Motor/rotor voor Zeilbootje

Hallo Dimitri,

Dank voor jouw compliment! Het is intensief werk geweest, ik wil niets beschadigen. Gelukkig is de Mal keihard en warmtebestendig.

Ik las hier dat keperdoek beter drapeert, denk met die rondingen lijkt mij dat beter.

Groet, Mabo

Ja keperweefsel moet je hebben maar dat is er in verschillende (diktes) grammen per m2 . Ik zag bij je eerste bestelling 225gr en 450gr pm dat is veel te dik/stug je kan beter 1 laagje 80gr pm (of zelfs minder) en dan een of 2 lagen 160gr voor je rompje gebruiken (dus laminaatje van minimaal 3 lagen) . Als je weer 450 of 225gr pm hebt blijft het lastig het er netjes in te krijgen en erg zwaar bij meerdere lagen ook al is het keper doek!
Screenshot_20220107-212224_Samsung%20Internet.jpeg

Neem gewoon 3 lagen 80 gr. weefsel. Wordt sterk zat en werkt gemakkelijk. Bij mijn scheepje gaf het een rompdikte van 1 mm. Je kan later met wat restjes zonodig wat versterkingen aanbrengen. Succes! Gr. Klaas.

Hallo,

Ik heb 160 gram besteld, was de dunste die ze hadden en dacht is nog dunner dan 225 gr. glasmat. Ik zal 80 gram keperdoek ergens bijbestellen.

Inmiddels gepolijst en nu voor de eerste keer in de loswas. Ik ga er van uit dat het laminaat minder hecht op de mallengelcoat dan de polyester/foam plug. En gelijk bedenken dat ik rond de mal met het laminaat een horizontale rand vorm voor het lossen.

Groet, Mabo

Geknoei met loswas, neem gewoon keukenfolie daar hecht niets op zelfs seconde lijm niet.
Voor al mijn malle gebruik ik dit, ik heb nog nooit een mal hoeven slopen om hem er uit te krijgen.
Grt peter.

Hallp Peter,

Ja als ik de Plug strak had ingepakt in de keukenfolie was mij veel bespaard gebleven. Ik ga de eerste afdruk ook zo doen.

Groet, Mabo

Hallo,

Dun keperdoek komt binnenkort. Wel een proefafdruk uit de mal getrokken met dikker keperdoek. Met folie de mal belegd en dan komt het na 2 uur zo los! Dat had ik bij de Plug eerder moeten doen, temeer je daar de folie strak omheen kan trekken.

boot eerste afdruk.JPG

Komende week maak ik een afdruk van de bovenkant van de boot, zeker nu ik weet dat lossen goed gaat met die folie. Alternatief is bruine tape met loswas wat mogelijk een strakker resultaat geeft!? Ik kan dan ook gelijk in een bruine kleur de afdruk maken, scheelt weer met schilderen!?

Tegelijk vraag ik mij af hoe ik straks de mast ga bevestigen. Ik denk hier en daar versterkingsspanten en een bevestigingspunt maken wat verankerd is in de bodem van de boot. Moet ook gaan nadenken over de gewichtsverdeling met de servo's, batterij en motortje en bevestigingspunt kiel.

Tot zover,

Groet, Mabo

Laatst bewerkt:
Ik zou voor een beter resultaat ,dus zonder ook nog de rimpels vd folie gaan

Dit is er een mooi middeltje voor
Screenshot_20220109-175433_Samsung%20Internet.jpeg

Maar als je m zo schoon gekregen hebt zou ik me na een aantal lagen loswax geen zorgen maken

Als hij bij de eerste keer de folie had gebruikt, had hij een super strakke afdruk gehad heben.
Grt peter

Mabo,
Het maken en trekken van pluggen e.d. behoort nou niet precies tot mijn kennis- of ervaringsgebied, dus dat laat ik - in op- of aanmerkingen - graag aan de meer deskundige hier op het forum over.
Voor het leerzame ervan, volg ik het natuurlijk wel, immers je weet maar nooit of ik ooit ....................

Als ik terugkijk naar je eerste posten, de topictitel(s) waar het mee begonnen is, de benodigde wendingen daarna en waar je nu ondertussen staat of mee bezig bent, neem ik mijn petje voor je af :thumbsup:.
Vallen, opstaan :oops: en weer gewoon lekker doorgaan :yes:.
Ik volg het in elk geval allemaal met heel veel plezier :worship:!

Vandaag kwam ik bij toeval op een Engels FB pagina onderstaande post tegen, het (spreekwoordelijke) kwartje viel direct en wilde je deze twee plaatjes niet onthouden ;).
Ik heb nog even een stukje verder gekeken, maar helaas zo snel geen verdere info over het scheepje gezien :(.

Groet, Bert

Schermafdruk 2022-01-10 11.24.46-02.png

Hallo,

Bert, verassend te lezen en te zien dat je dit scheepje bent tegengekomen op een Engelse FB pagina, Leuk!:banana:

Ik lees "Allemand Greiner" en denk dat daar mogelijk het symbool "G" voor staat wat als sticker op de boeg zit. Ik ga daar gelijk eens op zoeken.

Ik heb dadelijk twee kale kopieën van de boot, een nette (in de maak) en een leermodel met kajuit en dek (gereed).

Schermafbeelding 2022-01-10 om 16.22.02.png

Met het leermodel ben ik momenteel aan het uitzoeken welke spullen ik moet aanschaffen en kijken hoe het in de boot past en net zo belangrijk voor mij, hoe het allemaal werkt! Want daar heb ik ook geen kaas van gegeten, zogezegd.

- Zeilservo? aanschaffen, en ... hoe werkt dat en hoe is het bekabeld?
- Roerservo? aanschaffen, met stangen e.d.
- Klein motortje met schoepenrad en bediening
- Batterij?
- Ontvanger? of zo
- Zender?

Tips altijd welkom.

En nog even toegevoegd, het idee van Jan (post 29, pag.2) spreekt mij aan. Weet niet hoe te maken maar ga me daar in verdiepen. Is dan dicht bij origineel en toch een roer!

Schermafbeelding 2022-01-10 om 17.30.27.png

Groet,
Mabo

Laatst bewerkt:
Bert, verassend te lezen en te zien dat je dit scheepje bent tegengekomen op een Engelse FB pagina, Leuk!:banana:

Mabo,
Als ik er zo eens over nadenk, is het misschien toch nog niet, of in elk geval minder, verrassend dan het lijkt.
Die Engelse hebben het veel meer in hun cultuur of genen om oude vintagespullen te bewaren of te verzamelen.
Kijk bijv. maar eens naar de al jaren lopende tv serie "Salvage Hunters" met Drew Pritchard.
Wat wij vaak als oude troep zien, zijn zij er nog helemaal weg van en als ze het in Engeland niet meer gevonden krijgen, steken ze - al dan niet mobiel of per internet - net zo gemakkelijk het kanaal over om aan deze kant daarvan verder te zoeken en vintagespullen op te kopen.
De FB pagina waarop ik de afbeeldingen van jouw model tegen kwam, heeft de toepasselijke naam "Bring Back Toy Boats" en is best aardig om eens te bezoeken.
Weinig of bijna geen RC, maar wel veel - vooral op zeil - scheepjes die hier al haast in geen 100 jaar meer voorkomen en het leuke is, dat ze er daar nog gewoon mee (wedstrijd)varen of tenminste verzamelen en zuinig op zijn :).
En zo hebben die Engelse o.a. nog wel wat meer FB pagina's waarop de oudjes het zo te zien nog goed doen en voor de liefhebbers daarvan interessant (of tenminste leuk :rolleyes:) kunnen zijn ;).

Groet, Bert

Met het leermodel ben ik momenteel aan het uitzoeken welke spullen ik moet aanschaffen en kijken hoe het in de boot past en net zo belangrijk voor mij, hoe het allemaal werkt! Want daar heb ik ook geen kaas van gegeten, zogezegd.

- Zeilservo? aanschaffen, en ... hoe werkt dat en hoe is het bekabeld?
- Roerservo? aanschaffen, met stangen e.d.
- Klein motortje met schoepenrad en bediening
- Batterij?
- Ontvanger? of zo
- Zender?

Mabo,
Je kan elke boot zo compleet als je wilt maken, maar waar ik bij dit scheepje van jou ook nog in geloof, is dat de eenvoud hem juist bijzonder zou kunnen maken.
Ik doel daarmee op bijv. de zeilbediening en ik meen dat ik dat ook al eens in een eerdere post voorgesteld heb.
Namelijk om de zeilservo (voorlopig?) weg te laten en de zeilen gewoon op een bepaalde (even uit te dokteren) stand vast zet.
Het enige wat je dan tijdens het varen hoeft te doen en op te letten is, sturen met je roer en voor de rest op de wind (t.o.v. de zeilen) en je omgeving in de gaten te houden.
Eenvoudiger en gemakkelijker kan je dus eigenlijk bijna niet leren (RC) zeilen.
Ik denk dat heel weinig mensen het nog maar gezien of ooit ontdekt hebben, maar als voorbeeld: de Gaffelschoener Irene die ik momenteel aan het bouwen ben, vaart in het filmpje (april 2015) van de ontwerper Gary Webb ook enkel maar op een stuurservo en pas in de latere versies is daar een zeilbediening met servo aan toegevoegd.
Het is dus maar een idee en het kan - kijkende naar het filmpje (en wat ik weet uit eigen ervaringen) - dus wel!

Groet, Bert

Het hangt er ook vanaf wat je leuk vind, bouwen of varen! Ik ben bezig met mijn roeraansturing, zeilaansturing en motor. Vind het bouwen leuk en moet dan leren zeilen. Als je zorgt dat het dek eraf kan, dan kun je de techniek makkelijker langzaam aan uitbreiden. Maar ook ik ben een beginner in zeilboten! Freek

Hallo Bert

Misschien ook waar. En zoals Freek aangeeft, kan ik de techniek ook later uitbreiden. Ik doe wel ook een motortje met afneembaar schoepenrad.

Ben die website aan het bekijken, leuk te lezen! Filmpje net bekeken, beregoed!

Freek, heb je voorbeelden van de techniek waar je mee bezig bent? Is leerzaam voor mij!

Groet, Mabo

Laatst bewerkt:
Bert,

Mij valt op dat dit bootje het kleinere zusje is, gezien dat het 4 in plaats van 6 patrijspoorten heeft en de vinkiel is weliswaar dezelfde vorm, maar kleiner! Op de post hierboven (155) kun je dat zien.

Dus er is een serie van deze bootjes! Interessant. Ik kan er verder niets over vinden onder franse jacht “Allemand Greiner”! Moet toch ergens te vinden zijn lijkt me.

Groet, Mabo

Back