Mijn stoom en verspaningsbelevenissen.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Dunsz, 30 nov 2014.

  1. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Is nu ook maximaal stabiel en ondersteund :yes:De ruimte tussen de beweegbare gedeelten is nog maar 6 mm :D:D

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    En ook handig is dat ik m'n analoge klokjes lekker kan laten meeliften op beide supporten . Het is maximaal simpel en als het in de weg zit klik je de magneet los. Ook de eerder gefreubelde mechanische "stops" (# 166) zijn bij deze situatie volledig bruikbaar/instelbaar :D:D

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Dat heb je weer netjes in elkaar geprutst.
     
  4. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    ben je niet bang dat de lagers met rubberseal te zwaar lopen om het machientje mooi langzaam te laten draaien ?

    Ik vind deze oplossing qua excentriek lagering wel erg mooi.
     
  5. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp

    Hoi John33. Ik heb de lagers met de rubberseal's binnen en kan geen verschil merken in vergelijk met de "gewone"...........
    Sterker nog ......ik denk dat ik met een off-set van 3 mm een zelfde soort exentriek ga maken om een voedingspomp aan te drijven direct vanaf de krukas. In de uitgave
    Dampf 33/34 staat een leuk ontwerp voor een handvoedingspomp die ik in iets gewijzigde versie kan ombouwen naar een aangedreven pomp.
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2015
  6. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Het verschil tussen de lagertjes ..................op zich natuurlijk niet wereld schokkend ........maar in deze toepassing is het wel lekker dat de "inhoud" door de rubber afdekking beter wordt beschermd tegen water. Bij een stoommachine komt er best wel eens drupje hier en daar vrij toch :) ....;)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Dank je wel Remco :proost:
     
  8. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Ik ga toch de krukas aanpassen & iets verlengen nu ik die mogelijkheid heb ontdekt van/met die kogellagertjes voor de exentriekjes ................

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Van een schijfje 50 mm messing een wat beschaafder vliegwiel(tje) gefreubeld. De nieuwe as voor de krukken is nu een geslepen 6 mm as :rolleyes: .......nu kloppen de "H-toleranties" echt volgens de boekjes ............lees veel beter :D

    De achterzijde van de as voorzien van een M 3 boutje om de bakschuiven straks makkelijk te kunnen afstellen............

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Het hele aandrijf "treintje" hoe ik hem wil hebben in de richting van de schroefas gezien .......

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Soms zijn er van die "probleempjes" in freubel-land :rolleyes: want de gewone 3-klauw is te groot en de spantangen zijn weer te klein ( bij mij hoor voor dat daar weer een hoop gezeik over komt dat het bij iemand beter gaat en kan en zo !!!!!)
    om een ring als deze af te kunnen werken ............;)

    Deze 3- klauw heeft een diameter van 65 mm...................

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Voor dat er af- of na-bewerkt kan worden eerst goed inklemmen en op deze manier lukte dat eigenlijk buiten gewoon goed ...............:D

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Maar voor dit echt lukte, ik heb ook een 65 mm 3- en 4 klauwtje met een M14 X 1 aansluiting,;);) moest er h.e.e.a. worden aangepast. De MK 2 met het M14 X 1 neusje is door mijn "vraagbaak" aan de achterzijde voorzien van een M8 aansluiting en een verloop van MK 2 naar 3 was de oplossing voor m'n "probleempje" . Een stukje draadeind en een pasring voor de holle spindel zorgen er voor dat het allemaal lekker mooi rond draaid :D

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Ken je het trucje om met een lager op een asje in de beitelhouder , dit soort stukjes mooi vlak in te spannen?
     
  15. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Ik denk het niet Remco :nooo:

    Maar ik ben gek op trucjes en al helemaal als je daar een ploatie van hebt ;)
     
  16. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    [media=youtube]H-EM_cfECL0[/media]

    Je kan nog net het lager zien,
    Dit werkt ook goed als je een wat langer stuk zo recht mogelijk ingespannen wilt hebben voordat je een centergat gaat boren.
    als het lager net meeloopt is het recht ingespannen.
    Klauw eerst zeg maar handvast en als het uitgelijnd is dan vastzetten
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp

    Ik vind het een super-de-luxe tip Remco :proost:

    Tnx :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout Belgiƫ
    Indien je een stuk wil inspannen dat reeds recht en evenwijdig is aan de achterkant werkt dit wel , echter als je een ruwe zijde hebt die je evenwijdig aan de achterkant wil draaien heb ik toch mijn twijfels . Ik steek een rechtstreekse spantang met trekstang in het kanon , daarin een op maat gedraaid stuk en dan draai ik de klauwplaat erop , nu heb ik een rechte aanslag waartegen ik het te draaien stuk vastzet in de klauw , wel moet je verschillende aanslagen maken naargelang de diameter die je wil inspannen .

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten Jef
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Is ook een "goeie" Jef :yes: Maar zie ook het verschil tussen de draaibanken......... Jij kan de 3-klauw op de spil schroeven/draaien en in mijn geval zit 'ie met 3 M8 moertjes vast. Dat is het leuke aan dit geknutsel ..........heel vaak moet je eerst weer een hulpstukje maken om zo-wie-zo een bepaald onderdeel te kunnen freubelen ......;)
    Wat jij laat zien heb ik wel een holle spindel aanslag voor en zou daar idd per diameter een hulpstukje voor kunnen maken ................

    Ik heb nog geen directe spantangen (staan op m'n verlanglijstje ;)) maar deze ga ik ook onthouden Jef................:)

    Btw..........dat drijfstangetje voor je dieseltje vond ik toch wel een "meesterstukje hoor" kwijl kwijl tjonge wat mooi :D
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2015
  20. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout Belgiƫ
    Bedankt Dunsz maar volgens mij kan iedereen met ervaring in draai en freesbank dit wel voor mekaar krijgen , het was ook wel mijn 2de poging , jou draaistukjes en hulpstukken die je maakt zien er trouwens ook heel netjes uit

    Voor ik deze draaibank had (gekocht op marktplaats met veel toebehoren inclusief spantangen) deed ik het ook op jou manier met een regel erachter maar dat was toch niet altijd ideaal , wat ook nog een voordeel is bij mijn opspanning. is indien je bv. veel dezelfde ringen moet draaien dat eenmaal de aanslag tegenover de beitel afgesteld is het veel makkelijker is om altijd dezelfde breedte te draaien .

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten Jef
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina