nieuwe brushless easystar stijgt niet op?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Chrisking, 26 feb 2010.

  1. Chrisking

    Chrisking Guest

    ok maar ik hoef dus niet bang te zijn als ik hoog zit dat hij zo in ene uit de lucht valt als ik gas minder, en hem niet meer onder controle krijg?
     
  2. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Een vliegtuig valt niet zomaar uit de lucht.
    Alleen is overtrekken op lage hoogte wel al snel funest.

    Daarom volgas weg snelheid maken en daarna hoogte maken.
    Daarna op halfgas aftrimmen en dan vliegen.

    Maar zonder enige kennis van zaken is het een erg moeilijk begin.

    Vliegtuig uit de Youtube filmpjes vliegen zo goed als zijn piloot.

    kleine uitslagen is de truc.

    Ik ga er nog steeds vanuit dat het niet aan het model ligt maar aan jou.
    Heb meerdere beginners moeten les geven en allemaal sturen ze in het begin veeel te veel.
     
  3. Rene

    Rene

    Lid geworden:
    30 aug 2004
    Berichten:
    846
    Locatie:
    Grootebroek
    Chrisking,

    Wat Jakkobink zegt is eigenlijk gewoon hoe je een vliegtuig "weggooid".
    Er moet natuurlijk wel wat snelheid inzitten anders werkten de roeren niet meer.

    Ik voorspel brokstukken...echt een hele boel :D (neem een vuilniszak mee)

    Echt waar, wacht nog even met zelf vliegen. Zoek even iemand op die je wat les kan geven of even het toestel kan invliegen.
    Dit kost een hele berg frustratie en uiteindelijk je vliegtuig !

    René
     
  4. Chrisking

    Chrisking Guest

    Ja Rene ik denk dat ik veelste ongeduldig ben. Ik wacht gewoon tot 6 maart dan ga ik even naar die fpv meeting. Denk dat dat beter is voor mijzelf en me easystar. Scheelt me ook weer kosten voor en hele vuilniszak ;)
     
  5. jakkobink

    jakkobink

    Lid geworden:
    25 okt 2007
    Berichten:
    917
    Locatie:
    Wijchen
    Juist als je laag vliegt en de dingen wil gaan doen die jij van plan bent dán moet je bang zijn dat hij uit de lucht valt LOL.
    Maar serieus: ik vind het plan om hem te bewaren tot je op een club/ meeting bent super. Dat scheelt je toch weer wat tientjes van een paar nieuwe rompjes.
    Jakko
     
  6. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Zo moet je hem dus niet opgooien en proberen door te vliegen (in geval van te weinig motor vermogen)


    Dat links over de vleugel wegvallen is stall/overtrekken.
    Veelal gaan ze links door het motorkoppel
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Als je gewone (rechtsdraaiende) schroefdraad omdraait, wordt het dan linksdraaiende schroefdraad? Nee, blijft uiteraard hetzelfde werken (bekijk je favoriete kurkentrekker maar eens van voren en van achteren). Idem propeller, als je hem verkeerd monteert (vlakke kant in vliegrichting), is hij veel minder effectief maar hij zal nog steeds in dezelfde richting blazen.

    Ik heb iemand van Modelvliegclub Almere geattendeerd op probleem met hun site. MVA zit hemelsbreed minder dan 2km van vliegclub Gooi en Eemland.

    Lees ook eens door de modelbouw FAQs, bespaart je minstens 1 crash t.g.v. technisch falen:
    Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl


    Nuttig elektro leesvoer
    oor winderige- en of regen-dagen, in oplopende ervaringsgraad.

    * Get a current/Watt-meter, it will save you money and will more than pay for itself!
    3$ diy Watt-meter:
    $3 Wattmeter - RC Groups

    * Presentation: de-mystifying Electric Flight
    http://www.rcaircrafters.org/The%20Electric%20Show.pdf

    Get a current/Watt-meter :)

    * Amp Aviators - Home
    -> Beginner Guide

    Get a current/Watt-meter :)

    * E-book: Everything You Wanted To Know About Electric Powered Flight
    http://homepage.mac.com/kmyersefo/everything-e-power.pdf
    Corresponding discussion:
    Everything You Wanted To Know About Electric Powered Flight - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

    Get a current/Watt-meter :)

    * Several Wiki's
    WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

    Get a current/Watt-meter :)

    * The E Zone: The Web-Zine for Electric Powered R/C Aircraft
    -> Faq

    Get a current/Watt-meter :)

    * System wiring diagrams:
    R/C Calculations
    * LiPo pack and balancer cable wiring:
    R/C Calculations

    Get a current/Watt-meter :)

    * Monthly Ampeer newsletter, on paper and online available. Excellent articles in the archives by e-flight pioneers Ken Meyers and Keith Shaw a.o.
    The Future is Electric

    Get a current/Watt-meter :)

    * Brushless motor animations and simulations. Mostly outrunners but inrunners are just outrunners turned inside out, nothing fancy:
    brushless motor animations and simulations - RC Groups

    Get a current/Watt-meter :)

    * Choosing a power setup
    How to choose a power system - RC Groups
    Magic numbers for modelers... - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

    Get a current/Watt-meter :)

    * About de-rating controllers and motors, starting at 'for everyone else':
    Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 290 - RC Groups

    Get a current/Watt-meter :)

    * E-flight calculators, a compilation
    e-flight calculators (compilation) - RC Groups

    Get a current/Watt-meter :)

    * Current, voltage, Watt, battery-types and -C-rating explained
    AMPs and other general information - RC Groups

    Get a current/Watt-meter :)

    * About BECs, #servos and battery voltage:
    Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 298 - RC Groups

    Get a current/Watt-meter :)

    * 'Dry' testing brushless motors after a mishap:
    "Dry Testing" brushless motors (Update Sept 10 2008) - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight
    cd-rom tricks - RC Groups

    Get a current/Watt-meter :)

    * How to repair a brushless motor
    How to repair an electric motor. - RC Groups

    Get a current/Watt-meter :)

    * Motor_rewinding_101, about poles, winds, delta, star
    GB | Home
    -> knowledge base
    -> basic overview (1-5)

    * And I almost forgot, get a current/Watt-meter :D



    ps: "Get a current/Watt-meter :)"
    copyright Cato Maior, 234-149BC
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2010
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nog beter/veiliger: vliegtuig lichtjes naar beneden werpen (ik heb makkelijk praten met mijn 2meter en 1cm lengte).
     
  9. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Ik snap ook niet dat mensen hier maar roepen dat je een Easystar met volgas omhoog moet jengelen. Geef de EZ een harde duw horizontaal, dan vliegt hij tot aan het einde van het veld. is dit goed, dan half gas erop, en tijdens vlucht volgas.
    Maargoed, mijn advies: laat je niet lekker maken door het weer deze week. Ik snap jou volkomen, maar wacht er toch nog even mee.
    De kans dat bij het zelfstandig proberen de kist de lucht in komt is groot, maar hoe lang hij in de lucht blijft is een 2de.
     
  10. jouribakker

    jouribakker Guest

    ik denk in zijn geval met ze funjet power setup dat hij aan 10 procent gas als je teveel gas geeft duikt ie ook gelijk naar beneden
     
  11. Chrisking

    Chrisking Guest

    ja het probleem voor mij was dat ik flink wat gas moest geven om hem omhoog te krijgen. Zodra ik op 1/4 van het gas zat ging hij voor mij gevoel recht naar beneden.
     
  12. jouribakker

    jouribakker Guest

    hoeveel kv is die funjet set dan?
    want ik heb 2200kv op me cloudsfly zitte (easystar cloon)
    en de mijne stijgt gewoon zonder moeite op van het gras met 6x4 pusher propje
    en ik dacht dat die funjet set nog sneller was maar kan ik ook fout hebbe
     
  13. Chrisking

    Chrisking Guest

    Nou Remy ik wacht gewoon toch maar lekker tot 6 maart. Heb me vandaag wel flink in moeten houden, vanmiddag kwam hier de zon lekker door...
     
  14. Chrisking

    Chrisking Guest

    Jouri,
    het is een 2700kv met propellor 5,5" x 4,5"
    Had het trouwens geprobeerd om vanuit het gas op te stijgen maar dit lukte niet. Had op een gegeven moment de linker stick even voluit omhoog gezet en de rechtstick helemaal naar beneden maar hij bewoog wel een beetje naar rechts maar wilde niet opstijgen. Maar misschien kwam dat ook omdat ik de laatste keer waarschijnlijk iets te veel gewicht voorin had gestopt, toen zat het cg net boven het begin van de servo.
     
  15. athvdk

    athvdk

    Lid geworden:
    26 sep 2005
    Berichten:
    426
    Was even in de war met je stickbezetting.
    Rechts is bij jou gas.

    Is dus wel links i.p.v. rechts.
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2010
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  17. Chrisking

    Chrisking Guest

  18. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Huh? heb je het gas nou rechts of links zitten?

    "Had op een gegeven moment de linker stick even voluit omhoog gezet en de rechtstick helemaal naar beneden maar hij bewoog wel een beetje naar rechts maar wilde niet opstijgen. "

    Zo te horen heb je dus links je gas zitten. het neigen naar rechts komt vanwege het "koppel"van je motor.

    "Was even in de war met je stickbezetting.
    Rechts is bij jou gas. "

    Klopt dus niet?
     
  19. Chrisking

    Chrisking Guest

    Nee gas zit links! Mode 2 is dat geloof ik. klopt dus niet.
    Ok maar dat is helder dat hij naar rechts afwijkt, is ook bij mijn heli.
     
  20. Chrisking

    Chrisking Guest

    Nou zojuist met een vader van een vriend van me even mijn easystar de lucht in gekregen. Zijn vader had ook nog niet veel vliegervaring, maar meer dan mij. Afijn hier op een heeeel groot grasveld even gevlogen. Eerst even gekeken dat wanneer ik hem zonder propellor aan weg gooide of hij wilde zweven. Nou dat deed ie, na zon 15 meter viel hij naar beneden. Dus daarna met beetje gas erop weg gegooid. Dit bleek toch te weinig en hij ging weer naar de grond. Daarna iets meer gas en ja toe ging ie omhoog. Was wel even heel heftig kwa zenuwen, maar merkte gelijk het verschil kwa propellor (zat vorige keer volgens mij verkeerd om) in verhouding tot vorige keer. Ook was de voorkant vorige keer toch schijnbaar te zwaar. Nu vloog hij vrij rustig, maar toch was ik echt binnen de kortste keren voor me gevoel hoog en ver weg. Had ook flink de ruimte nodig, want door de zenuwen kreeg ik af en toe even blackout kwa besturing. Nou toen ik redelijk hoog zat toch even motor uit gezet en ja hoor hij ging zweven. Ging wel goed alleen moest heel erg wennen, want hij maakte nogal duikbewegingen als de lift weg viel. Af en toe nog even beetje gas bij, want hij ging steeds vaker duiker. Uiteindelijk wilde ik proberen te landen door zonder gas naar beneden te zweven, maar dit is toch iets wat ik nog niet goed kan in schatten. Want kreeg hem niet horizontaal genoeg boven de grond, dus stuiterde hij weer op zijn neus. Niet superhard maar net genoeg om los te scheuren. Deze was vorige keer al aan 1 kant helemaal losgescheurd, en nu op precies het zelfde stuk weer gescheurd. Hij staat nu weer in de lijm. Maar wauw wat was dat leuk, wel erg spannend dus kon niet helemaal genieten haha.
    Bedankt nog voor al jullie informatie, hulp en tijd!!!
    Heeft me ontzettend geholpen, kan ik nu eindelijk een beetje leren vliegen.
     

Deel Deze Pagina