Mijn stoom en verspaningsbelevenissen.

De lager blokken verder afgemaakt en er een klassiek profieltje :D in gefreesd en een beginnetje gemaakt met de fundatie ;)

P1111754.JPG
P1111755.JPG
 
De lager blokken verder afgemaakt en er een klassiek profieltje :D in gefreesd en een beginnetje gemaakt met de fundatie ;)

Mooi gemaakt, maar door de opmerking van Jan Walpoort heb ik de bouw van de krukaslagers van mijn machine opgezocht.

Omdat je middelste lagerblok niet deelbaar is heb ik op de tekening van Julius gekeken hoe het zit.
Zoals het op tekening staat wordt het volgens mij een hele klus om een goed lopende krukas te maken.
Succes met de bouw.

Zelf heb ik alle lagerblokken deelbaar gemaakt.
Voor informatie een pagina van mijn artikel uit De Modelbouwer 2013-8, blz. 458.
Lees hoofdstuk "Krukaslagers".
Let op, dit is geen negatief commentaar, maar wat ik ondervonden heb.
Doorgeven van kennis.
 

Bijlagen

Mooi gemaakt, maar door de opmerking van Jan Walpoort heb ik de bouw van de krukaslagers van mijn machine opgezocht.

Zelf heb ik alle lagerblokken deelbaar gemaakt.
Voor informatie een pagina van mijn artikel uit De Modelbouwer 2013-8, blz. 458.
Lees hoofdstuk "Krukaslagers".
Let op, dit is geen negatief commentaar, maar wat ik ondervonden heb.
Doorgeven van kennis.

Hoi Henk, dank voor je reactie ;) Maarrrrrrrr, je hebt het over jouw machine en die ben ik niet aan het maken toch ? Ik ken de voordelen van een deelbaar krukaslager en heb er ook een gemaakt voor de Stuart D10. Echter dit is een heel ander ontwerp die andere oplossingen heeft m.b.t. de opbouw van de krukas. Er zijn diverse filmpjes van op internet waar het originele ontwerp heel mooi draait.
Of mij dit gaat lukken is natuurlijk nog de vraag :D maar ga eerst proberen me aan het bestaande plan te houden .
 
Een stukje aluminium op maat gefreesd en gevlakt voor de laatste lagersteun waar ook de vertraging met tandwieltjes op gemonteerd gaat worden.........

P1161757.JPG
 
Gaatjes boren, schroef draadjes tappen en daarna ff passen natuurlijk..................:)

Mooi werk met retro uiterlijk.
Dat gaat helemaal goed komen.

Veel modelbouwplezier
Willum
 
Maarrrrrrrr, je hebt het over jouw machine en die ben ik niet aan het maken toch ?

Nu veel verschil is er niet. Jouw cilinders staan op vier pilaren en bij mijn machine ook.
Ik heb destijds de pilaren gemaakt volgens de afmetingen van de tekening.
Nu vervelende praktijk ervaring.
In 2011, of 2012 voer Harm, Baggerraar, met de Henriëtte tijdens hemelvaardag, in Hoogvliet.
Door een storing moest hij stoppen. De zuigerstang was losgedraaid uit het kruishoofd en stootte regen het bovendeksel van de cilinder.
Dit kwam omdat er geen borgmoer zat op de cilinderstang.
Thuis gekomen ontdekte ik, dat door de hoogte van de steunen er ook geen mogelijkheid was om een borgmoer tussen het kruishoofd en de pakkingbus op de zuigerstang te monteren.
Resultaat: ik moest hogere steunen maken om ruimte te maken voor de borgmoer aan de bovenkant van het kruishoofd.
Maar, ondanks dat het een andere machine is, zijn de overeenkomsten opvallend.
 
Nu veel verschil is er niet. Jouw cilinders staan op vier pilaren en bij mijn machine ook.
Ik heb destijds de pilaren gemaakt volgens de afmetingen van de tekening.
Nu vervelende praktijk ervaring.
In 2011, of 2012 voer Harm, Baggerraar, met de Henriëtte tijdens hemelvaardag, in Hoogvliet.
Door een storing moest hij stoppen. De zuigerstang was losgedraaid uit het kruishoofd en stootte regen het bovendeksel van de cilinder.
Dit kwam omdat er geen borgmoer zat op de cilinderstang.
Thuis gekomen ontdekte ik, dat door de hoogte van de steunen er ook geen mogelijkheid was om een borgmoer tussen het kruishoofd en de pakkingbus op de zuigerstang te monteren.
Resultaat: ik moest hogere steunen maken om ruimte te maken voor de borgmoer aan de bovenkant van het kruishoofd.
Maar, ondanks dat het een andere machine is, zijn de overeenkomsten opvallend.

Ach..........Loctite 638 voor al uw borgmoer problemen ............hittebestendig tot bijna 200 graden :D
 
Laatst bewerkt:
Ach..........Loctite 638 voor al uw borgmoer problemen ............hittebestendig tot bijna 200 graden :D

Soms moet je een stoommachine repareren.
Het gebeurt ook, dat de dichtingen, zuigerstang pakking, zuigerveren vervangen/vernieuwd moeten worden.
Indien je de zuiger stang borgt met Loctite, dan heb je echt een probleem.
Mijn collega's in het groot bedrijf gebruikten een grote brander om de gelijmde Loctite verbinding los te maken.
Dit lijkt mij voor een modelstoommachine geen goede oplossing.
Vandaar, dat ik een borgmoer heb gebruikt op de zuigerstang bij het kruishoofd.
Gelukkig kon ik door deze montage wijze de zuigerstang uit het kruishoofd losnemen en nieuwe zuigerafdichtingen aanbrengen.
Ik heb het originele ontwerp van de machine van de Dockyard door vele opmerkingen en commentaren zo aangepast, dat zonder sloopwerk, de machine is te repareren.
Geldt ook voor de krukaslagers, deze zijn gedeeld en kunnen door de slijtage weer binnen redelijke grenzen door afvlakken afgesteld worden.
Een stoommachine in een schip vraagt onderhoud, dus de mogelijkheid om reparatie uit te voeren.
 
Wel................:) Nadat ik tevreden was over de eerste heb ik hem zo ingesteld dat ik telkens naar de 0 kon draaien en nu zijn ze gelijk.
Ik had de vraag anders moeten stellen.
Staat de taats van de micrometer tijdens de bewerking/afdraaien op het werkstuk?
 
Ik had de vraag anders moeten stellen.
Staat de taats van de micrometer tijdens de bewerking/afdraaien op het werkstuk?

Nee......................tegen het dwars support. De losse kop stond 1 mm "off center" om de verjonging te kunnen maken naar de bovenzijde toe.
 
De machines stonden niet speciaal afgesteld en had nog wat afval stukjes liggen om de lagering voor de excentrieken te freubelen. Niet volgens tekening en nu minder lomp, maar heel effectief en licht lopend. Heb ik bij de Stuart D10 ook gedaan ;) Binnenkort even de goede lagers halen met de rubber afdichting. Die zijn spatwater dicht :D

P1171761.JPG
 
De losse kop stond 1 mm "off center" om de verjonging te kunnen maken naar de bovenzijde toe.

Complimenten, dat je op deze wijze de pilaren conisch heb gedraaid.
Ik heb dit ook één keer gedaan en heb vervolgens vele uren besteed om over een lengte van 300 mm(een gepolijste as uit een sloop kopieer apparaat) binnen 0.01mm weer in één lijn te brengen.
Een center gat in de as boren heeft geen zin, want de centerboor staat door de verplaatsing niet meer in het center.
De drie klauw is nooit centrisch, de werkstukken in één opspanning zijn wel centrisch.
Ik ben benieuwd, hoe jij weer de losse kop zodanig heb kunnen afstellen, dat de meetklok bij een verplaatsing in het support over een lengte van 300mm, een uitslag geeft van minder dan 0.01 mm.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Henk, dank je maar alle credits gaan naar m'n hulpstukje hiervoor ;). Om te voorkomen dat ik het center iedere keer op nieuw moet af-en terug stellen heb ik een leuk stukje gereedschap hiervoor gekocht :D

P1181763.JPG
 
Heb ik bij de Stuart D10 ook gedaan ;)

De laatste foto van de Stuart D10 die ik kon vinden was:
https://www.modelbouwforum.nl/threa...ningsbelevenissen.221292/page-19#post-3630179

De rest van je artikelen gaan over de voedingspomp ect.
Op deze foto zijn de schuifstuurstangen niet gemonteerd.

In je onderstaande bericht zijn de schuifstangen met excentriek goed te zijn.
https://www.modelbouwforum.nl/threa...ningsbelevenissen.221292/page-11#post-3525026

Na bestudering van je geplaatste links, vraag ik mij af, of je een scheepsmachine met omkeerinrichting aan het bouwen bent, of misschien kies je voor een omkeerkoppeling of verstelbare schroef?
 
Hoi Henk, dank je maar alle credits gaan naar m'n hulpstukje hiervoor ;). Om te voorkomen dat ik het center iedere keer op nieuw moet af-en terug stellen heb ik een leuk stukje gereedschap hiervoor gekocht :D

Dunsz,
Bedankt.
Ik kende dit hulpstuk niet.
Weer een bewijs, dat het Forum een uitwisseling van kennis en ervaring is.
 
Back
Top