multiplex Easystar deel 2.

Hoe gooi je het toestel op? (hoek, kracht)

Watvoor motor heb je?

en niet geheel onbelangrijk: hoe vliegt hij in de lucht, zonder hoogteroer input?

En je zwaartepunt wel op de juisten plek?

Wellicht is mijn "ingooihoek" te groot en gaat de EZ daardoor meteen in een stall. Ik neem twee stappen en gooi dan. Maar ik weet dat ik met gooien niet zo vaste hand heb.

Ik heb een standaard motor speed 400 met een standaard prop (die zwarte met de neergebogen punten) en vlieg met 2s lipo (2200mAH / 130 gram).

In de lucht vliegt ie heel rustig en met iets meer dan 3/4 gas blijft tie mooi op hoogte zonder hoogteroercorrecties.

[

[A) hoger opgooien met meer snelheid
B) meteen al meer hoogteroer geven, vanaf het begin
C)motor niet te veel toeren geven; nu geef ik 100% gas
D) combinatie van A, B of C.
E) iet anders.........

Ik zou van deze kant gaan voor.3/4 gas.doe ik zelf ook gaat prima.
probeer het uit.
gr Hans 8)[/QUOTE]

Ga ik ook proberen. Tot nu toe gooide ik hem met bijna vol gas (>3/4), daar ik bang was dat hij anders niet snel genoeg hoogte zal maken.

vol gas kan prima, maar dan moet je wel een goed CG hebben, en hij moet zonder hoogteroer input wel level blijven in normale vlucht....
Een KLEIN beetje up is zelfs vaak aan te raden....

Een ez* moet zelfs zonder gas te starten zijn, omdat ze super zweven!

....."
level blijven in normale vlucht.
"...
dat doet ie ook wel........ eenmaal in de lucht en op hoogte kan ik mijn handen van de zender houden...

Laatst bewerkt:
Inderdaad, klinkt alsof je CoG niet helemaal goed ligt. Als dat wel goed is kun je de EZ zonder gas gewoon rechtuit gooien waarna deze minstens een meter of tien moet zweven. NOOIT een toestel in een hoek omhoog gooien tenzij je 110% zeker weet dat hiervoor genoeg vermogen is! Niet alleen hoeveel gas je geeft is van belang maar ook hoeveel luchtsnelheid je toestel nodig heeft om te blijven vliegen.

Wat je kunt proberen is het toestel op de hand, iets achter en boven je schouder houden, ongeveer 2/3 gas geven, een stap of vier doen om snelheid op te bouwen en dan met een krachtige worp (meer duwen dan gooien, niet gaan smijten dus, het is geen steen!) meer vaart maken. Met zoveel gas zou je toestel makkelijk gewoon rechtdoor moeten kunnen vliegen zonder hoogte te verliezen.

Dat laatste ga ik de volgende keer ook uitproberen. Nu ik zo jullie reacties lees, heb ik het idee dat het "ingooien" ook wat oefening nodig heeft.

hoi zijn er hier mensen met ervaring met het spuiten van de romp van de easystar?
Ik wil de voorkant zwart spuiten voor het fpv vliegen maar nu lees ik dat de gassen van de spuitbus de easystar aantasten?

hoi zijn er hier mensen met ervaring met het spuiten van de romp van de easystar?
Ik wil de voorkant zwart spuiten voor het fpv vliegen maar nu lees ik dat de gassen van de spuitbus de easystar aantasten?

Heb al allerlei spuitbussen gebruikt voor Multiplex toestellen (Elapor), nog nooit problemen mee gehad en ook nog nooit van iemand gehoord dat die dat had. Bussen van automaterialen handel, verfwinkel, Hema, Hallfords, bouwmarkt, geen enkel probleem tot nu toe :D

Mag ik weten waar je dat gelezen hebt? Heb je een linkje?

Bij twijfel even ergens op stukje proberen (binnenkant van cockpit kapje bijvoorbeeld) :idea:

Ik heb ook motip gebruikt, maar met als onderste (eerste)laag plastic primer ook van motip.

Laatst bewerkt:
die plastic primer HEEL dun en liever in 2 of 3 lagen aanbrengen.... en van genoeg afstand spuiten, anders trekt je schuim krom!!!!

oke, ja ik las het op een ander forum moet wel zeggen dat deze persoon ook tussendoor schuurde en dat moet juist niet begrijp ik. We gaan eens op zoek naar motip:cool: hier vlakbij zit de praxis daar gaan we het eerst maar eens proberen...

nope, nix nie schure nie :P

gewoon schoon maken met HEEEEEEL voorzichtig st marc verfreiniger, op een doekje doen dus, HEEEEL klein beetje

Dan de primer, 2 of 3 dunne lagen, en dan de kleur, 2 of 3 lagen

Als je het goed doet, krijg je zoiets:

DSCN3993.JPG

DSCN3995.JPG

(jup, done by me :) )

Tot wet welke windkracht (in beaufort) kan je met de standaard setup nog vliegen?

Kan drie nog en vier?
Wat is jullie ervaring?

Drie is wel je max op een speed400 hoor, bovendien is met zoveel wind vliegen echt niet leuk meer. Helaas is deze hobby nogal "weergevoelig" wat dat betreft. Teveel wind, regen of kou en de lol is er snel af op het veld.

Gelukkig lijkt het erop dat de wind flink is afgenomen :)

Vanmiddag even wezen vliegen, echt heerlijk weer om te vliegen.

Na 2 minuten vliegen merkte ik dat de EZ erg traag reageerde op het gasgeven, ik gaf gas om hoogte te winnen en ik merkte dat het 2-3 seconden duurde voordat de prop daadwerkelijk begon te janken en de EZ hoogte won.

Vliegtuig geland en het probleem nader bestudeerd. Bij volgas inderdaad een vertraging van een paar seconden en de motor was niet in staat om continu full power te draaien, het pulseerde als het ware (dus hard-zacht-hard-zacht)

De accu is het volgens mij niet, als de accu leeg is dan houdt de motor gewoon op. De zender of ontvanger lijkt me ook onwaarschijnlijk, het vliegtuig reageerde perfect op mijn stuurbewegingen.

Dus het lijkt me de regelaar of motor. Het is de standaard motor (permax 400) in combinatie met de regelaar van multiplex die bij de RTF pakket van de EZ zit.

Wat denken jullie, is het de motor of de regelaar??

Verder vind ik het echt niet erg dat dit gebeurt, het is weer een goed excuus om de EZ te upgraden naar een brushless configuratie:cool::cool::cool::cool:

Ik had dit zelfde probleem op een andere kist, was dus iets met de regelaar te dicht bij de ontvanger ofzo, een nieuwe ontvanger erin en nooit meer last gehad (2.4)

Back