Mini Titan 325 kit ( http://minititan325.hyves.nl/)

Je headspeed zakt vaak na de eerste minuut ietsje in, en blijft dan redelijk stabiel.
Dat is niet echt problematisch vind ik.
De Governorfunctie in een snelheidsregelaar werkt met de waarde die ingegeven is in een gascurve in je zender.
De hoogte van die vlakke curve bepaald het uiteindelijke toerental, en de beste regeling omhoog/omlaag, je zoekt naar een voor jouw ideale mix van Lipo's, regelaar, motor, motortandwiel en gascurve instelling.
je kan de heli bij lagere headspeed ook gewoon blijven besturen trouwens..
Dit is bijv. het geval bij Kongpower of Airthunder lipo's, deze zakken behoorlijk in RPM als je 80% cap. verbruikt hebt, daarvoor zijn ze super stabiel trouwens.
Je merkt het gelijk tijdens het vliegen, hij wordt wat trager en minder wendbaar, dan is het tijd om hem te landen...

Je kan hetzelfde doen door zonder governorfunctie te vliegen en te zoeken naar een lekkere gascurve.
Het gaat er m.i. uiteindelijk om hoe je je helie vind vliegen.

Eric

Laatst bewerkt:
Mijn ervaring is anders : de accuspanning zal gedurende een belasting altijd teruglopen, al is het maar geleidelijk. De mate en snelheid waarin dit gebeurd hangt inderdaad sterk af van het type en merk accu.
Als je in het volgende draadje omlaag scrolled zie je een grafiek van een meting die ik gedaan heb aan een 3DX500 heli met governor mode :

3dx500-27

Je ziet dat de spanning terugloopt terwijl het toerental gelijk blijft, dat vind ik onder andere het voordeel van een governor; hetzelfde toerental en gedrag van de heli.

Zonder governor zou het toerental tereggelopen zijn van 2400rpm (bij15Volt) naar circa 2160rpm (bij13.5Volt) en vind ik toch wel aanzienlijk. Toerental is namelijk evenredig met de accuspanning.

Het is maar net wat je eigen voorkeur heeft ...

Laatst bewerkt door een moderator:
misschien omdat jij doe bredere tailblades gebruikt ?? ik gebruik die van Align.
ik zat te denken aan de 9257 voor de staart ???

Ik zou eerst gaan vergelijken wat een stel tailblades kost en wat een nieuwe servo kost, uiteindelijk wil je een strakke staart toch!! met de tailblades die ik aangeef krijg je dat ook, met een nieuwe servo moet je dat nog maar afwachten;)

de servo heeft het inmiddels begeven ... gaat niet meer terug naar center.
Heb nu een 9650 gekocht ....

Ik zou eerst gaan vergelijken wat een stel tailblades kost en wat een nieuwe servo kost, uiteindelijk wil je een strakke staart toch!! met de tailblades die ik aangeef krijg je dat ook, met een nieuwe servo moet je dat nog maar afwachten;)

heey,

ik heb geen pitch meter dus weet niet hoeveel graden pitch ik heb, maar het lijk pos. en neg. ruim voldoende.
als ik vol negatieve pitch heb en wil sturen merk ik dat de swashplate moet meer helemaal mooi kantelt, maar omadt hij waarschijnlijk tegen zijn max van de pitch, gaat hij eerst een beetje omhoog... ja moelijk uit te leggen... maar hoe krijgen jullie dat voor elkaar? dat je nog genoeg positieve en negatieve pitch hebt maar dat wel de swash nog mooi kan kantelen?

groeten philip

Hangt van het type zender af waar je mee werkt...
Bij de meeste zenders moet je in het swashmenu het pitch percentage verlagen.
Dit is eigenlijk de travel instelling van de pitch.
Dan wordt zowel de negatieve als positieve pitch iets minder, maar heeft de swash de ruimte om soepel te bewegen, nu bind hij waarschijnlijk.
Het kan ook zo zijn dat Ailleron en Elevator te hoog staan...
Gewoon met stapjes verlagen totdat de swash vrij zijn werk kan doen en je op alle drie de functies optimale uitslagen hebt.
Ik houd om te beginnen altijd dezelfde uitslagpercentages aan voor ailleron en elevator.
Hoop dat dit helpt...

Eric

is er iemand die mischien kan helpen en even de tijd heeft om te noteeren welke instellingen ik op de ff9 allemaal in moet stellen?

groeten

Hangt van het type zender af waar je mee werkt...
Bij de meeste zenders moet je in het swashmenu het pitch percentage verlagen.
Dit is eigenlijk de travel instelling van de pitch.
Dan wordt zowel de negatieve als positieve pitch iets minder, maar heeft de swash de ruimte om soepel te bewegen, nu bind hij waarschijnlijk.
Het kan ook zo zijn dat Ailleron en Elevator te hoog staan...
Gewoon met stapjes verlagen totdat de swash vrij zijn werk kan doen en je op alle drie de functies optimale uitslagen hebt.
Ik houd om te beginnen altijd dezelfde uitslagpercentages aan voor ailleron en elevator.
Hoop dat dit helpt...

Eric

heb het nu zo gekregen dat de swash onder en boven vrij kan bewegen en volgens mij toch nog net genoeg negatieve en positieve pitch heeft.

heb nu een ander probleem,

als de gyro in HH staat gaat de staart servo niet meer naar zijn middel punt als je de stick beweegt. bijv. je stuurt naar links dan en gaat met je stick terug in het midden staan blijven meestal de staart bladen vol naar lings gestuurd staan... klopt dit? de heli stond gewoon op de grond en heb een GY401 en een futaba s9650

of is dit nogmaal? want omdat de heli gewoon vast op de grond stond. in HH stand en je beweegt de stick zoekt de servo een nieuw middelpunt zegmaar waar de staart naar toen moet wijzen.
maar omdat de heli niet bewoon blijven de staartbladen zo staan tot je hem de goede kant op beweegt??

Daarom ook niet eerder overschakelen op HH mode vlak voordat je gaat opstijgen..

pip: gaat t nog goed met al die klappen op je hersens?

Laatst bewerkt:
Je geeft je staart op de gornd een commando om te sturen, maar de sensor voelt dat hij niet beweegt. Daardoor blijft hij net zo lang staan tot de staart wel van richting verandert.

Heli aanzetten in HH mode, wachten tot de gyro inschakelt, in Rate zetten, naar het veld lopen, neerzetten, terug in HH en klaar. Geen enge verrassingen bij het opstijgen.

Ik doe het altijd zo, en heb daar nooit problemen mee: heli aan, naar het veld lopen, rudder stick even vol naar links en recht( vooral ook om te kijken of hij het doet) swash een keer helemaal rond en op en neer, optoeren en wegvliegen... Door het naar links en rechts bewegen met de stick komt hij bij mij altijd zowat in het midden uit.

Buiten het feit dat ik geen FF9 heb...
Je kan helaas niet zomaar instellingen van iemand anders overnemen.
De zender moet samen met de helie ingesteld worden.
En je moet jezelf die vaardigheden aanleren, of een club zoeken waar je het kan leren..
Er zijn diverse draadjes op dit forum te vinden over het instellen van een heli en zelfs filmpjes van bijv.. Finless Bob van Helifreak.com.

Groet Eric

Net even de bladen geinspecteerd (standaard woodies)
en blijkt dat er sneetjes in de transparante krimpfolie zitten dus sluit
de transparante covering niet meer. Hoe het komt weet ik zelf niet...er
is niet met een mes ingesneden of zoiets. Kan ik dit eventueel met
transparant plakband plakken?? Of zit je weer aan nieuwe bladen vast?

Ik bestel anders meteen maar de aluminium mixer armpjes en ga proberen of ik met
de align woodies dan geen bladspoor meer heb

Als je plakband gaat gebruiken verander je de balans in je bladen, zou ik niet doen..
Als er lucht inkomt bij die hoge snelheden en de folie scheurt verder, dan ben je nog verder van huis.
Ik zou gewoon de laatste optie kiezen als ik jouw was en gelijk de spacers van TT erbij nemen.

Eric

De spacers heb ik al ....maar gaf nog steeds bladspoor.
Ik zal de bovenste mixerarmpjes eens in alu vervangen misschien dat
het dan wel goed gaat.

Back