Rob,
Fijn om een sparringpartner te hebben, op deze manier voeden wij elkaar en houden ons werderzijds scherp.
De nuancering die jij voorstaat bij een afgesloten tank waarin druk wordt opgebouwd naarmate er meer vloeistof wordt ingeperst zal geen remmend danwel dempend effect hebben op het klotsen van water, water is practisch niet samendrukbaar en zal dus ook niet dikker vloeibaar worden onder druk.
De nuancering dat schotten in de tank het slingeren van water zal afremmen is geheel waar. Het probleem van vrij vloeistofoppervlak blijft.
Het testje met de twee emmers: vervang elke emmer door een afgesloten pijp (pijp wel verticaal plaatsen), verbind de twee pijpen aan de bovenkant met elkaar middels een slang.
Herhaal de proef en het resultaat blijft hetzelfde.
Het effect van vrij vloeistofoppervlak in de ballasttank zal altijd optreden, het verschil in snelheid van optreden wordt mede bepaald door het moment wat door het verplaatsende water wordt opgewekt. In een ballasttank onder het zwaartepunt zal met veel water een klein moment worden opgewekt (kracht x arm). In de tekening van Super zijn de ballasttanks helemaal voorin en achterin getekend terwijl de tanks relatief lang zijn, hier wordt al een groot moment opgewekt met een klein beetje water.
Ook bij de 1:1 boten worden de ballasttanks geheel gevuld, om verschillen in sg (soortelijk gewicht) van waterlagen te compenseren wordt een regeltank toegepast. Een tweede regeltank wordt gebruikt voor het snelduiken, deze twee regeltanks zijn onderdeel van het ballastsysteem en zitten direkt onder het zwaartepunt van de boot. Om de boot te kunnen trimmen zitten in de boeg en het achterschip trimtanks, hier komt weer de afstand tot het zwaartepunt naar voren om een zo groot mogelijk moment te krijgen. Deze trimtanks zijn geen onderdeel van het ballastsysteem, je kunt ze vergelijken met de tanks op de wipwap.
Ik kan je het volgende boek van harte aanbevelen:
"Theory of Submarine Design" geschreven door Y.N. Kormilitsin en O.A. Khalizev, uitgegeven door Riviera Maritime Media (
Riviera Maritime Media (RMM) | Specialists in maritime news & information | Shipping | Ferry | Technology | Marine) ISBN 0-9541446-0-0. Het boek is in het engels en heel makkelijk leesbaar en levert een schat aan gegevens.
met vriendelijke groet,
Paul