Kijk dat ziet er goed uit!
Is er eigenlijk een reden dat je al die gaatjes niet hebt mee laten frezen toen? stuk nauwkeuriger als gewoon boren..
Ja, die reden is er.
Die ondersteunde rails heeft aan de bovenkant van de linker en rechter 'voet' een gleuf waardoor je netjes kan boren. Als de schroefgaten al in het trespa zitten, maar nog niet in die ondersteunde rails, dan moet ik die schroefgaten gebruiken als 'mal' om in de rails te boren. Dan moet het van onderen. Bovendien is het relatief zachte trespa dan de geleiding.
Nu leg ik de trespaplaat op de werkbank, positioneer de rails daar op de goede plek op (klemmen met lijm klem).
Heel exact positioneren tov. de rand van het trespa (die is recht en haaks heb jij beweerd
), vervolgens kan ik ze netjes doorboren. Werkt perfect ...
Waar die gaten exact komen is niet zo heel belangrijk.
De eerste denk-/ontwerpfout is ook al gevonden.

Je ziet die 3 schotten op de foto.
De meest linker is de onderkant waarop de freesspindel komt te rusten.
De middelste was bedoeld als klem. Eerst nog een gat boren door de smalle rechter kant (van boven naar onder), dan net boven die zijkant doorzagen. Door het geboorde gat kan een lange bout of draadeind, motor erin, moer er op aandraaien (door het doorzagen kan dat) en de motor klemt.
Alleen hoe krijg ik die motor erin ... dat lukt niet vanuit de bovenkant, want daar zit het schot (meest rechtse op de foto) waaraan de stappenmotor hangt :schrik:
Ik moet dat middelste spant dus aan twee kanten doorzagen ...
Edit:
Zie rode tekst:
Anko heeft het Trespa voor mij gefreesd, en nav. de rode zin kreeg ik een PB-tje van Anko. Hij was bang dat het freeswerk niet goed was, maar ik dat niet hardop wilde zeggen. Oeps, ja zo kun je die zin ook interpreteren. :schrik: Maar dat was niet de bedoeling. En omdat anderen dat ook zo kunnen lezen wil ik dat hier bij voorbaat recht zetten.
Wat ik bedoelde was dat ik met mijn beperkte middelen (aan gereedschap) juist gebruik maak van die haaksheid van Anko's freeswerk om een zo recht en haaks mogelijke machine te maken voordat ik ga afstellen....