Motor/rotor voor Zeilbootje

Hoi Mabo,
lekker aan het doorzetten. Ik zou eerst de randen er even afslijpen met een dremel oid. Dat het vast zit is wel vrij normaal. Je zou kunnen kijken of je ergens een beginnetje kan vinden waar je iets ertussen kan steken. Een plastic spatel of keg oid. Vaak kan je dan met wat wrikken wel verder lang de rand. Of er met perslucht tussen, zoals al eerder getipt. Mijn ervaring is dat er eng veel geweld bij komt kijken.

Ps: Het begint zo een aardig bouwverslag te worden. Misschien kan je de moderators vragen je verslag te verplaatsen naar bouwverslagen en ook de titel te wijzigen.

Voldoende uitharden om een volgende laag aan te kunnen brengen is wat anders dan 100% doorgehard, bij voorkeur getemperd, vóór je de mal kunt lossen van de plug.

Zes uur is beslist te kort, ik zou, afhankelijk van de temperatuur waarbij de boel uithardt, minstens 24 uur wachten, liever (veel) langer, voor je de mal gaat lossen.

Maar ja, de praktijk is in dit geval de beste leermeester.

Groeten, Jan.

Hallo Mabo,

Als de bovenrand van je plug ook de bovenzijde van het dek is, kun je deze poging als leergeld beschouwen, want het glas zit niet overal aan de plug vast, dat worden straks uitstulpingen in je romp.

Je had ook een stander, of handgrepen aan de mal moeten lamineren, zodat 'ie straks rechtop kan staan en je meer houvast hebt bij het lossen van de plug.

Zoals gezegd, gladde plastic kieltjes tussen plug en mal wrikken om een begin te krijgen.
Afhankelijk van het aantal lagen loswas, zou je na verloop van tijd ruimte moeten krijgen om de kieltjes verder er in te duwen.

Met een nippel in de bodem had je er perslucht, of waterdruk op kunnen zetten om de plug uit de mal te drukken, nu ben je aangewezen op wat Bram zegt: "dat er eng veel geweld bij komt kijken".

Wees er op bedacht dat de vinylester wel uitgehard is, maar niet dóórgehard, dat duurt veel langer; het is nog relatief zacht en teveel druk op één kant kan de mal doen vervormen.

Groeten, Jan.

Aan het begin heb ik een link gegeven naar mijn bouwverslag (met epoxy trouwens) Daar heb ik ook vermeld hoe ik de romp van de plug heb bevrijd. Of het in dit geval ook op die manier is te doen.? Probeer eerst maar om die rafelige rok er zo goed mogelijk af te snijden of te knippen. Slijpen lijkt me een wat minder goede optie, het waarom heb ik ook vermeld in het verslag. Niet dat ik het allemaal weet, maar denk eerst aan je gezondheid. Gr. Klaas.

Hallo,

Bedankt voor alle tips! De plug is er uit!

Nu de randen eraf snijden, schoonmaken en polijsten voor de te trekken kopie. Ik zal daartoe een witte kleur gelcoat gebruiken denk ik!?

De vorm lijkt goed. Ik denk Klaas dat randen afsnijden de eerste poging wordt, anders toch (buiten) dremelen. Ik lees regelmatig jouw bouwverslag na.

Jan, ik trek hier weer een kopie van dus dat de glasmat uit de romp steekt maakt niet uit lijkt me. Ik las twee uur uitharden en heb zes gewacht, het voelt ook keihard aan. Mede omdat het bij de warme radiator heeft gestaan.

Ondanks in 12 uur tijd 6 x de plug in de loswas gezet te hebben zat het geplakt. Effin, het is er nu uit, maar wel door de plug eruit te snijden.

20220105_155635.jpg

Mal is loodzwaar, maar blijft wel drijven. Hoop dat dat ook met de kopie straks zo is.

20220105_155836.jpg

Groeten, Mabo

Mabo, Om er een romp(je) uit te trekken heb je een spiegelgladde mal nodig en die zie ik niet. Wat zit er nog in van de plug? Als dat er niet uit te krijgen is kun je beter opnieuw beginnen. Zie dit maar als een leerproces. Klinkt negatief, maar is niet zo bedoeld. Denk aan je eigen gezondheid en begin hieraan niet te slijpen en te schuren. Begrijp ik het goed dat de schuimplug in gelcoat hebt gezet en daar overheen polyester met glasmat? En dat ruwe oppervlak behandeld met loswas en daar overheen weer een paar lagen polyester met glasmat? Om polyester of epoxy van de mal te laten lossen heb je een spiegelglad oppervlak met loswas nodig, of een laag met tape waarop polyester of epoxy niet wil hechten. In wezen bepaalt die laag hoe glad je mal of romp eraf komt. In wezen is het rompje van mijn coastertje aan de binnenkant gladder dan aan de buitenkant. Zuinig als ik ben heb ik de mal overgeslagen en door netjes te werken en een gladde plug te maken is de buitenkant glad genoeg. Op het onderstaande plaatje zie je hoe glad de binnenkant is. En zo zou je mal er ook uit moeten zien. Alle oneffenheden in de mal zie je terug op je romp. Is natuurlijk wel weg te plamuren, maar dat is allemaal dubbel werk. Zet op een rij wat er allemaal is misgegaan. Maak een nieuwe plug met aan de bovenkant verlengde spanten. In ieder geval zo lang dat de plug een paar cm vrij staat van de bouwplank. Schuur de plug spiegelglad en bepaal op dat moment hoe je verder gaat. Of direct een rompje maken op de plug, of eerst nog een mal maken. Maak je gelijk een rompje dan kun je de plug afplakken met bruine tape. Wel zo glad mogelijk natuurlijk. Koop een paar m2 80 grams glasweefsel en maak daarvan de romp of de mal. Maak je een mal, dan zou ik de plug zo glad mogelijk lakken en na het uitharden van de lak deze in de loswas zetten. Omdat de romp een paar cm van de bouwplank staat kan het glasweefsel vrij afhangen. Daardoor is er weinig kans dat het van de plug loskomt. Zet voor jezelf nog eens alle handelingen op een rij. Ja, ik weet dat je de werkprocedure op papier hebt, maar door het in eigen bewoordingen op te schrijven ga je nog eens door het hele proces en blijft het beter in de bovenkamer hangen. Het klinkt allemaal heel belerend, maar de bedoeling is dat je het jezelf uit kunt leggen. Heel verhaal, maar neem de tijd. Ben zelf wel een week bezig geweest om alles op een rijtje te zetten en de procedure steeds te verbeteren. gelukkig met een hoop support van Forumleden. Succes maar weer! Gr. Klaas.

20151106_124622 Schroefas en roerkoning.jpg

Laatst bewerkt:
Hallo Klaas,

Ja moet spiegelglad zijn. De boardvulling zit deels vast en is hier en daar makkelijk los te krijgen. Wat opvalt is dat de polyester plamuur, waarmee de plug is bewerkt, is blijven plakken in de mal. Misschien dat warm water hier een oplossing is. Er zit gladde, groene, onderlaag onder. Mijn focus is nu die gladde onderlaag naar boven krijgen.

Dat filmpje van DioM is mooi en leerzaam. Mijn conclusie is dat deze man al een mooie en gladde Plug heeft wat het hele proces helpt.

Groeten, Mabo

Mabo, Het lijkt er op dat de polyester van de mal heeft gereageerd met de polyesterplamuur. Als dat zo is komt het nooit meer los. En als je mal niet spiegelglad is, steek er dan, hoe jammer ook, geen energie meer in. Een bolle plug is gemakkelijk te bewerken met plamuur, maar een holle mal lijkt me een drama. Heb mijn verhaal hierboven nog wat aangevuld en hoop dat je er iets aan hebt. Gr. Klaas.

Hallo Klaas, zucht!

Het zonder bouwtekening maken van een Plug was een tijdrovend werk, die weg ga ik niet meer af! Bij jou ziet het er allemaal tip top uit. Mooi resultaat! Hier toch nog even verder kijken met de Mal.

Ik heb zeker veel geleerd in dit proces, met name wat goed is gegaan is de tweede Plug die mooi glad, hard en in vorm is verkregen. Het is wel 6 x in de loswas gegaan, telkens na 2 uur en daarna 12 uur laten liggen. De hoeveelheden, het mengen en aanbrengen ging ook goed, alleen had ik wat nog kleinere glasmatjes moeten maken om de hoeken mooi te laten aansluiten, Jan viel dat ook op. Wat ik bij hetzelfde proces anders zou doen is eerst tape of lak en dan de loswas erop. En iets maken aan de Plug van de mal om te lossen, zoals hier ook door enkelen genoemd.

Komt niet vaak voor dat ik met liefde en aandacht bedrogen lijk uit te komen.

Fijn dat men hier meedenkt en snel reageert, dat is een "Booster"!

Gr.Mabo

Laatst bewerkt:
Mabo de verbinding schuim plamuur is nooit zo sterk als poly op poly (plamuur of wat dan ook)
Je plug moet spiegel glad zijn of zo als Klaas al heeft uitgelegd glad maken met bruine tape daar hecht in ieder geval epoxy niet op (al 30j geen poly meer aangeraakt dus geen idee bij poly) en dan kun je er een rompje aftrekken (lijkt mij voor een enkel rompje de beste/voordeligste methode). Op de manier waarop je nu bezig bent geweest heb je een stap gemist nl de plug van een glas laag voorzien ,zodat het een hard stevig geheel kan worden en als die spiegelglad in de DD lak staat die gepolijst is kun je verder. Maar begin nu eerst eens met een kloppend/strokend lijnenplan ik heb ff in mn map gekeken en dit lijkt wel wat op je vaders scheepje
20211226_220122.jpeg
en dit soort ontwerpen zijn zo te vinden.
Zelf ben ik ook sinds oktober met mn eerste "schuim" avontuur bezig
20211104_191346.jpeg

Dit is nog in het schuim tijdperk (let op glad geen plamuur (want plamuur is altijd harder dan schuim)
20211125_172334.jpeg

En hier na 2 glaslagen en wat spuitplamuur maar nog lang niet klaar voor een volgende stap

Succes groeten Dimitri

Laatst bewerkt:
Om eerlijk te zijn, als je een spanten plan hebt, zou ik gewoon een planken op spanten romp maken, die goed schuren en met keeperdoek en epoxy behandelen. Is ook een leercurve, vooral om het spanten raam stijf op een bouw plank te maken, maar lijkt mij minder moeilijk dan een plug, mal, boot.

met een lijnen plan kun je ook een Bread&Butter romp maken, dat heb ik met m’n eerste (en beste) duikboot gedaan, heb je eigenlijk geen keeperdoek meer nodig, wel moet je een hoop schaven en uithollen, maar dat was indertijd best snel voor elkaar. B&B wordt wel een zwaardere romp, dus niets voor al die wedstrijd zeilers hier…! Van die boot was het dek planken op spant! (Ja ik was een beetje raar bezig)

35321586-23F5-42EF-90E5-65BA9B7F36B8.jpeg

Hallo,

Dimitri, mooi en strak model! Lijkt wel schuim (welke?). Bedankt voor het tonen van een bouwplan. Bert heeft op 17-12-21 hier ook een idee aangereikt met een link naar de aanschaf van een bouwtekening van de "Emma"! Zoiets lijkt mij wat.

Mijn project moet ik echter eerst afronden. Het plamuur uit mijn Plug zit "vastgesmeed" zoals eerder te lezen en moet ik mee worstelen voordat ik het een wending kan geven.

Freek, mij lijkt een planken op spanten romp makkelijker, in ieder geval heb ik dan meer zelf in de hand. Mooie duikboot, ook weer zo een strak model(bouwer)! Gave schroeven ook! Als ik toekom aan de aandrijving wil ik daar graag meer van weten.

Gr.Mabo

Het is een soort xps net zoiets als dat jij gebruikt hebt ,zag het hier om de hoek bij een verherverbouwing liggen ff de aannemer gevraagd en kon van de restanten zo veel ik wilde mee nemen dus exact weet ik het niet.

Ik denk ook dat met latjes en spanten op een bouwplank of een knikspant een betere methode is voor een 1e keer bouwen (en ook leuker je ziet m nl groeien) schuim lijkt snel en makkelijk maar het is toch meer beeldhouwen dus lastig.Je moet hem er al in zien zitten zoiets als dat Italiaanse beeldje van David uit dat blokje marmer ;) en je gaat snel iets te ver en kan dan in dat (schuim) stadium niet meer terug

De Emma is idd leuk maar wel een meter lang waarom hou je het eerst niet wat simpeler en betaalbaarder bv een Basic Jolle (60cm) gewoon een rompje zonder poespas en simpelere en goedkopere electronica standaart servotje met arm voor zeil verstelling en een mast dat gewoon een stukje carbonstaf/buis is en zeilt prachtig

Hier een filmpje om een idee te hebben vh werk aan een Emma

Gr Dim

Hallo,

En weer door!

Ik heb keperdoek besteld om daarmee te lamineren en een kopie uit de mal mee te trekken. De mal eerst maar eens extra goed polijsten en stevig in de loswas.

Ik overweeg ook om eerst een gipsafdruk te maken, dan heb ik altijd een reserveafdruk.

Het is nu al een glimmend malletje!

BootmalSchoon.JPG

Groet, Mabo

Hallo Mabo,

Zie ik het goed dat je de restanten van de plug hebt laten zitten en daar een laag van het één of ander in gestreken hebt? Of heb je de buitenkant van de plug er toch (in stukken) uit gekregen?
Zo ja, wat heb je er in gesmeerd?

Als dat niet ondoordringbaar is voor polyester, krijg je hetzelfde als de eerste keer; ondanks dertig lagen loswas zal het niet willen lossen.

Op de foto is het niet goed te zien, maar de mal lijkt me verre van strak en glad, al die hobbels zie je straks in je product terug...

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

De mal is schoongemaakt, dus geen restanten in laten zitten en ook niets overheen gedaan. Waar je tegenaan kijkt is groene mallengelcoat. Dit is de orginele Mal!

Er zijn blijkbaar hobbels in de Plug geweest, kreeg die niet strakker. Natuurlijk zie je dat terug in de mal en straks de afdruk.
Ik lig daar met dit leerproject niet wakker van!

Belangrijk nu is dat er een kopie uit gaat komen waar ik mee verder kan.

Groet, Mabo

Laatst bewerkt:
Spraakverwarring: wat je laat zien op de foto is een mal met een laag groen er in.

De plug is de positieve vorm (in jou geval van schuim), waar de mal omheen gevormd wordt.

Ik zie het wel...

Groeten, Jan.

Jan,

Dank voor je reactie. Inderdaad bedoel ik de mal en heb dit aangepast. Het groen wat je ziet is mallengelcoat.

Groet, Mabo

Mabo heb je dit keer meer modelbouw (dus kleiner/lichter) weefsel besteld?

Dus max 160gr pm en 80grpm en minder dit vormt zich mooier drapeert beter

Succes en verbaast dat je m zo schoon gekregen hebt zonder beschadigingen!!

En schuren van een romp/plug doe je met een licht buigzaam schuurlatje dat minimaal 3 a 4 spanten overbrugd

Back