Motor/rotor voor Zeilbootje

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Mabo, 11 dec 2021.

  1. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    zoek eens op "bateaux Greiner" of "Jouets Greiner". Allemand verwijst waarschijnlijk naar de Duitse oorsprong van de firma.

    Mvg,
     
    Mabo vindt dit leuk.
  2. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
  3. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo,

    De afdruk romp is klaar om af te werken. Nog wat schuren en strakker maken. Heb verflaag erop zitten om te kijken waar ik nog moet bijwerken.

    Screenshot_20220111-225736_Gallery.jpg

    Het dek trek ik nu een afdruk van in polyester met dun keeperweefsel, maar twijfel of dat strak wordt. Ik overweeg om met balsa-latjes een dek te maken. Eronder dan een triplex plaatje lijkt me.

    Tot zover even.

    Groeten, Mabo
     
    Bert V, k-k en Herby63 vinden dit leuk.
  4. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Vraag: Een vinkiel kopen zie ik nergens. Deze is qua vorm te maken met polyester, er moet dan ook loodballetjes in verwerkt worden. Heeft een van jullie een idee hoe dit te maken?

    Een voorbeeld wat afwijkt van het origineel, maar ik wel overweeg, met roer erachter, is zoals bij een draak, zie foto.

    5068D345-9104-4A1B-A74F-DBEAA6CABF54.jpeg

    Tips zijn welkom uiteraard.

    Groet, Mabo
     
  5. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Ik heb twee keer lood gegoten voor een kiel, beide keren met een mal uit hout en klei (extreem lang drogen die klei of het is gevaarlijk doordat water eruit kookt!!), een keer voor een LCF fregat en een keer voor een duikboot. Ook eens loden dakbedekking in strips gehamerd en die in een houten mal gebracht, verder met epoxy gevuld.

    voor mijn Corsaro project moet ik ook nog een bulbkiel maken, die aan twee M4 draadstangen onder de kiel komt (misschien nog 15cm dieper). Ik wacht daarmee tot ik het totale gewicht weet (en tot anderen goede ideeen hier gegeven hebben).
     
  6. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Mabo ik zou een alu plaat gebruiken voor het kielvlak met een stuk lood er onder .
    De kiel die je laat zien had er nu al aan moeten zitten . (En zou behoorlijk diep moeten worden om een beetje te zeilen)
    Ben ook erg benieuwd naar het gewicht van je romp.
    En balsa is ook niet echt een goed idee voor een dek (neemt water op is erg zacht) je kan ook een glasvezel plaat maken tussen 2 plaatjes glas geeft een spiegel glad oppervlak en die op maat maken als dek, je zou daar ook je opbouw van kunnen maken

    Over besturing is hier genoeg te vinden maar vooruit , 2 kanalen minimaal (roer /zeil bediening) wil je een motortje (+regelaar) met SCHROEF dan heb je nog een kanaal meer nodig maar geloof dat 4kanaals tegenwoordig de ondergrens is.

    Zeil bediening kan met winch of met arm
    Hier een voorbeeld van een goedkope simpele winch (die makkelijk tot 1m aankan maar niet zo snel is)



    Succes Dimitri
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2022
    Mabo vindt dit leuk.
  7. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo,

    Freek, dat loodgieten is ook weer een ding, net aan het bekomen van de polyester tour. Loodstrips lijkt mij echter een goed idee om mee aan de slag te gaan, dank!

    Dimitri, ik wil eigenlijk niet zo een typische rc-micro kiel. Tegelijk weet ik ook nog niet hoe zwaar het bootje wordt. Nu weegt het ongeveer 500 gram. Ik schat straks 1,0 kilo minimaal, gewicht van de kiel zal ik daarop moeten afstemmen.
    Balso latjes zijn inderdaad te zacht las ik, dat met die glasplaat is een goede tip en te overwegen, dank!

    Qua techniek ben ik er ook nog niet uit, 4 kanalen zowieso mocht ik willen uitbreiden. Goed filmpje Dimitri, geeft inzicht in hoe het werkt!

    Ik ga mij nu eerst op de kiel richten. Straks als bootje deels dicht is wordt het lasiger om te monteren.

    Groet, Mabo
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2022
  8. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Bij mijn Jubilee en A-klasser was het lood aan de houten kiel geschroefd.
    Dit is wel een boot van 175cm lang, maar je snapt het idee..
    Dit zijn foto’s van de Jubilee

    2D238E45-6142-4075-A6F8-68669AC8C092.jpeg 68870165-E7DB-4599-A927-1AD1529AD5F5.jpeg
     
  9. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Zo, gemonteerd, voor de restauratie.

    06E540A9-FB3F-432C-826C-B7DFAF03CCFF.jpeg

    Zelf heb ik heel vaak lood gegoten. Dat is prima te doen.
    Wel op de veilgheid letten. Heet lood, spatten en dampen.

    Het makkelijkst lijkt me een mal van hout, hardschuim etc, die je in een vorm van gips duwt.
    Twee halve vormen. Het gips moet extreem droog zijn. Laat maar weten als het niet duidelijk is.
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2022
  10. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo Wim,

    Je schrijft dat de foto van voor de restauratie is! Ziet er nu al top uit. Wat een strak model en ook de vinkiel mooi bevestigd, ik denk dat de schoef in de kiel zit en met een vleugelmoer in de boot vastgedraaid wordt!? En wat is die kiel strak geworden, glanzend!

    Ik heb inmiddels een rol daklood besteld en maak daar de kiel van die ik dan met polyester afwerk en dan in de boot steek. Ik heb dan de schroef in de kiel verwerkt en steek hem dan door de boot om vast te zetten. Het wordt toch het originele model en moet even zoeken naar een motortje/installatie om het roer te bedienen.

    Groet, Mabo
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2022
  11. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Mabo,
    Over zenderkeuze is verschrikkelijk veel te zeggen of te schrijven en zijn de meningen daarover ook vaak heel persoonlijk en ook nog wel verdeeld.

    Gelukkig zijn de meeste mensen over het algemeen best wel tevreden over hun eigen zender, dus dat scheelt alvast, maar is het wel een beetje lastig om die keuze voor een ander te maken.
    Althans, dat is mijn eigen ervaring.

    Soms is er wat keuze op de 2e handsmarkt, maar als je een nieuwe koopt, zou ik kiezen voor een zender met net wat meer mogelijkheden.
    Geen 16 kanalen of méér, maar wel bijv. iets met 6 tot 10 kanalen.
    Voordeel van 6 - 10 is dat je (uiteraard) meer mogelijkheden hebt, maar vooral (en daar moet je even op letten) dat er pot- of schuifregelaars opzitten.
    Deze zijn voor een zeilboot handig om de zeilservo('s) mee te bedienen en wel omdat ze - wanneer je ze los laat - niet zo makkelijk / vanzelf terug naar een nul- of volledig uit stand veren.
    Dat laatste zal je dus met een 4 kanalen zender (bediend met 2 sticks) vaak wel heel gemakkelijk hebben.

    Mocht je de smaak straks echt te pakken hebben en je bouwt nog weer eens een andere boot (met meer of andere functies) hoef je daarvoor alleen een extra ontvangertje aan te schaffen en vaar je die ook gewoon op deze zelfde zender.

    Misschien is het een idee, om wanneer je een voor jou interessant lijkende zender gevonden hebt, dit hier aan te geven (liefst met een linkje naar waar je hem gezien hebt) en even naar de (gebruikersgemak) meningen van andere forumleden daarover te informeren.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2022
    Mabo vindt dit leuk.
  12. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Ik heb mijn roeraansturing en motor aansturing in m’n Corsaro bouwverslag gezet. Vroeger ging je als beginnen langs een modelbouw winkel die dan de RC componenten van je eerste boot uitzocht. Zijn er niet zoveel meer van….. dus veel lezen of eens bij een modelbouwer of modelbouw vereniging langsgaan. Freek
     
  13. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Dat heet tegenwoordig een servo. :)
    Bij veel zenderpaketten zit tegenwoordig een zender :) , een ontvanger en 1 servo.
    Als je plaats genoeg hebt is zo'n standaardservo ruim voldoende voor de bediening van het roer.
     
  14. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo Herby,

    Ik zal zoeken op servo. Zie ook een mooi filmpje van Dimitri waar de zeilbediening wordt getoond. Dat is behulpzaam.

    Bert ik zal eens kijken, ik begrijp dat er digitale en analoge zenders/ontvangers zijn en dat digitaal beter is. Ik zal kijken naar minimaal 6 kanaals en toon hier wat ik overweeg, met een link. Fijn dat wordt meegekeken. Ik lees dat het geen 27Mc band moet zijn, is storingsgevoelig. Als ik straks servo's ga aanschaffen moet ik dan per servo een matchende ontvanger aanschaffen? Update: Ik denk te begrijpen dat de ontvanger met zijn 6 kanalen in de boot komt en dat ieder kanaal een servo bediend!?

    Ik ben nu met het roer bezig en is ook zelfgemaakt en uit lood en ben ik aan het verharden met polyester. Ik kijk naar een roeras die door de bodem gaat, dus moet waterdichte verbinding zijn. Is dit iets?

    https://www.kvmodelbouw.nl/roerkoker-met-as/

    Groet, Mabo
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2022
    Unusual RC vindt dit leuk.
  15. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo, is dit wat?

    https://tinyurl.com/yj6ef3bp

    Is ook voor rc bootjes, maar weet niet of dat klopt. Het voordeel is dat het in een hand past!

    Groet, Mabo
     
  16. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Dit is eigenlijk een zender voor auto’s
    Daar kan je natuurlijk ook bootjes mee varen.
    Veruit de meeste zeilers gebruiken stick zenders….
    Zelf ken ik niet een wedstrijdzeiler met een stuurwielzender.
     
  17. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Heb een RC zeilboot gehad (alsook een vrij zeilend model waar het allemaal mee begonnen is). Heb RC gevlogen, vaar nog motorboten en rij met auto's. Voor de laatste twee categorieën prefereer ik stuurwielzenders.
    Echter voor zeilen zou ik absoluut adviseren voor een stickzender gaan!
    Je kunt meestal de sticks "ombouwen" waarbij het centreren van de stick in de "0" stand (midden) d.m.v. het verwijdere van spiraalveren uitgeschakeld kan worden. Dit wordt dan vervangen door een soort ratel mechanisme waarbij de stick in elke stand stilgezet kan worden. Meestal meegeleverd met de zender, bij sommigen kan het zelfs zonder de zender te hoeven openen.
    Meestal bedoelt voor vliegtuigen (gas, toerental), maar prima als "schoot" te gebruiken om de zeilen te kunnen bedienen.

    Stick naar je toe: schoot in (aan de wind)
    Stick van je af: schoot vieren (ruime wind)

    Gezien dat electronica de laatste jaren kleiner, sterker en goedkoper is geworden zou ik zeker de bediening van de schoot inbouwen, en niet later.
    Ik vond het altijd erg fijn om hoog aan de wind te kunnen varen, wat met alleen roerbediening best lastig wordt.

    Ook voor de schootbediening volstaat een sterke en kleine servo met een lange arm. Echter dit moet onder het dek wel passen. Anders zijn er lierservo's, die lijn kunnen oprollen en vieren. Speciaal voor het zeilen. Winches in het Engels.
     
  18. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Laatst bewerkt: 14 jan 2022
  19. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Om eerlijk te zijn vind ik die wel erg goedkoop (te goed om waar te zijn). Ik denk dat je iets met een goede handleiding (online) moet hebben, met de zekerheid dat je niet vast zit aan hun ontvangers etc. Persoonlijk zou ik voor de eerste zender willen dat veel mensen hem hebben en er dus goede steun voor is.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  20. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Even korte achtergrond. In de jaren 80 begonnen met Robbe/Futaba zenders.
    Toen enorm dure kwalitatief hoogwaardige spullen.
    Echter toen had ik decennia later een computerzender nodig met telemetrie voor een ander project.
    De stap durven wagen om een FrSky Tanaris te kopen...
    Op wat rammelende batterijluikjes na prima kwaliteit, zeker voor het geld.
    Doet het al jaren voortreffelijk.

    Geheel met FreekS eens dat €15,- voor een vliegtuigzender met 6 kanalen vrijwel onmogelijk is.
    Kan het goedkoop?
    Jazeker.
    Turnigy heeft een aantal prima instapzenders, evenals Radiomaster en FlySky.

    Echter volledig eens met het tweede argument van FreekS.
    Als dit je allereerste zender is, dan moet het er wel eentje zijn die niet te ingewikkeld is.
    En dat kan zeker bij een 6 kanaals computerzender.

    Bijvoorbeeld op mijn zender draait open source software genaamd OpenTX.
    De zender werkt zo uit de doos als iedere andere computerzender.
    Echter weinig intuïtief vanwege dat er zo ontiegelijk veel mee kan. Ik zou het een beginner niet aanraden!

    Helaas is er geen standaard in hoe zenders werken (op de sticks en switches na, die werken allemaal hetzelfde gelukkig) m.b..t de programmatuur die er op staat.
    Een flink deel van dit forum is gevuld met vragen over wat nu handig werkt en niet. Zoveel mensen zoveel meningen.

    Ik zou voor een zender gaan waar tenminste een goede handleiding bij zit in een taal die je ligt.

    Overigens zijn er ook "analoge" zenders op 2.4Ghz band (alle zenders zijn digitaal, omdat het signaal wat de servo's aanstuurt al decennia digitaal is. Maar dat terzijde ;))
    Dus zonder computer erin waarbij je alleen de draairichting met een fysieke schakelaar om kan draaien per kanaal.
    Moet je wel heel goed zoeken, maar ik meen dat Conrad er eentje verkoopt. Maar 4 kanaals, geen idee of die ook 6 zijn.
     

Deel Deze Pagina