Nederlands historisch zeilschip, het schip van de Ruyter, de 7 Provinciën

Dank je Piet. Ik heb ze ook liggen. van Amati geloof ik. Maar dat zijn er maar 100 dus niet genoeg. Dat luik van het roer waar er 1 op zit, die is niet door mij gemaakt.

Mooi gemaakt weer Hans, dit soort oogboutjes van 0,5 heb ik kant en klaar liggen. Ik weet alleen niet meer waar ze precies vandaan komen...? Maar zo gaat het ook prima.
Ik heb ze van Balien modelbouw, deze heeft kleine roodkoperen en iets grotere messing.
Deze laatste zijn goed te zwarten met patina, de roodkoperen niet.
Maarruh het ziet er zo ook fantastisch uit hoor Hans:thumbsup::thumbsup:

Ik heb ze van Balien modelbouw, deze heeft kleine roodkoperen en iets grotere messing.
Deze laatste zijn goed te zwarten met patina, de roodkoperen niet.
Maarruh het ziet er zo ook fantastisch uit hoor Hans:thumbsup::thumbsup:

Balien ken ik niet, heb je een link? altijd interesse om nieuwe shops te leren kenne. En zwarten van rood koper of messing hangt af van de reagent die je gebruikt om te zwarten. Sommigen doen beiden sommige niet.

Vandaag bezig geweest met de luiken op maat maken en de berghout stukken aanbrengen. Dat is een lastig karweitje. Hier onder een die totaal mislukt is. Het berghout loopt naar buiten schuin naar beneden
20190411_143137 (Custom).jpg

Het nieuwe stuk maar in de lijm gezet voor morgen. Volledig overmaats en morgen rustig op maat schuren. Ik hoop dat dat beter lukt maar het blijft een klein piel stukje...

20190411_151526 (Custom).jpg

De grotere stukken lukken wel makkelijker..
20190411_151037 (Custom).jpg

Hans, dit is de link
https://www.modelbouw-baillien.be/
Ik heb al regelmatig daar iets besteld en altijd is het correct geleverd.
Succes ermee,
Koos
Mooie (en grote) zaak, met een zeer uitgebreid assortiment. Let wel op - ze sluiten tussen de middag en zijn op dinsdag de hele dag dicht.
Je kunt parkeren op een klein terrein naast de winkel, maar hebt dan wel een uitrijmunt nodig om van het terrein af te komen.

Echt heel fijn werk en een lust voor het oog.
Ik wou dat ik gans jouw verslag in boekvorm kon afdrukken, als voorbeeld voor mezelf (kan ik nu ook maar dat zou nogal wat papier verslinden).

Mooie (en grote) zaak, met een zeer uitgebreid assortiment. Let wel op - ze sluiten tussen de middag en zijn op dinsdag de hele dag dicht.
Je kunt parkeren op een klein terrein naast de winkel, maar hebt dan wel een uitrijmunt nodig om van het terrein af te komen.
Klopt helemaal, bijzonder groot assortiment beslag. Ben er een aantal keer geweest en het is dan moeilijk om weer weg te gaan. Online winkelen kan natuurlijk ook en er word altijd netjes en op tijd geleverd!

Ondertussen zijn alle luiken zover klaar. Tijdens het maken rees wel de vraag hoe nu met de scharnieren van de luiken. Ik heb weinig keus, gewoon over de stukken van de berghouten heen. Al heb ik wel eens gelezen dat ze er soms onderdoor liepen.
Bij sommige poorten gaat het wel problemen geven of een heel gepriegel. Desnoods maar gewoon erop plakken.

20190424_143046 (Custom).jpg

20190424_143037 (Custom).jpg

20190424_152117 (Custom).jpg

20190412_160422 (Custom).jpg

We gaan gestaag verder..

Scharnieren bij de berghouten is inderdaad niet eenvoudig, maar daar ga je vast wel uit komen. Ik heb dit zelf nog niet gedaan op een model, dus kan ik je zo direct ook niet van advies voorzien, maar het geeft wel weer stof tot nadenken...

De bouw is even wat trager weer maar we vorderen gestaag.
De binnenzijden van de sponningen zijn gelijk met de beplanking geschuurd. Wel de nodige afscherming tegen beschadigingen tijdens het schuren...

20190425_154424 (Custom).jpg

Ik ben tevreden over het aanzicht, her en der nog wat bij- en nagewerkt.
Aangezien ik besloten heb eerst de overloop af te bouwen, ook maar eens alle losse onderdelen weer eens geplaatst. Ik zal ze mettertijd vast moeten plaatsen en een besluit of ik alle kanonnen plaats of met gesloten luiken werk. Maar komt tijd komt raad. Eerst de overloop en de masten.

20190507_151104 (Custom).jpg

Voor wat betreft de masten worden dit de 'echte'. De eerder waren te korte proef versies. De lens vertekend wat dus let niet helemaal op de juiste hoeken (de geschutpoorten van de overlopen lijken hier ook een zeeg naar boven te hebben maar dat is puur de mobiele-lens ivm een opname op 9:16).

20190507_172319 (Custom).jpg

Met de masten en maten hebben we nog een leuke fout in het tekenwerk gevonden. Blom Tekening 80.00.02 van de fokkemast staat doodleuk op de legenda dat de tekening schaal 1:50 is... Er staan verder ook geen enkele maatvoeringen bij, terwijl de tekening van de grote mast zeer goed uitgewerkt is. Dus ik meten en kijken en er maar niet uitkomen.... Blijkt de tekening gewoon 1:25 te zijn net als de meeste rest. :stout:.

Dus voor wie de Blom tekeningen volgt.... LET OP! (in-correctheid nr 7 ofzo)

Nu dus verder met de masten (leuke verandering van arbeid) en afwerking overloop..

Back