Nieuwe eigenbouw frees

Ik kreeg vandaag een mailtje van de "love-happyshopping" (ik krijg toch heel andere visioenen bij die naam dan CNC :rolleyes:).
Mijn 2.2 KW spindle + VFD is verzonden! :D

Nog een ongeveer een week en dan zou alles binnen kunnen zijn.
Yesss.

Dirk.

weer een brokje binnen

De spindle + VFD is binnen! :D

Jéééé, 80x200 mm is in je handen toch een heel stuk groter dan in tekst op een Ebay-pagina! Wat een ding. 8O

Ik ben er blij mee.

Nu nog wachten op het spul van Chai.
Ik hoop voor mijn vrouw dat ze op donderdag bezorgen, dan werk ik meestal thuis. Volgens Chai weegt het pakje 'maar' 43 kg. Succes met naar binnen sjouwen ... (ze vond dit al zwaar, 5 à 7 kg schat ik) ;-)

Dirk

het laatste brokje (nou ja, BROK)

Vandaag een pakketje van 40 kg (volgens de pakbon, volgens mijn rug bijkans 100 kg) in ontvangst mogen nemen. Yessss!! :banana:
Ik heb een hoop te poetsen binnenkort.
Het ziet er in eerste instantie allemaal goed uit. Alles is compleet.

Helaas zal er wel een onderbreking zijn, want zaterdag mag ik ook een aanhangwagen vol zonnepanelen + bijbehorend spul ophalen. Ik zal daar ook wel een tijdje mee zoet zijn. Lekker op het dak spelen. vrouwlief krijgt nu al nachtmerries ... ;-)

Dirk.

Mooi joh! leuk dat je nu het meeste materiaal binnen hebt. 40 kg? Ik ken het, had hetzelfde probleem bij de levering van het materiaal.

Succes met de bouw en als je weer wat progressie maakt, wel fotos maken he? ben benieuwd hoe jij hem gaat opbouwen verder.

Ik ga nu het dak op.
3500 Wattpiek zonnepanelen leggen.
De frees ligt even stil ....
Maar ik post hier met foto's!

Tot binnenkort.
Dirk

Zo, ik ben zachtjes aan weer bezig met mijn frees. Alles is nu uitgetekend. Ik heb nog een flink stuk van de Z-as opnieuw moeten tekenen. Ik had nl. eerst de maten van de spindle overgenomen van de site van de leverancier. Maar de motor bleek 6 cm langer ... Gevolg: de stekker zat in de stappenmotor. :-(
Maar dat is nu oppgelost.

Ik heb ook besloten in eerste instantie nog niet voor vol metaal te gaan (alu frame) etc.. dan ga ik toch weer 200-300 euro meer budget overstijgen. Ik ga de zij-wangen, het X-as-frame, en de Z-as uit trespa maken. Maar vanwege de stijfheid niet uit platte platen, maar uit T-construkties en de Z-as wordt een koker. Ik zal morgen een paar plaatjes posten van

Dat trespa wordt door een clubmaat gefreesd. Ik probeer eea. zo goed mogelijk voor te bereiden.: DXF tekenen, in CamBam te bewerken, ...
Daarover heb ik nu een vraag:
Er moeten ook enkele gaten worden 'geboord'. 5 mm diameter. Dat is meteen de kleinste ronding in het geheel. He doe je dat het beste? Ik kan een frees pakken van 5 mm en de freesmachine laten boren (recht naar beneden dus), maar ik kan ook een kleinere frees pakken (3 of 4mm) en een binnen-contour frezen.
Wat is de beste methode?

Gr. Dirk.

Voor gaten vanaf groter als n frees, gebruik ik altijd helical boring. Geeft mooie gaten met een gladde afwerking. Dus idd met een 4mm frees.

Ik zou je clublid de dxf files aanleveren en hem de gcode laten maken. Hij weet wat de machine kan en goed doet. Bovendien ziet ie slecht waar het nulpunt ligt.

Waarom trespa ipv alu.... Tis haast net zo duur...

Voor gaten vanaf groter als n frees, gebruik ik altijd helical boring. Geeft mooie gaten met een gladde afwerking. Dus idd met een 4mm frees.
Anko,

Oké, da's duidelijk. Doen we zo.

Ik zou je clublid de dxf files aanleveren en hem de gcode laten maken. Hij weet wat de machine kan en goed doet. Bovendien ziet ie slecht waar het nulpunt ligt.
Het clublid met frees heeft aanzienlijk minder tijd dan ik: eigen bedrijf, lange dagen en dan nog eens de administratie. Ik overleg wel over het eea. met hem. Aan de andere kant, hij heeft ook nog geen bergen ervaring. Geen technische opleiding in die richting of zo.

Waarom trespa ipv alu.... Tis haast net zo duur...
Tja, in theorie heb je gelijk. Ware het niet dat het Trespa mij niets heeft gekost. Op het werk van een andere kennis hadden ze een grote opdracht waarbij Trespa werd verwerkt. Ik heb daarvan een partij uit de afvalcontainer mogen redden. 16 en 12 mm dik. Ruim voldoende om mijn machientje 2x uit te krijgen.

Dirk,

Een kokerprofiel is stijver dan een T of een H profiel.

Timo
Timo,

Dat weet ik. Maar ik kan niet alles uit kokers opbouwen. Daarom de X-as een koker. De rest niet, De Z-as en de wangen van Y-as zijn ook veel korter, dus daar is het effect kleiner.

Een ander aspect. Als ik dit heb, en ik heb toch problemen met de stijfheid, dan kan ik nieuwe onderdelen zelf uit Alu frezen. Moet ik alleen heel rustig aan frezen zodat de krachten klein blijven en de doorbuiging beperkt blijft. Dat kan goed, kost alleen wat meer tijd.

Op de manier waarop ik het nu wil doen valt alles in elkaar. In de wangen wordt een sleuf gefreesd waar de X-kokerbalk in valt. Een soort 'slotted construction' dus. Eerst monteer ik alles en zet de boel met schroeven vast. Als blijkt dat alles voldoende recht is (of voldoende recht is af te stellen) dan gaat hij weer in elkaar en wordt hij ook nog eens verlijmd.

Hieronder een paar plaatjes.

Dirk.

Frees%20-%20draadmodel.PNG

Frees%20-%20shaded.PNG

Frees%20-%20slotted%20constructie.PNG

Dirk,

Altijd leuk om een tekening te zien. De Koker constructie voor de x-as geeft wel vertrouwen. De Z-as heeft een lang vrij hangend deel. Heb jij zo veel hoogte nodig onder de brug (koker) Als je dit lager kan monteren is dat gunstiger voor zowel de y als de z as.

Timo

De Z-as heeft op deze tekening 20 cm werkdiepte. Ik wil met deze machine ook 3D gaan frezen.
Op de tekening staat de Z-as in de laagst mogelijke stand.

Die 20 cm is afkomstig van de romp van een Genesis II die ik ooit nog van plan ben te gaan maken. Dat is genoeg om een halve rompmal uit schuim te kunnen gaan frezen.

Ja, het had wellicht 5 cm kleiner gekund. Ik kan er altijd nog een hoger (dikker) werkblad inleggen.

Dirk.

[Edit] Nu ik herlees (ja, het was gisteren kort voor het slapen gaan ;-) ) realiseer ik mij ook dat ik alle onderdelen al heb liggen. Dwz. de lineaire geleide assen en de kogelomloopspindel heb ik al. Die kunnen dus niet meer korter. Kortom: de lengte van de Z-as kan niet meer korter (zonder een hoop geld weg te smijten).
Maar het werkblad verhogen leidt ertoe dat de Z-as minder naar onderen hangt, dus minder gevoelig is voor kantelen onder belasting. Ik zal nog eens goed gaan nadenken over een wisselbaar werkblad van verschillende diktes.

Laatst bewerkt:
Hey Dirk,

Het lijkt me wel een goed idee om inderdaad als je zwaardere materialen (aluminium, koper, misschien ijzer) wil bewerken een verhoging te maken van ongeveer 10cm hoog. Op die manier is de kracht die op de Zas overbrenging komt te staan veeeel kleiner. Als je alleen maar licht plaatmateriaal freest (koolstof, glasvezel,plastic etc) dan kan dat naar mijn mening prima.

Lastig is dat, die balans zien te vinden tussen wat je wil en een machine die daar geschikt voor is. Zo merkte ik dat ik in mijn ontwerp bijv een paar dingen moest verbeteren en andere zaken weer veel sterker zijn dan dat nodig is.

Voorlopig heb ik nog geen enkel plan om metalen te gaan frezen. Maar de koop-onderdelen van de machine zijn er (bewust) wel goed genoeg voor. Als ik om wil, kan ik om ...

Een manier om bv. toch alu nauwkeurig te kunnen verwerken is weinig diepgang per 'ronde'. Mocht ik dan ooit toch 'om willen', zodat de behoefte ontstaat om ook alu met een redelijke snelheid te kunnen gaan doen, dan kan ik altijd de trespa onderdelen van nu (met geduld) zelf uit alu maken. Dat is dan eenmalig geduld hebben. Daar kan ik mee leven. En daarbij helpt ook een verhoogd werkblad ...

Dirk.

Ik doe een "copy/paste" op beide forums en de meer technische vragen stel ik daar, ook is daar meer kennis. Maar hier vind ik de sfeer iets prettiger.

Cor

Back