Mijn heli ervaringen en vragen

EC3 is idd niet makkelijk aan een 6S lipo.
Al komen de originele E-flites voor m'n Blade wel met een EC3-stekker.

Ik ben het helemaal met jullie eens dat je best dadelijk overal de juiste stekkers op zet.
Maar ik wil nu enkele vluchten even alles testen. Uiteindelijk denk ik naar 4,0mm HXT connectoren over te stappen, maar zowel op m'n Blade 500 als de bijhorende lipo's zit een EC3.
De Trex500 is dan weer uitgerust met een Deans.

Dus, ik kan de Trex500 al wel een 4mm HXT geven op de ESC maar ik wil nog heel even wachten met het wijzigen aan m'n lipo's omdat de Blade 500 weg gaat met originele EC3-stekker (en lipo met EC3).

Dus, even een korte periode waarbij de lipo's een EC3 stekker moeten houden en ik in de Trex500 een verloopstuk wil gebruiken.

Nu wil ik enkel weten of dat mag met 14AWG-draad (2,5mm²) van 5cm lengte, of dat ik daar problemen mee krijg.
Ik VERMOED van niet. In een huisinstallatie met 230V mag je zonder probleem 20A door een 2,5mm² sturen (=4.600W).
De heli zou bij 24V een 60A maximaal kunnen eisen en dat is slechts 1.440W.
Alleen is er nog de spanningsval, maar zo'n kort stukje draad... En dan tijdig landen. Het lijkt me geen probleem.
Maar misschien zie ik het verkeerd natuurlijk.

Het kan goed gaan.. maar ik zou het gewoon niet doen. . Dan ligt straks Door een paar Euro en 10 minuutjes extra tijd je heli aan diggelen... ik zou alle risico's vermijden... maar je kunt het ook gewoon proberen.. waarschijnlijk gaat alles gewoon goed maar als er iets mis gaat kost het gewoon onnodig centen..

Ik VERMOED van niet. In een huisinstallatie met 230V mag je zonder probleem 20A door een 2,5mm² sturen (=4.600W).
De heli zou bij 24V een 60A maximaal kunnen eisen en dat is slechts 1.440W.
Alleen is er nog de spanningsval, maar zo'n kort stukje draad... En dan tijdig landen. Het lijkt me geen probleem.
Maar misschien zie ik het verkeerd natuurlijk.

Als je op die manier rekent: met 0.25 volt spanningsverlies heb je 15 Watt warmteontwikkeling in dat verloopje zitten.... dat KAN, als die spanningsval zich concentreert in de stekkers, voldoende zijn voor de-soldering (er zijn soldeerboutjes van 15 Watt, en als je heel veel geduld hebt krijg je daar zo'n stekker mee los.... een vluchtje duurt hoe lang????).

Hoe dan ook, de-solderen in de lucht is mij al twee keer overkomen bij een 450, gewoon door een minder goed connectorcontact....

Ik zou de gok NIET nemen als ik jou was....

Groet, Bert

Ok, duidelijk. Niet prutsen maar dadelijk alles goed!

Voorlopig dan maar 1 lipo over bouwen.
Is een 4mm HXT nog te doen met een 10AWG draad? (ik zag dat de E-flites 12AWG hebben, dus dunner, dus logisch dat ze wel in een EC3 passen)

Mijn vraag over de 4mm HXT gaat dan niet alleen over het soldeerwerk maar ook of de silicone mantel in de HXT-plug past. Ik had bv. bij m'n 3S Turnigy's het probleem met 3,5mm HXT dat de kabelmantel te dik was (12AWG draad) om in de plastic cover van de HXT te passen... Solderen was geen probleem.
De 6S Turnigy's hebben een 10AWG draad.

5.5mm HXT's zijn al zo groot en moeilijker te vinden (toch niet op stock bij m'n LHS).

Volgende keuze is de ontvanger.

Ik heb de AR7200bx op m'n Blade 300's.
Op de mini titan met Huey romp zit een 6115e.
De T-rex450 vliegt met een AR6210 net als de Blade 500 3D.

Ik dacht eerst dezelfde AR6210 op de Trex500 te zetten maar naar schaalrompen toe is dat misschien geen goede zet. Momenteel vlieg ik nog met een Spektrum Dx6i maar deze wordt vervangen door een Dx8 of Dx9.
Een ontvanger met meer dan 6 kanalen lijkt me wel een goede investering naar het verdere schaalbouwen (verlichting, retracs,...).

Dus is't kiezen tussen de (oude) AR8000 en de (recentere) AR7610.
Prijsverschil is slechts €2,5, beide DSMX, beide 11MS frame rate.
Eigenlijk is de keuze logisch en moet ik voor de AR8000 gaan. Dat extra kanaal lijkt me wel handig in de toekomst.
Of wordt hier snel een vervanger voor op de markt gebracht en wacht ik beter nog even?

De AR8000 is besteld.

Weet iemand of de canopy's voor de T-rex 450 sport en de sport V2 gelijk zijn?
Ik heb een T-rex 450 sport V2 maar bij de meeste canopy's staat enkel "Align T-rex 450 sport" (slechts af en toe vermelding v2).
Heb een paar Fusuno's gezien waarbij stond dat die past voor zowel de v1 als de v2 maar is dat de regel dan voor alle canopy's?

Verder past de standaard canopy van de T-rex 450 sport v2 erg nauw... (is daardoor ook beschadigd geraakt). Ik heb vernomen dat dit een probleempje is van deze heli. De fusuno's zouden iets beter passen en wat meer ruimte geven aan de lipo. Ben benieuwd. Want de huidige standaard align canopy is telkens een heel gedoe.
Misschien moet ik eens 2 nieuwe gaatjes boren wat verder...

sport 1 en 2 zijn qua frame aan voorkant gelijk, zover ik weet.
geen idee waarom ze het nodig vonden een v2 uit te brengen..
De Pro en sport zijn wel anders.. de Sev2 en de sport zijn ook anders..
al is een se v2 kap wel passend te maken op een sport. Bij de sport is de bodemplaat smaller.

handigste fix is trouwens om een paar andere gaten te maken..
of, als dat kan bij jou, de steunen een stuk naar voren zetten.
Bij mij Se v2 kon dat nl. Scheelt ook al wat.

Het is een 450 sport v2. Heb de handleiding hier bij me liggen. (anders stond daar toch SE bij?)

De 450 pro heb ik ook en die canopy's zijn inderdaad totaal anders. Is ook een andere manier van bevestigen onderaan. Bij de sport v2 zit die onderaan gewoon over een uitstekend horizontaal stuk van het frame (bodemplaat). Bij de pro schuift de canopy onderaan in een dubbele lip.

Dat de sport v1 en v2 canopy's onderling uitwisselbaar zijn maakt de zoektocht heel wat makkelijker.

Ah ja, de canopy mounts vooruit zetten gaat niet, kom ik in de problemen met m'n servo pushrods.

(de SE v2 was die toch met het "zilveren" frame?)

Goed om weten! Al maakt meer keuze het er ook weer niet makkelijker op. Welke is nu de mooiste / best zichtbare? Haha!

Dat van die Fusuno die wat meer ruimte geeft aan de lipo's heb ik ergens opgevangen, kan ik (nog) niet bevestigen.

Prijzen zijn goed maar verzendkosten naar België wegen wel door (€12 onverzekerd en €14 verzekerd).

Ik ga eens kijken of ik dit niet kan combineren met een maat van me die 450-sie HK trex kloon vliegt.

Aha! Nu zijn we er.
Daarom mijn vraag of er in België geen tegenhanger was. Ik geef liever mijn centjes aan een ondernemende landgenoot dan een buitenlandse firma. En dat dit nu een sympathieke Nederlander is of een multidollar US company... 't is geen Belg. :p

Los daarvan is €12 verzendkosten op een item van nog geen €30 een hoop geld (in verhouding). Zo'n bestellingen doe ik liever in combinatie met andere zaken. Maar ik ga voor mezelf geen 3 cannopy's bestellen. (helaas staan er geen voor de Blade 300X bij op z'n site)

Nu, vermoedelijk ga ik bij die opgegeven webshop bestellen hoor. Heb hem nog een vraag gesteld, wacht even het antwoord af.

citaat @Nevermore: (helaas staan er geen voor de Blade 300X bij op z'n site)

op een site van onze Duitse buren vind ik 4 verschillende canopys voor de 300,
alle tussen 15 en 20 €, verzendkosten uit Duitsland 10 €

Groet
Uwe

heeft er iemand een nederlandstalige handleiding voor een MJX F45 heli
albrechtfrank3@gmail.com

met dank

Hoi,

welkom op MBF,
ga maar even wat lezen, hoe dat MBF (modelbouwforum)
in elkaar steekt, en je komt stukken verder,
hier ben je namlijk in een "verkeerd" draadje geland,

bovendien is via :google: zo veel informatie te vinden over jou heli,
en helaas moet ik zeggen,
als je via een onlineshop goedkoop buitenlands speelgoed koopt,
moet je niet met rekenen, dat je een NL handleiding bij krijgt,

dat bedoel ik niet boos, alleen maar de dingen realistisch bekijken,
stel je vraag misschien in een nieuw draadje hier in algemeen heli,
en misschien vind je iemand, die wat meer weet

sorry @Nevermoore: voor even :offtopic:

Groet
Uwe