Ik heb nog eens een vraagje over mijn Blade 300X. Nu ja, eigenlijk over het vliegen met heli's. Maar ik heb het vooral met m'n 300x, omdat ik die het meeste vlieg (na de mcpx).
Regelmatig heb ik bij het dalen (terwijl ik in idel up vlieg) voor dat hij mooi zakt en dan plots uit de lucht lijkt de vallen. Zodat ik snel redelijk wat pitch moet geven om te vermijden dat hij tegen de grond smakt.
Ik dacht aan 2 dingen:
- ik kom in de downwash van m'n eigen rotor terecht, maar ik heb de indruk dat het soms ook in trage voorwaardse vlucht is (al ben ik niet zeker)
- ik zak tot op een niveau waar geen wind is, de plotse mindere lift zorgt voor dit effect
Of maak ik een andere typische beginnersfout?
Helaas ben ik aan het leren zonder club, maar het is niet anders.
Gefeliciteerd! Je hebt de transitie-lift ontdekt....
Wat er gebeurt is het volgende: als je vliegt, komt je rotor "stilstaande" lucht tegen en de rotorbladen treffen die lucht met dezelfde invalshoek, als dat je pitch ongeveer staat.
De rotor drukt deze lucht naar beneden, en daardoor wekt de rotor lift op.
Omdat de heli zich verplaatst, is de heli onmiddellijk op een andere plek, waar de lucht nog steeds stilstaat. Niks aan de hand dus.
Nu ga je stil hangen, en opeens komt die rotor geen stilstaande lucht meer tegen, want de lucht die de rotor zojuist naar beneden gedrukt heeft, moet vervangen worden door "verse lucht"... Die lucht, die komt ergens vandaan, in geval van de heli hoofdzakelijk van boven, want dat is de "zuigende kant" van de rotor. Voorheen verplaatste de heli zich naar de verse lucht, nu begint de verse lucht zich richting de heli te verplaatsen. Letterlijk een kwestie van "als de berg niet naar Mohammed komt, moet Mohammed maar naar de berg".
Het vervelende is nu, dat die lucht, die in de rotor komt, reeds een snelheid naar beneden heeft, en daardoor vermindert de effectieve invalshoek van de bladen, en dus de lift.
Het klopt dus, dat vlak voordat de heli tot stilstand komt, de heli sterk de neiging krijgt "te vallen".
Als je altijd vanuit een willekeurige richting komt, zal dit effect nog heel lang onvoorspelbaar blijven (en het is aanleiding tot het misverstand dat je met de wind mee minder lift hebt maar dat is totale bullshit).
Wat helpt, is je afremfase wat geleidelijker af te bouwen: niet achterover hangen tot de snelheid nul is en dan vlak leggen met vol gas er op om hem op te vangen, maar gewoon een meter of twee van te voren (bij 450 size) tot wel 5, 6 meter van te voren bij grote schaalbakken beginnen met de neus weer te laten zakken.
Hoe geleidelijker je tot stilhangende hoover komt, hoe minder lastig het verschijnsel.
En je nadering ALTIJD tegen de wind in uitvoeren.... Dat scheelt ook heel veel.
Groet, Bert