Mijn stoom en verspaningsbelevenissen.

Dunz.

Goed bedacht.
Zal vaak nagebouwd worden.
Kan ook met digitale schuifmaat, digitaal liniaal.
Kun je mooi op nul zetten...

Veel modelbouwplezier
willum

Dunz.

Goed bedacht.

Veel modelbouwplezier
willum

Heb ik ook naar gekeken Willum. In dat geval zit het digitale kastje in de weg en het is veel omslachtiger om e.e.a. te (de) monteren en je moet een schuifmaat "op offeren".......:(
In dit geval zou je natuurlijk ook een digitale klok kunnen gebruiken maar ik vind de analoge makkelijker af te lezen. Is uiteraard zeer persoonlijk natuurlijk.................

Laatst bewerkt:
Goed bedacht.

Zo heeft ieder zijn eigen goede ervaring.
Goed toch?
En zijn er die andere mensen die dit voor de eerste keer zien.
Het kan analoog en digitaal.
Misschien zijn er nog meer mogelijkheden/varianten?
Mooi toch.
Voor ieder wat wils.
Mogelijk komen er nu nog meer handige hulpmiddelen boven water.
Zou zo maar kunnen. Ik weet het niet.

Veel modelbouwplezier
Willum

Nieuw projectje begonnen ;)

P1091747.JPG

Op de site van Julius De Waal prachtige tekeningen gedownload, 1 nadeeltje het formaat is 2 X zo groot van de machine. Wel heel handig om te kijken hoe de stoom kanaaltjes lopen en de wat meer bewerkelijke onderdelen zijn "uitgelicht" in 3D.

P1091749.JPG

Van 7075 aluminium een aantal stukken gezaagd en met de vlakfrees volgens tekening op maat gemaakt. De lange stukken moeten nog worden ingekort tot 40 mm lengte en de stukjes die overblijven kan ik weer gebruiken om lagerblokjes van te maken. Ik ga zoals op de tekeningen van Julius De Waal afzonderlijke messing bussen draaien voor de cilinders en stoom verdelers en in de lagerblokken bronzen busjes persen/lijmen.

P1091751.JPG

De stoomkasten op lengte gemaakt en van de overblijfsels 3 lager steunen gemaakt. Ik weet nog niet of ik deze dichte olie potjes ga gebruiken of gewoon de open potjes. Bij het laatste zal het vullen wel veel makkelijker zijn :D

P1101752.JPG

Het 4-de lagerblok die mede het vliegwiel ondersteund ga ik vervangen door een klein vertragings- kastje zoals op de tekening. Ik moet h.e.e.a. wel aanpassen aan deze machine maar de as maten zijn het belangrijkste en natuurlijk ff 2 tandwieltjes bestellen. De uitgaande as ga ik dan lageren met kogel lagertjes en dan kan de machine met gemak een wat grotere schroef rond draaien bij een wat groter schip ;)

P1101753.JPG

Omdat je middelste lagerblok niet deelbaar is heb ik op de tekening van Julius gekeken hoe het zit.
Zoals het op tekening staat wordt het volgens mij een hele klus om een goed lopende krukas te maken.
Succes met de bouw.

Omdat je middelste lagerblok niet deelbaar is heb ik op de tekening van Julius gekeken hoe het zit.
Zoals het op tekening staat wordt het volgens mij een hele klus om een goed lopende krukas te maken.
Succes met de bouw.

Op de tekening van Julius is het idd anders getekend dan het oorspronkelijke (kleine) ontwerp van "Paddeleducks" Jan ;) Ik ga het originele ontwerp volgen en als dat niet mocht lukken kan ik altijd nog overstappen op "plan B" ...............:D..................al hoewel ik dat plan dan nog moet verzinnen..................:rofl:
Vandaar de nieuwe uitdagingen van metaal bewerkingen die ik nog niet eerder heb gedaan.

Back