Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
De lager blokken verder afgemaakt en er een klassiek profieltjein gefreesd en een beginnetje gemaakt met de fundatie
![]()
Omdat je middelste lagerblok niet deelbaar is heb ik op de tekening van Julius gekeken hoe het zit.
Zoals het op tekening staat wordt het volgens mij een hele klus om een goed lopende krukas te maken.
Succes met de bouw.
Mooi gemaakt, maar door de opmerking van Jan Walpoort heb ik de bouw van de krukaslagers van mijn machine opgezocht.
Zelf heb ik alle lagerblokken deelbaar gemaakt.
Voor informatie een pagina van mijn artikel uit De Modelbouwer 2013-8, blz. 458.
Lees hoofdstuk "Krukaslagers".
Let op, dit is geen negatief commentaar, maar wat ik ondervonden heb.
Doorgeven van kennis.
Maarrrrrrrr, je hebt het over jouw machine en die ben ik niet aan het maken toch ?
Staat de meetklok wel of niet op het werk?
Nu veel verschil is er niet. Jouw cilinders staan op vier pilaren en bij mijn machine ook.
Ik heb destijds de pilaren gemaakt volgens de afmetingen van de tekening.
Nu vervelende praktijk ervaring.
In 2011, of 2012 voer Harm, Baggerraar, met de Henriëtte tijdens hemelvaardag, in Hoogvliet.
Door een storing moest hij stoppen. De zuigerstang was losgedraaid uit het kruishoofd en stootte regen het bovendeksel van de cilinder.
Dit kwam omdat er geen borgmoer zat op de cilinderstang.
Thuis gekomen ontdekte ik, dat door de hoogte van de steunen er ook geen mogelijkheid was om een borgmoer tussen het kruishoofd en de pakkingbus op de zuigerstang te monteren.
Resultaat: ik moest hogere steunen maken om ruimte te maken voor de borgmoer aan de bovenkant van het kruishoofd.
Maar, ondanks dat het een andere machine is, zijn de overeenkomsten opvallend.
Ach..........Loctite 638 voor al uw borgmoer problemen ............hittebestendig tot bijna 200 graden![]()
Ik had de vraag anders moeten stellen.Wel................Nadat ik tevreden was over de eerste heb ik hem zo ingesteld dat ik telkens naar de 0 kon draaien en nu zijn ze gelijk.
Ik had de vraag anders moeten stellen.
Staat de taats van de micrometer tijdens de bewerking/afdraaien op het werkstuk?
De losse kop stond 1 mm "off center" om de verjonging te kunnen maken naar de bovenzijde toe.
Heb ik bij de Stuart D10 ook gedaan![]()
Hoi Henk, dank je maar alle credits gaan naar m'n hulpstukje hiervoor. Om te voorkomen dat ik het center iedere keer op nieuw moet af-en terug stellen heb ik een leuk stukje gereedschap hiervoor gekocht
![]()