Mijn stoom en verspaningsbelevenissen.

Mijn stoom- en verspaningsbelevenissen

Dunsz,

wat moet het gereedschap(je) eigenlijk 'gaan doen'

Samen met afbeelding 149 en een holle spindelaanslag zorgen dat je een aantal identieke onderdeeltjes kan maken. Je maakt dus 1 onderdeel op maat en daarna stel je deze hulpstukjes in en kan je lengte of diameter draaien tot aan de "stop" :yes:

Als je de spulletjes er voor hebt natuurlijk :lol: = dit een heel simpele en doeltreffende manier om ff een schroefdraadje te freubelen :D

P1010972.jpg

Ploatie van af de bovenzijde .........alles klopt nu en = op verschillende manieren in/af te stellen.................het gaat dus werken en ben d'r blij mee dat het is gelukt :proost::proost:

P1010975.jpg

En voor je nu gaat denken dat Dunsz een of andere ..........= ik heb het allemaal na ge-aapt en de voorbeelden gezien bij .............

http://home.kpn.nl/gep2/Sub-pagina's/hulpstukken.htm

Het zijn gewoon leuke onderdeeltjes om te maken en om te oefenen met de machientjes en gereedschapjes die je hebt ..............

Laatst bewerkt:
Omdat messing toch niet altijd mooi blijft en ik ook eens wilde uit proberen wat de chemische beits doet ........de hulpstukjes (bijna) zwart gebeitst...............

P1010977.jpg

Als dit niet mooi blijft.... parel ik het gewoon weer terug naar de messing kleur :yes:

Nou.......nu weer ff "on topic" :) het gaat natuurlijk over de stoom machientjes en ben verder gegaan met de olie aanvoer naar het krukasje .

P1010976.jpg

Van deze olieleidingaansluitpiefjes heb ik er echt 3 gemaakt ............. alleen 1 van hen :rolleyes: besloot er van door te gaan tijdens het borstelen met een "Dremel-achtig-apparaat".....................

Ik ga er een nachtje over slapen of ik ga zoeken naar het "piefje" wat ik ergens heb horen vallen......of een andere ga freubelen ;)

Voor de "verhoudingen" .............het koperen leidinkje = 2 mm buitenmaat.

P1010978.jpg

Laatst bewerkt:
Een ander vliegwiel aangepast/gedraaid............is zwaarder dan het origineel om de "swing" van de grotere diameter met dit gewicht een beetje te kunnen compenseren............:)

P1010979.jpg

Toch maar een nieuw "piefje" gemaakt .............:rolleyes::yes:

En de aansluitingen voor de oliepotjes ook gemaakt............;)

Ff eentje gepast en een ploatie van gemaakt.

P1010981.jpg

De originele "voet" vervangen door 2 messing hoek profieltjes om een extra ondersteuning van de krukas (gelagerd) te kunnen maken en de omkeer koppeling stabiel in een lijn te kunnen monteren/afstellen ......

P1010982.jpg

Vanaf deze kant iets beter te zien m.b.t. de volgorde. Krukas moet nog korter worden. Voordeel is dat de koppeling naar de omkeer heel eenvoudig kan als een soort "meenemer" zoals op een draaibank :yes:

P1010985.jpg

De krukas blijft straks in 1 richting draaien ongeacht de draairichting van de schroef en voor het omschakelen kan de machine gewoon blijven draaien zonder deze stil te zetten :)

De schroef moet straks natuurlijk wel goed geborgd worden :rolleyes:

Met wat ander modelbouwgereedschap de "gediplomeerde houtwurm" uitgehangen :rolleyes: Had nog wat "echt antiek" teakhout liggen en bewaard voor dit soort gelegenheden :yes:

P1010986.jpg

De ondersteuning/bevestiging is volledig vlak en haaks geworden en het oude uitgeharde teakhout is volledig vol gezogen met pisdunne blanke lak die tegen water en olie kan ;)

P1010987.jpg

Voor het verdere uitrichten van de gelagerde ondersteuning en de aansluiting van de keerkoppeling gaat de bovenbouw er volledig af om goed te kunnen meten, zien en voelen tijdens het draaien van de krukas :)

P1010988.jpg

Gelukkig heet het hout verwerken ook verspanen ............

full

Voor het eten ;) ff een uurtje gefreubeld aan de lager ondersteuning van de krukas ...........lengte van de boutjes moet je nog ff niet naar kijken.......

Laatst bewerkt door een moderator:
Back