Motor/rotor voor Zeilbootje

Hallo Jan,

Dank voor je compliment, reactie en tips. Ja het is een spiegelglad, hard oppervlak.

Als ik jouw leerzame en realistische reactie lees dan wordt ik versterkt in het idee dat ik niet het juiste pakket spullen heb ontvangen, teveel glasmat en geen glasweefsel o.a. En dat terwijl het een professionele (nl) site en contact lijkt. Ik ga met ze in overleg en tegelijk mijzelf verder verdiepen in hoe dit aan te pakken.

Hulp van een ervaren polyesterwerker is inderdaad de oplossing. Maar waar vind ik die. Ik pak niet zomaar iets aan, wil het goed doen.
Aan de meeste voorwaarden kan ik voldoen, maar inderdaad ook goed ventileren en jezelf beschermen is essentieel.

En dan te bedenken dat dit alles nog maar de beginstappen zijn richting het kopie/RC bootje.

Groeten, Mabo

Hulp van een ervaren polyesterwerker is inderdaad de oplossing. Maar waar vind ik die.
Bel reparatie werven voor polyester jachten eens af, met een beetje mazzel vind je iemand die je de beginselen wil laten zien.
Maak wel goed duidelijk dat het om een relatief kleine plug en mal gaat, je moet wél iemand treffen die met objecten kleiner dan een meter kan/wil werken, want de handelingen zijn in principe hetzelfde, maar met name de hoeveelheden zijn veel kleiner, waardoor het afwegen van de componenten veel nauwkeuriger gedaan moet worden.

Opa verteld:
Mijn baas destijds vroeg me, terwijl ik aan het lamineren was (waardoor je onder tijdsdruk werkt, want het uitharden begint onherroepelijk, ook als je nog niet klaar bent...), hoe hij te werk moest gaan om een gat in een roeiboot van z'n vader te repareren, dan kon hij dat in het weekend wel doen.

Ik heb het 'm uitgelegd en gezegd dat 'ie het op moest schrijven, zodat 'ie de mengverhouding goed zou hebben, er hing wel een tabel in de werkplaats met de hoeveelheden voor de verschillende producten die we maakten met het percentage katalysator ernaast, maar die heeft 'ie niet gelezen, of opgeschreven wat ik verteld had.

In het weekend kreeg ik 'm aan de lijn, tamelijk ontstemd, want het was helemaal mis gegaan, terwijl hij toch de dispenserdop helemaal vol had gedaan en die hoeveelheid katalisator bij de polyesterhars had gemikt... (want dat had ik toch gezegd? Nee, dus.)
Hij had amper tijd gehad de boel te mengen, toen begon de pot al te roken en werd de mix in hoog tempo heet en na een paar minuten keihard...
Een typisch geval van niet de aanwijzingen volgen, met overkatalisatie als gevolg.
Toen begreep 'ie ook waarom ik altijd een emmer water in de werkruimte had staan.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Ja ik ben aan het rondvragen want dergelijke avonturen als jij beschrijft wil ik vermijden. Ik loop daar ook op stuk. Er staat in de beschrijving '2 % verharder toevoegen'! Hoe weeg je dit en hoeveel moet je in eerste instantie aanmaken. En waar is die dispenserdop voor nodig. Maar goed. Ik ga dat wel ontdekken.

Groeten, Mabo

Hallo Mabo,

Ik kan het op de foto niet goed onderscheiden, maar ik denk dat je Methylethylketonperoxide als katalysator gekregen hebt.
Dat is giftig en daar wil je zo weinig mogelijk fysiek contact mee hebben (handschoenen!, Ik gebruikte altijd Marigold), vandaar de doseerdop.
Die schroef je op de fles met katalysator (of je gooit de katalisator over in de fles waar de doseerdop op past), als je dan in de fles knijpt, komt de MEKP omhoog in de doseerdop en kun je de hoeveelheid gemakkelijk aflezen.
Op de site van Vosschemie staat een rekenprogrammaatje dat voor je uitrekent hoeveel harder je voor een bepaalde hoeveelheid vinylester nodig hebt:
https://www.vosschemie-benelux.com/nl/product/hulpstoffen-harder-ups-harder-mekp-fl505g-100g
Zoals je ziet werkt het met kilo's, da's al een indicatie, dat de hoeveelheid katalysator voor de kleine hoeveelheden die jij in één keer kunt verwerken, erg nauw luistert.

Als je bijvoorbeeld 0,5 Kg hars ingeeft, is de uitkomst 0,01 kg katalysator, 10 gram.
Ben je wat ruig in het afmeten en wordt het per ongeluk 15 gram, dan ben je al 50% aan het overkatalyseren en zal de reactie een stuk sneller verlopen dan je verwacht...

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Methylstylekteonperoxide staat er inderdaad op de verharder en zal dat dan in de fles met de doseerdop doen.
Dank voor de link!

Informatie is verzameld en heb een werkbare instructie geschreven.
Ik noteer de stappen, hoeveelheden, mengverhoudingen, soort en aantal glasmatten en droogtijden.

Drie dagen voordat iets getoond kan worden.

Groeten, Mabo

Mabo,
Ik loop,denk,ik achter de feiten aan want heb het draadje al even niet gevolgd.

Waarom heb je niet voor epoxy gekozen?
En waarom koop je deze enorme hoeveelheden?

Informatie is verzameld en heb een werkbare instructie geschreven.
Ik noteer de stappen, hoeveelheden, mengverhoudingen, soort en aantal glasmatten en droogtijden.
Hallo Mabo,

Zou je die instructie willen delen?
Dan kunnen we meedenken en eventuele mogelijke missers eruit halen.

Groeten, Jan.

Screenshot_20220103-140250_WhatsApp.jpg
Hallo,

Ik heb een mallenpakket gekocht omdat daar alles in zou zitten. Niet bewust geen epoxy.

Het schema met instructies dat ik heb opgesteld is hier opgenomen.

Groetjes, Mabo

Hallo Mabo,

Ik zie geen ontluchtingsrollers op de foto, die heb je beslist nodig als je goed werk wilt kunnen leveren.

De materialen en werkwijze zijn duidelijk voor grotere producten gedacht, je hebt wel wat ervaring nodig, om met dit relatief grove materiaal een nette mal te kunnen maken, met name het gebruik van smalle gescheurde stroken glasmat om de rondingen goed luchtinsluitingvrij te kunnen realiseren.

Persoonlijk was ik voor epoxy en geweven glasweefsel gegaan, gemakkelijker te verwerken en beter geschikt voor zo'n klein product.

Sowieso zou ik, als de mal klaar is, géén glasmat gebruiken om de romp van te maken, dat wordt onnodig zwaar en grof. Glasweefsel werkt hier veel mooier, met een beter resultaat.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Ja die roller ga ik gebruiken om te ontluchten. Verder vraag ik mij af of ik niet beter met 150 ml kan beginnen. Want wat overblijft verhard ook met paar uur. Ik zal glasweefsel aanschaffen.

Groeten, Mabo

Laatst bewerkt:
Dat is mijn ervaring ook! Maar dat had ik al uitgebreid omschreven in mijn bouwverslag. Niet bij de pakken neerzitten Mabo. Gelukkig is jouw model bol, waardoor het opbrengen wat gemakkelijker is. Succes ermee! Gr. Klaas.

Mabo
Als je nog eens spullen nodig hebt, kan ik Poly Service aanbevelen. Hebben winkels in Nieuwekerk ad Ijssel en Amsterdam.
Goed advies in de winkel en ook in kleine hoeveelheden te koop.

Hallo,

Latex handschoenen aan, mondkap en bril op, ventilatie aan, deur open en tweemaal gecoat en eerste laag vinylhars met glasmat (microvezel-troep) erop.

upload_2022-1-4_21-44-47.png

Morgenmiddag de Mallenhars en 4 lagen glasmat erin verwerken. En dan laten uitharden, denk een dag.

Groeten, Mabo

Hallo Mabo,

Tip: snijdt / knip de overhangende glasmat weg zodra het uithardingsproces het toelaat (als het goed is, is het laminaat dan nog zacht, dus géén krachten er op uitoefenen), dan voorkom je plooien door het gewicht van de 'rok'. Ik zie op de foto op minstens twee plaatsen luchtinsluitingen langs de rand.
Zorg er ook voor dat het glas tot onder de dekrand benat is, anders heb je straks hechtingsproblemen.

Kijk even goed hoe lang de gebruikte materialen moeten uitharden vóór je er zelfs maar aan kunt denken om de plug te lossen.
Bij sommige harssoorten kan dit weken(!) in een warme omgeving zijn.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Dank voor de tip. Na drie uur knip ik de overhangende glasmat weg.

Het uitharden van de Vinylester Mallenhars neemt 2 uur in beslag volgens de omschrijving. Ik start morgen met het aanbrengen van de mallenhars met glasmatten en ga 6 uur later eens proberen.

Groeten, Mabo

Ik heb geen verstand van mallen en pluggen maken, maar ik vind het heel goed dat je gewoon aan het werk gaat met nieuwe technieken - uiteindelijk leren we 100x beter van doen dan van lezen of advies (hoe nuttig dat advies ook is). Petje af!

Hallo,

Het is uitgehard, mal zit vast aan de plug. Ik verwacht dat de plug sneuvelt bij het loshalen. Eens kijken hoe ik dit aanpak.

20220105_131534.jpg

Groet, Mabo

Echt respect dat je zonder ervaring gelijk voor deze aanpak gaat!
Leren door doen met aanwijzingen van de ervaren mensen hier.
Ik blijf het met plezier volgen!

Back