloog zo)

Andere vraag, is het een probleem om een kort stuk tussen de ESC en de 6S 3000mAh 25-30C lipo met slechts een 4AWG draad te doen?
Spanningsval is vrij hoog bij dunne draad, maar het gaat slechts over 5 cm. Lijkt me geen probleem. Of maak ik hier een fout (de belangrijker is dan de servo's)?
 
Kleine correctie, het was geen 36kg (waar blijkbaar maar 18kg van over blijft) maar 7,5kg! Waar dus een 3,75kg van over blijft.

Nog kracht zat voor sportvliegen? (normaal wel want de heli vloog zo)

Andere vraag, is het een probleem om een kort stuk tussen de ESC en de 6S 3000mAh 25-30C lipo met slechts een 4AWG draad te doen?
Spanningsval is vrij hoog bij dunne draad, maar het gaat slechts over 5 cm. Lijkt me geen probleem. Of maak ik hier een fout (de belangrijker is dan de servo's)?

Ik neem aan dat je een stukje wilt verlengen? Je moet sowiso heel erg oppassen met het modificeren van de bedrading tussen LiPo en ESC....

Waar het precies staat, weet ik niet, maar ik wrijf zometeen 3 keer over mijn magische olielamp en dan komt "poef" Ron van Sommeren met een link waarin precies staat waarom dat gevaarlijk is....

Ik zou het in elk geval niet doen...

En die trekkracht van je servo's, maak je daar nu maar echt geen zorgen over.... Die heli vliegt er immers al een tijdje mee?

Groet, Bert
 
Ik zou altijd dezelfde draad aanhouden..
Of het moet de originele draad van de regelaar zijn, maar anders altijd minimaal even dik als dat van de regelaar

op zich kan alles door een dun draadje. Hij wordt alleen warmer, en de weerstand word hoger. En je hebt kans op een spanningsprobleem, maar dat zal zo'n vaart niet lopen

Pak liefst gewoon een zelfde draad.
 
Reden van m'n vraag over de draad is de volgende:

Op de ESC zit een deans connector.
Op de lipo's die ik heb van m'n Blade 500 3D zitten EC3-connectoren.

De Blade gaat weg en voor ik kies of ik de Trex 500 / lipo's van deans, EC3 of nog iets anders (4mm bullet?) ga voorzien wil ik even zo vliegen en testen.
Ik heb nog een deans -> EC3 verloopstukje liggen maar die heeft slechts dunne 14AWG (2,5mm²) draden, wel slechts 5cm lang.

@Brutus,

Bedankt voor je reactie op de servo's (nogmaals). Ik zal me geen zorgen maken. (heli vloog idd hier al een hele tijd mee, of dat is toch wat de verkoper zei)
 
Persoonlijk zou ik niet voor deans gaan.
Teveel hk zooi, en je weet nooit of je nu de goede, of de slechte hebt..
Heb zelf al een keer een afgebroken veerlipje gehad, gelukkig op de grond..
Een clubgenoot heefter een keer een crash door gehad.

Liefst een bullet type connector.
En liefst ook geen verloopdingetjes etc. Wordt het niet beter van
 
Deans hoor ik ook weinig goeds over. Is wel makkelijk.
EC3 vind ik maar niks, bullet (HXT) draagt mijn voorkeur. Heb op m'n 300 en 450 3,5mm bullet connectoren zitten. Voor de 500 mogen die wel groter zijn.

Maar ik zou nu eerst wat willen testen vooraleer ik begin met nieuwe connectoren. Dus enkele vluchten met dat "verloopdingetje". Tenzij die draadsectie echt onvoldoende is. Daar zou ik graag uitsluitsel over krijgen.
 
IK zou ook niet met stekkertjes en verloopjes gaan rotzooien.
Ik zou gewoon even een stekkertje solderen zo gebeurd en je hebt geen gezeur met dat er bijv. Iets los komt. 5 min werk.
 
ik zou voor een 500 EC5 ......

ik denk dat je wat moeite krijgt om EC3 aan een 6S pakket te stoken ;)

ff bestellen bij MrRigid ;-)
 
Back
Top