Motor/rotor voor Zeilbootje

Dag Mabo

Goede opmerkingen van Jan.

Wil je het helemaal mooi doen, zou je een dirk aan de fokkboom kunnen maken.
Dit is een verstelbare lijn, dmv een bowsie, die loopt van de achterkant van de fokkeboom naar het aangrijpingspunt van de fok aan de mast.
Hiermee regel je de spanning op het achterlijk van de fok. Dat is erg belangrijk voor de manoevreerbaarheid. Als het fok achterlijk te dicht staat is het veel moeilijker om door de wind te komen.

of ga ik hiermee te ver?
 
Hallo Wim,

Ja fijn die hulp hier, sta er niet alleen voor zo.

Nee is prima. Dirk maken ga daar naar kijken. Ik denk achterkant fokkenboom is de kant aan voorkant schip?

Groet, Mabo
 
Netjes!
Dat zal beter zeilen.
Of een dirk (aan de mastzijde van de fokkeboom) veel zal uitmaken is een kwestie van uitproberen, voor mijn gevoel is het teveel slappe hap met te stugge zeilen.
Oftewel een storm tuig...

Groeten, Jan.
 
Hallo

Dacht toch even uitproberen met de aanpassingen. Dus zender en scheepje in de achterbak en een handoek mee.

Wel veel golfjes op de plas. Dacht ga toch proberen.

Bootje na een korte spurt helemaal schuin door het water. Na 10 seconden kwam er teveel wind. Door zeil te vieren kwam ze weer overeind. Even later lag ze door een aanhoudende windvlaag om, de masttop onder de zeespiegel. Ik zag haar zakken.

Met verhoogde bloeddruk het spel aanschouwd.

Ineens was de windvlaag weg en kwam het bootje weer overeind. RC werkte ook gewoon. Toen gelijk maar naar de kant gelaveerd.

"De kiel werkt goed", zei een oudere voorbijganger. Dat kon ik beamen. Blij met bootje weer in de hand naar huis. Zat inderdaad water in. Niet zo veel als ik dacht.

Conclusie, met een windsnelheid van 40 km per uur is het geen goed zeilweer voor mijn bootje.

Groet, Mabo
 
Met een ware schaal zeilboot gaan de meeste onder deze omstandigheden ook niet uit ;)
Alleen de cracks gaan uit, en dan wel met een gereefd zeil, en/of hangend aan de trapeze!
 
Hallo U-RC,

Nee leer dat kalmere wind beter zeilweer is. Denk windkracht 2 of 3.

Zit na te denken over waterdicht maken bootje. De Pool Noodle die Dimitri noemde is sowieso goed om in de romp te verwerken en daarmee drijfbaar te zijn in geval van onverhoopt inkomend water.

Voor het waterdicht maken van mijn bootje, waar het gehele dek vanaf kan, denk ik aan dun elastisch rubber rondom de binnenkant van de romp met een waterdichte (rits)sluiting in het midden. Dit met een strakke doorvoer voor de mast. De koperen buis van de servolijn bij de spiegel wordt dan een vaste doorvoer, omsloten door het rubber.

Ik zie dat nergens, eens nadenken waar ik dan al dan niet tegen aan loopt.

Groet, Mabo
 
Ik heb nog nooit een waterdichte oplossing gezien voor een heel uitneembaar dek.
Mijn Marblehead RC zeilboot die ik ooit had had een volledig dichte romp met twee toegangsluiken voorzien van afdichting.
En dan heb je nog altijd de doorvoer van de schoot, dat is lastig 100% dicht te maken.

Sowieso kan ik pool noodle aanraden, al is het maar voor behoud van de noeste arbeid mocht hij vol lopen.
In mijn hele RC carrière nooit nodig gehad, maar water heb ik wel degelijk in diverse boten gekregen met alle gevolgen van dien.

Wellicht dat er hier mensen met een werkbare oplossing zijn, ik hou mijzelf ook aanbevolen!
 
Hallo Mabo,

Je hebt er voor gekozen er een kiel onder te zetten die voor een zeilend model minder geschikt is, zeker bij dit formaat, dus je bent beperkt in de omstandigheden waarin je kunt zeilen.

Ik heb twee zeilboten van een meter; een model van een 12M Australia II (America Cup eind tachtiger jaren) met een relatief laag, breed zeilplan, daarmee kan ik tot windkracht zes het water op, maar leuk is het dan niet meer en je hebt ervaring nodig om een plat liggend model zover recht op te laten varen, dat het roer nog werking heeft en je overstag kunt (voor je de wal raakt).
102057-83e85d06bdd56184f646d1b22d744122.jpg

En als de vlaag doorzet, gaat hooguit het gangboord er onder:
102056-8f54600b367554964060537d20423da5.jpg

Van achteren zie je de spleet tussen fok en grootzeil:
41752-141df8c660395281e1e41941098f1902.jpg


De andere is een Kyosho SeaWind met een hoger zeilplan en een aluminium mast (gewicht hoog op het model), terwijl de 12M een carbon mast heeft.
New jib (9).JPG

Die ben ik geleidelijk aan het modificeren, zodat beide modellen straks dezelfde wind kunnen hanteren:
Keel and rudderprofile filled.JPG


Beide boten hebben een 40 cm diepe vinkiel met bulb, dus een horrorscenario zoals jij meemaakte komt nooit voor, daar het ballastaandeel minstens 65% van het vaarklare bootgewicht is.
Ik heb met de SeaWind dan weer andere malheuren, zoals een draaipunt van de fok dat breekt, waardoor de mast achterover op de boot valt... Inmiddels zit daar een borglijntje aan.

Groeten, Jan.
 
Hallo Jan,

Geweldig smullen met die foto's. Dank!

Een 2e bootje, meer naar eigen inzicht, zal o.a. een kiel hebben die dieper licht. Zo een kiel met torpedo zoals ongeveer bij jouw boot. Dan hoeft er minder gewicht aan omdat het gewicht lager ligt lijkt me.

Ik bestudeer nu eerst jouw bootjes.

Groet, Mabo
 
Hallo Mabo,

Houdt er rekening mee dat een vinkiel met bulb een behoorlijke hefboom is en er in de boot een kielkast moet komen om die krachten op te vangen en verder te leiden aan de romp.
Als voorbeeld van een kielkast de versie die ik in mijn in aanbouw zijnde skûtsje van 140 cm gemaakt heb:
Kielkast.jpg

Op de foto nog zonder het hulpspant, dat de krachten aan de romp verder leidt, want hier hangt een forse kiel onder:
Bolted on and covered in glasscloth and epoxy..JPG

Bovenin de fin, deze is van Trespa, zit een draadeind waarmee je de kiel in de boot vastzet:
Met ingeschoven kiel. 2730 gram kielgewicht..jpg

Ik heb de kielkast rond de top van de vin gelamineerd, zodat 'ie een goede passing heeft. Extreem goed in de loswas zetten, anders krijg je 'm nooit weer los...

Een voorbeeld van het hoofdspant waar de mastkoker aan vast komt:
Hoofdspant..jpg


Groeten, Jan.
 
  • Like
Reactions: Ard
Hallo Jan,

Mooie kielkast. Goed om te lamineren aan de romp.

Qua aanpassingen denk ik aan een lange loden kiel. Staat mooier bij mijn bootje.

Bij een vin met torpedo zou ik van 2mm dun hobbyglas, doorzichtige plastic plaat, een vin maken waaraan de kiel zit. Plastic heeft meer drijvend vermogen dan gelamineerd Trespa, maar is wel gelijk waterproof.

Groet, Mabo
 
Bij een vin met torpedo zou ik van 2mm dun hobbyglas, doorzichtige plastic plaat, een vin maken waaraan de kiel zit.
Hallo Mabo,

De Trespa vin is destijds als experiment gedaan, het hoge gewicht is niet echt gunstig, want je wilt dat zo laag mogelijk onder de romp hebben hangen, niet in de kielkast.
Ook is een plaat niet bijster hydrodynamisch, met alleen een afgeronde voorzijde en taps toelopende achterkant, maar onder een skûtsje merk je daar weinig van.

Als jouw 2 mm hobbyglas Polystyrol is, dan moet je ten eerste mazzel hebben om de vin überhaupt daarvan te kunnen maken, zonder dat het scheurt, of breekt.
Zou je er een loden bulb onder hangen, dan kun je die eigenlijk beter direct in de vijver gooien, want Polystyrol zal onder de optredende krachten gewoon afbreken.

Je kunt de vin beter maken van multiplex, verlijmd in lagen, zodat je het draadeind aan weerszijden er tussen kunt laten vallen (L-vorm tegen het verdraaien) en in model schuren, kun je er gelijk een profiel in maken.
Afwerken met epoxy en glasweefsel.

Dan een passende kielkast maken, lamineren, of gewoon van plaatjes multiplex, dat je in de epoxy zet tegen het inwateren, zoals o.a. Gary het doet bij zijn schoeners.

De vin en bulb op de foto zijn van mijn Kyosho SeaWind, hier loopt een draadeind door de vin, waar de bulb mee is vastgeschroefd. Het verdiepte gat in de onderzijde is vol gegoten met epoxy, evenals de gleuf waar de vin in steekt:
Bulb turned around and mover towards the rear. (4).JPG

Bij ruim twee kilo lood kun je niet alleen op lijm vertrouwen, je vaart wel eens ergens tegenaan met de bulb en dan krijgt de constructie flink op z'n tabernakel...

Groeten, Jan.
 
Hallo Jan,

Dank voor je reactie. Ik dacht aan Polystyreenglas, maar dat is dus kwetsbaar. Een dunne metalen plaat lamineren voor de vin kan mogelijk ook een oplossing zijn voor een klein bootje.

Bij mijn bootje in huidige opzet zit de vin onder de boot bevestigd. En met een tussenliggende afstand van 10 cm middels twee schroefdraden door de romp in de boot vastgezet, met ring, moer en gekit. Dit is een onwrikbare, sterke opzet. Mogelijk is vanuit die opzet een lager liggende vin-kiel te maken.

Ik denk aan zoiets

upload_2022-2-4_14-10-55.png




Groet, Mabo
 
Laatst bewerkt:
Hallo Mabo,

Met jouw dek van Stelcon plaat (te dik en te zwaar), zou ik geen metalen plaat gaan lamineren om een kielvin te maken, die je vervolgens aan de romp bout en afkit.
Da's overkil en te zwaar.

Ter inspiratie wat foto's van andere oplossingen, de kiel van mijn 12 mm is in de fabriek gemaakt van plastic met een draadeind M4 er doorheen; ik red me ermee, maar het is een slappe hap en de vin buigt vervaarlijk door als je 'm horizontaal houdt:
Fin & bulb Voyager.JPG

Het is m'n eerste boot en ik wist niet beter, maar de vorm van de bulb is niet iets waar de Chinese ontwerpers kaas van gegeten hebben, een cilinder met conische einden, meer is het niet. Ik had de bulb al vastgelijmd, met stiften door het uiteinde, dus achteraf kon ik alleen de zijden en onderkant wat fatsoeneren.
Deze vin heeft een doosvormige bovenkant, die in de kielkast in de romp steekt en met een (borg)moertje M4 wordt gezekerd.
De zwarte meuk is ABS, opgelost in MEK, waarmee ik de deuken van het gietproces heb gevuld, zodat het profiel geen remmende holtes meer heeft.

Voor een zelfgemaakte fin is een doosvormige bovenzijde niet slim, want die vorm lost slecht van de kielkast die je er omheen lamineert.
Taps toelopend is beter:
Taps met draadeind.JPG

Dit is een vin van een schuimkern, bekleed met twee dunne carbon plaatjes en epoxy, bestemd voor een IOM zeilboot.
Ik heb deze gebruikt gekocht van een Duitse wedstrijdzeiler, die zijn eigen spullen maakt.
Met een bulb eronder krijg je dan zoiets:
IOM carbon fin.JPG

Hier een foto van de kop van de vin ingepakt in bruine verpakkingstape:
Vin met verpakkingstape.jpg

En eentje waar de tape meermalen in de loswas is gezet en voorzien van een laag glasweefsel en epoxy.
Loswas gevolgd door glasweefsel met epoxy.jpg

Allemaal zo licht mogelijk, want het betreft een wedstrijdboot.
Als de kielkast gelost is wordt 'ie op maat gemaakt in de romp en met glasweefsel en epoxy vastgelamineerd, uiteraard met zijdelingse afstutting naar bodem en zijden om de krachten te verdelen.
De laatste twee foto's heb ik van het internet geleend, dat is dus niet mijn romp op de achtergrond (helaas).

Op de foto zal de kielkast nog zo lek als een mandje zijn, dat komt pas goed als je de boel in de romp aan het lamineren bent en er nog een dunne laag glasweefsel omheen zet om alle lekken te dichten.

Groeten, Jan.
 
Waterdicht maken van het dek:

ik heb voor een houten duikboot een plaat Cellenrubber gekocht - 5 mm en zacht materiaal - en die fungeert als 1,5m lange afdichting. Na 10 jaar een keer vervangen (waarvan onderstaande foto) maar altijd waterdicht geweest.

voor mijn Corsaro duct ik met hetzelfde materiaal het dekhuis af zodat die de opening van het dek waterdicht houdt.
0557E4F1-7399-4B30-86A7-C5FE88FFDAB1.jpeg


image.jpg

mooi al die foto’s van bulbs. Ben ik ook mee bezig, 3D geprinte bulb met daarin 1,2 kg plaatjes dakbedekkings(lood?).
image.jpg
 
Hallo,

Jan, de vinkiel op die eerste foto spreekt mij aan. Ik kan mijn vin ook maken van plastic (gladde dikke deksel van een opbergdoos). En die lamineren. dan is het licht. Dat kan toch ook?

Freek, goede tip die celrubber. Ik ga op zoek. Bij een bouwmarkt gehaald?

Groet, Mabo
 
Mooie bulb Freek,
Een beetje stubby misschien, maar dat merk je bij de snelheden, die onze boten halen, toch niet.
Waar komt deze onder, als ik vragen mag?

Groeten, Jan.
 
De vinkiel op die eerste foto spreekt mij aan. Ik kan mijn vin ook maken van plastic (gladde dikke deksel van een opbergdoos). En die lamineren. dan is het licht. Dat kan toch ook?
Hallo Mabo,

Dat kan, maar: a) is plastic niet licht (het zinkt) en b) de meeste plastic soorten laten zich slecht lamineren, zowel met polyester (wat het soms oplost door de styreen) als met epoxy.
Hout heeft deze bezwaren niet, je kunt in lagen werken en daar de draadeinden in vastzetten en het laat zich probleemloos lamineren.

Een truuk van de wedstrijdjongens, is om de vin, als die is voorzien van een laag glasweefsel en epoxy, af te dekken met huishoudfolie, onder en boven een plaatje 2-3 cm dik isolatieschuim (geel, blauw, rose) en onder en boven een plaat 18mm multiplex en dan op een vlakke ondergrond klemmen.

Je perst zo de overtollige hars uit het laminaat en na volledige(!) uitharding hoef je alleen de rimpels van de folie weg te schuren en de vin te verven.

Vervolgens de bovenkant inpakken in bruine verpakkingstape zoals op de foto, goed in de loswas zetten en een kielkast er omheen maken.
Niet gaan knoeien met onnodig zware subconstructies met bouten door de romp heen, zinloos geweld.

Groeten, Jan.
 
Mooie bulb Freek,
Een beetje stubby misschien, maar dat merk je bij de snelheden, die onze boten halen, toch niet.
Waar komt deze onder, als ik vragen mag?

Groeten, Jan.

hoi Jan, deze komt onder corsaro-2, dus onder de lange Kiel die er al is. Die Kiel is van solide hout en daarin heb ik M4 inslagmoeren gelijmd zodat de bulb alleen bij zeilen nodig is. corsaro-2 is een mooi bouwpakket - ik hoop dat zij goed zeilt, maar is met 1.8kg een beetje zwaar. Licht weer boot dus.
 
Back
Top