Mugen Seiki MBX-6 & MBX-6T topic

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door amateur, 5 okt 2010.

  1. kurtje

    kurtje

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    3.024
    Locatie:
    Beringen
    Inderdaad op Astro zou ik ook 10 10 7 durven aanraden...
     
  2. kurtje

    kurtje

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    3.024
    Locatie:
    Beringen
    Een foto van mijn 'maagdelijke' MBX6 met een Ninja motor en 2 Orion servo's van 20kg en 10kg.[​IMG]

    Filmpje van mezelf op NBR in Mol met de MBX6

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. Jizmac

    Jizmac

    Lid geworden:
    14 dec 2009
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Rechts van Zwijndrecht & onder Papendrecht
    Ik ben mezelf voorzichtig aan het oriënteren voor een professionele wagen. Op diverse fora's lees ik dat de XB808 nogal wat problemen heeft met de pinion, maar verder een goede wagen is.

    De tegenhanger is natuurlijk de MBX6. Ik moet heel hard zoeken om ook maar 1 klacht te vinden over deze wagen. In mijn optiek kan dit alleen maar betekenen dat deze steviger / beter ontworpen is dan de XB808. Ook zijn er veel minder hop-ups, vanuit de fabrikant, voor te vinden. Dit geeft mij ook het idee dat er vanuit de kit veel meer is af te stellen.

    Maar... Jullie als trotse eigenaren. Wat is er bekend over deze wagen, waar moet ik rekening mee houden? Ik denk niet zoveel daar ik, zoals eerder gezegd, weinig kan vinden op andere fora over eventuele ontwerpfouten / klachten. Servo's en motoren zijn geen standaard onderdeel van de kit, dus deze info hoef ik niet zozeer.

    De aanschaf zal nog wel even op zich laten wachten, maar ik wil ter zijner tijd wel mee gaan doen met de Xceedcup.
     
  4. kurtje

    kurtje

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    3.024
    Locatie:
    Beringen
    Ik heb tot nu toe geen klagen van de kit, zoals gezegd zijnde de O ringen uit de diffs laten en eventueel de geleiders van de remschijfjes niet monteren zodat er niets vast kan tussen komen te zitten ...

    Voor de rest stevige wagen die tegen een stoot kan :D
     
  5. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Michel,
    10-10-7 ga ik proberen volgende keer, mits ik tijd heb om de olie te verwisselen :p
    Ik meende inderdaad weleens gelezen te hebben dat Reno Savoya (team rijder Mugen Seiki) altijd met erg dikke olie in de diffs reed.

    Jizmac,
    Tot nu toe heb ik ook nog geen problemen ondervonden, de auto laat vrij gemakkelijk aan zich sleutelen. Wel vind ik de spacers bij de ophanging van 1 en 2mm een ellende. Maargoed dat zal wel aan mij liggen. De ophanging is vrijwel spelingsvrij en werkt heel soepeltjes. Tot nu toe heb ik nog geen stukken gehad.
     
  6. J.Eichhorn

    J.Eichhorn

    Lid geworden:
    25 feb 2009
    Berichten:
    184
    Ik reed tijdens de wedstrijden met de xceedcup op Oss 15 15 7 of 20 15 10 in de diffs.. (ook als het nat is. Dikke diffs zorgen voor minder wielspin. Minder wielspin = tractie) Zorg ook dat je de de diktste stabi's (3.0) er voor en achter op hebt zitten en eventueel als je ze hebt ook de hardste veren met de witte pisons met 500 voor en 450 achter. Shocks in de shocktower in het binnenste gaatje (voor en achter) en op de draagarm in het buitenste gaatje voor en achter. Dit geeft nog meer stabiliteit in de bochten. Caster clipjes (zitten bij de bovendraagarmen voor) de dikste aan de achterkant en de 2 dunne aan de voorzijde.

    Als wilt heb ik nog wel wat setup sheets voor je van de xceedcups van de afgelopen jaren. Maar dan moet je maar even mailen.
     
  7. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Kijk dat is handige informatie. Ik zal een berichtje je kant op sturen want setup sheets zijn nooit mis :)
    Ik kreeg van andere rijders in Oss al te horen dat ik inderdaad de dikste swaybars er op moest zetten. Ik heb nu enkel de standaard er op zitten (ik geloof 2.3 en 2.7). Binnenkort toch maar even bestellen.
     
  8. m.velder

    m.velder

    Lid geworden:
    10 dec 2004
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Purmerend
    vergeet niet als je op Oss rijdt je rijhoogte drastisch te verlagen !!
     
  9. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Kijk mijn foto's op de vorige pagina's eens ;)
     
  10. amateur

    amateur

    Lid geworden:
    28 mei 2007
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Krimpen aan den IJssel
    ik zoek de maat van de imbusjes die je motor aan je motor steun vast zetten, ik kan heb niet vinden...
    is dar het cijfer voor de x? (sg3X12)
     
  11. J.Eichhorn

    J.Eichhorn

    Lid geworden:
    25 feb 2009
    Berichten:
    184
    Dat zijn de m3x12 boutjes. Zorg ook dat er een veer-ringetje onder zit. Dat voorkomt dat de schroefjes loskomen. gebruik in ieder geval geen locktite..
     
  12. amateur

    amateur

    Lid geworden:
    28 mei 2007
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Krimpen aan den IJssel
    nee ik weet dat die veer ringen er op horen ;), maar ik heb nu tijdelijk een trek starter en moest mijn motor iets verhogen en nu denk ik dat mijn imbusje niet echt lang genoeg is...

    edit: 3x25 besteld (kan altijd nog afdremelen, erbij lukte niet)
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2010
  13. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Jan,
    Je geeft aan om zowel voorop als achterop de 3.0mm swaybar te zetten, maar als ik zo zoek gaan de front-swaybars maar tot 2.6mm. Heb je gewoon een rear-swaybar voorop zitten?
     
  14. ebi

    ebi

    Lid geworden:
    14 aug 2007
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Emmen
    Gewoon een 3.0 achter stabi pakken en daar even de dremel inzetten.
     
  15. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Op die manier, helder!
     
  16. J.Eichhorn

    J.Eichhorn

    Lid geworden:
    25 feb 2009
    Berichten:
    184
    Ja sorry dat was ik er bij vergeten te vermelden.. Volgens mij heb je wel de 2.8 stabi voor voor kan en klaar.. maar de 3.0 stabi zal je van achter moeten gebruiken. Gewoon monteren. Zorg ervoor dat de verbinding met de draagarm in een rechte hoek staat. Ongeveer 1-2 mm mag hij voorbij de kogel komen en dan even aftekenen en doorzagen,dremelen, knippen Of wat je voorkeur ook heeft.

    Probeer ook eens een 1.6 mm boortje in handen te krijgen zodat je 1 gaatje van de witte pistons (de de 5x1.35) kan opboren naar 1.6mm. Dit zal de auto over de kleinere oneffenheden nog smoother maken waardoor je constanter rijd. Op Oss zal dit niet heel veel uitmaken in de handen van de meeste rijders.. Maar zodra je op andere banen komt zal je het zeker merken.

    Ik zag je filmpje van hoe je over de baan ging. Probeer ook eens iets minder uitgaande veerweg in de auto.(dus de droop schroefjes iets indraaien) Je zal zien dat je dan een stuk sneller door de chicane en de lange doordraaiende bochten heen zal gaan.
    Ik weet niet hoe je je ackerman plaat hebt staan. Maar die had ik geloof ik in het voorste gaatje staan.

    Maar vooral lekker rijden rijden en proberen! Je zal zien dat je snel de verranderingen in de setups zal merken en je eigen voorkeur er in ontwikkeld.
    En dan volgend jaar Xceedcups meerijden he! :D

    Suc6!
     
  17. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    p.s. ik had je nog een privébericht gestuurd over de setup sheets, is die wel aangekomen? :p
     
  18. amateur

    amateur

    Lid geworden:
    28 mei 2007
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Krimpen aan den IJssel
    kan iemand mij het 1 en ander uitleggen over de afstellingen, ik heb voor mijn MBX-6T met een B4 gereden en daar kon ik met de standaard instellingen aardig mee komen en soms de auto verlagen voor de schokbreker hoger of lager te zetten...

    maar met de MBX-6T kan je opeens veel meer afstellen lijkt het....
     
  19. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Jup dikkere diffs, dikke stabi's en hardere veren zijn the way to go op astro.
    Ik heb 3.0mm swaybars voor en achter en in de diffs 20/15/10 of 15/15/7. 10/10/5 kan ook als je van lichte diffs houdt, maar ik vond dat persoonlijk te dun. 20/15/10 is dan weer aan de dikkere kant. 10k achteraan vond ik net iets te dik.
    Rijhoogte heb ik 24mm voor en 25mm achter. Droop weet ik niet vanbuiten. En full laydown shocks. Hubs in het bovenste gaatje en een korte camberlink.
    Met het anckerman heb ik eigenlijk nog niet geexpirimenteerd. Dat staat altijd in het midden bij mij.
     
  20. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Zoek op internet eens de HUDY setup guide op. Daar staan vrijwel alle termen in en word er duidelijk op in gegaan wat er gebeurt als je bv. olie dikker of dunner maakt, wat er gebeurt als je rijhoogte aan de achterkant verhoogt, swaybars, camber, toe, kickup, shock posities, ackermann, caster en nog veeeeel meer.
     

Deel Deze Pagina