Nieuw project scrapbouw PSV World Diamond

Hij is echt mooi geworden. En ook mooie details, het is dat je de schuur op de achtergrond hebt anders zou die voor echt door kunnen gaan. En ach jammer dat ie af is weet ik niet nu kunnen we dadelijk weer van de ocean wave gaan genieten

Het is een mooi model geworden. En dan te bedenken dat dit 1 op 100 is. Gepriegel op de mm². Respect voor je geduld om tot zo'n mooi einde resultaat te komen.

Thanks voor jullie complimenten!

Inderdaad zal de opmerkelijke kleur een opvallende verschijning zijn wanneer ze door het water glijdt! Natuurlijk gaat ze mee op vaardagen samen met al het andere werk, de PSV MMC887NS en een ponton in schaal 1:100, wat al gebouwd op de plank staat.
Wat betreft het mm2 gepriegel, merkte ik langzaam aan dat de leesbril steeds vaker tevoorschijn moest komen. Uren turen op klein niveau, daar wordt je vanzelf kippig van :) :D.

Groet Dennis

Op de 1:100 werf is het de afgelopen week wat rustig geweest. Wel zijn de voorbereidingen getroffen om de anodes te plaatsten. De anodes heb ik gemaakt van ovaalvormige stickertjes van de welbekende voorgesneden decoratievellen die je bij elke eurowinkel kunt kopen voor een habbekrats! In het snijpatroon op het vel vond ik de ovaalvormige afdrukken en bedacht me die te gebruiken. Om de anodes een beetje op kleur te brengen heb ik ze voorzien van een laagje metallic grijs. Zo komen ze aardig in de buurt van (nieuwe) echte.

IMG_20150920_190733.jpg

Hier zijn de anodes geplaatst op de kielbalk, de roeren en straalbuizen en de schroefassen. Op de schotels die ter versteviging van de roerkoningen dienen, komen langere anodes. Deze worden van de week gemaakt en gemonteerd.

IMG_20150920_190659.jpg

Om het onderschip nog net ff verder af te maken wil ik de schroeven met een brons/goudkleur afwerken. Hiervoor moet ik nog even de boer op voor een potje verf.

IMG_20150920_193142.jpg

Groet Dennis

Laatst bewerkt:
Afgelopen weekend ben ik eens gaan graven in mijn voorraadje kleinhout. Ooit eens van iemand gekregen de stopte met modelbouw. Hij had een stapeltje cederhouten plankjes die normaal bij een doosje sigaren wordt meegeleverd. Ik ben aan het leggen gegaan en wat bleek........ een grote hoeveelheid was al verwerkt in het laaddek van de PSV MMC887!
Dus zaterdag meer eens op werkbezoek geweest bij de sigarenboer, met de Diamond onder m'n arm! Aldaar mijn verhaal verteld en deze heer werd zo enthousiast dat ie wel ff voor me op zoek ging. Na een kwartiertje speuren had hij nog wat gevonden. De lange planken en het blad heb ik gedoneerd gekregen!
Aaaadige man :) en dank aan de heer Balmoral!

Eerst ga ik zorgen dat het tryplex dek geheel waterdicht word d.m.v. een vernislaagje erop.
De planken liggen dus nu nog los op het dek. Ze worden in lengtes van +/- 25mm gesneden en dan met stalen dwarsrichels ertussen.
Mooi klusje aan de bureautafel voor de aankomende weken!
IMG_20150920_190919.jpg

IMG_20150920_190832.jpg

IMG_20150920_194108.jpg

Groet Dennis

Om het onderschip nog net ff verder af te maken wil ik de schroeven met een brons/goudkleur afwerken. Hiervoor moet ik nog even de boer op voor een potje verf.

Bekijk bijlage 184100

Hoi Dennis,

Begint erg mooi te worden zeg!!

Klein vraagje, is er een reden dat je de schroeven voor de straalbuizen hebt?
Doorgaans zitten de schroeven namelijk in de straalbuizen zodat het water niet opzij van de schroef kan slippen waardoor de schroef een hoger rendement krijgt en in jou configuratie stuurt dat met name bij achteraan varen een heel stuk beter.
Zoals je het nu hebt gebouwd zul je merken dat je achteruit niet kunt sturen.

Hoi Dennis,

Begint erg mooi te worden zeg!!

Klein vraagje, is er een reden dat je de schroeven voor de straalbuizen hebt?
Doorgaans zitten de schroeven namelijk in de straalbuizen zodat het water niet opzij van de schroef kan slippen waardoor de schroef een hoger rendement krijgt en in jou configuratie stuurt dat met name bij achteraan varen een heel stuk beter.
Zoals je het nu hebt gebouwd zul je merken dat je achteruit niet kunt sturen.

Bootje,
Je hebt helemaal gelijk, het sturen achteruit gaat i.d.d. moeizaam. Bij mijn andere schip heb ik de schroeven in de straalbuizen gebouwd en stuurt een stuk beter. Op dit moment is in de Diamond 1 snelheidsregelaar ingebouwd wat ook de besturing niet bevorderd in achteruit. Ik ben toevallig gisteravond nog aan het zoeken geweest naar een 2e Graupner, echter ik vind zo'n 50 euro dan best wel geld t.o.v. de belemmering bij achteruit varen. Misschien iemand bekent met een goedkoper adresje??? Dan kan ik dit door 2 afzonderlijke aansturingen naar de schroeven weer compenseren.
Ik ben tijdens de bouw deze domme fout wel tegengekomen en moet eerlijk bekennen er niet meer aan gedacht dit te veranderen. Als je m'n verslagen leest zul je ook wel ontdekt hebben dat ik er gek genoeg voor ben, dit uiteindelijk toch te veranderen, dus wie weet.
In deze situatie kan d.m.v. langzaam achteruit varen en een beetje manouvreren het schip toch aangelegd worden aan de kade.

Bedankt voor je oplettendheid,
Groet Dennis

Hoi Dennis,

Je zou ook kunnen kijken of je je schroefas verder naar achteren uit kunt laten steken, dan is het ook opgelost.
Mooie steunen maken om de assen goed op hun plek te houden, dan komt het helemaal goed.

ik zelf ga bijna nooit achteruit.. alleen met het kleine bootje. voor de rest niet
maar kan me voorstellen dat dat bij zo'n grootte boot wel nodig is

Ik zal te zijner tijd wel eens kijken. Eerst het dek in orde maken.
Inmiddels zijn de decalvellen onderweg en komen morgen binnen. Ook daar ga ik mee aan de slag

Groet Dennis

Voor wat betreft de Decal vellen: Ik gebruik dat tegenwoordig ook voor mijn LEGO modellen. Ik maak met bv illustrator een A4 formaat helemaal vol met de gewenste afbeeldingen. Die splits ik desnoods in een A4 gekleurd samen met zwarte en een A4 met alleen witte afbeeldingen. Vervolgens laat ik die printen bij www.decalwinkel.nl. Voor 1 A4 incl. verzenden en geprint in wit kost dat 7,85. Zo zijn de decals voor de Rainbow Warrior gemaakt en zo ga ik deze week de Grampian Don voorzien van nieuwe witte waterslide Decals. als je de decals smorgens verzend via het aanvraag formulier op de site heb je ze de dag erna al in huis. perfecte service

Ik ben ook eens zelf aan de gang gegaan met waterslide decal papier en een vloeistof om ze te sealen maar dat kan niet op tegen wat ze bij de decalwinkel.nl maken.

Voor wat betreft de Decal vellen: Ik gebruik dat tegenwoordig ook voor mijn LEGO modellen. Ik maak met bv illustrator een A4 formaat helemaal vol met de gewenste afbeeldingen. Die splits ik desnoods in een A4 gekleurd samen met zwarte en een A4 met alleen witte afbeeldingen. Vervolgens laat ik die printen bij www.decalwinkel.nl. Voor 1 A4 incl. verzenden en geprint in wit kost dat 7,85. Zo zijn de decals voor de Rainbow Warrior gemaakt en zo ga ik deze week de Grampian Don voorzien van nieuwe witte waterslide Decals. als je de decals smorgens verzend via het aanvraag formulier op de site heb je ze de dag erna al in huis. perfecte service

Ik ben ook eens zelf aan de gang gegaan met waterslide decal papier en een vloeistof om ze te sealen maar dat kan niet op tegen wat ze bij de decalwinkel.nl maken.

Ok, goeie tip!
Ik heb wat vellen besteld voor inkt- en laserprinters en zal eens proberen of het wat word. Anders kan ik er altijd nog mee in zee gaan.

Thanks, Dennis

En toen kwamen de decalvellen binnen!
Ik had reeds al op A4 testprints gedaan, dus het complete decalplan lag kant en klaar in afwachting van het materiaal. De print op het decalvel was bijzonder scherp geworden en heb me erop verheugd vanavond een en ander te gaan monteren. Nou dat liep ff anders. Het eerste proefstukje lag onder het wateroppervlak en de inkt binnen no-time erop! :mad::mad::(
Geen succes dus met een inktjet op inktjetpapier. Maandag maak ik een nieuw exemplaar met een laserprinter op mn werk. Ik ben benieuwd of de inkt dan wel blijft zitten:rolleyes:.
Word vervolgd,

Groet Dennis

Had je hem wel ingespoten met blanke lak? Ik heb het ook ooit gedaan en dat werkte wel met een inktjet. Eerst printen dan blanke lak (paar lagen) en dan pas in het water.

Had je hem wel ingespoten met blanke lak? Ik heb het ook ooit gedaan en dat werkte wel met een inktjet. Eerst printen dan blanke lak (paar lagen) en dan pas in het water.

Uhm..........nee niet gedaan. Beetje dom??
Ik heb nog een busje staan. Zal vandaag een proefstukje maken.
Groet Dennis

Perfect!
Mijn beschadigde (bevlekte) decals vervangen en opnieuw onder op de pagina neergezet. Een paar lagen blanke lak er op en een eerste proefje gedaan. Helemaal toppie. Vanavond op het gemak de eerste aanbrengen met het origineel ernaast!

IMG_20150927_120651.jpg

Groet Dennis

Mooi om te horen dat het goed is gekomen. (pssst ik was het de eerste keer ook vergeten. Niet verder vertellen :rolleyes:)

Vanavond heb ik de eerste decals aangebracht. Begonnen met uitsnijden met een nieuw mesje en een stalen liniaal welke aan de onderzijde met schilders tape heb beplakt. Dit om te voorkomen dat er krassen op de blanke lak komen.

Op de foto zijn de stootbalken voorzien van de bevestigingen (de puntjes) waarmee de rubber stootblokken zijn gemonteerd in het frame. Aan beide zijden van het frame zijn deze geplaatst.

IMG_20150927_182036.jpg

IMG_20150927_184329.jpg

De dekkraan heeft een merknaam gekregen. Op de Diamond staat niet een Palfinger maar een kraan van een ander merk. Op die kraan staan alleen maar nummers terwijl een merknaam iets meer beleving geeft, vandaar.

IMG_20150927_192021.jpg

De satelliet/navigatiebollen boven op het opperdek hebben wel hun werkelijke merknaam meegekregen. Internet is ideaal..........zelfs de copyright (r) staat op het logo :D:D:D

IMG_20150927_192820.jpg

Op het achtersteven het IMO registratienummer.

IMG_20150927_191745.jpg

Aan stuur-en bakboord staat haar naam en thuishaven Fosnavåg (Noorwegen).

IMG_20150927_191929.jpg

Ook staat ze te pronken met haar naam op de boeg. De markeringspunten van de hek- en boegschroeven en ?ankeraanduiding? zijn geplaatst.

IMG_20150927_194642.jpg

Deze week ga ik de verdere decals aanbrengen zoals o.a. de diepgangmarkeringen. In de boeg behoren nog vierkante en ronde patrijspoorten. Ook deze heb ik als decals gemaakt. Hopelijk vallen deze afbeeldingen mooi in de boeg weg, we zullen zien.
Voor de gangboordwanden aan de laaddekzijde maar ook de boorgangen heb ik ook nog het een en ander in het verschiet maar dat komt met de volgende update mee!

Groet Dennis

Laatst bewerkt:
Mooi gedaan Dennis. Het model komt echt tot leven met al die kleine details.
En tussendoor krijgen wij gelijk wat tips mee voor onze eigen schepen.
Bedankt Dennist. Deze ga ik onthouden.

Hoi Dennis,
Inderdaad komt ze mooi tot leven met die decalls.
Overigens heb ik naar je vaarfilmpje gekeken maar zo slecht manoeuvreert ze toch niet?
Het draaipunt ligt wel ver naar voren lijkt het maar is goed mee om te gaan en als ik het me goed kan herinneren van een filmpje van een zusterschip is dit wel een realistisch beeld.
Ik zal morgen even aan een collega vragen of hij nog weet waar dit filmpje te vinden is.
Laat ik je nog weten.
Groet,
Mathieu

Back