multiplex Easystar deel 2.

Zaterdag was ik ook 'acheruit' aan het vliegen moest ik als ik te ver wegging gwn ff aanduiken en vol motor gaat perfect alleen bij sterke wind opletten met landen! Als de wind ff stopt valt ie zo naar beneden zonder motor dus met sterke wind altijd landen met een heeeel klein beetje motor

Zaterdag was ik ook 'acheruit' aan het vliegen moest ik als ik te ver wegging gwn ff aanduiken en vol motor gaat perfect alleen bij sterke wind opletten met landen! Als de wind ff stopt valt ie zo naar beneden zonder motor dus met sterke wind altijd landen met een heeeel klein beetje motor
Sowieso is het verstandig om een beetje gas te houden anders valt de luchtstroom langs het hoogte- en richtingsroer weg en ben je onbestuurbaar. ;)

Als er geen of weinig wind is kom ik gewoon zonder gas binnen gaat perfect maar ik heb wel een vergroot richtingsroer

Ik land tot nog toe altijd tegen de wind in met motor uit... Meestal heb ik een mooie lijn en daar houd ik hem in, gevolg ik moet altijd een meter of 20 tot sosm 30 lopen, maar het is altijd een prachtige landing....

Hen weinig ervaring met vliegen, en helemaal met wat wind... De eerste vlucht was zo goed als windstil, daarom verbaasde me het ook zo, dat hij nu zo anders reageerde...

Ach we wennen er wel aan! Ik laat me niet stoppen! :)

Als er geen of weinig wind is kom ik gewoon zonder gas binnen gaat perfect maar ik heb wel een vergroot richtingsroer
Yep, dat scheelt al heel veel. :yes:

easy-modified_rudder2.jpg

Ach we wennen er wel aan! Ik laat me niet stoppen! :)
Ohoh, klinkt als een nieuwe verslaving. :D Het is één van de grootste gevaren met vliegen. Door de grondsnelheid lijk je wind mee verselijk snel te gaan, gevoelsmatig neem je wat gas terug en ineens valt je vliegtuig uit de lucht. Stall!!! 8O Door te weinig snelheid valt de lift op de vleugels weg en je stort zo neer. Met een EZ een kwestie van wat gas geven en de neus een beetje omlaag drukken en je vliegt weer. Maar met een flinke balsa/folie kist kan dat heel anders uitpakken. :( ;)

Dat verschil heb je met varen ook, dat wist ik, logische dus ook bij " in de lucht" ..

Ja, er komt nog best veel bij kijken bij dat vliegen.... En dan hebben we het over het gemakkelijste te viegen vliegtuig... Kun je nagaan wat we nog te leren hebben...

Even wat anders, gisteren waaide het redelijk, en Wiebe vlog mijn vliegtuig, en kwam aanduiken, (vloog tegen de wind in)bij het loslaten van het hoogte roer bleef mijn EZ min of meer in de duik zitten, en niet zoals Wiebe verwachtte, dat hij zichzelf levelde, en uit de duik kwam...

Gisteren zelf met een beetje wind gevlogen, hetzelfde geprobeerd, en ik dook ook wind tegen, en bij mijn kwam hij wel lichtelijk uit zijn duik. Ik heb het zwaartepunt iets naar voren ziten,mijn Zippy 3s 2200mah zit helemaal voorin de cockpit.

Regelaar en ontvanger zitten daar achter. Assan ontvanger 6 kanaals, weegt geen drol, en een plush 30amps wat ook niets weegt.

Wel vindt ik het prettig dat als ik op cruise snelheid (half gas maximaal)zit, dat mijn Ez niet of nouwelijks klimt bij het gasgeven, dat vindt ik irritant. Op de sim ok, trim ik hem altijd wat naar benee, anders blijf je maar op down drukken..

Kan dat hier mee te maken hebben ??? Wiebe dacht van niet, ik denk van wel, maar goed, ik ben noob..
Iemand een reactie of verklaring ???

Sorry als deze vraag al eerder gesteld is... En alvast bedankt voor het geduld, dat jullie met mij hebben...

Zo, net de 7x5 prop erop gezet.... goeoeoeoeiendag zeg, wat een verschil.

Denk dat half gas over-een komt met vol gas met de 6x4 prop :P zo voelt het iig wel als je hem vast hebt.

Ook even een seconde of 40 vol gas gegeven, en de accu houdt het :P

Ook even een seconde of 40 vol gas gegeven, en de accu houdt het :P

haha, da's ook een manier om iets te testen :D toch lijkt me een wattmeter verstandiger (en duidelijker, weet je gelijk het verbruik)

Nu bij de eerste keer vliegen even een lipo apart houden, 2 minuten volgas mee vliegen, dan met gas dicht landen. Kijken wat erin gaat tijdens het laden. Kun je mooi inschatten hoeveel minuten motorloop de EZ straks heeft :)

haha, da's ook een manier om iets te testen :D toch lijkt me een wattmeter verstandiger (en duidelijker, weet je gelijk het verbruik)

Nu bij de eerste keer vliegen even een lipo apart houden, 2 minuten volgas mee vliegen, dan met gas dicht landen. Kijken wat erin gaat tijdens het laden. Kun je mooi inschatten hoeveel minuten motorloop de EZ straks heeft :)
Als ik heel eerlijk moet zijn.... MEET ik nooit!
ik beredeneer vaak :)
een motor trekt met een bepaalde prop, een bepaalde stroom.
Een accu kan een bepaalde stroom leveren (in dit geval, 60 ampere, constant)

Gezond verstand is dan al genoeg om iig te weten dat de accu het gewoon wel trekt natuurlijk ;)

Maar dat vliegen, landen en laden dat gaat zowiezo gebeuren, om te kijken hoe lang we dan met 1 accu kunnen vliegen (want de buurman heeft er 2).

Overigens heb ik een maat gevraagd zijn amp-meter mee te nemen, om verschillende props nogmaals te testen :)

Ook wel even makkelijk om te weten: de motor trekt met 7x7 max 30 amp.

Hoi ,

Ik heb me na een paar dagen ook
zo'n easystar aangekocht ,
alles werkt perfect maar is het
waar dat de speed 400 motor
een soort koeling heeft die bij een
te hetee temperatuur de motor
doet uitvallen? En hoe bepaal je hiervan het zwaartepunt?
Vind dit nog moeilijk.

Hoi Jeff,

De 'koeling' waarover je praat bestaat voornamelijk uit de gaten voor en achterin de motor :) Door de vliegsnelheid (en de draaiende prop) wordt lucht door de motor getrokken waardoor deze afkoelt. Als de motor te heet wordt dan kan deze inderdaad uitvallen, over het algemeen zal dat definitief zijn. Het aanvoerkanaal bovenin je EZ niet dichtstoppen dus!

Het zwaartepunt staat in de tekening aangegeven (kom je tijdens de bouw vanzelf tegen), als je ervan uit gaat dat je de accu (afhankelijk van wat voor accu je hebt gekocht) voorin de neus kwijt moet kun je de electronica het best achterin de accuruimte inbouwen, dan kun je eventueel nog schuiven met de accu. Heb je de RTF versie gekocht dan moet ook daarvoor het CoG aangegeven staan ergens in de papieren. Zo uit mijn hoofd zit deze een halve centimeter achter de tunnel waar de vleugelbuis doorloopt.

.......... Even wat anders, gisteren waaide het redelijk, en Wiebe vlog mijn vliegtuig, en kwam aanduiken, (vloog tegen de wind in)bij het loslaten van het hoogte roer bleef mijn EZ min of meer in de duik zitten, en niet zoals Wiebe verwachtte, dat hij zichzelf levelde, en uit de duik kwam...

Dat komt door de druk van de wind op de vleugel. De Easystar weegt niet veel dus bij een sterke wind kan je daar best "last" van hebben. Je moet er wel voorzichtig mee zijn want bij echt sterke wind kan het gebeuren dat je het vliegtuig niet meer met de neus omhoog krijgt. Pas vlak boven de grond, waar de wind altijd minder wordt, krijg je weer vat op het vliegtuig. Met een beetje mazzel krijg je hem nog netjes op de grond.

Gisteren zelf met een beetje wind gevlogen, hetzelfde geprobeerd, en ik dook ook wind tegen, en bij mijn kwam hij wel lichtelijk uit zijn duik. Ik heb het zwaartepunt iets naar voren ziten,mijn Zippy 3s 2200mah zit helemaal voorin de cockpit.

Regelaar en ontvanger zitten daar achter. Assan ontvanger 6 kanaals, weegt geen drol, en een plush 30amps wat ook niets weegt.

De wind was blijkbaar minder toen jij vloog. Daarmee dus ook de druk op de vleugel bij iets aanduiken.

Wel vindt ik het prettig dat als ik op cruise snelheid (half gas maximaal)zit, dat mijn Ez niet of nouwelijks klimt bij het gasgeven, dat vindt ik irritant. Op de sim ok, trim ik hem altijd wat naar benee, anders blijf je maar op down drukken..

Kan dat hier mee te maken hebben ??? Wiebe dacht van niet, ik denk van wel, maar goed, ik ben noob..
Iemand een reactie of verklaring ???.........

ELK vliegtuig gaat klimmen als je meer gas geeft, dat is een natuurwet! Veruit de meeste modelvliegers monteren de motor zo dat hij een aantal graden naar beneden wijst. Hierdoor zal de motor de neus naar beneden trekken wat het klimmen van het vliegtuig tegen gaat.
Eigenlijk is dat een beetje dom :oops: want er wordt een flink deel van het vermogen voor gebruikt.
Bij de grote luchtvaart gebeurt dit echt niet! Daar wordt de trim gebruikt om de invalshoek van de vleugel te verkleinen (down trimmen). Hierdoor wordt de lift van de vleugel minder maar ook de weerstand. Hierdoor kan je sneller vliegen met minder motor vermogen. Nu is dat sneller vliegen bij modelvliegtuigen niet zo erg belangrijk maar in de grote luchtvaart is dat van heel groot belang.

Kijk, super, dus dat down trimmen, of extra down mixxen bij gas geven, is zo gek nog niet!

Super, weet deze noob weer wat meer!.

Wat is bij jullie eigenlijk de maximale uitslag van het hoogteroer?
Volgens de handleiding moet die 4-5mm zijn, maar bij mij is dat nu 11 mm (bij maximale uitslag omhoog komt het hoogteroer bijna tegen het richtingsroer). Is ook niet meer makkelijk aan te passen omdat ik de bevestiging al met secondelijm vastgezet had voordat ik ging meten :oops:, deze volgorde is wel helemaal volgens de handleiding trouwens...:rolleyes:.

Heb de uitslag nu in mijn zender begrenst, of zou dat problemen kunnen geven?

Na mijn splinternieuwe Graupner kadet na 5 seconden de grond te hebben geboord en nu als brandhout verder gaat heb ik mij maar een easystar gekocht met een brushles motor
e.d, ik hoop dat ik nu meer geluk heb en met de easystar het vliegen onder de knie krijg.

Ik zou ze alleen begrenzen als je nieuw bent in het vliegen zodat je EZ wat relaxter reageert de eerste tijd en daarna gewoon weer de uitslagen op 100% zetten. Soms kan het erg prettig zijn net een beetje meer uitslag te hebben. En je leert er heel goed door om (erg) kleine bewegingen met de knuppels te maken (zelf stuur ik altijd met duim en wijsvinger en nooit met de duimen op het uiteinde van de knuppels)

Heeft er iemand een nederlandse bouwbeschrijving voor de easy star ?
Of kan je die ergens downloaden misschien ?

Nederlandstalig? Is engels een groot probleem dan? Volgens mij is er toch niet al te veel tekst.. Mocht je ergens niet uitkomen voel je vrij om het hier te vragen :)

Back