Mijn stoom en verspaningsbelevenissen.

Is nu ook maximaal stabiel en ondersteund :yes:De ruimte tussen de beweegbare gedeelten is nog maar 6 mm :D:D

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En ook handig is dat ik m'n analoge klokjes lekker kan laten meeliften op beide supporten . Het is maximaal simpel en als het in de weg zit klik je de magneet los. Ook de eerder gefreubelde mechanische "stops" (# 166) zijn bij deze situatie volledig bruikbaar/instelbaar :D:D

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ben je niet bang dat de lagers met rubberseal te zwaar lopen om het machientje mooi langzaam te laten draaien ?

Ik vind deze oplossing qua excentriek lagering wel erg mooi.
 
ben je niet bang dat de lagers met rubberseal te zwaar lopen om het machientje mooi langzaam te laten draaien ?

Ik vind deze oplossing qua excentriek lagering wel erg mooi.


Hoi John33. Ik heb de lagers met de rubberseal's binnen en kan geen verschil merken in vergelijk met de "gewone"...........
Sterker nog ......ik denk dat ik met een off-set van 3 mm een zelfde soort exentriek ga maken om een voedingspomp aan te drijven direct vanaf de krukas. In de uitgave
Dampf 33/34 staat een leuk ontwerp voor een handvoedingspomp die ik in iets gewijzigde versie kan ombouwen naar een aangedreven pomp.
 
Laatst bewerkt:
Het verschil tussen de lagertjes ..................op zich natuurlijk niet wereld schokkend ........maar in deze toepassing is het wel lekker dat de "inhoud" door de rubber afdekking beter wordt beschermd tegen water. Bij een stoommachine komt er best wel eens drupje hier en daar vrij toch :) ....;)

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga toch de krukas aanpassen & iets verlengen nu ik die mogelijkheid heb ontdekt van/met die kogellagertjes voor de exentriekjes ................

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Van een schijfje 50 mm messing een wat beschaafder vliegwiel(tje) gefreubeld. De nieuwe as voor de krukken is nu een geslepen 6 mm as :rolleyes: .......nu kloppen de "H-toleranties" echt volgens de boekjes ............lees veel beter :D

De achterzijde van de as voorzien van een M 3 boutje om de bakschuiven straks makkelijk te kunnen afstellen............

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het hele aandrijf "treintje" hoe ik hem wil hebben in de richting van de schroefas gezien .......

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Soms zijn er van die "probleempjes" in freubel-land :rolleyes: want de gewone 3-klauw is te groot en de spantangen zijn weer te klein ( bij mij hoor voor dat daar weer een hoop gezeik over komt dat het bij iemand beter gaat en kan en zo !!!!!)
om een ring als deze af te kunnen werken ............;)

Deze 3- klauw heeft een diameter van 65 mm...................

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor dat er af- of na-bewerkt kan worden eerst goed inklemmen en op deze manier lukte dat eigenlijk buiten gewoon goed ...............:D

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar voor dit echt lukte, ik heb ook een 65 mm 3- en 4 klauwtje met een M14 X 1 aansluiting,;);) moest er h.e.e.a. worden aangepast. De MK 2 met het M14 X 1 neusje is door mijn "vraagbaak" aan de achterzijde voorzien van een M8 aansluiting en een verloop van MK 2 naar 3 was de oplossing voor m'n "probleempje" . Een stukje draadeind en een pasring voor de holle spindel zorgen er voor dat het allemaal lekker mooi rond draaid :D

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
[media=youtube]H-EM_cfECL0[/media]

Je kan nog net het lager zien,
Dit werkt ook goed als je een wat langer stuk zo recht mogelijk ingespannen wilt hebben voordat je een centergat gaat boren.
als het lager net meeloopt is het recht ingespannen.
Klauw eerst zeg maar handvast en als het uitgelijnd is dan vastzetten
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Indien je een stuk wil inspannen dat reeds recht en evenwijdig is aan de achterkant werkt dit wel , echter als je een ruwe zijde hebt die je evenwijdig aan de achterkant wil draaien heb ik toch mijn twijfels . Ik steek een rechtstreekse spantang met trekstang in het kanon , daarin een op maat gedraaid stuk en dan draai ik de klauwplaat erop , nu heb ik een rechte aanslag waartegen ik het te draaien stuk vastzet in de klauw , wel moet je verschillende aanslagen maken naargelang de diameter die je wil inspannen .

full


full


Groeten Jef
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is ook een "goeie" Jef :yes: Maar zie ook het verschil tussen de draaibanken......... Jij kan de 3-klauw op de spil schroeven/draaien en in mijn geval zit 'ie met 3 M8 moertjes vast. Dat is het leuke aan dit geknutsel ..........heel vaak moet je eerst weer een hulpstukje maken om zo-wie-zo een bepaald onderdeel te kunnen freubelen ......;)
Wat jij laat zien heb ik wel een holle spindel aanslag voor en zou daar idd per diameter een hulpstukje voor kunnen maken ................

Ik heb nog geen directe spantangen (staan op m'n verlanglijstje ;)) maar deze ga ik ook onthouden Jef................:)

Btw..........dat drijfstangetje voor je dieseltje vond ik toch wel een "meesterstukje hoor" kwijl kwijl tjonge wat mooi :D
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Dunsz maar volgens mij kan iedereen met ervaring in draai en freesbank dit wel voor mekaar krijgen , het was ook wel mijn 2de poging , jou draaistukjes en hulpstukken die je maakt zien er trouwens ook heel netjes uit

Voor ik deze draaibank had (gekocht op marktplaats met veel toebehoren inclusief spantangen) deed ik het ook op jou manier met een regel erachter maar dat was toch niet altijd ideaal , wat ook nog een voordeel is bij mijn opspanning. is indien je bv. veel dezelfde ringen moet draaien dat eenmaal de aanslag tegenover de beitel afgesteld is het veel makkelijker is om altijd dezelfde breedte te draaien .

full


full


Groeten Jef
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top