Motor/rotor voor Zeilbootje

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Mabo, 11 dec 2021.

  1. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
  2. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik lees vaak erg positieve ervaringen over deze
    https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy...D=45922&indexName=hbk_live_products_analytics
    Maar zelf geen ervaring mee ik gebruik al jaren een dx6 ,maar zoek er een waar je geen computer voor nodig hebt om dingen aan te passen/in te stellen. Ik gebruik ook een Mode 2 (ook iets om op te letten en ff in te verdiepen) dat is dus Schoot (throttle) links en Roer (aile) rechts (geloof ook het meest gebruikelijke).

    Je kan er meerdere modellen in kwijt ,voor als je wat meer wil bouwen en zo'n extra ontvangertje er voor is zeer betaalbaar. En daar kan je ook servo's voor t roer en schootarm vinden en ook de winch van mn filmpje en de rest (accu/lader)

    Ff opletten van welke warehouse het moet komen bij bestellen op deze site eu is hier in NL en binnen paar dagen op de mat . Ben erg te vreden over hun klachten afhandeling had 3 van die 14kg winches besteld 1 deed t niet kreeg meteen zonder gezeur een nieuwe (helaas wel uit het vere warehouse)
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2022
    Unusual RC vindt dit leuk.
  3. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Ik heb de zender FLYSKY FS-i6 : een 6 kanaals budgetzendertje waarop je o.a de uitslag van de zeillier kan afstellen.Met als ontvanger de FS-iA6B.Meestal in gebruik voor een Marblehead en soms voor de Jubilée.Bevalt mij goed.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  4. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    De foto klopt niet met de zeer summiere advertentie zie ik net. Afgebeeld is een simpele 4 kanaals zender die de helft kost:

    https://www.rapidhobbyimport.nl/Bes...Stick/C5373-MASTER-GigaProp-4-Set-Mode-1.html

    De twee berichten hierboven hebben goede voorstellen wat mij betreft!
     
  5. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
  6. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
  7. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Zelfde merk, dus zal wel compatibel zijn.
    Kijk eens of ze geen gelijkaardige servo hebben die 90° draait, 180° heb je niet nodig, zeker niet voor het roer, maar misschien is dit voor het bedienen van de zeilen wel nuttig.
     
    Mabo vindt dit leuk.
  8. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Mabo ik zou niet zo maar op de knop drukken met kopen , je moet eerst eens gaan bedenken wat je nodig hebt.
    En hoeveel plek er daar voor is .

    Ik gebruik als roer servo voor een 1m boot een 4 a 5 kg "standaart" servo

    Maar eerst is een opstelling nodig
    Vb
    1533815539.jpeg

    Wat zie je hier op t plankje
    Eerst links de Stuurservo (met zn verbinding naar t roer) en in de boot vaak er "voor" (rechts) een zeil arm servo (of een winch)

    Deze verbind je met de ontvanger en (liefst laag in de romp) een accu pakket (baterijen/lipo/life)

    Daar heb je dus ook weer keuzes wat ook weer met een lader te maken heeft en met welk voltage je in de boot wil werken . Ik gebruik High Voltage voor kracht (dus tot 8.4v ) servo en winch en dus 2s life/lipo's maar dit is niet nodig het kan ook met 6v en 4 al dan niet oplaadbare aa baterijen.
    En ook nog hoe ga je de schoot voering doen met winch of een arm onderspanning met elastiek of rondloop onder/boven deks.

    Dus eens goed inlezen lijkt mij wenselijk
    Kijk hier maar eens voor wat meer uitleg
    http://marblehead.rczeilen.be/?page_id=693
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2022
    Mabo vindt dit leuk.
  9. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Je kunt ook eerst een servotester kopen, die neemt de rol van een zender en ontvanger - je kunt er tijdens droog testen de servos of lier mee testen.
    https://www.amazon.nl/ZHITING-Consi...ocphy=9102667&hvtargid=pla-940650922443&psc=1

    Ik heb die net gekocht (bij Muco modelbouw in Amsterdam waar ik heengegaan ben met m’n boot voor lier, servos e.d.

    ik ben ook begonnen met een niet-computerzender, robbe futuba f14 maar die is op 40 mhz (frequentie voor duikboten). Nu heb ik een Mx-16s programmeerbare zender. Maar beginnen met een eenvoudige is het beste.
     
    Mabo vindt dit leuk.
  10. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo,

    Herby, lijkt mij ook dat het moet passen. Kijk dan naar 90 graden.

    Dimitri,

    Dank voor de foto, helder. Bij mij kan de Servo rechtstreeks boven het roer geplaats worden lijkt me. Dit omdat het roer recht onder de boot zit en ruimte is voor roerservo erop, rechtstreeks op de roeras.

    Ik kan wachten met bestellen. Maar juist omdat ik wil kijken of ik plaats heb en hoe ik de servo's plaats heb ik deze nu al nodig en wil tegelijk dat het compatibel is met de zender erbij.

    Vandaag het roer en kiel verhard met polyester. Het is qua vorm de orginele kiel waarvan het achterste deel als roer dient. Ik plaats hem als de romp klaar is.

    Romp is uitgehard en geschuurd en wil daar houtstructuur in aanbrengen. Een tool werkt niet dus met beige achtergrond en donker eiken bewerkt, had ik nog staan. Eerste test toont dat het niet is zoals ik het wil hebben, maar voor nu laat ik het eerst drogen en kijken wat het wordt.

    De kajuit uit polyester is niet mooi. Kajuit wordt met hout gemaakt. Hoop het weekend af te krijgen.

    Het dek doe ik met grenen latten, maar moet dan eerst de basis af hebben.

    Het spannendste nu is de kiel goed bevestigen en het roer in centrale positie erachter plaatsen.

    Groet, Mabo
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2022
  11. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
  12. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
  13. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Telemetrie is waarschijnlijk noodzakelijk om te vliegen, maar voor (zeil)schepen een (overbodige ) luxe.

    Een servo boven op het roer zetten en rechtstreeks aansluiten zou ik vergeten. Het aansluiten is zo goed als onmogelijk en neemt naar boven toe te veel plaats in waardoor je ruim boven je dek zal uitkomen.
    Immers de bovenkant van de witte buis van het roer dat je toonde moet al ruim boven de waterlijn uitkomen om geen water in de romp te krijgen.
    De opstelling die DioM toont is eenvoudig en realistisch. 1 stuurstang is voldoende, maar als het roer onder een hoek (dus niet parallel) aan de servo zou staan kan je de stangen vervangen door een touwtje en dan heb je er wel degelijk 2 nodig, want met een touwtje kan je niet duwen, alleen trekken.
     
    Mabo vindt dit leuk.
  14. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Dank Herby. Weer wat geleerd!
     
  15. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Modelvliegen werd in het begin met zenders gedaan die een enkele servo in 3 standen kon zetten. Met een enkele schakelaar. Telemetrie deed pas één/twee decennia geleden zijn intrede in de hobby.

    Telemetrie is een welkome toevoeging ook voor modelvliegen, maar ook daar geen noodzaak.

    Zover ik na kon gaan geeft deze zender/ontvanger combinatie standaard het voltage van de ontvanger accu door aan de zender.
    Niet noodzakelijk, maar kan handig zijn als je lang aan het zeilen bent.
     
  16. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Mabo,
    De keuze is zoals je ziet of gemerkt hebt dus echt reuze en ook best wel behoorlijk persoonlijk.
    E.e.a. hangt ook best wel van je eigen kennis of interesse naar de achterliggende technieken af.
    Bijv. de wel of niet programmeerbaarheid van de zender;
    Voor iemand die dat zoeken en uitvogelen van extra mogelijkheden leuk vindt, vaak een fluitje van een cent, voor iemand die daar (helemaal) niets mee heeft, een mogelijk lijdensweg en de nodige frustratie.
    Als je dat dus leuk en interessant vindt, moet je gewoon voor dat gaan, maar heb je er niets mee en verwacht je ook niet dat dat zou kunnen veranderen, is een zender zoals ik gistermiddag even heel kort een linkje bij je zag (maar die later weer veranderd was) misschien toch een beter idee. Ik doel op deze zender: www.verspaget.nl/zenders-radiografisch-modelbouw/futaba-t6l-zenderset?sort=p.price&order=ASC
    Ik heb daarvan toen ook even een handleiding geGoogled en afgezien dat de prijs t.o.v. de programmeerbare wel wat hoog is, vond ik hem, maar dat is wederom persoonlijk, toch niet zo verkeerd.
    Handleiding Futaba T6L RC Controller (handleidingkwijt.com)
    Ik zie in deze zender de potmeter (waarvan ik zelf het gebruik best wel fijn vind) waar je zo mogelijk de zeilservo mee kan bedienen en je de (meest daarvoor gebruikelijke) stick links, voor de door jouw al vaker aangehaalde motorbediening zou kunnen gebruiken.
    Beter voor een paar tientjes meer een zender waar je iets mee hebt, kunt en snapt, dan een met toeters en bellen en de nodige :weetnie:.............
    Maar nogmaals dat is persoonlijk en vooral aan jou om dat het beste te kunnen beoordelen.
    Zelf - maar dat is even geheel terzijde - vaar ik mijn bescheiden vloot van scheepjes met een paar wat oudere Robbe 40 Mhz. F-14 zender(s) waarvan ik er twee ook eens naar de 2.4 Ghz omgebouwd heb, maar via een keuze schakelaar ook nog steeds op 40 Mhz. kan varen.

    En die door FreekS genoemde servotester, geen absolute must, maar op zijn tijd best wel verdraaid handig (spreek uit eigen ervaring).

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2022
    Unusual RC en Mabo vinden dit leuk.
  17. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo Bert,

    Ik moet inlezen inderdaad, ik ga voor iets dat werkt straks. Goed gezien die verwijderde link! Zag opeens iets anders, maar dus toch een overweging. Handleiding ga ik zo even lezen.

    Nu weer opnieuw een kiel en roer maken. Bij het plaatsen onder de testboot om te kijken hoe het hangt blijkt dat het niet goed aansluit, zit opening voor. Ik toon een foto van het mislukte exemplaar, of zoals dat hier wordt genoemd, "het is om te huilen"!

    20220115_152529.jpg
    Volgende week maar weer een 2e maken die wel aansluit.

    Groet, Mabo
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  18. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Dat het roer niet aansluit is helemaal niet erg, bij mijn schepen zit er ook ruimte tussen, dat is heel normaal.
    grt Peter
     
    Mabo vindt dit leuk.
  19. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Een spleet tussen roer en scheg leidt tot drukverlies tussen de stuurboord- en bakboordkant en vermindert aanzienlijk de wendbaarheid van je bootje.Een spadevormig roertje met de roeras op ong 1/3 tot 1/4 van de breedte werkt veel beter.
    Bovendien lijkt dit aanhangsel meer op een remflap dan een roertje.
    Een romp die van geen strookt en er hobbelig, wobbelig en rimpelig bijligt..Kortom, uithuilen en opnieuw beginnen, het ziet er niet uit.
    Ik zou bijna de moderator van dit forum vragen om naast de knop ' leuk' een knop ' om te huilen' te plaatsen.
     
  20. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo Ard.

    Dan is het maar goed dat de kiel vernieuwd wordt om te laten aansluiten, zoals beschreven.

    Ik zal inderdaad het roer wat kleiner afsnijden, maar wil wel bij het origineel blijven dus een spadevormig roertje, wat inderdaad beter lijkt, is geen optie.

    De romp betreft uiteraard het testbootje, zoals in eerdere posts beschreven.

    De aandacht wil ik richten op de kiel en het roer en niet op het testbootje. Die heeft weliswaar dezelfde vorm, waar het hier ook om gaat bij het testen van de aansluiting met de kiel. maar is niet glad, wat de uiteindelijke romp (is net geschilderd) wel is.

    Groet, Mabo
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2022
    Bert V en Herby63 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina