Hallo Mabo,
Met jouw dek van Stelcon plaat (te dik en te zwaar), zou ik geen metalen plaat gaan lamineren om een kielvin te maken, die je vervolgens aan de romp bout en afkit.
Da's overkil en te zwaar.
Ter inspiratie wat foto's van andere oplossingen, de kiel van mijn 12 mm is in de fabriek gemaakt van plastic met een draadeind M4 er doorheen; ik red me ermee, maar het is een slappe hap en de vin buigt vervaarlijk door als je 'm horizontaal houdt:
Het is m'n eerste boot en ik wist niet beter, maar de vorm van de bulb is niet iets waar de Chinese ontwerpers kaas van gegeten hebben, een cilinder met conische einden, meer is het niet. Ik had de bulb al vastgelijmd, met stiften door het uiteinde, dus achteraf kon ik alleen de zijden en onderkant wat fatsoeneren.
Deze vin heeft een doosvormige bovenkant, die in de kielkast in de romp steekt en met een (borg)moertje M4 wordt gezekerd.
De zwarte meuk is ABS, opgelost in MEK, waarmee ik de deuken van het gietproces heb gevuld, zodat het profiel geen remmende holtes meer heeft.
Voor een zelfgemaakte fin is een doosvormige bovenzijde niet slim, want die vorm lost slecht van de kielkast die je er omheen lamineert.
Taps toelopend is beter:
Dit is een vin van een schuimkern, bekleed met twee dunne carbon plaatjes en epoxy, bestemd voor een IOM zeilboot.
Ik heb deze gebruikt gekocht van een Duitse wedstrijdzeiler, die zijn eigen spullen maakt.
Met een bulb eronder krijg je dan zoiets:
Hier een foto van de kop van de vin ingepakt in bruine verpakkingstape:
En eentje waar de tape meermalen in de loswas is gezet en voorzien van een laag glasweefsel en epoxy.
Allemaal zo licht mogelijk, want het betreft een wedstrijdboot.
Als de kielkast gelost is wordt 'ie op maat gemaakt in de romp en met glasweefsel en epoxy vastgelamineerd, uiteraard met zijdelingse afstutting naar bodem en zijden om de krachten te verdelen.
De laatste twee foto's heb ik van het internet geleend, dat is dus niet mijn romp op de achtergrond (helaas).
Op de foto zal de kielkast nog zo lek als een mandje zijn, dat komt pas goed als je de boel in de romp aan het lamineren bent en er nog een dunne laag glasweefsel omheen zet om alle lekken te dichten.
Groeten, Jan.