Mijn stoom en verspaningsbelevenissen.

Gemonteerd en vol geperst met lijbaanolie.....................
Werkt weer perfect en laat een mooi oliefilmpje achter nu ............

P1011191.JPG

Gasblokje in elkaar gezet. Met dank aan een mede MBF-er die mij belangeloos een stukje echte membraam folie heeft gegeven. :kwijl: Veel soepeler dan het oorspronkelijke teflonfolie en straks makkelijker af te stellen :worship:

Links de gas aansluiting, onder de stoomdrukaansluiting en rechts de aansluiting voor de gasvlam.
P1011192.JPG

Vanaf de bovenkant gezien ................
Links de regelknop voor de gas aanvoer, rechts de fijnregeling voor de gasvlam die bij een stoomdruk van 3 atm de vlam moet minderen tot een waakvlam en zo het stoomverlies via de veiligheid moet voorkomen.

P1011195.JPG

De eerste contouren van het by-pass ventiel ..........................

De 6-kantboutjes zijn M2.

P1011196.JPG

Laatst bewerkt:
Van rvs een spindel gemaakt en aan de onderzijde de afdichting. Van een stukje alu de basis gemaakt voor het armpje om de kraan straks met een servo te kunnen bedienen. De spindel draait mooi rond en laat geen compressor lucht door, dus hij zal straks het water ook wel tegen houden denk ik :kwijl:

P1011199.JPG

Het servo armpje toch maar van messing gefreubeld.......................;)

Het handwieltje is voor de sier en verbergt een beetje de montage.............en moet nog rood worden ......
P1011200.JPG

Vanuit een andere hoek .................

Het armpje wordt doormiddel van vast klemmen gemonteerd en is in elke gewenste hoek vast te zetten.

P1011203.JPG

Dunsz,
Ik volg dit topic van je al een poosje en ik moet zeggen dat hetgeen je maakt er voor mij schitterend en professioneel uitziet.
Dat geldt overigens ook voor je verspaanhoenhoekje (post 379).

Vanmiddag de meeste grote onderdelen als half fabrikaat afgezaagd en op maat/haaks gefreesd voor verdere bewerking ;)

P1011205.JPG

Alle gaatjes overgebracht op de gekoppelde messing platen en geboord. Voor de stoompoortjes moet ik nog een boormalletje freubelen ;)

P1011206.JPG

Hee, die heb ik ook.
Was de 1ste stoommachine die ik heb gemaakt, da`s al even geleden.
Maar wel een leuk ding, met jou kwaliteiten wordt dit weer een mooi stukje werk Dunsz !

Hee, die heb ik ook.
Was de 1ste stoommachine die ik heb gemaakt, da`s al even geleden.
Maar wel een leuk ding, met jou kwaliteiten wordt dit weer een mooi stukje werk Dunsz !

Heb je nog tips John33 ;)

Het malletje voor de stoompoorten gemaakt en de 1.5 mm poortjes geboord.

P1011207.JPG

Toen het 3 mm gaatje voor het aftekenen/boren van de stoompoortjes niet meer nodig was de zaak eerst goed gecentreerd en het grove geschut ingezet :yes:

12 mm geboord voor de krukaslagers .............

P1011209.JPG

De stoomleidingkjes, dat zijn krengen.
Veel geduld, veel uitgloeien en opletten dat er alsnog geen knik in komt.

Ja dat geloof ik graag. Ik denk dat dat 1 van de moeilijkste klusjes is van dit machientje :D

De poortjes aangebracht in het verdeelblokje ..............

P1011214.JPG

Het complete frame(pje) met alle stoomkanaaltjes................
Alles past mooi in elkaar en is absoluut haaks en evenwijdig nu............:yes:

P1011215.JPG

Back