Bart_Banaan zei:
Onzin: geen garantie is geen garantie.
Als jij weet dat er geen garantie op zit, en dat het misschien niet aan je verwachtingen voldoet, en jij besluit toch tot aanschaf, dan zal geen enkele wet jouw helpen. Niemand dwingt je om een motor te kopen, en niemand garandeerd dat hij aan je verwachtingen voldoet, en als jij hem dan toch koopt, dan helpt geen enkele wet jou...
Dus, dream on... Europa kost alleen geld, het zal nooit niemand helpen...
GEEN GARANTIE BESTAAT NIET OP EEN NIEUW GOED WAT EEN CONSUMENT KOOPT
Ik laat je de wet zien, ik laat je de europese richtlijn zien op dit gebied, ik laat je zien hoe een juridisch adviesbureau dit LETTERLIJK op hun site heeft staan.. en jij blijft volhouden dat er zoiets bestaat als 'geen garantie'. Wat je ook afgesproken hebt met de leverancier is totaal niet relevant,
volgens de wet heeft een consument garantie. Punt.
Wat mij betreft is de discussie afgesloten. Als je persé stug wilt volharden in je eigen mening, terwijl iemand glashard aantoont dat die niet klopt, dan houdt het op natuurlijk.
Tenzij je nog nieuwe wel onderbouwde argumenten hebt natuurlijk.
Hier nog een bron, misschien als ik het maar vaak genoeg herhaal, dat het dan doordringt. Lees vooral de dikgedrukte regels eens goed.
Voordat u als consument een product gaat aanschaffen, kan het handig zijn om u te laten informeren over de garantie die u bij dat product krijgt. Uit de vele vragen die KIESKEURIG hierover ontvangt, blijkt dat garantie vaak een heikel punt is, terwijl dat niet zo hoeft te zijn. KIESKEURIG heeft belangrijke punten op het gebied van garantie en de wetgeving over dit onderwerp beknopt op een rij gezet. Daarnaast vindt u hier handige links naar websites met wat meer uitgebreide informatie over garantie.
Europese richtlijn
Goed nieuws voor de consument! Op 1 mei 2003 is de nieuwe wet Koop en Garanties ingetreden. De wet is het eerste begin van de implementatie van de Europese richtlijn voor Consumentenbescherming en heeft veel positieve gevolgen voor het kopen van een product en de garantie die u daarbij krijgt.
Zo krijgt u meer zekerheid dan eerst het geval was. De consument geniet in alle landen van de Europes Unie ongeveer dezelfde bescherming.
Consumentengoederen
De nieuwe wet geldt alleen voor consumentengoederen. Hieronder wordt verstaan alle roerende goederen en speciaal voor u op maatgemaakte artikelen. Dus wasmachines, televisies, maatkostuums en kunstgebitten vallen onder de werking van de nieuwe wet. Ook de uitvoering van een door uzelf ontworpen keuken (die speciaal voor u wordt gemaakt) of het laten leggen van een parketvloer wordt gezien als een product.
[..]
Wettelijke garantie en fabrieksgarantie
Wettelijke garantie geldt altijd, voor alle bovenstaand omschreven consumentengoederen. Daarnaast wordt er vaak een fabrieksgarantie afgegeven. U moet dit eigenlijk zien als een extra garantie, hoewel deze garantie wel heel vaak gegeven wordt en bijna standaard lijkt. Aangezien u als consument geen koop sluit met de fabrikant maar met de verkoper, kan de fabrikant allerlei beperkingen stellen aan de fabrieksgarantie. Meestal is de fabrieksgarantie echter iets uitgebreider dan de wettelijke garantie, maar dat verschilt dus per producent. De verkoper moet zich aan beide houden. Na het verstrijken van de garantietermijn kunt u nog steeds verlangen dat de leverancier een gebrek herstelt of u een nieuw exemplaar geeft.
Maar blijf vooral volhouden..
Hoe krom het moge klinken, het volgende voorbeeld..
ik koop bij de 'expert' een nieuwe wasmachine. Ik spreek met de verkoper af dat ik geen garantie heb. De verkoper en ik sluiten een schriftelijk contract af waarin staat dat ik geen garantie heb. Dat tekenen we beide. Als dan, na een half jaar mijn wasmachine kapot gaat,
heb ik toch garantie. Dit is simpelweg omdat wij een afspraak gemaakt hebben die strijdig is met de wet, immers volgens de wet heb ik garantie. Je kunt onderling geen afspraken maken die strijdig zijn met de wet, of althans, dat kun je wel, maar als iemand dan naar de rechter stapt, zal die de afspraak ongeldig verklaren.
Hoe oneerlijk dat ook lijkt ("het was toch zo afgesproken")
dat is hoe de wet in Nederland werkt, en maar goed ook. Kijk maar eens naar de gemiddelde algemene voorwaarden van een winkel, hoeveel nonsense daar in staat. Zaken als dat goederen voor risico van de ontvanger zijn op het moment dat de winkel ze verstuurd heeft; wat niet waar is, enzovoort. Dat soort voorwaarden wordt dan ook om de haverklap nietig verklaard door de rechter, toch blijven winkels dat soort voorwaarden opnemen. Waarom? Omdat de consument zo dom is dat hij er in trapt!