Mijn stoom en verspaningsbelevenissen.

En omdat 6-kant staf zo lekker "absoluut is" m.b.t. inklemmen was de keuze snel gemaakt om dit te gebruiken als verbinding tussen de krukas ondersteuning en de basis-messing-hoekprofieljes :D

Als de definitieve plaats is bepaald/gemeten is de montage verder verstopt achter de teak-balkjes ;)

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hier is het wat beter zichtbaar. Door een stukje van het 6-kant weg te frezen ontstond er een mooi vlak stukje om het lager support op te kunnen monteren...............;)

En er blijft voldoende "vlees" over om een volledige M3 te kunnen tappen in het messing van de steun. Het support heeft op de montageplek 2 "slob" gaatjes en kan dan bij afstelling 1/10-de links of naar rechts worden geschoven ten opzichte van het hart van de krukas.

full

Mijn stoom en verspaningsbelevenissen

Heb met hem gemaild maar spijtig genoeg wil hij wil geen tekeningen geven/delen.

Nu weer ff "on-topic" ...........het gaat tenslotte allemaal om het stoom-geneuzel & gefreubel hier ...........:D

Wat messing onderdeeltjes voor het hard solderen.........

full

Er na :yes: en nu wat meer bewerkt. In het midden de originele drijfstang en exentriek voor de bakschuif. Had nog wat klein spul liggen en heb andere exentriekjes gemaakt met aangepaste maat voor de krukas. Alles is nu verder metrisch en gelagerd. Alleen het "verzet" van het exentriek is de originele 3/32-ste gebleven zoals op de Stuart tekening.

full

Met een stukje draadstang M3 de juiste lengte overgenomen van de bestaande drijfstang. Eerst nog even na rekenen/meten met de tabellen ernaast, dan van 3mm rvs 2 stukjes afkorten en schoefdraadjes er op snijden.

full

Wat is de passing die je in het exentriek hebt toegepast en zijn de lagers van een uitzonderlijke maatvoering zo te zien maar wel metrisch?
Was de originele drijfstang niet te gebruiken of was de diameter onvoldoende om het lager in te klemmen?
Ziet er allemaal zeer imposant uit en zeker een idee om op m'n Triple toe te passen. De exentrieken moet ik nog uit de gietstukken draaien dus zou de lager toepassing ook gebruikt kunnen worden mits er voldoende randmateriaal overblijft natuurlijk.

Hoi Huib.......valt allemaal wel mee hoor.............

De originele onderdelen wilde ik behouden en er verder niets aan veranderen. De lagers zijn in dit geval 18 x 12 x 4 mm en zijn afkomstig van/uit een Rc-auto en als je naar een goed gesorteerde modelbouw zaak gaat hangen dat soort lagers gewoon aan het rek en dit setje was 6,75 euri dus daar hoef je het ook niet voor te laten :rolleyes:

De binnenpassing..........dat was een beetje gevoel en uitproberen. Het is in ieder geval geen perspassing want de lagers worden straks gefixeerd met 638. De buitendiameter is makkelijk want die wordt geklemd.......

In heb de krukas en alle toebehoren terug gebracht naar metrisch (lekker makkelijk :D) maar de verzetten van de krukken en exenters zijn origineel gebleven zoals Stuart het op de tekening aangeeft. Ik denk dat door deze mogelijkheid te gebruiken er een hoop
nuttig vermogen wat normaal verloren gaat en extra stoom kost, terug gewonnen kan worden..............

Voor de verhoudingen met het origineel en wat ik heb gefreubeld ff een ploatie ...............

full

En gezien vanaf de zijkant. Volgens mij is alles niet echt veel groter of lomper geworden dan het origineel................:grin:

full

Na de 1-ste was de tweede natuurlijk een fluitje van een cent om na te apen ;) . Het setje nu in al z'n eenvoud........:-D

Lagertjes met rubber "seals" zijn inmiddels onderweg en nog beter voor deze toepassing geschikt ..............

full

4 bestaande t-moeren aangepast/pasgemaakt voor de draaibank.
full

Een stalen plaatje van 100 x 100 x 12 mm is bewerkt en 4 tapgaten en 4 montagegaten geboord en het verticale freessupport gemonteerd.

Samen met de pasgemaakte t-sleufmoeren past het nu als het goed is naadloos op de draaibank en hoeft er niet meer te worden gekikkerd ;)

full

Wel lastig hoor............dat er zoveel vrije tijd gaat zitten in het werken :rolleyes::)............

Had nog geen tijd gehad om het "gefreubel" in het echt te passen maar de
montage is nu veel simpeler en doeltreffender geworden dan op het ploatie in reactie #119 :yes: Blokhaakje er langs en hij staat exact op 90 graden ......of de lengte as.

full

Back