Motor/rotor voor Zeilbootje

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Mabo, 11 dec 2021.

  1. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo

    Dit is mogelijk de nieuwe snede. Kan ook het roerdeel van de kiel rechts afsnijen. Ben daar nog niet uit.

    Wat je ziet op de foto zijn de loodbladen die ruw op vorm zijn geknipt.

    IMG_20220116_133946.jpg

    Wel moet ik rekening houden met een verticaal en niet diagonaal roeras, Freek schrijft in post #31 dat een schuine roeras lastig is, wat begrijpelijk is met zijn toelichting.

    Groet, Mabo
     
  2. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo,

    Vandaag vorderingen. Het dek is nagenoeg af. Grenen latten en plastic strips ertussen van hoekprofiel afgeslepen. Zit op dun plaatje.

    Ook de kajuit is af. Gemaakt van hout. Zeil oogjes had ik liggen dus erin.

    20220123_145028.jpg


    Ook rc spullen aangeschaft. Hoe dat werkt met die zeilbediening moet ik uitzoeken. Lijkt me dat je slap draad krijgt als je viert!?

    20220123_144854.jpg

    Groet, Mabo
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Unusual RC en Bert V vinden dit leuk.
  3. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel

    Bijgevoegde bestanden:

    Bert V en Mabo vinden dit leuk.
  4. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo Ard,

    Dank voor je reactie met bijlagen en linkjes. Dit is behulpzaam, top. Ik ga het vertalen naar mijn setup.

    Ik heb ipv arm een drum, dat werkt beter volgens de modelzaakshop!?

    Wat ik ook zag bij een van de linkjes is een aaneengesloten draad waar weer apart 2 draden worden aangesloten naar zeil en fok. Interessante optie!

    Groet, Mabo
     
  5. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Mabo
    Je kan ook kijken bij RMG, de 1e keus lier bij wedstrijdzeilers. Alleen maar drum lieren.
    rmgsailwinch.com.au
    Kijk bij support, Smartwinch user guide, hoofdstuk 10 voor een diagram van een rondloop systeem.

    Een rondloopsysteem is bij mij favoriet.
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2022
    Mabo vindt dit leuk.
  6. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik zou eerst een proef opstelling maken en eens kijken hoeveel rotaties deze winch maakt (streepje op de drum en laten draaien en tellen) in combinatie met deze zender. Deze heeft zo te zien geen aanpasbare eindpunten instelling dus daar moet je omheen zien te werken .
    Hier een proef opstelling die ik pas maakte dan wel voor een arm 20220117_023852.jpeg
    En hoe dat werkt

    Is wat simpeler en makkelijker in kleinere modellen
     
    Ard vindt dit leuk.
  7. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo Dimitri,

    Leuk te zien hoe het werkt. Jij kan dus fok en grootzeil afzonderlijk bedienen lijkt het!

    Ik ga voor een opzet waarbij de zeilservo/drum gelijktijdig het grootzeil en fokzeil aanspant of viert, weet niet of dat wel gebruikelijk is. Lijkt mij wel een goed op te zetten techniek. Dus onder het dek draaid de servo en dus de kabel en boven dek komen op twee verschillende plaatsen de kabels die naar betreffende masten gaan.

    Ik maak inderdaad eerst een setup!

    Ik heb van zeilen in het geheel geen verstand, begin hier wel e.e.a. te leren met al die termen, maar heb het mij nog niet eigen gemaakt.

    Groet, Mabo
     
    Bert V vindt dit leuk.
  8. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Ook ik heb een proefopstelling gebouwd (zie Corsaro-2). Is voor jou denk ik belangrijk om de draairichting van servos, en de lengte van de uitslag te proberen.

    success!
     
    Mabo vindt dit leuk.
  9. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo Freek, ik ga dat bekijken, dank.

    Ik snap van die drum niets, het draad glibbert er doorheen, was beter als het een schroefdraad ontwerp is lijkt me. Puzzelen. Misschien een drumgleuf met elastiek opvullen om stroever te maken.

    Update: Inmiddels gevonden hoe het werkt. Begin draad in ene drum en eind in andere. Vervolgens driemaal opwinden in de ene gleuf en vervolgens in tegenovergestelde richting driemaal in de andere gleuf. Wel uitmeten even hoeveel draad ik dan nodig heb voor de afstand tussen drum en katrol.

    20220124_001017.jpg


    Groet. Mabo
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2022
    Bert V vindt dit leuk.
  10. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Bij de drum rolt in de meest storingsvrije opset de schoot draad van de ene laag van de drum af en tegelijkertijd rolt hij op in de andere laag ,daarom zitten er gaatjes in .
    De draad die op de spoel vd winch gaat moet op een of andere manier strak gehouden worden anders loopt t er af dat kan op meerdere verschillende manieren zie tekeningen stukje terug.
    Maar sluit de boel eerst eens aan en meet hoeveel schoot weg je hebt

    En nee ik heb geen onafhankelijke zeil bediening . In mijn voorbeeld gebruik ik maar een schoot (swingrigje). Maar er hadden er ook 2 schoten aan kunnen zitten voor fok en grootzeil
     
  11. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Bij een klein bootje, met een korte schootweg, hoeft er geen veer, elastiek etc in het systeem om lengte verschil van de omloopschoot op te vangen.
    Bij mijn RG 65 heb ik dat niet, bij mijn Marblehead wel
     
  12. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo,

    Vandaag zeilservo geïnstalleerd. Het winchkoord loopt tussen de winch (boeg) en een katrol (achtersteven). Aan het winchkoord zijn vertakkingen gemaakt die naar het dek gaan.

    Ik heb een korte ruwe schets gemaakt en weet niet precies waar en hoe bovendeks de draden komen en waar aan de mast te bevestigen, A of B of elders.

    Schermafbeelding 2022-01-24 om 22.42.58.png

    Of gaat er maar één vertakking naar boven en laat je vieren als wind in de zeilen staat?

    Schermafbeelding 2022-01-24 om 23.09.34.png

    Tips zeer welkom!


    Groet, Mabo
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 25 jan 2022
    Unusual RC vindt dit leuk.
  13. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Voor een grootzeil heb je maar 1 schoot nodig, maakt niet uit of het zeil naar stuurboord of bakboord staat, alleen hoe strak. Voor een fok kan het zijn dat je schoten links en recht hebt zodat die actief links of recht gaat. Maar ik denk dat 1 doorvoer voor de fok ook kan, zeker als je ze toch samen op 1 lier zet.

    verder moet je met de zender en de lier afmeten dat de schoot zover gevierd wordt dat het grootzeil net tegen de zijstag komt, daarvoor kun je het ophangpunt van de schoot aan de giek van het grootzeil variëren.

    Freek
     
  14. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo Freek,

    Dank voor je reactie. Ik maak dan één doorvoer. Ik zag ook nog een mooi plaatje van de opzet. Ga dat dan zo uitvoeren.
    3DB58FFA-6944-42F4-A489-DF1BE60853DE.png

    De zeilen zijn klaar. Moest met biaisband o.a.. Verwacht komende week het bootje gereed te hebben.

    Groet, Mabo
     
  15. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Je krijgt zo wel een hele kleine uitslag van het grootzeil door de schoot eerst naar het dek te leiden en dan weer terug naar de giek.
     
    Unusual RC en Mabo vinden dit leuk.
  16. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Inderdaad heb je nu een blokkenvertraging gerealiseerd van 1:2
    Dus 2x lijnlengte schoot intrekken in is 1 lijnlengte het grootzeil in.

    Beide zeilen moeten gelijk gaan, waarbij je normaal gesproken de fok ietsje meer open zet dan het grootzeil.
    Dat laatste is gewoon proefondervindelijk uitvogelen.
    Die servo is zo sterk, die heeft geen vertraging nodig.
     
    Mabo vindt dit leuk.
  17. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo Ard en U-RC,

    Dank voor de alerte berichten. Ik ga dan eerst proberen rechtstreeks op de giek.

    De zeiltjes zijn inmiddels af, nu wachten tot de kleine schroefoogjes binnenkomen.

    Screenshot_20220125-140509_WhatsApp.jpg

    Groet, Mabo
     
  18. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    130
    Locatie:
    Gouda
    Misschien even "zelf zeilen maken" googelen. Zonder goed plan (het zeilplan) wordt het echt niets, qua materiaal is een witte plastic zak/cellofaan, en wat plakband voldoende. Of Micro Magic zeiltje kopen. Als je het zeil niet in de vorm van een vliegtuigvleugel kan trimmen zeilt hij niet.

    Succes verder

    Phielp
     
  19. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo Phielp,

    Dank voor je suggestie en tip.

    Het zeildoek was eerder besteld voor de orginele boot. Maar er was genoeg zeildoek om er zowel de orginele als nu mijn rc bootje in wording te voorzien.

    Ventilator ervoor gehad bij het afstellen van de zeilservo en het zeil bolt.

    Dat laatste is nog wel veel uitproberen. Ook omdat via de ontvanger verschillend op de kanalen wordt gereageerd. Bijvoorbeeld kanaal 1 houdt een middenstand waarnaar de zeilen telkens teruggaan. Kanaal drie start ook in het midden maar reageert cq. stopt waar ik de zeilpositie wil hebben dus dat werkt.

    Verder is het waterdicht afsluiten van het dek op de romp nog een puzzel. Ik denk aan hoekprofielen aan de onderkant van het dek en tochtstrip binnenkant romp

    Ook nog zoeken naar een masthulpstuk waar de giek op kan draaiien, als zoets bestaat. De giek van het hoofdzeil laten draien op een oogje aan de mast moet toch anders kunnen.

    Tis een simpel bootje, maar dat is al veel (denk)werk ervaar ik. Telkens oplossingen bedenken bij iedere volgende stap. Echter het eind lijkt in zicht.

    Groet, Mabo
     
  20. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Schoot moet je op een verticale stick op een zog. "ratel"stand zetten.
    Check de modus van je zender.
    Meeste komen standaard uit de doos in mode 2:

    links: verticaal: gas, horizontaal roer.
    Rechts: verticaal hoogteroer, horizontaal rolroeren.

    Dat is voor een vliegtuig bedoelt natuurlijk, maar prima voor andere modellen bruikbaar.
    Voor een zeilboot is een verticale schootbediening handig, en dan op de andere knuppel horizontaal het roer. Die twee kanalen zie je zelden op 1 knuppel.

    Indien je zender mode 2 is:

    Op linker knuppel verticaal kun je de veerwerking uitschakelen, en er een soort "ratel" opzetten waardoor de stick in elke stand blijft staan.

    Zoek even op in je handleiding. Dat moet bij de meeste zenders kunnen.
    Dit staat in de bijgesloten handleiding op pagina 23, ook hoe je de modes om zou moeten bouwen. Indien mode 2 of 1, lekker zo laten.
    Omdat je geen RC ervaring hebt weet je ook nog niet welke hand je fijn vindt om mee te sturen.


    Na mode 2 is mode 1 het meest voorkomend, dus check even je handleiding: pagina 23

    [​IMG]
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 26 jan 2022
    Ard en Mabo vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina