multiplex Easystar deel 2.

Ik zeg, doen :)

Deze heb ik er zelf in gehad: HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT 2835 (380S) 2200kv Brushless Inrunner
en deze regelaar: http://www.unitedhobbies.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6458
prop adapter: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Shaft adapter to suit 3.175mm motor shaft (collet)
prop: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Master Airscrew propeller 6x4 (2pc) (voor twee)

Samen ook bijna dat bedrag én dan komt er nog verzenden vanuit Hong Kong bij, dus twee weken wachten voor je het hebt (minimaal)

Voor dit geld zou ik brushless gaan vliegen (wel met 3s lipo dan!), levert ontzettend meer lol op van je easystar, geloof me :)

Volgens mij zijn de lipo's op dit moment redelijk goedkoop bij united hobbies, bestel je ze in Duitsland, heb je ze ook zo:
http://www.unitedhobbies.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=13933
$15 per stuk (goed 12 euro dus) en je betaald maar 10 euro verzendkosten, dus maakt niet uit hoeveel je er laat komen (tot 10 kilo dan, maar dan heb je aardig wat lipo's ;))

Ik heb mezelf ook weer een nieuwe easystar kado gedaan.
Heb hem net besteld bij Hoellein, nadat Sadkingbilly meldde dat hij daar het meest voordelig is, zelfs met de verzendkosten erbij.

Ik ga hem inzetten, om een nieuwe tak van het modelvliegen te ontdekken, namelijk het FPV-vliegen. Ik zal daar niet te ver op ingaan, want dit is niet het juiste topic ervoor.

Ik twijfel alleen nog over het wel of geen ailerons erin maken. In mijn huidige easystar, die niet meer in staat is om een FPV-setje te dragen, had ik ze wel gemaakt, en het rudder niet vergroot. Alle FPV-easystar hebben een vergroot rudder, en niet allemaal hebben ze ailerons erin. Ik zal dit ook nog eens droppen bij de afdeling FPV op het forum.

Vond wel een hele stoere mod voor de easystar via google.
EasyStar-2-530x351.jpg

EasyStar-1.jpg

Nu zijn de flaps misschien een beetje overdreven op een easystar, omdat de easystar van zichzelf al genoeg lift en zweefvermogen creëert.

Ik zal in het FPV gedeelte een draadje bijhouden denk, over de bouw en het plaatsen en mijn ervaringen met het FPV-en.

Grtz

Hoi pebbles,

Leuk om te lezen, ik heb ook net een nieuwe easystar opgebouwd met een brushless motortje en een prop adapter van sadkingbilly. Ook heb ik het roer vergroot. Zodra het weer het toelaat ga ik um testen en als die goed vliegt ga ik mijn net gekochte fpv spullen erop bouwen. Mijn oude easystar heeft in het water gelegen en nu is de regelaar stuk. Ook hier heb ik net een nieuw brusless setje voor besteld. zodra dat binnen is ga ik dat erop zetten. Ik zal je fpv draadje met belangstelling volgen8)

Nou, da's ook toevallig. Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Heb jij in je nieuwe easystar ailerons gemaakt, of ga je alleen op een vergroot rudder vliegen? Heb je toevallig ook foto's als je ze gamaakt hebt tenminste,

Ik zal niet verder vragen over je fpv gebeuren, dan vervuil ik dit draadje te veel.

Toevallig actief in het FPV gedeelte?

Persoonlijk zou ik zeker ailerons in de EZ bouwen, vooral als je FPV wil gaan vliegen. Het geeft gewoon een enorm stuk meer controle; en als je rustig wil zweven blijf je toch gewoon van de stick af (of je sluit de stekker niet aan, wel even een stukje tape over de roeren dan zodat ze niet uit zichzelf kunnen gaan deflecteren)

De flaps op de EZ zijn inderdaad een goed idee en hebben niets (of in ieder geval heel weinig) met zweven te maken. Flaps worden voornamelijk gebruikt om een toestel dat juist té goed zweeft (zoals de easystar dus :D) af te remmen voor bijvoorbeeld een landing. Door de flaps naar beneden te zetten (90 graden is teveel, een graad of 60 is ruim voldoende) en daarbij iets hoogteroer down mee te mixen in je zender gaat de easystar letterlijk vol in de remmen zonder rare hoogte afwijkingen. Vooral ideaal voor met de hand vangen of kleine veldjes (in de bebouwde kom bijvoorbeeld), bovendien kun je met flaps een zeer steile dalingshoek gebruiken zonder dat je idioot veel snelheid opbouwt (hierbij is 90 graden wel weer nuttig, meer weerstand)

Ik zou dus zeggen, als je het gewicht kunt dragen (weet niet wat je FPV setje weegt) én je kunt vier extra servo's kwijt op je ontvanger zou ik het gewoon doen. Zoals eerder gezegd, zowel flaps als ailerons doen niets zolang je van die knuppel afblijft :)

-edit- de bedrading voor de ailerons kun je het mooist in de EZ inbouwen als de vleugelstok-covers er nog niet ingelijmd zijn. Snijd aan één kant een tunneltje (zodat je de draad niet vastlijmt), druk de draad - verlengdraad met de servo er al aan - erin en lijm de cover op zijn plek. Zorg dat je de servo al ingebouwd hebt (aftekenen op de vleugel, dan met de dremel en zo'n rood rond slijpsteentje dat erbij zit voorzichtig schuim wegfrezen tot de servo goed past)

Laatst bewerkt:
Ik heb er een paar fotoos op gezet van mijn easystars MijnAlbum.nl - easystar De spullen voor ailerons heb ik al wel in huis maar ik wil eerst nog wat oefenen met alleen een vergroot rudder en als alles goed functioneert gaat de cam erop. Ik heb een vraag uit staan op het fpv gedeelte met betrekking tot mijn headtracker welke ik niet aan de gang krijg, voor de rest daar nog niet echt actief.

De flaps op de EZ zijn inderdaad een goed idee en hebben niets (of in ieder geval heel weinig) met zweven te maken. Flaps worden voornamelijk gebruikt om een toestel dat juist té goed zweeft (zoals de easystar dus :D) af te remmen voor bijvoorbeeld een landing. Door de flaps naar beneden te zetten (90 graden is teveel, een graad of 60 is ruim voldoende) en daarbij iets hoogteroer down mee te mixen in je zender gaat de easystar letterlijk vol in de remmen zonder rare hoogte afwijkingen. Vooral ideaal voor met de hand vangen of kleine veldjes (in de bebouwde kom bijvoorbeeld), bovendien kun je met flaps een zeer steile dalingshoek gebruiken zonder dat je idioot veel snelheid opbouwt (hierbij is 90 graden wel weer nuttig, meer weerstand)

Flaps worden in de normale vliegerij gebruikt voor meer lift. Als je een toestel af wilt remmen, moet je volgens mij speed(air)brakes gebruiken, flaps met de uitslag naar boven toe. Wellicht is het effect van beide hetzelfde op een rc vliegtuig, anders als bij normale vliegtuigen.

Heb je zelf ervaring met flaps, speed(air)brakes? Ze zouden in mijn 9 kanaals zender moeten kunnen. Vrije kanalen op zender en ontvanger genoeg.

Ik vermoed dat flaps in de normale vliegerij gebruikt worden voor een combinatie van dingen; meer lift bij een lagere grondsnelheid en meer controle op de roeren. Ja, bij RC kun je wingbrakes gebruiken (die uitklappende dingen in de vleugels) maar meestal volstaat het om flaps down te gebruiken, zolang je daarin maar elevator down meemixt om de opwaardse druk af te vangen. Ik gebruik zelf flaps in mijn brushless easyglider en in (op de 1 meter na) al mijn DLG's. Vooral bij de laatste is het resultaat verbazingwekkend. In een hoek van 60 graden of meer naar beneden duiken, tien meter boven de grond vol flaps (let wel, dan heb ik het over ailerons die de hele lengte van de vleugel hebben, deze gebruik je ook als flaps, deflectie tussen 45 en 60 graden) en het toestel remt zo extreem af dat je er naartoe kunt stappen en het uit de lucht pakken.

Natuurlijk zal bij een zwaarder toestel (fullsize, 1.5 meter, DLG weegt bij weinig wind dus zonder ballast rond de 260 gram vliegklaar) dit minder effect hebben maar zelfs de easyglider, die vrijwel niet op de grond te krijgen is, werkt het goed. Wat het effect is bij gemotoriseerde toestellen moet ik nog proberen (mijn - op goudstekkers wachtende - FMS mustang heeft ook flaps)

Hoi mensen,

Vanochtend windstil, ideaal voor een beginner.
Zowaar vandaag mijn eerste vluchten zonder meteen te crashen. Ik kon zelfs in de lucht trimmen, loopings maken en een aantal keren de vlucht afsluiten met een "nette" landing.

Daar ik alleen vlieg, gooi ik zelf de easystar uit de hand, na een luttele seconde horizontaal duikt hij en meestal kan ik net voordat hij de grond raakt, zoveel hoogteroer geven zodat ik toch nog voldoende hoogte krijg.
Eenmaal in de lucht vliegt ie heerlijk rustig.

Hoe kan ik nu starten zonder die duik na de eerste seconde?

A) hoger opgooien met meer snelheid
B) meteen al meer hoogteroer geven, vanaf het begin
C)motor niet te veel toeren geven; nu geef ik 100% gas
D) combinatie van A, B of C.
E) iet anders.........

Laatst bewerkt:
Hoe gooi je het toestel op? (hoek, kracht)

Watvoor motor heb je?

en niet geheel onbelangrijk: hoe vliegt hij in de lucht, zonder hoogteroer input?

En je zwaartepunt wel op de juisten plek?

Laatst bewerkt:
[

[A) hoger opgooien met meer snelheid
B) meteen al meer hoogteroer geven, vanaf het begin
C)motor niet te veel toeren geven; nu geef ik 100% gas
D) combinatie van A, B of C.
E) iet anders.........[/QUOTE]

Ik zou van deze kant gaan voor.3/4 gas.doe ik zelf ook gaat prima.
probeer het uit.
gr Hans 8)

vol gas kan prima, maar dan moet je wel een goed CG hebben, en hij moet zonder hoogteroer input wel level blijven in normale vlucht....
Een KLEIN beetje up is zelfs vaak aan te raden....

Een ez* moet zelfs zonder gas te starten zijn, omdat ze super zweven!

Inderdaad, klinkt alsof je CoG niet helemaal goed ligt. Als dat wel goed is kun je de EZ zonder gas gewoon rechtuit gooien waarna deze minstens een meter of tien moet zweven. NOOIT een toestel in een hoek omhoog gooien tenzij je 110% zeker weet dat hiervoor genoeg vermogen is! Niet alleen hoeveel gas je geeft is van belang maar ook hoeveel luchtsnelheid je toestel nodig heeft om te blijven vliegen.

Wat je kunt proberen is het toestel op de hand, iets achter en boven je schouder houden, ongeveer 2/3 gas geven, een stap of vier doen om snelheid op te bouwen en dan met een krachtige worp (meer duwen dan gooien, niet gaan smijten dus, het is geen steen!) meer vaart maken. Met zoveel gas zou je toestel makkelijk gewoon rechtdoor moeten kunnen vliegen zonder hoogte te verliezen.

Zo de EZ* heeft zijn maiden gehad, in het heuvelachtig Ardennen. Ik heb hem gevlogen zonder rolroeren. en er stond niet zo veel wind waarschijnlijk 2-3 BFT, maar het is dus bijna onmogelijk hem te vliegen zonder rolroeren... na 5 volle seconden naar rechts , gewoon niet willen draaien...

CG was spot on :D
Nu maar wachten op HK...
Alleen had mijn EZ zo een 'pomp' gevoel... klimmen, dalen (met gas uit) zoals die silverlitjes, ik kreeg het er niet uitgetrimt :confused:, misschien nog eens proberen met de accu een beetje naar voor.

dan is je cg icm je motordomping niet OK waarschijnlijk. Heb hetzelfde gehad (met een ander pusher toestel dan)
Dan lijkt het met gas erop ok door de verkeerde motordomping, maar met gas uit dus niet :)

Makkelijk te testen: vlieg horizontaal met vol gas, haal dan het gas eraf, en geef geen up of down. Als hij up of down gaat vanzelf, is je motordomping niet ok.

Het is de EZ* setup van MPX en aan de motor domping kan ik niet veel doen ;)

Misschien was het boven wat te winderig? heb maar 2 min gevlogen en niet echt kunnen trimmen ;)

Zo de EZ* heeft zijn maiden gehad, in het heuvelachtig Ardennen. Ik heb hem gevlogen zonder rolroeren. en er stond niet zo veel wind waarschijnlijk 2-3 BFT, maar het is dus bijna onmogelijk hem te vliegen zonder rolroeren... na 5 volle seconden naar rechts , gewoon niet willen draaien...

CG was spot on :D
Nu maar wachten op HK...
Alleen had mijn EZ zo een 'pomp' gevoel... klimmen, dalen (met gas uit) zoals die silverlitjes, ik kreeg het er niet uitgetrimt :confused:, misschien nog eens proberen met de accu een beetje naar voor.

Gefeliciteerd met de maiden :D

Maar ik moet je wel corrigeren, Easystar is perfect te vliegen zonder rolroeren, sterker nog, rolroeren voegen nagenoeg niets toe bij dat kistje (ja, ik heb er wel eens mee geëxperimenteerd en laat ze lekker achterwege). Vergroot het richtingsroer indien nodig maar wat, dat heeft wel effect, meer is er absoluut niet nodig om goed met een Easystar te kunnen vliegen. Als je er meer mee wilt spelen, experimenteren etc. kan het leuk zijn, maar niet om het toestelletje goed vliegend te krijgen.

Veel mensen lezen zo'n forum, als ze dan zo'n bericht tegenkomen
maar het is dus bijna onmogelijk hem te vliegen zonder rolroeren...
Kunnen ze een verkeerd beeld krijgen van dit toestel.

Het probleem met hoogte is wellicht op te lossen door wat met CG te spelen, leg accu maar eens wat verder naar voren/achteren en probeer het nog maar eens een keer 8) Bij winderig (vooral bij vlagerig) weer, kan het nog wel eens helpen om accu iets verder naar voren te leggen dan normaal.

Ja met winderig weer en klein richtingsroer was het voor mij bijna onmogelijk ;)

Ik ben dan ook nog niet echt een ervaren piloot en het was al eeen 3 maand geleden dat ik achter de knuppels stond ;)

Rolroeren zet ik erin heb nog 2 servo's liggen, ik vind vliegen met rolroeren gewoon fijner ;)

Back