Ik heb een vraag over solderen. Gisteren ben ik begonnen met het solderen van 4mm HXT gold connectors. Ik heb nauwelijks ervaring met solderen en merk dat het toch lastiger is dan ik dacht. Misschien kunnen jullie mij nog tips geven want het gaat niet goed. Ik had hier beschreven. Ik heb de connector en de (onvertinde) kabel vast geklemd in een "derde handje" en de soldeerbout tussen connector en kabel gezet. Vervolgens het soldeertin tegen de kabel laten smelten. Het valt mij op dat er nauwelijks ruimte is tussen de kabel en de connector, dus ik had al mijn twijfels of het soldeertin wel naar beneden zou stromen. Het leek er inderdaad op dat het soldeertin niet doordrong tot de kern van de kabel en de bodem van het connector-cupje. Ik heb de soldeerbout (60W, want 30W lukte weer niet) er lang tegenaan gehouden, het leek er wel op dat het warm genoeg was. De kabel zit nu wel vast, maar het ziet er slordig uit (veel soldeertin aan de buitenkant) en ik heb er weinig vertrouwen in dat het een goede connectie is. Bij een tweede poging, met een nieuwe connector omdat de eerste gebroken was, ging het weer mis. Ik kon de kabel vrij gemakkelijk uit de connector trekken. Overal kan je lezen dat goed gesoldeerde verbindingen erg belangrijk zijn, dus ik wil het graag goed doen. Hebben jullie nog tips? Misschien een zwaardere soldeerbout?